Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door kellyhoekzema
#3449505
Hoi Iedereen,

Mijn hondje Masie (1,5 jaar oud, Australian Labradoodle) heeft al langere tijd last van blaasgruis (struviet). Ze kreeg als eerste RC Urinary maar raakte daarvan enorm aan de diarree. Toen terug gegaan naar vers vlees (lotgering wild mix in combinatie met kivo geperst lam) en daarbij de struviet supplementen van trovet. Helaas werd haar ph nog hoger (8) toen bij een andere dierenarts gekomen en de brokken van specific. Kon ze wel verdragen maar ze wilde ze absoluut niet eten, resulteerde tot 1,5 week niks eten. Nu weer terug op vers vlees (lotgering zalm en kalkoen) met een cranberry supplement van puur en 1 trovet supplement. Ze drinkt meer dan genoeg en elke maaltijd gooi ik water bij.

Lotgering is wellicht ook niet het beste voor haar maar weet ook niet zo goed wat ik wel aan haar moet geven. Heb wel wat gelezen op dit forum natuurlijk maar ik kom er niet echt uit. Ben nog afwachtende op bloedonderzoek aangezien voor voedselallergie (ook blijvend last van anaalklieren en sinds een aantal weken Malessazia) maar wil me toch vast verdiepen omdat we gewoon niet van het blaasgruis afkomen..

Foto's die zijn bijgevoegd zijn van wat ik terugvind in mijn tuin nadat Masie heeft geplast..
Bijlagen
Screenshot 2022-09-14 at 12.46.44.png
Screenshot 2022-09-14 at 12.46.44.png (2.48 MiB) 1347 keer bekeken
Screenshot 2022-09-14 at 12.46.37.png
Screenshot 2022-09-14 at 12.46.37.png (3.03 MiB) 1347 keer bekeken
Door Lizzy
#3449507
Oef! Dat is wel veel gruis ja! Maar, heeft ze geen blaasontsteking? Want dit is meest het proces: de hond heeft blaasontsteking (bacteriën in de urine). Door de bacteriën wordt de urine alkalisch. In alkalische urine ontstaat dan struviet. Kun je de pH waarde proberen te verlagen, dat is meestal niet genoeg om de bacterie te doden. Ik zeg niet dat dit het probleem is, maar is de urine al eens op kweek gezet?

Ik zou in jouw geval mijn hond over zetten op een KVV zonder groenten, zonder granen of rijst en zonder premix (en ook geen calcium supplement). Tammenga is echt een fijn merk. Maar ook dogmeat heeft niet te dure KVV's waar dit allemaal niet in zit, je moet alleen wel even goed zoeken. Daarbij kun je biologische appelazijn geven (een beetje, door het eten) en die cranberry capsules. Je kunt zelf ook de ph waarde van de urine gaan meten (moet je wel elke dag op hetzelfde tijdstip doen en in verse urine). Je kunt dan zelf in de gaten houden wat de pH waarde doet. En hoeveel je moet aan gaan zuren met appelazijn en cranberry.

Verder geen groenten, fruit of zuivel geven.

Maar eerst laten controleren of er geen bacterie in de blaas zit.

Als er wel steeds sprake is van blaasontsteking zal er een keer de juiste antibiotica gegeven moeten worden. Daarna zul je de darmen van je hond weer moeten versterken met probiotica (waar bij voorkeur ook prebiotica in zit) en kun je glucosamine aan je hond geven om de blaas te beschermen tegen blaasontsteking.

Barfplaats wordt gesponsord door