Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Caitlin
#3453363
Hi allemaal!

Sinds 2 weken heb ik een OudDuitse herder pup, heel leuk en super blij mee.
Maar qua voer zie ik door de bomen het bos niet meer. Het was de bedoeling om nog een tijdje brok en kvv te combineren, Kíli was het daar niet mee eens en besloot op dag 2 al geen brok meer te eten. Dus maar gelijk cold turkey over op KVV, lotgering, puppy variant en verschillende smaken.
Vandaag bij de dierenarts kreeg ik te horen dat hij te hard groeit (botgroei), hij is zeker niet te dik. En dat ik moet zorgen dat het groeien wat langzamer gaat. Hij weegt 11,3 kg, de fokker had als richtlijn 1 kg per week aangeraden. Hier zit hij dus net boven op dit moment.
Hij krijgt dus lotgering, 600-800 gram per dag, verdeelt over 3x. Nou hoor ik van verschillende mensen dat lotgering niet het meest geschikt is voor een pup, dus zou ik het willen afwisselen met een ander(e) merk(en). Maar welk(e) merk(en) is dan geschikt? En hoe zou het menu er dan uit zien?
De mixen waar paard in zit vallen sws af, dat eet hij niet. Verder ben ik nog niks tegen gekomen wat hij niet eet.

Verder is het gewoon een happy puppy, lekker actief en heel graag buiten.

Ik hoop dat jullie mij wat overzicht kunnen geven, eventueel met een duidelijk menu.

Groetjes Caitlin

Natuurlijk ook nog wat foto's van mijn knappe man :smitten:
040A5369.png
040A5369.png (3.88 MiB) 1375 keer bekeken
040A5600.png
040A5600.png (3.63 MiB) 1375 keer bekeken
Door Lizzy
#3453388
Wow, wat een super gave pup :smitten:
Caitlin schreef: vr 25 nov 2022, 20:12 Hi allemaal!

Sinds 2 weken heb ik een OudDuitse herder pup, heel leuk en super blij mee.
Maar qua voer zie ik door de bomen het bos niet meer. Het was de bedoeling om nog een tijdje brok en kvv te combineren, Kíli was het daar niet mee eens en besloot op dag 2 al geen brok meer te eten. Dus maar gelijk cold turkey over op KVV, lotgering, puppy variant en verschillende smaken.
Vandaag bij de dierenarts kreeg ik te horen dat hij te hard groeit (botgroei), hij is zeker niet te dik. En dat ik moet zorgen dat het groeien wat langzamer gaat. Hij weegt 11,3 kg, de fokker had als richtlijn 1 kg per week aangeraden. Hier zit hij dus net boven op dit moment.
Ik weet niet hoeveelste nestje dit is van de fokker maar die 1 kg is een richtlijn. En heel veel middelgrote tot grote honden zitten daar (van tijd tot tijd) echt wel boven. Ik had er weken bij, bij Sjoerd, dat hij anderhalve kg per week aan kwam.
Hij krijgt dus lotgering, 600-800 gram per dag, verdeelt over 3x. Nou hoor ik van verschillende mensen dat lotgering niet het meest geschikt is voor een pup, dus zou ik het willen afwisselen met een ander(e) merk(en). Maar welk(e) merk(en) is dan geschikt? En hoe zou het menu er dan uit zien?
De mixen waar paard in zit vallen sws af, dat eet hij niet. Verder ben ik nog niks tegen gekomen wat hij niet eet.
Maarrrrr, ik zou mijn pup absoluut niet op laten groeien op Lotgering alleen. Leuk als vulling maar niet als volwaardig voer om zo'n gevoelig ras op groot te laten worden. Zou ik dus zelf vinden he.

En verder blijf ik nog steeds bij wat ik altijd zeg: wed niet op 1 paard bij een pup van een groot ras. Voer gewoon meerdere goede merken, die zich al langere tijd hebben bewezen. Ik denk dan aan: Alaska, Bandit (wel vreselijk duur, is bio), Barf Menu (maar dan de premium versie, niet die met premix), CarniVoer, Carnibest, Kivo, Tammenga en voer gewoon liefst 3 merken goede KVV en verschillende diersoorten. En dan kun je best 1 of 2 dag in de week Lotgering voeren om de kosten wat te drukken maar gewoon niet 7 dagen per week. Vind ik. Ik zou zelf echt alleen KVV voeren zonder premix. Of dingen als zalmolie. En ik zou het zeker wel zelf aanvullen.

Met elke dag wat gekookte groenten en zoveel mogelijk afwisselende groenten (ook bladgroenten zoals spinazie, boerenkool, waterkers, andijvie, etc. En dingen als courgette, pastinaak, bietjes, broccoli etc). Zelf zou ik ook 2 keer in de week een rauw ei met schil geven (de schil kun je tussen je vingers verpulveren als je pup het niet op eet). En verder zou ik ook 2 keer per week een rauw vet visje toevoegen zoals sardientje, panharing, horsmakreel. En ik zou 1 keer per week een stuk wilde zalm geven (uit de vriezer of uit blik) voor de vitamine D. Verder kun je nog aanvullen met af en toe een snufje zeewier.

Dan moet het goed komen. En een hond van 11 kg eet inderdaad zo ongeveer 600 a 700 gram per dag. Gemiddeld.
Gebruikersavatar
Door Caitlin
#3453440
Dank je wel!
Fokker heeft al wel wat nesten gehad en kwam zeker niet over als onbekwaam. Maar met de dierenarts die ook zei dat hij minder hard moest groeien, begon ik toch te twijfelen.

Mijn moeder gaf haar honden altijd lotgering, dus dat heb ik overgenomen. Ik ga zeker kijken waar ik betere merken vandaan kan halen of bestellen.

Hoeveel gekookte groente per dag zou jij aanraden? En is dat dan bovenop de 600 a 700 gram vlees?
Is het wel aan te raden om hem te beperken met hoeveel hij eet of kijken hoeveel hij wilt eten?

Heel veel vragen, sorry. Wil het allemaal zo goed mogelijk doen, maar ben er zelf helemaal nieuw in.
Door Lizzy
#3453445
Caitlin schreef: zo 27 nov 2022, 15:00 Dank je wel!
Fokker heeft al wel wat nesten gehad en kwam zeker niet over als onbekwaam. Maar met de dierenarts die ook zei dat hij minder hard moest groeien, begon ik toch te twijfelen.

Mijn moeder gaf haar honden altijd lotgering, dus dat heb ik overgenomen. Ik ga zeker kijken waar ik betere merken vandaan kan halen of bestellen.

Hoeveel gekookte groente per dag zou jij aanraden? En is dat dan bovenop de 600 a 700 gram vlees?
Is het wel aan te raden om hem te beperken met hoeveel hij eet of kijken hoeveel hij wilt eten?

Heel veel vragen, sorry. Wil het allemaal zo goed mogelijk doen, maar ben er zelf helemaal nieuw in.
Voeren moet je wel met je ogen doen. Maar voor nu zou ik de komende week eens 650 gram KVV geven en daar bovenop ongeveer 70 gram groenten. Dan zit hij op een totaal percentage aan voer van 6,3%.

En dan moet je even kijken hoe hij het doet. Wordt hij mager of juist te dik? En dan moet je dat bijsturen. En eens per week even op de weegschaal. Je "moet" wel steeds dezelfde weegschaal nemen want die dingen zijn werkelijk nooit geijkt en wijzen echt overal wat anders aan.

Je moet hem beperken. Jij bepaald hoeveel hij eet. En dat moet gewoon niet teveel zijn. Hij mag niet dik worden. Maarrrrr (net zo belangrijk!) ook niet mager. Want weet je, een pup heeft wel zijn voedingsstoffen gewoon nodig en een pup heeft ook een klein mini laagje spek nodig.

Maar nogmaals, voor een grote hond is het niet vreemd hoor, af en toe 1,5 kg per week. Wel, echt, wegen op 1 weegschaal! Ik heb meegemaakt dat ik Sjoerd op dezelfde dag bij de dierenarts woog en thuis en op de hondenschool en ik 3 verschillende gewichten had (en niet zo'n beetje).

Lotgering kan. Ik ken ook mensen die het aan hun pups voeren. Maar dit is een gevoelig ras. En als je gedonder krijgt met groeipijn of er gaat iets niet goed op latere leeftijd: staat er een buslading vol mensen die jou gaan vertellen dat het door de Lotgering komt. Nou, dat wil je gewoon niet. Ga dat maar geven als ie volwassen is, als het perse moet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door