Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lia23
#3451628
Nieuwe pup nieuw begin

Na veel zoeken achter de pc denk je, Yes heb eindelijk mijn menu

Paar winkels gesproken waarna weer een aantal merken van de lijst geschrapt werden en kon ik weer opnieuw beginnen, nieuw menu vervolgens hoor je bij een andere winkel en dan begint het weer van voor af aan :(

Dan denk je Yes dit is het

Nieuw menu gemaakt met oa Carnivoer, waar kom ik nu net achter, Carnivoer (NL7342) wordt gewoon door Mulder gemaakt de fabrikant van Mulder worst en Smuldier pakjes, nu begint de twijfel dus weer, oa Voerwijzer zegt Mulder/smuldier is beter dan de beste brok maar vergeleken met ander kvv's bevat het zeer waarschijnlijk geen ingrediënten van de beste kwaliteit.
Over Carnivoer: Ze leggen de nadruk op de kwaliteit van de ingrediënten.

Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat Mulder voor Carnivoer andere dieren gebruikt, nu kan maar lijkt me toch onwaarschijnlijk.

Dus kan ik naar mijn gevoel weer opnieuw beginnen, heb nu al zoveel merken geschrapt van de lijst dat er niet veel meer overblijft

Kb Staat in Belgie ingeschreven als : - Inrichtingen voor de opslag van dierlijke bijproducten, oa Alaska, Barfmenu, Raw4dogs worden daar gemaakt en staan niet meer op mijn lijst

Gowill staat ingeschreven als - Inrichting voor de vervaardiging van voeder voor gezelschapsdieren

Gowill lijkt me verder wel prima maar het blijft uiteraard geloven op de blauwe ogen van de fabrikant hoeveel spiervlees/orgaan/bot er nu werkelijk ingaat

Ik trek men haren er vanuit, lijkt dat Barf toch de juiste oplossing voor me gaat zijn maar twijfel zo hard, men auto immune ziekte (medicatie) maakt het er niet makkelijker op, maar ik blijf twijfelen bij kvv, vind precies geen merk waar heel het plaatje klopt, (samenstelling, grondstoffen, analyzes) of is er toch een merk wat eruit springt tot een €6/kg, en liefst alles in eigen beheer.
Door eelke
#3451633
Ja, soms zie je door de bomen het bos niet meer, hé?

Om het gewoon lekker simpel te houden; afwisseling is de sleutel. Niet gokken op 1 paard, maar meerdere merken voeren. Verder zou mijn voorkeur uitgaan naar een merk zonder premix.

Ik denk dat je daarmee al een prima start kunnen maken. Niet té moeilijk denken. En dan wellicht af en toe een barf-dag? Als dat je toch wel trekt. (en wie weet valt dat zo mee dat je volledig over gaat ;-))
Door Lia23
#3451634
Het is gewoonweg moeilijk om in al die blauwe ogen nog te geloven.

Probleem momenteel is ook een gebrek aan grondstoffen, Brok fabrikanten zijn nu ook al even bezig het vlees dat normaal kvv fabrikanten gebruiken massaal op te kopen voor hun brok, de winkel die ik gisteren sprak zei me ook: De sleutel is spiervlees bijvoeren want in de meeste kvv's zit dat gewoon te weinig (moeilijk te controleren ook)

Ik begin meer en meer het gevoel te hebben dat ik me beter beperk tot wat goedkopere merken die al langer meedraaien en zelf voldoende groente enz bij voegen ipv me blauw te betalen aan merken die gewoon worden afgedraaid bij een fabrikant die zelf ook goedkope merken maakt.

Bandit kan je vertrouwen dat daar de betere vlees stukken in zitten maar die prijs kan/wil ik voor men Mh niet betalen en hun hebben vanwege het schaars aanbod van vlees momenteel ook al moeten aanpassen, we hadden in Belgie een winkel met echt een top kvv die je kon vertrouwen dat daar top kwaliteit inzat maar de fabrikant die het voor hem afdraaide wil de goede grondstoffen niet meer gebruiken, de winkel wou niet in kwaliteit inboeten en heeft de stekker uit zijn eigen kvv getrokken.
Door Lizzy
#3451636
Lia23 schreef: di 25 okt 2022, 09:43 Nieuwe pup nieuw begin

Na veel zoeken achter de pc denk je, Yes heb eindelijk mijn menu

Paar winkels gesproken waarna weer een aantal merken van de lijst geschrapt werden en kon ik weer opnieuw beginnen, nieuw menu vervolgens hoor je bij een andere winkel en dan begint het weer van voor af aan :(

Dan denk je Yes dit is het

Nieuw menu gemaakt met oa Carnivoer, waar kom ik nu net achter, Carnivoer (NL7342) wordt gewoon door Mulder gemaakt de fabrikant van Mulder worst en Smuldier pakjes, nu begint de twijfel dus weer, oa Voerwijzer zegt Mulder/smuldier is beter dan de beste brok maar vergeleken met ander kvv's bevat het zeer waarschijnlijk geen ingrediënten van de beste kwaliteit.
Over Carnivoer: Ze leggen de nadruk op de kwaliteit van de ingrediënten.
Mulder diervoeding maakt voor de halve wereld KVV. Wel op recept van de fabrikant. En naar het schijnt ook naar de kwaliteitseisen van de KVV fabrikant. Dus dit hoeft serieus geen reden te zijn om geen CarniVoer te voeren.
Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat Mulder voor Carnivoer andere dieren gebruikt, nu kan maar lijkt me toch onwaarschijnlijk.
En toch is het zo. Heel veel KVV fabrikanten laten hun KVV door Kiezenbrink of Mulder diervoeding laten maken.
Dus kan ik naar mijn gevoel weer opnieuw beginnen, heb nu al zoveel merken geschrapt van de lijst dat er niet veel meer overblijft

Kb Staat in Belgie ingeschreven als : - Inrichtingen voor de opslag van dierlijke bijproducten, oa Alaska, Barfmenu, Raw4dogs worden daar gemaakt en staan niet meer op mijn lijst

Gowill staat ingeschreven als - Inrichting voor de vervaardiging van voeder voor gezelschapsdieren

Gowill lijkt me verder wel prima maar het blijft uiteraard geloven op de blauwe ogen van de fabrikant hoeveel spiervlees/orgaan/bot er nu werkelijk ingaat

Ik trek men haren er vanuit, lijkt dat Barf toch de juiste oplossing voor me gaat zijn maar twijfel zo hard, men auto immune ziekte (medicatie) maakt het er niet makkelijker op, maar ik blijf twijfelen bij kvv, vind precies geen merk waar heel het plaatje klopt, (samenstelling, grondstoffen, analyzes) of is er toch een merk wat eruit springt tot een €6/kg, en liefst alles in eigen beheer.
Volgens mij maakt Tammenga hun KVV zelf. En verder: als je exact wilt weten wat je hond eet: ja, dan ben je echt aangewezen op het zelf samenstellen.
Door Lia23
#3451642
Lizzy schreef: di 25 okt 2022, 11:43 Volgens mij maakt Tammenga hun KVV zelf. En verder: als je exact wilt weten wat je hond eet: ja, dan ben je echt aangewezen op het zelf samenstellen.
Klopt, Nr. 208337: Erkenning dierlijke bijproducten: bedrijf voor de vervaardiging van rauw voeder voor gezelschapsdieren uit categorie 3-materiaal (Cat 3 PETPR PETR)

Over die Cat 3 zijn er ook vaak misverstanden CAT1/2 Wil je echt niet aan je hond voeren, vele brokfabrikanten gebruiken Cat 1, gelukkig denk ik dat zo goed als alle kvv fabrikanten Cat 3 gebruiken


Bandit heeft een Barf bio pakket (5 x 900gram) dit zou ideaal zijn voor me om 2x per week te voeren met telkens 125 gram zalm, wacht nog op antwoord van een winkel ivm leveren, en denk dat ik voor de andere dagen ga kijken voor 2 dagen Tammenga met Gowill groente burger en 2 dagen Gowill puur en dan nog 1 dag Alaska Skin & Coat voor aan de 10% vis te komen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3451662
Tinlo Barfmenu is gewoon een goed merk, al hebben ze récent wel premix toegevoegd behalve in de premium als ik het goed heb. Check dat nog even voor je't koopt.. ;)
Het geeft wel vrij harde ontlasting dus indien nodig wat spier bijvoegen of samen met vis oid geven.

KB raw schijnt ook erg goed te zijn. Niet te verwarren met de Kiezebrink mixen van vroeger.

Alroda hoor ik ook vaak vallen en Tammenga zijn ook veel mensen tevreden van.
Bandit is zeker goed, maar duur.
Alaska en Haaksbarf waren vroeger goed maar hoor je nu nog maar zelden wat van, dus ik weet niet of het nog steeds is.

Als je vrij eenvoudig een verschil wil malen voor je hond maak dan zelf groentenmix ipv zo'n burgers te kopen. Wereld van verschil.
Door Lia23
#3451670
Kb raw is toch de nieuwe naam van Kiezebrink en de Kiezebrink-mixen heten nu gewoon KB Mix?, Tinlo laat daar ook hun mixen draaien dus de kwaliteit zal niet veel schelen vermoed ik.

Ik heb Tinlo niet mee genomen in men lijst vanwege het hoge Ca gehalte miss totaal onterecht want paar dagen terug eens wat zitten lezen over Ian Billinghurst die zelf ook een soort kvv/barf pakketen op de markt heeft (Doctor B's Barf ) zie daar Calcium gehaltes van 2%, oa voerwijzer hamert er op om zeker bij grote rassen tot 6 maand niet meer dan 0.7% Ca te voeren maar in hoeverre je daar nu rekening rekening mee moet houden weet ik ook niet (maar doe dat nu dus wel), bij zelf Barf samenstellen heb je zulke analyzes ook totaal niet, er is zoveel info met verschillende meningen dat je op de duur niet meer weet wat nu wel of niet juist is...

Wat ik wel naar vond om te horen volgens één winkel dat er enorm veel merken zijn met minder spiervlees dan opgegeven de meeste claimen ook 55/70% spiervlees toe te voegen volgens de winkel mag je al blij zijn als er in vele 25% echt spiervlees zit, hij zei ook om niet blind te staren op de prijs een hoge prijs betekend volgens hem niet perse meer spiervlees.

Groente burgers maak ik indd beter gewoon zelf is niet zoveel werk en vrij eenvoudig om te maken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3451696
Het is dan minder kwaliteit vlees met veel vliezen, vet, of huidachtig vlees zoals zgn lippen. Waarschijnlijk ook nog wat orgaanvlees zoals hart, tong of maag dat ze onder spier scharen.

Ook niet vergeten dat ze ook met kaal bot rekenen en dus de andere helft van het vleesbot als spier weergeven. Op die manier zal er ook wel wat kraakbeen bij in zitten als spier. Maar goed, dat is bij zelf samenstellen ook in vleesbot aanwezig en is ook gezond, beetje kraakbeen in een menu.
Door Lizzy
#3451703
Lia23 schreef: di 25 okt 2022, 17:49 Kb raw is toch de nieuwe naam van Kiezebrink en de Kiezebrink-mixen heten nu gewoon KB Mix?, Tinlo laat daar ook hun mixen draaien dus de kwaliteit zal niet veel schelen vermoed ik.
Ik denk dat je dat zo niet kunt stellen. Iedere fabrikant kan andere eisen stellen. Maar wil je het weten, zou ik een mail sturen naar BarfMenu en het vragen. Super aardige mensen en volgens mij heel bereid om daar antwoord op te geven.
Ik heb Tinlo niet mee genomen in men lijst vanwege het hoge Ca gehalte miss totaal onterecht want paar dagen terug eens wat zitten lezen over Ian Billinghurst die zelf ook een soort kvv/barf pakketen op de markt heeft (Doctor B's Barf ) zie daar Calcium gehaltes van 2%, oa voerwijzer hamert er op om zeker bij grote rassen tot 6 maand niet meer dan 0.7% Ca te voeren maar in hoeverre je daar nu rekening rekening mee moet houden weet ik ook niet (maar doe dat nu dus wel), bij zelf Barf samenstellen heb je zulke analyzes ook totaal niet, er is zoveel info met verschillende meningen dat je op de duur niet meer weet wat nu wel of niet juist is...
Ik vind het dus heel raar dat we bij BARF traaalaaaaalaaaa doen en bij KVV ineens heel hard gaan lopen nadenken over het Ca gehalte. Ik geloof er geen xxx van en heb (toen ik Sjoerd KVV voerde als pup - toen ie giardia had hebben we hem fulltime op KVV gehad in de hoop dat we de vertering makkelijker zouden maken voor hem) ook BarfMenu gegeven. Zonder problemen trouwens. En veel minder harde ontlasting op dit merk dan op sommige andere merken die andere vleesbotten gebruiken en zogenaamd minder bot zouden bevatten. Want weet je, het ene bot is het andere niet. Kippenbot van plofkip bevat veeeeeel minder calcium dan lamsbot. Om maar eens een voorbeeld te noemen. En ik geloof er dan weer helemaal niks van dat al die merken alle KVV smaakjes hebben laten analyseren (voor een vermogen).

Afwisselen van merken en diersoorten, dat is en blijft mijn advies. Al dat ingewikkelde gedoe.

En alle merken waarvan je hond de volgende dag keihard witte krijtrotsen van zuid Engeland kakt: uit je menu schrappen. En da's dan een voordeel van KVV met gemalen bot. Dat wat je hond niet kan gebruiken, kakt ie gewoon weer uit. Maar goed, neemt niet weg dat ontlasting niet krijtwit en knetterhard hoort te zijn. Ja, dat kan een keer gebeuren, dan is er niks aan de hand, maar dat moet niet de strekking van je menu zijn.
Wat ik wel naar vond om te horen volgens één winkel dat er enorm veel merken zijn met minder spiervlees dan opgegeven de meeste claimen ook 55/70% spiervlees toe te voegen volgens de winkel mag je al blij zijn als er in vele 25% echt spiervlees zit, hij zei ook om niet blind te staren op de prijs een hoge prijs betekend volgens hem niet perse meer spiervlees.

Groente burgers maak ik indd beter gewoon zelf is niet zoveel werk en vrij eenvoudig om te maken.
En wat weet die winkel daarvan? Staan ze erbij als de prak gemaakt wordt?
Door Lia23
#3451710
Lizzy schreef: wo 26 okt 2022, 08:13 En wat weet die winkel daarvan? Staan ze erbij als de prak gemaakt wordt?
Kb raw deelt nu de % gebruikt spiervlees enz mee op de verpakking, zouden ze eigenlijk allemaal moeten doen, de winkel houder zei ook dat een 20/25% puur spiervlees gangbaar is bij de meeste kvv's, meer vliegen de prijzen snel omhoog en momenteel is dat zelf al niet meer gangbaar vanwege de serieuze tekorten aan grondstoffen, Bandit Bio barfpakket is helaas momenteel ook niet leverbaar wegens tekorten aan bio producten voor dat pakket

De kwaliteit van Barfmenu twijfel ik niet aan net zoals die bij Raw4dogs, Alaska, Kb want ze worden allemaal op dezelfde plaats gemaakt en veel verschillen zal in de afkomst van de grondstoffen ook wel niet zitten vermoed ik, ik doelde meer op de kwaliteit in als: bv Mulder die voor Carnivoer kvv maakt, Carnivoer wordt zowat als de top beschouwd en Mulder worsten/Smudier pakjes als één van de minst goede merken, maar bv Carnivoer kip en Mulder kip compleet het zou me straf lijken als daar 2 verschillende soorten kip voor gebruikt worden een hoogwaardige en een minderwaardigen, nu kan allemaal maar mij lijkt dat eerder onwaarschijnlijk en als Carnvoer zeer goed is dan lijkt Mulder me ook gewoon goed (buiten de premix dan)

In een gesprek met een andere winkel ook over het hoge Ca gehalte hamerde deze persoon erop om absoluut merken met een hoog CA te mijden de eerste 7 maand zeker bij grotere rassen, reden: tot 7 maand hebben pups een actieve en passieve calciumopname en kunnen ze het teveel aan calcium helemaal niet volledig uitscheiden en nemen ze als je ze meer calcium aanbied deze gewoon op.

Dat analyseren geloof ik ook niet echt kost een hoop en als je wat gaat uitpluizen kom je de raarste uitsalgen tegen of zelf merken waar 6 diersoorten nagenoeg dezelfde analyzes hebben, vond een merk met een 100% Eend variant die volgens de analyzes + 2000 IE/Kg Vit d zou bevatten zonder enige toevoegingen van premixen ofzo (dit was correct volgens de fabrikant, als je dan voedingswaardetabel van eend per kilo gaat bekijken bevat deze amper Vit d
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3451719
De fabricant koopt het vlees aan en laat dit verwerken.
Als je denkt dat het allemaal dezelfde kwaliteit is, geldt dat voor alle merken. Ongeacht waar ze gemaakt worden..

Het ene kipkarkas is echt wel niet het andere. Daar zit behoorlijk verschil op. Vooral qua bevlezing.

En dan heb je nog veel verschil in kwaliteit van het spiervlees, welk orgaan erin gaat. Long is vb erg goedkoop maar vrij waardeloos. De helft pens is ook niet erg kwaliteitsvol als voeding. Lippen, vettige of pezige afsnijdsels, mdm, enz...
Daar zit echt wel verschil in.

Een normaal menu voor een hond bevat (naast gemiddeld zo'n 45% vleesbot) ook maar 20-25% echt spiervlees. Dat is niet zo gek. Maar de vraag is, wat het precies is. En hoeveel vlees er dan op het vleesbot hing. En hoeveel daarvan vlees en hoeveel vet is.
Dat kan je allemaal niet zeker weten. Je kan je een idee vormen adhv het eindproduct, hoe je hond het erop doet, welke naam de kvv heeft inzake kwaliteit en de samenstelling die de fabricant aangeeft. Maar zeker weet je't nooit.
Vandaar: afwisselen.

Teveel aan calcium wordt in de ontlasting uitgescheiden. Vandaar de krijtdrollen. Dat wil niet zeggen dat het goed is om het dan maar te blijven voeren. Nee.. Maar zo zie je het dus wel en kan je aanpassen. Geen reden om vooraf te gaan stressen over percentages die misschien niet eens kloppen..

Maar eerlijk? Bij dit soort topics ben ik altijd blij dat ik 'gewoon' zelf samenstel. Veel eenvoudiger en minder stressvol als je't mij vraagt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door