Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lia23
#3450818
Rauw voeren en dan voornamelijk kvv is toch ook deels een psychologisch spelletje (de business moet blijven draaien uiteraard)

Ook ik betrapte me erop hoe snel je met je gedachten kan mee gaan mbt tot het voeren van kvv en evt tekorten, gelukkig zijn er dan de kvv's met Premix en fabrikanten die Premixen maken, zelfs een winkel bij me in de buurt die een premix in men handen duwde
want ik moest dit volgens haar absoluut bijgeven aan men pup, en toch ergens zat er een stemmetje wat zei: Trap er niet in.

Even kijken naar een voorbeeld van één van de vele Premixen

-Biergist,
-natrium bicarbonaat
-vitamines en mineralen Toegevoegd per kg:
-Vitamine A: 300.000 IE
-Vitamine D3: 70.000 IE
-Vitamine E: 10.000 mg
-Vitamine C: 3.000 mg
-E1 IJzer sulfaat
-monohydraat: 800 mg
-E5 Mangaan Oxide: 500 mg
-E4 Koper sulfaat
-pentahydraat: 300 mg
-E6 Zink sulfaat monhydraat: 2.000 mg
-Calcium jodaat anhydraat: 70 mg
-E8 Natriumseleniet: 8 mg

En nu de natuurlijke tegenhanger (ik vermeld zoveel mogelijk nuttige bronnen erbij voor een hond zullen er ongetwijfeld nog zijn, wel altijd goed kijken als ze ook geschikt zijn en in welke hoeveelheden je dit veilig extra kan bijvoeren.

-vitamine A
lever, zuivelproducten, vis en eigeel
https://stichtinggezondheid.nl/fantasti ... itamine-a/

-Vitamine D
vette vis (vooral wilde zalm), eieren
Helaas gaat zonlicht voor de hond niet op, een hond heeft een vacht die de UV straling dermate tegen gaat dat zij onvoldoende/geen vitamine D opnemen uit zonlicht.

-Vitamine E
Noten (let op macadamianoten zijn giftig), zaden, groenten en fruit.

-Vitamine C
Groente en fruit.

-Ijzersulfaat
Rood vlees, vis en gevogelte. Een andere, minder goed opneembare vorm van ijzer: bonen (niet erg gezond voor een hond) gedroogd fruit en bladgroenten.

-Monohydraat
Vis en vlees (100 gram zalm, rundvlees bevat al ongeveer 0.5 gram Creatine)

-Mangaan
Noten, (let op macadamianoten zijn giftig) peulvruchten, groente en fruit.

-Koper
https://www.kopersporen.nl/koper-in-voeding/

-Zink
vlees, zuivel en vis
https://nl.myprotein.com/thezone/supple ... -met-zink/

-Calcium jodaat anhydraat (Jodium)
Zeevruchten, zeewier en vis (Kabeljauw is een zeer goede jodium bron zit ongeveer 4x meer jodium in Kabeljauw dan in ei)
(Biologische) Griekse yoghurt
(Biologische) eieren
Lever

Natriumseleniet
vis en bepaalde soorten noten (vooral paranoten)

Het lijkt me toch vrij duidelijk dat je al serieus eenzijdig zonder enige extra's moet voeren aan een hond om tekorten op te lopen, neem nu bv Natriumseleniet, Bij een volwassen persoon van rond de 70kg is 1 paranoot per dag al genoeg om de nodige hoeveelheid selenium binnen te krijgen.

Van bovenstaande premix moet je 1 gram per 100 gram vlees bijgeven, kijkend naar vit D in 25 Gram Wilde zalm zit 1000IU Vit D3 ter vergelijking in een hele pot van 500 Gram van deze premix zit 35.000 IE Vitamine D3,
Een Volwassen hond van 25kg 2% voeding/lichaamsgewicht geef je 500 gram, de fabrikant van de premix geeft aan om dagelijks 1 gram per 100 gram vlees te geven,
5 gram premix/dag, per week 35 gram premix aka 350IE Vit D3/dag, 1750IE Vit D3/week, met enkel al 50 Gram Wilde zalm per week te voeren geef je al meer Vit D3

Een hond van 25 kg heeft ongeveer max 8120IE/week nodig met een goede 200 gram wilde zalm per week dek je dus eigenlijk al een hond zijn Vit D behoefte, VitD is vet oplosbaar dus het lichaam kan dit uit het vet halen indien nodig dus je moet het niet dagelijks voeren.

Maak je je echt zorgen met je rauw menu over tekorten kan je makkelijk opzoeken welke bron de nodige voedingsstoffen levert en dit extra bijvoeren (wel altijd opletten dat je niet te veel geeft van sommige Vit/mineralen) ipv van naar een onnatuurlijke premix te grijpen

Barfplaats link:
UITKIJKEN MET VITAMINE D AAN HONDEN TE GEVEN.
viewtopic.php?t=122291#:~:text=Vit%20D% ... orm%20veel

Jimmy (Lia)

Barfplaats wordt gesponsord door