Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Tinkytoy
#3448778
Hallo honden eigenaren,

Ik zou graag mijn menu na laten kijken.
Na wat smaken te hebben geprobeerd van carnibest en barfmenu (natuur, kip, lam, konijn, hert), kivo (rund, rund/kip), tammenga (kip/rund/lam) en jumbo wilde zalm diepvries... heb ik nu een menu gemaakt om regelmaat aan te gaan brengen. Hierbij gaan we ook dogmeat testen.

Ma: tammenga rund
Di: tammenga hert/lam
Woe: kivo kip & jumbo wilde zalm
Do: tammenga rund
Vrij: tammenga hert/lam
Zat: kivo kip & jumbo wilde zalm
Zon: elke week iets anders, van dogmeat

Dogmeat is een nieuw merk om te testen.
Het was even zoeken naar de inhoud van de rollen dogmeat, maar deze smaken bleven over:
kalkoen,
5 dieren basis (rund/kip/konijn/lam/zalm)
konijn compleet,
lam compleet,
paard
kip/kalkoen/rund/lam/zalm.

Notities hierbij:

Bij het testen van kivo (rund en rund/kip) is gebleken dat hij dikker wordt. Nu had ik al gelezen dat meer mensen dat ervaren op kivo.

Ik las ook dat kip wat meer omega 6 bevat, zodoende dat ik er een beetje wilde zalm van de jumbo bij doe voor omega 3.
Omdat de kip van kivo is, zal het totaal kip en zalm net een paar gram minder zijn dan de andere dagen (9 gr volgend mij)

Tammenga geeft wel aan dat de verhouding 70/15/15 is, maar niet of de rund zonder bot is (weet iemand dat toevallig, anders mail ik hen)
Als dat zonder bot is, moet ik de botloze dagen dan aanvullen? (Bv een beetje gemalen ei-schil)

Vis mag 10% van het week totaal zijn toch? Nu is het ongeveer 1,5% daarvan. Mag dat zo of moet ik dat persé verhogen?

Groente vindt hij ook lekker en nu krijgt hij 1 (soms 2) blokjes (gekookt en gepureerd in ijsklontjes vorm) er bij.
Ik ga vanmiddag weer naar de boer om groentes te kopen en dan ga ik voor hem ook weer wat maken. Deze keer ga ik het ook wegen, zodat ik weet hoeveel blokjes hij mag hebben per keer.
Zalm reken ik als vlees gewicht. Doe je dat met groente ook? (Dus, 25 gram zalm = 25 gram minder vlees. Is 25 gram groente, dan óók 25 gram minder vlees?)

Een eitje lust hij ook (wat lust hij eigelijk niet :cool: ) dus dat krijgt hij, als ik ze heb, op zaterdag of zondag er bij.


Zijn er dingen niet goed aan mijn menu?
Zijn er dingen waar ik op moet letten?
Ben ik iets vergeten?
Kortom, wat vinden jullie van mijn menu?
Door Lizzy
#3448794
Tinkytoy schreef: za 27 aug 2022, 11:19 Hallo honden eigenaren,

Ik zou graag mijn menu na laten kijken.
Na wat smaken te hebben geprobeerd van carnibest en barfmenu (natuur, kip, lam, konijn, hert), kivo (rund, rund/kip), tammenga (kip/rund/lam) en jumbo wilde zalm diepvries... heb ik nu een menu gemaakt om regelmaat aan te gaan brengen. Hierbij gaan we ook dogmeat testen.

Ma: tammenga rund
Di: tammenga hert/lam
Woe: kivo kip & jumbo wilde zalm
Do: tammenga rund
Vrij: tammenga hert/lam
Zat: kivo kip & jumbo wilde zalm
Zon: elke week iets anders, van dogmeat

Dogmeat is een nieuw merk om te testen.
Het was even zoeken naar de inhoud van de rollen dogmeat, maar deze smaken bleven over:
kalkoen,
5 dieren basis (rund/kip/konijn/lam/zalm)
konijn compleet,
lam compleet,
paard
kip/kalkoen/rund/lam/zalm.

Notities hierbij:

Bij het testen van kivo (rund en rund/kip) is gebleken dat hij dikker wordt. Nu had ik al gelezen dat meer mensen dat ervaren op kivo.

Ik las ook dat kip wat meer omega 6 bevat, zodoende dat ik er een beetje wilde zalm van de jumbo bij doe voor omega 3.
Omdat de kip van kivo is, zal het totaal kip en zalm net een paar gram minder zijn dan de andere dagen (9 gr volgend mij)

Tammenga geeft wel aan dat de verhouding 70/15/15 is, maar niet of de rund zonder bot is (weet iemand dat toevallig, anders mail ik hen)
Als dat zonder bot is, moet ik de botloze dagen dan aanvullen? (Bv een beetje gemalen ei-schil)
Dit is de inhoud van Tammenga Rund:

Samenstelling;
Rund

Verhoudingen;
70% spiervlees
15% orgaan
15% bot

Dus daar hoef je geen eierschil bij te doen.
Vis mag 10% van het week totaal zijn toch? Nu is het ongeveer 1,5% daarvan. Mag dat zo of moet ik dat persé verhogen?
Ja, die 10% is maximaal. Ik denk dat je er heel goed aan doet om er wilde zalm bij te geven. Dat geeft je en omega 3 en vitamine D.
Groente vindt hij ook lekker en nu krijgt hij 1 (soms 2) blokjes (gekookt en gepureerd in ijsklontjes vorm) er bij.
Ik ga vanmiddag weer naar de boer om groentes te kopen en dan ga ik voor hem ook weer wat maken. Deze keer ga ik het ook wegen, zodat ik weet hoeveel blokjes hij mag hebben per keer.
Zalm reken ik als vlees gewicht. Doe je dat met groente ook? (Dus, 25 gram zalm = 25 gram minder vlees. Is 25 gram groente, dan óók 25 gram minder vlees?)
Als je het jezelf moeilijk wilt maken doe je het zo :biggrin2: . En anders geef je zalm en groenten en ei gewoon als extraatje. Zo doe ik het ook. Ik ga daar niet moeilijk over zitten doen.
Een eitje lust hij ook (wat lust hij eigelijk niet :cool: ) dus dat krijgt hij, als ik ze heb, op zaterdag of zondag er bij.


Zijn er dingen niet goed aan mijn menu?
Zijn er dingen waar ik op moet letten?
Ben ik iets vergeten?
Kortom, wat vinden jullie van mijn menu?
Ik vind het hartstikke mooi! Je hebt meerdere KVV merken en meerdere diersoorten + prachtige extra's. Ik denk dat jouw hond heel blij gaat zijn!
Door Tinkytoy
#3448800
Er zit zeker weten bot in tammenga rund?

We zijn begonnen met carnibest en barfmenu, inmiddels ook 2 rollen kivo en 1 bakje tammenga geprobeerd. Tammenga zag er heel mooi uit, dus vandaar dat we die nog een paar keer gaan proberen in rund en hert/lam.

Ik blijf een beetje bij dezelfde smaken zodat er wat over blijft mocht hij ergens last van krijgen.
Momenteel eet hij alles, maar je weet nooit.

Ik heb eigenlijk nog een vraag.
Hij wordt 4 maanden en weegt 13 kilo.
T/m 3 mnd is 5-7%
4-7 mnd is 4-6%
Enzovoort
Klopt het dan dat het dag totaal steeds hetzelfde blijft?
Door Lizzy
#3448849
Tinkytoy schreef: za 27 aug 2022, 19:55 Er zit zeker weten bot in tammenga rund?
Dat is wat er staat maar je kunt voor de zekerheid altijd een mailtje naar Tammenga sturen.
We zijn begonnen met carnibest en barfmenu, inmiddels ook 2 rollen kivo en 1 bakje tammenga geprobeerd. Tammenga zag er heel mooi uit, dus vandaar dat we die nog een paar keer gaan proberen in rund en hert.

Ik blijf een beetje bij dezelfde smaken zodat er wat over blijft mocht hij ergens last van krijgen.
Momenteel eet hij alles, maar je weet nooit.
Ja, nou ja, ik zou gewoon even bellen met Tammenga. Uitblinken in duidelijkheid doet hun website bepaald niet.
Ik heb eigenlijk nog een vraag.
Hij wordt 4 maanden en weegt 13 kilo.
T/m 3 mnd is 5-7%
4-7 mnd is 4-6%
Enzovoort
Klopt het dan dat het dag totaal steeds hetzelfde blijft?
Nee, dat weet je met bovenstaande percentages nog niet, je moet ook zijn gewicht weten om te weten hoeveel KVV je hem moet voeren.
Door Tinkytoy
#3448856
Klopt, maar we hangen al een paar weken op 200 gram (=600 gr) en dat is dus in mijn beleving vrij rap van 6,4% naar 4,6% gegaan.
Zodoende dat ik me afvroeg of het wel klopt dat het al een paar weken op 200 gram hangt of dat het had moeten stijgen?
Door Lizzy
#3448858
Tinkytoy schreef: ma 29 aug 2022, 11:29 Klopt, maar we hangen al een paar weken op 200 gram (=600 gr) en dat is dus in mijn beleving vrij rap van 6,4% naar 4,6% gegaan.
Zodoende dat ik me afvroeg of het wel klopt dat het al een paar weken op 200 gram hangt of dat het had moeten stijgen?
Op een zekere leeftijd stijgt het inderdaad niet meer. Gemiddeld is dat wel bij een maand of 4 a 5, ook wel afhankelijk van het ras en de activiteit. Dus dat kan.
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3448884
Voor de hoeveelheid kvv die hij nodig heeft zou ik vooral zijn figuur leidend laten zijn.
Zijn ribbenkast moet goed voelbaar zijn, niet te mager maar ook zeker niet te dik. Een gezonde hond die goed op gewicht is heeft een heel dun bescheiden laagje vet (en vacht natuurlijk) over zijn ribben.

Daar merk je aan of je teveel of te weinig voert, zeker bij een opgroeiende hond omdat die qua weegschaal logischerwijs steeds een beetje meer wegen. Vooral goed voelen, kijken wat je ogen en je handen je vertellen. En de percentages daarnaast als richtlijn.
Door Tinkytoy
#3449082
Het voer is in huis, maandag start het menu van 2 weken. Eens zien of het bevalt zo.

Ik toch nog een vraag. Hij laat scheten die echt enorm stinken. Mijn vermoeden is bloemkool. Klinkt dat bekend toevallig?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door