Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door S@ndr@
#3447452
Ik zie door de bomen het bos niet meer..
Ik heb een senior DH damer van 10+ jaar met atrose, wat mama tumoren maar die gaan goed momenteel, een anaalklier ontsteking ( onder behandeling), gevoelig voor oorontstekingen. Al jaren dat we haar ecostyle brokken voeren echter ik denk dat ik terug wil naar KVV. Ik zelf kan er niet zo best tegen daarom kvv. Maar ik weet niet zo goed waar te beginnen? Hoeveel mag een hond van 34 kilo? Op de reken hulp zag ik 1020 gr per dag dat is gewoon een hele rol dus verdeeld over 2x pd. Ik wil wel zo compleet mogelijk voeren. Maar dan wel merk, en hoe doe ik dat compleet.... Ja ik kan een keer een compleet mix geven maar afwisseling is toch ook belangrijk voer je dan de andere dag iets anders wat wellicht niet geheel compleet is?
Ik heb momenteel ook onvoldoende ruimte in de vriezer en wil eerst kijken of het wel werkt ( voor mij maar ook voor haar ze kan gevoelig zijn de darmen). De wereld aan merken die allemaal weer net wat anders zeggen... Of toch zoals ik bij Kivo los 1x brokken( koud geperst ) en 1x kvv daags?

En dan hebben we nog een 5 jarige JR dame die weinig met voer heeft en als pup zijne helemaal geen barf/ kvv wou die dan ook overgaat hierop. Echter zij is een probleemloze hond als het op klachten aankomt dus ik verwacht dat ze nu wellicht wel wat beter haar voer eet..

Ik weet het gewoon even niet meer
Door Lizzy
#3447463
S@ndr@ schreef: vr 22 jul 2022, 10:32 Ik zie door de bomen het bos niet meer..
Ik heb een senior DH damer van 10+ jaar met atrose, wat mama tumoren maar die gaan goed momenteel, een anaalklier ontsteking ( onder behandeling), gevoelig voor oorontstekingen. Al jaren dat we haar ecostyle brokken voeren echter ik denk dat ik terug wil naar KVV. Ik zelf kan er niet zo best tegen daarom kvv. Maar ik weet niet zo goed waar te beginnen? Hoeveel mag een hond van 34 kilo? Op de reken hulp zag ik 1020 gr per dag dat is gewoon een hele rol dus verdeeld over 2x pd.
Die 1020 gram is 3% van haar lichaamsgewicht. Tenzij ze graadmager is, is dit voor de gemiddelde wat oudere hond teveel en geef je beter 2%. Dat betekent dat ze zo'n 680 gram KVV per dag eet.
Ik wil wel zo compleet mogelijk voeren. Maar dan wel merk, en hoe doe ik dat compleet.... Ja ik kan een keer een compleet mix geven maar afwisseling is toch ook belangrijk voer je dan de andere dag iets anders wat wellicht niet geheel compleet is? Ik heb momenteel ook onvoldoende ruimte in de vriezer en wil eerst kijken of het wel werkt ( voor mij maar ook voor haar ze kan gevoelig zijn de darmen). De wereld aan merken die allemaal weer net wat anders zeggen... Of toch zoals ik bij Kivo los 1x brokken( koud geperst ) en 1x kvv daags?
Het allerbeste voer je verschillende merken en verschillende diersoorten. En ik ben zelf helemaal geen voorstander van KVV met een vitamine/mineralenmix en allerlei andere toegevoegde "rommel" zoals zalmolie, lijnzaadolie, etc. Ik zou dus zelf gaan voor minimaal 4 verschillende diersoorten. Omdat je een hond hebt die gevoelig kan reageren op de darmen, raad ik je aan niet een KVV te geven waar 5 verschillende dieren in 1 rol verwerkt zitten. Mocht je hond daar niet goed op reageren, weet je nooit waarop ze dan niet goed heeft gereageerd.

Ik kan verder niet in jouw portemonnee kijken....

Maar ik zou zeggen: kies ongeveer 3 merken uit die je kunt betalen en voer dan bijv. in totaal stuk of 4 a 5 diersoorten. En neem dan een KVV waar bijv alleen konijn of paard of rund in zit. Of KVV's waar hooguit 2 diersoorten inzitten zoals rund en kip, konijn en geit.

En tja, wat zijn goede merken? Die vraag is best lastig te beantwoorden. Hangt af van zoveel dingen. Kijk, de beste KVV vind ik gewoon Bandit. Maar ik kan gewoon geen bijna 13 euro de kilo betalen, simpel. Als je dat wel kunt zeg ik: geef zoveel mogelijk Bandit. Maar er zijn meer goede merken hoor. Barf Menu, CarniVoer, Tammenga, Kiezenbrink, Kivo, Alroda, Dogmeat, DARF, etc. en ik ken ook mensen die zweren bij Lotgering en dat is weer een aanzienlijk goedkoper merk. Kies er 2 of 3 of 4 uit, probeer de verschillende diersoorten en dan zit je helemaal goed.
Gebruikersavatar
Door S@ndr@
#3447466
Lizzy schreef: vr 22 jul 2022, 16:18 Die 1020 gram is 3% van haar lichaamsgewicht. Tenzij ze graadmager is, is dit voor de gemiddelde wat oudere hond teveel en geef je beter 2%. Dat betekent dat ze zo'n 680 gram KVV per dag eet.


Het allerbeste voer je verschillende merken en verschillende diersoorten. En ik ben zelf helemaal geen voorstander van KVV met een vitamine/mineralenmix en allerlei andere toegevoegde "rommel" zoals zalmolie, lijnzaadolie, etc. Ik zou dus zelf gaan voor minimaal 4 verschillende diersoorten. Omdat je een hond hebt die gevoelig kan reageren op de darmen, raad ik je aan niet een KVV te geven waar 5 verschillende dieren in 1 rol verwerkt zitten. Mocht je hond daar niet goed op reageren, weet je nooit waarop ze dan niet goed heeft gereageerd..

Dank voor je uitgebreide antwoord!
Het leek mij ook al veel maar ik ben ook niet goed met cijfers.. Maar 680 gram klinkt aanzienlijk beter dan 1020 gram.

Ik wil ook zo min mogelijk spul erin hebben wat er niet in hoort, als het nodig is kan ik altijd zelf aanvullen met een vitamine of groentes lijkt me.. Ik snap alleen dan nog niet hoe je dat met 4 soorten doet. Ik lees dat dan als volgt: je kiest 4/5 verschillende smaken uit maar je hoeft niet per maaltijd 4/5 smaken te geven toch, het gaat meer om de afwisseling en niet elke dag hetzelfde.

Voor nu heb ik eerst nog weer een zak brokken gehaald de vriezer moet ook leger zijn zodat er wat in kan anders heeft het nog geen nut en voor 5 rollen is het ook niet zinvol..
Ik zal eens kijken naar de merken die je opnoemt, ik denk in verhouding als je eenmaal een beetje weet hoe het werkt dat het niet heel veel duurder hoeft te zijn dan wat we nu uit geven aan brokken en dat je uiteindelijk misschien nog wel eerder bespaart na geruime tijd. En ik wil me er nog beter in verdiepen dan zoals jaren geleden en zo in gaan maar er te weinig van weten. Ze doet het aardig op dit voer maar het kan beter vooral ook nu ze ouder wordt.
Door Lizzy
#3447468
S@ndr@ schreef: vr 22 jul 2022, 17:23 Dank voor je uitgebreide antwoord!
Het leek mij ook al veel maar ik ben ook niet goed met cijfers.. Maar 680 gram klinkt aanzienlijk beter dan 1020 gram.

Ik wil ook zo min mogelijk spul erin hebben wat er niet in hoort, als het nodig is kan ik altijd zelf aanvullen met een vitamine of groentes lijkt me.. Ik snap alleen dan nog niet hoe je dat met 4 soorten doet. Ik lees dat dan als volgt: je kiest 4/5 verschillende smaken uit maar je hoeft niet per maaltijd 4/5 smaken te geven toch, het gaat meer om de afwisseling en niet elke dag hetzelfde.

Voor nu heb ik eerst nog weer een zak brokken gehaald de vriezer moet ook leger zijn zodat er wat in kan anders heeft het nog geen nut en voor 5 rollen is het ook niet zinvol..
Ik zal eens kijken naar de merken die je opnoemt, ik denk in verhouding als je eenmaal een beetje weet hoe het werkt dat het niet heel veel duurder hoeft te zijn dan wat we nu uit geven aan brokken en dat je uiteindelijk misschien nog wel eerder bespaart na geruime tijd. En ik wil me er nog beter in verdiepen dan zoals jaren geleden en zo in gaan maar er te weinig van weten. Ze doet het aardig op dit voer maar het kan beter vooral ook nu ze ouder wordt.
Ja, ik snap de verwarring. Je hebt KVV's daar zit in 1 rol : kip, rund, lam, geit, paard. Ofzoiets. Dat is super leuk, lekker afwisselend, maar met een hond met darmen die ietsje zwakker zijn is dat geen goed idee. Dus koop je liever bijv. 1 rol met kip/rund, 1 rol met paard, 1 rol met lam, 1 rol met geit/konijn. Dan krijgt je hond dus 6 diersoorten binnen maar niet allemaal tegelijk op 1 dag.

Groenten toevoegen is altijd goed. Je neemt dan of rauwe groenten en pureer deze tot moes of snijd de groenten in stukjes en kook deze gaar.

Je mag 2 keer per week een rauw eitje met schil geven. En als je geen KVV geeft waar vis in zit, dan kun je ook 2 rauwe visjes per week, bijv. sardien of panharing.
Gebruikersavatar
Door S@ndr@
#3447471
Ik moet al oppassen als ik de eitjes uit het kippenhok haal dat ze die niet zo maar stelen :biggrin2: .
Maar ik begin het een beetje te snappen dankzij je uitleg. Zodra ik een lade leeg heb in de vriezer dan ga ik eens naar een van de verkooppunten ( ik moet voor alle drie de punten toch 20+ km rijden) en zal wat verschillende rollen halen. Ik kan het beter eerst zo uitproberen dan gelijk een hele lading bestellen.
En wie weet kan de kat ook over..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door