Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lara15
#3448429
Hallo,

Mijn labrador van 7 jaar heeft spondylose en ze is ook iets te zwaar. Hierdoor heeft ze het vaak moeilijk tijdens het wandelen en is haar conditie niet goed.

Ze kreeg vroeger altijd 500 gram kvv per dag (2x 250g) en toen ze jong en actief was woog ze 26-27kg. Geleidelijk aan is ze bijgekomen en begin dit jaar woog ze 31,5. Ik heb eerst geprobeerd om haar minder vette diersoorten te geven, maar hiermee zag ik helaas geen verschil. Sinds enkele maanden geef ik haar nu 400 gram per dag (2x 200g) en hierdoor is ze van 31,5 naar 29,1 kg gegaan. Ze blijft nu al 2 maanden hangen op de 29, maar ik zou er graag nog ongeveer 2kg af willen omdat ik merk dat ze sindsdien weer beter kan wandelen en ook voor haar spondylose is dit beter.

Nu vraag ik me af of ik haar nog minder zou kunnen geven dan 400 gram? Volgens de richtlijnen krijgt ze met 400 gram al te weinig en ik zou niet willen dat ze iets tekort komt...
Of kan het zijn dat ze op 400 gram nog verder gaat afvallen, maar dat het gewoon langzamer gaat?
Door Lizzy
#3448441
Nou, minder dan 350 gram is echt niet aan te bevelen. Dus je kunt nog wel iets zakken. Maar dan kun je het ook niet zo laten, dan moet je er voedingsmiddelen bij gaan geven. Gekookte of gepureerde rauwe groenten (zonder al te veel koolhydraat dus geen wortel bijv maar liefst bladgroenten en dingen als courgette), af en toe een rauw ei (zeg 2 per week), spirulina en zeewier voor de extra vitamines, mineralen. En dan even kijken hoe het gaat. Een hond van 7 zou nog wel moeten lukken om wat meer af te vallen. Ik weet niet hoe je wandelpatroon is? Je kunt namelijk beter 1 keer per dag een wat langere wandeling maken (als dat lukt) dan 3 keer per dag een korte. Om kcal te verbranden dan he. Maar ik weet niet of ze al wat langer kan wandelen. Krijgt ze iets tegen de pijn? Misschien valt er qua merken KVV ook nog wel wat te behalen. Ik weet niet welk merk je nu geeft maar sommige merken zijn echt sowieso baggervet, ook al geef je daarvan de magere diersoorten (en ik heb niet de illusie en ook niet het gevoel dat de analyse op de verpakking klopt).
Door Lara15
#3448444
Ze krijgt verschillende supplementen, waarvan er eentje spirulina bevat. 'S morgens krijgt ze duivelsklauw, Walkon (een mix voor gewrichten en meer energie, hierin zit de spirulina), veendrenkstof en bokashi en 's avonds groenlipmossel, muscle support en soms visolie.
Ik maak regelmatig groentenmixen voor haar dus die krijgt ze er meestal ook bij.
Van merken wissel ik heel veel af. Vroeger kreeg ze voornamelijk Alaska en Kivo, maar Kivo vond ik redelijk vettig dus dit krijgt ze nu minder. Nu is het een mix van Alaska, Tammenga, Bandit, Carnibest en Pure Instinct.
Wandelen doen we meestal 2 keer per dag en dan hangt het ervan af hoe goed het die dag gaat. Maar langer dan 45min aan een stuk lukt al een tijdje niet meer. Er zijn ook dagen dat ze er helemaal geen zin in heeft en dan zijn het maar 2 korte rondjes van 15min... hiervan gaat ze niet afvallen natuurlijk.
Vroeger speelden we ook veel in de tuin (trekspelletjes, apporteren,...) en ik denk dat haar conditie ook achteruit gegaan is sinds ik hiermee gestopt ben omwille van haar spondylose.
Ze kan ook heel slecht tegen de warmte en alles boven 20 graden is al te warm.
Door Lizzy
#3448452
Lara15 schreef: wo 17 aug 2022, 08:56 Ze krijgt verschillende supplementen, waarvan er eentje spirulina bevat. 'S morgens krijgt ze duivelsklauw, Walkon (een mix voor gewrichten en meer energie, hierin zit de spirulina), veendrenkstof en bokashi en 's avonds groenlipmossel, muscle support en soms visolie.
Ik maak regelmatig groentenmixen voor haar dus die krijgt ze er meestal ook bij.
Van merken wissel ik heel veel af. Vroeger kreeg ze voornamelijk Alaska en Kivo, maar Kivo vond ik redelijk vettig dus dit krijgt ze nu minder. Nu is het een mix van Alaska, Tammenga, Bandit, Carnibest en Pure Instinct.
Wandelen doen we meestal 2 keer per dag en dan hangt het ervan af hoe goed het die dag gaat. Maar langer dan 45min aan een stuk lukt al een tijdje niet meer. Er zijn ook dagen dat ze er helemaal geen zin in heeft en dan zijn het maar 2 korte rondjes van 15min... hiervan gaat ze niet afvallen natuurlijk.
Vroeger speelden we ook veel in de tuin (trekspelletjes, apporteren,...) en ik denk dat haar conditie ook achteruit gegaan is sinds ik hiermee gestopt ben omwille van haar spondylose.
Ze kan ook heel slecht tegen de warmte en alles boven 20 graden is al te warm.
Oh jee, nou qua voeding en supplementen en extra's kan het gewoon niet beter!! Je kunt echt wel, met al deze mooie toevoegingen, iets minder dan die 400 gram gaan voeren.

Zwemmen, zou dat niks voor haar zijn?
Door Lara15
#3448466
Lizzy schreef: wo 17 aug 2022, 10:46 Oh jee, nou qua voeding en supplementen en extra's kan het gewoon niet beter!! Je kunt echt wel, met al deze mooie toevoegingen, iets minder dan die 400 gram gaan voeren.

Zwemmen, zou dat niks voor haar zijn?
Oke, dan ga ik haar een tijdje iets minder geven in de hoop dat die paar kilo's er nog af kunnen ;D

Zwemmen doet ze supergraag, dus dit kunnen we inderdaad wat vaker gaan doen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3448484
Ik heb niet de merken bestudeerd die je geeft maar ik weet dat Carnibest 14% vet bevat en ik vind dat in dit geval veel. Kiezebrink heeft soorten met 6 of 9% vet dus er valt best nog wat met het voer te doen denk ik. Veel lager in voer zou ik niet gaan, je geeft nu nog geen 1,5% van het gewenste gewicht (27 kg) en van haar huidige gewicht 1,3%. Dat is toch echt wel het minimum vind ik. Als meer bewegen geen optie is dan zou ik het dus echt gaan zoeken in echt magere kvv en eventueel ook overgaan naar 1x per dag voeren zodat er minder hongergevoel is. En aanvullen met meer groente. Beter gekookte boontjes bv. dan gemalen omdat dat meer maagvulling geeft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door