Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#3453670
Lia23 schreef: do 01 dec 2022, 00:56 De Tamminga hert/lam analyse zou ik ook graag weten.
Zoals vermeld op florisvlees.nl

Tammenga hert/lam
Spiervlees-bot-orgaan 70-15-15
Ca 0,73%
Ph 0,42%
Ruw eiwit 13,2%
Ruw vet 10,8%
Vocht 69,3
ivm Orgaan, van voerwijzer:
15% orgaan: in alle mixen zit hart, lever (2,5%), long en nier

Heb navraag bij Tammenga gedaan ivm pens hun antwoord: In al onze mixen waar rund in zit verwerken wij ook pens (Runderpens) , pens maakt deel uit van de 15% orgaan wat in de mix zit.
Dan maar hopen dat er niet te veel long in zit. Als er in de 15% ook nog pens bijkomt heb je al 5 organen in die 15% :-\ maar goed ik geef niets van Tammenga met rund en zonder percentages valt niets uit te rekenen over de rest.
Door Cindy de Wolf
#3453690
Oh ik snap je helemaal. Ik vond dat zo niet grappig. Vandaar dat ik bij pup 2 die bij ons op vers zou gaan het volwassen menu heb aangehouden. Dus golden retriever eet volwassen gewicht zo;n 500-600g, als pup met 8kg eten ze zo'n 8% wat ook grofweg 600g is. Dus in de ochtend en avond aten ze het volwassen menu en in de middag een kvv hap.

Nu heb ik geen die hard barfers meer, dus ik moet nu al het vleesbot malen en eerlijk daar heb ik gewoon niet altijd zin in. Dus ze krijgen hier de ene week barf en de andere week kvv.

Jouw menu ziet er in mijn optiek prima uit. Tav van Darf dat is zeker de Darf van vroeger niet meer. Ook op vers groepen op FB regent het aardig klachten. Ik heb ook al vrij vaak vlees gehad wat, laten we het netjes zeggen, rijp was of zuur of zo snot dat je het met een rietje kan drinken. Het is voor mij nu meer dan een jaar geleden dat ik besteld heb en overweeg om weer eens te kijken hoe het nu is.
Door Lia23
#3453693
Zit met 2 dozen barfmenu compleet die ik moet op maken voor ik ga beginnen barfen, heb net Tammenga vis/kalkoen, Eendmix en hert/lam bestelt samen met Kivo rund kip en Darf kvv puppy.

Ik kom netjes op een week uit op 15.98 eiwit , 13.52 vet en 0.6% calcium, kivo rund kip doe ik erbij omdat die me wel beviel en er zitten ook veel orgaan soorten in.

Benieuwd hoe de Darf kvv is, ze hebben hun bio certificaat niet vernieuwd en de grondstoffen problemen maken het voor vele kleinere kvv bedrijven toch ook niet makkelijk.

Maar wat een ellende om kvv weekmenu's goed te krijgen en het blijft helaas geloven in de blauwe ogen van de fabrikant, amalyzes kan je ook niet 100% op af gaan, analyzes zijn 2 jaar geldig op die 2 jaar kan er veel veranderen qua grondstof kwaliteit, sinds de corona ellende en nu de oorlog is er zoveel schaarste qua vlees dat de kwaliteit en analyzes bij vele niet meer zullen overeenkomen met die van vorige jaren
Gebruikersavatar
Door pike
#3453699
Cindy de Wolf schreef: do 01 dec 2022, 14:18 Oh ik snap je helemaal. Ik vond dat zo niet grappig. Vandaar dat ik bij pup 2 die bij ons op vers zou gaan het volwassen menu heb aangehouden. Dus golden retriever eet volwassen gewicht zo;n 500-600g, als pup met 8kg eten ze zo'n 8% wat ook grofweg 600g is. Dus in de ochtend en avond aten ze het volwassen menu en in de middag een kvv hap.

Nu heb ik geen die hard barfers meer, dus ik moet nu al het vleesbot malen en eerlijk daar heb ik gewoon niet altijd zin in. Dus ze krijgen hier de ene week barf en de andere week kvv.

Jouw menu ziet er in mijn optiek prima uit. Tav van Darf dat is zeker de Darf van vroeger niet meer. Ook op vers groepen op FB regent het aardig klachten. Ik heb ook al vrij vaak vlees gehad wat, laten we het netjes zeggen, rijp was of zuur of zo snot dat je het met een rietje kan drinken. Het is voor mij nu meer dan een jaar geleden dat ik besteld heb en overweeg om weer eens te kijken hoe het nu is.
Nog blijer dat ik de bestelling heb kunnen aanpassen!
Door Lizzy
#3453714
Cindy de Wolf schreef: do 01 dec 2022, 14:18 Oh ik snap je helemaal. Ik vond dat zo niet grappig. Vandaar dat ik bij pup 2 die bij ons op vers zou gaan het volwassen menu heb aangehouden. Dus golden retriever eet volwassen gewicht zo;n 500-600g, als pup met 8kg eten ze zo'n 8% wat ook grofweg 600g is. Dus in de ochtend en avond aten ze het volwassen menu en in de middag een kvv hap.

Nu heb ik geen die hard barfers meer, dus ik moet nu al het vleesbot malen en eerlijk daar heb ik gewoon niet altijd zin in. Dus ze krijgen hier de ene week barf en de andere week kvv.

Jouw menu ziet er in mijn optiek prima uit. Tav van Darf dat is zeker de Darf van vroeger niet meer. Ook op vers groepen op FB regent het aardig klachten. Ik heb ook al vrij vaak vlees gehad wat, laten we het netjes zeggen, rijp was of zuur of zo snot dat je het met een rietje kan drinken. Het is voor mij nu meer dan een jaar geleden dat ik besteld heb en overweeg om weer eens te kijken hoe het nu is.
Ik zou het niet doen als ik jou was. Ik heb het recent gehad en het was zure zut zooi. Echt 10 keer beh. Kijk, ik vind het helemaal niet erg dat je je bio certificaat niet wilt verlengen. Maak daar dan A)geen geheim van en zet het netjes op je website en verpakking dat je niet langer bio bent maar B)ga geen zure rotzooi verkopen gewoon. Dat moet een KVV fabrikant echt in de bips bijten. Als consument moeten we ze daar massaal voor afstraffen. Vind ik.
Door Lia23
#3453719
Niet ver van me zit een winkel en die zweren bij alle merken die van bij Darf komen, zure rollen kan ook aan de winkel/ verkooppunt liggen al sprak ik vandaag nog een winkel en die vond ook dat Darf achteruit is gegaan.

Levertijd voor winkels is ondertussen ook al min 2 weken als ze Darf willen inslaan.
Door Lizzy
#3453722
Lia23 schreef: do 01 dec 2022, 17:20 Niet ver van me zit een winkel en die zweren bij alle merken die van bij Darf komen, zure rollen kan ook aan de winkel/ verkooppunt liggen al sprak ik vandaag nog een winkel en die vond ook dat Darf achteruit is gegaan.

Levertijd voor winkels is ondertussen ook al min 2 weken als ze Darf willen inslaan.
Ik heb het via twee verkooppunten gekocht. En beide leveren verder alleen kraakheldere producten. Dus neuh.... Heel eerlijk, toen DARF als merk begon heb ik hetzelfde spiervlees bio ingekocht. Dat heb ik zo weggelazerd. Ik had het dus kunnen weten maar hoopte tegen beter weten in dat het merk beter zou zijn geworden. Het stonk niet hoor, het 'spiervlees' maar het mag de naam spiervlees serieus niet dragen. Bagger, dat was het.
Gebruikersavatar
Door pike
#3453723
Lia23 schreef: do 01 dec 2022, 17:20 Niet ver van me zit een winkel en die zweren bij alle merken die van bij Darf komen, zure rollen kan ook aan de winkel/ verkooppunt liggen al sprak ik vandaag nog een winkel en die vond ook dat Darf achteruit is gegaan.

Levertijd voor winkels is ondertussen ook al min 2 weken als ze Darf willen inslaan.
Nou daar geloof ik dus geen snars van. Lijkt me een rotsmoes. Want dan zouden ook de andere merken in die winkel bagger moeten worden. Bovendien kan je aan een rol vlees heel goed zien of hij al eens ontdooit is geweest en weer opnieuw bevroren. Want bij ontdooien komt het vocht vrij. Afhankelijk van de verpakking loopt het er dan uit ofwel het zit nog in de rol maar dan als bevroren laag aan de buitenkant.
En wat bedoelen jullie eigenlijk met zuur? Bedorven? "Overrijp"? Vuilnisbeltluchtje?
Door Lizzy
#3453724
pike schreef: do 01 dec 2022, 17:41 Nou daar geloof ik dus geen snars van. Lijkt me een rotsmoes. Want dan zouden ook de andere merken in die winkel bagger moeten worden. Bovendien kan je aan een rol vlees heel goed zien of hij al eens ontdooit is geweest en weer opnieuw bevroren. Want bij ontdooien komt het vocht vrij. Afhankelijk van de verpakking loopt het er dan uit ofwel het zit nog in de rol maar dan als bevroren laag aan de buitenkant.
En wat bedoelen jullie eigenlijk met zuur? Bedorven? "Overrijp"? Vuilnisbeltluchtje?
Ik geloof daar dus ook echt helemaal niks van. Ik heb via mijn verkooppunt 6 merken gekocht. Allemaal kraakheldervers.

Zuur. Nou, je snijdt zo'n worst open en dan valt het nog wel mee want hier is het dan nog echt koud. Dan moet het op kamer temperatuur komen. En dan begint het :-X . Gewoon echt een vieze gore smerige zure put lucht. Dat je denkt "ik wil dit niet aan mijn hond voeren". Goed, vanwege dit:

Afbeelding

onder dat mom toch in de bak gegooid en gegeven en ze eten het wel. Maar het stinkt echt de pan uit. Gewoon niet goed. Het stinkt zuur en verder kan ik het niet uitleggen. Ja, het is een bijna-rot-ervaring.
Door Lia23
#3453727
Het is uiteraard ook wel een stuk anekdotisch in een groep op fb zit een fokker die maandelijks 50 kilo kvv gaat halen bij een verkooppunt en die gaf aan in een vraag over Darf nog nooit een slechte rol te hebben gehad, die voert al oa Darf van indertijd dat ze nog van die blokken met groente erin hadden.

Een winkel gaf vandaag aan te merken dat de kwaliteit achteruit is gegaan een andere verkooppunt in Budel zegt daar niks van te hebben gemerkt, hopelijk is de puppy mix die volgende week komt gewoon goed.
Laatst gewijzigd door Lia23 op do 01 dec 2022, 18:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3453729
Dan is het natuurlijk ook nog zo dat niet iedereen de lat even hoog legt. En ook heeft niet iedereen even veel kijk op kwaliteit. Dat geldt al voor vlees voor de eigen, humane consumptie, dus laat staan voor het vlees voor de hond of kat.

.
Door Lia23
#3453730
Reactie van Darf, de sterke hinderlijke geur was te wijten aan een andere soort pens die ze hebben gebruikt zou nu van de baan moeten zijn, die pens is ook even in Alroda gegaan, Oervoer en Natuur en dier hadden die pens niet.

Hoor ook met regelmaat dat Darf niet reageert op mails, via Fb toch al 3x dat ze netjes binnen de 24 uur antwoorden

Iemand anders had 2 worsten van de zelfde smaak die kleurverschil zag in beide de reacties op die post waren er niet naast, bleek dat de ene rol gemaakt was van runder en de ander van kalfpens (wat ze adv het batchnummer konden achterhalen bij Darf voor haar.

Ik heb daar denk in 2010 eens een doos van gekocht (was toen niks op aan te merken en nu voor de eerste keer eens de puppy mix (hopelijk volgende week dezelfde ervaring als toen)
Laatst gewijzigd door Lia23 op do 01 dec 2022, 18:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3453731
Lia23 schreef: do 01 dec 2022, 18:13 Reactie van Darf, de sterke hinderlijke geur was te wijten aan een andere soort pens die ze hebben gebruikt zou nu van de baan moeten zijn, die pens is ook in Alroda gegaan kleur van dat spul zag er ook niet uit, Oervoer en Natuur en dier hadden die pens niet.

Hoor ook met regelmaat dat Darf niet reageert op mails, via Fb toch al 3x dat ze netjes binnen de 24 uur antwoorden
Een andere soort pens ja hoor. Runderpens is bij mijn weten runderpens. En lamspens is lamspens. Die ruiken allebei gewoon naar pens.

En er zijn altijd mensen die niet op Facebook komen, dus hun mail laat je dan maar links liggen?
Door Lia23
#3453733
pike schreef: do 01 dec 2022, 18:23 Een andere soort pens ja hoor. Runderpens is bij mijn weten runderpens. En lamspens is lamspens. Die ruiken allebei gewoon naar pens.

En er zijn altijd mensen die niet op Facebook komen, dus hun mail laat je dan maar links liggen?
Ohh nee zeker niet mails moeten gewoon beantwoord worden, het verschil in beide batches en kleur was ook omdat in de ene runderpens en de andere kalfpens zat (alle dat was Darf zijn uitleg adv de controle op de batches van beide)

Maar daaraan zie je toch dat het voor vele en dan vooral voor de kleine spelers roeien is met hetgeen er voorbij komt, uiteraard is dat geen excuus maar als het nog zo opnieuw een vol jaar gaat duren in 23 dan zijn er eind 2023 nog maar een handvol merken op de markt die vlot kunnen blijven draaien en zitten we met prijzen die nog serieus zullen stijgen.

Neem nu Kivo is nu niet een kleintje maar ook niet een hele grote, Vis en Konijn momenteel geen productie, als ze konijnen binnen krijgen worden die enkel nog voor de Paard/Konijn mix gebruikt (maar 20% konijn in die smaak)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door