Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door _xRose
#3446795
Hallo!

Ik heb thuis 2 hondjes, 1 kaninchen teckeltje van 11 jaar, Indy, en 1 standaard teckel van 4, Wiebe. Beide honden hebben sneller last van hun darmen. Indy heeft snel een bolle buik en last van winderigheid, ze heeft ook veel ontlasting en wordt snel dik. Wiebe heeft snel last van diarree en heeft een heel snel metabolisme en is dus eerder aan de dunne kant.
Op het moment krijgt Wiebe Red Classic brokken van Acana en Indy staat op een Royal Canin dieet voer. Ik ben absoluut geen fan van Royal Canin, maar ik heb haar hier op moeten zetten omdat ze last kreeg van blaasgruis en dus ook te dik werd, hiervoor stond ze op het Small Breed voer van Acana.
De afgelopen tijd voer ik 's ochtends brok en 's avonds krijgen ze KVV van Barfmenu. Ik wil ze het liefst helemaal overzetten op rauw vlees en dan het liefst de merken met een hoge kwaliteit zoals Bandit. Dit is echter voor mij op dit moment te prijzig om te betalen, ik ben helaas nog maar een arme student, maar ik wil wel graag het beste doen voor mijn honden :biggrin2: . Ik ben al langere tijd aan het nadenken over de overstap en heb hier al eerder een topic geopend, maar de prijs houdt mij tegen.

Ik had dus wat vraagjes, zouden jullie zeggen dat het altijd beter is om van een brok naar KVV over te gaan, ook als het een wat goedkopere versie van KVV is? Barfmenu is al wat aan de duurdere kant, maar hier zou ik bijvoorbeeld 's avonds van kunnen blijven geven en dat ik voor de ochtenden voor een goedkoper merk ga. Zo ja, welke merken zouden jullie aanbevelen van de wat goedkopere KVV's?

Ik heb ook gelezen dat groentes belangrijk zijn, is dit ook nodig als je voor een KVV gaat zoals Barfmenu wat in principe volledig is?

Daarnaast vroeg ik mij af of ik me zorgen moet maken om problemen zoals blaasgruis. Ik heb gelezen dat dit kan komen door een te hoog eiwit gehalte in het voer. KVV heeft uiteraard een veel hoger eiwit gehalte dan een brok. Nou weet ik wel dat er vaak wordt gezegd dat KVV en BARF juist zorgt voor een gezondere hond met minder problemen omdat je ze voert wat ze daadwerkelijk in de natuur zouden eten.

Alvast bedankt! :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446796
Blaasgruis komt niet door eiwitten maar door koolhydraten in het voer.
Koolhydraten verhogen de pH waardoor struviet neerslaat.

Dus kvv met granen vermijden en je zit helemaal goed tegen struviet blaasgruis. Ik ga er vanuit dat het dat is?
Je kan wel best steeds zn ochtendurine even testen met een pH strip, zodat je weet of dat goed zit en blijft.. Die strips kan je online vinden en zijn niet zo duur.
Af en toe is enkel rauw vlees niet voldoende voor een gezonde pH en kan je nog extra verzuurders geven. Maar niet zonder opvolging want met een té zure urine (lage pH) krijg je oxalaat en dat is een nog moeilijker gruis.
Bij de meeste honden is rauw vlees voeren voldoende. Wegens het gebrek aan koolhydraat en het bufferend effect van rauw vlees naar een ideale pH.
Door Lizzy
#3446800
_xRose schreef: za 09 jul 2022, 10:25 Hallo!

Ik heb thuis 2 hondjes, 1 kaninchen teckeltje van 11 jaar, Indy, en 1 standaard teckel van 4, Wiebe. Beide honden hebben sneller last van hun darmen. Indy heeft snel een bolle buik en last van winderigheid, ze heeft ook veel ontlasting en wordt snel dik. Wiebe heeft snel last van diarree en heeft een heel snel metabolisme en is dus eerder aan de dunne kant.
Op het moment krijgt Wiebe Red Classic brokken van Acana en Indy staat op een Royal Canin dieet voer. Ik ben absoluut geen fan van Royal Canin, maar ik heb haar hier op moeten zetten omdat ze last kreeg van blaasgruis en dus ook te dik werd, hiervoor stond ze op het Small Breed voer van Acana.
De afgelopen tijd voer ik 's ochtends brok en 's avonds krijgen ze KVV van Barfmenu. Ik wil ze het liefst helemaal overzetten op rauw vlees en dan het liefst de merken met een hoge kwaliteit zoals Bandit. Dit is echter voor mij op dit moment te prijzig om te betalen, ik ben helaas nog maar een arme student, maar ik wil wel graag het beste doen voor mijn honden :biggrin2: . Ik ben al langere tijd aan het nadenken over de overstap en heb hier al eerder een topic geopend, maar de prijs houdt mij tegen.

Ik had dus wat vraagjes, zouden jullie zeggen dat het altijd beter is om van een brok naar KVV over te gaan, ook als het een wat goedkopere versie van KVV is? Barfmenu is al wat aan de duurdere kant, maar hier zou ik bijvoorbeeld 's avonds van kunnen blijven geven en dat ik voor de ochtenden voor een goedkoper merk ga. Zo ja, welke merken zouden jullie aanbevelen van de wat goedkopere KVV's?

Ik heb ook gelezen dat groentes belangrijk zijn, is dit ook nodig als je voor een KVV gaat zoals Barfmenu wat in principe volledig is?

Daarnaast vroeg ik mij af of ik me zorgen moet maken om problemen zoals blaasgruis. Ik heb gelezen dat dit kan komen door een te hoog eiwit gehalte in het voer. KVV heeft uiteraard een veel hoger eiwit gehalte dan een brok. Nou weet ik wel dat er vaak wordt gezegd dat KVV en BARF juist zorgt voor een gezondere hond met minder problemen omdat je ze voert wat ze daadwerkelijk in de natuur zouden eten.

Alvast bedankt! :biggrin2:
Welk type blaasgruis had je hond? Afhankelijk van het type voer je beter wel of geen groenten bij.

Nee, blaasgruis ontstaat niet door teveel aan eiwit in voeding. En KVV heeft geen hoog eiwit gehalte dus gelukkig hoef je nergens wakker van te liggen!

Qua duurdere merken kun je denken aan DARF en Tammenga. En dan zou je goedkoper kunnen voeren met bijv. dogmeat en Lotgering.
Door _xRose
#3446807
Bedankt voor de reacties!

Fijn om te weten dat ik met KVV het blaasgruis dus niet ga verergeren! Ze had struviet in haar urine, laatst is haar urine weer gecheckt en toen was alles gelukkig weer helemaal goed. Sinds ik met half KVV en half brok begonnen ben plast ze trouwens niet meer in huis. Dat deed ze voorheen nog wel, ook nadat de struviet weg was. Dat is wel interessant eigenlijk, maar ik heb natuurlijk geen idee of dat ook daadwerkelijk met de KVV te maken heeft.

Maar wat ik dus een beetje uit jullie reacties begrijp is het dus alsnog beter om KVV ipv brok te voeren, ook al is de KVV goedkoper? Ik voer qua brok namelijk wel een van de betere. Dus dat vind ik nog even belangrijk.
Bedankt voor de tips qua merken! :)
Door Lizzy
#3446836
_xRose schreef: za 09 jul 2022, 13:51 Bedankt voor de reacties!

Fijn om te weten dat ik met KVV het blaasgruis dus niet ga verergeren! Ze had struviet in haar urine, laatst is haar urine weer gecheckt en toen was alles gelukkig weer helemaal goed. Sinds ik met half KVV en half brok begonnen ben plast ze trouwens niet meer in huis. Dat deed ze voorheen nog wel, ook nadat de struviet weg was. Dat is wel interessant eigenlijk, maar ik heb natuurlijk geen idee of dat ook daadwerkelijk met de KVV te maken heeft.

Maar wat ik dus een beetje uit jullie reacties begrijp is het dus alsnog beter om KVV ipv brok te voeren, ook al is de KVV goedkoper? Ik voer qua brok namelijk wel een van de betere. Dus dat vind ik nog even belangrijk.
Bedankt voor de tips qua merken! :)
Verse rauwe voeding werkt verzurend op de urine en dus tegen struviet. Met andere woorden: heb je een goede keus gemaakt met de overschakeling! Ik zou alleen voorlopig geen groenten bijvoeren, dat maakt juist weer alkalisch. Als je hond een paar maanden van de blaasgruis af is, kun je wat groenten bij gaan voeren. Dat moet dan of gekookt of rauw gepureerd zijn.

Ja, ik zou helemaal overgaan op KVV.
Gebruikersavatar
Door Cooper en Yil
#3446907
Hier ook niet heel veel geld helaas voor duurdere merken KVV. Wij geven Tammenga (niet compleet dus geen vitaminen/mineralen toegevoegd) afgewisseld met Smuldier en Rodi welke wel complete voedingen zijn. Hij krijgt bij ons ook bij zijn Tammenga maaltijden een zelfgemaakte en ingevroren groentenmix. Af en toe een stukje fruit en komkommer of worteltjes als snackje tussendoor ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446920
Dat er geen premix zit in Tammenga wil niet zeggen dat het niet compleet is he!
Sorry, maar dat wil ik toch even duidelijk zeggen.
Een voeding die compleet is zonder gebruik te maken van premix is zelfs te verkiezen boven die met premix. Je moet daarvoor zelf opletten op de samenstelling en voldoende diersoorten afwisselen, en je geeft best verschillende merken om het risico te spreiden dat er toch iets te weinig in zit. Bovendien is het voordelig als je hond niet elke dag hetzelfde binnen krijgt. Meteen ook een van de redenen waarom premix minder goed is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door