Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Patries
#3446383
Tot een jaar of 8-9 geleden m, voerde ik 1 van onze katten KVV. Ik was er, voor haar, erg over te spreken en vond het jammer dat de andere 4 katten er niks voor voelde. Inmiddels zijn al onze katten overleden :'( , maar is ons gezin uitgebreid met een chihuahua genaamd DeeSie. Zij is inmiddels 6 jaar en kreeg tot 1,5 week geleden brokken. Omdat ik sinds een jaar niet meer tevreden was over hoe zij zich hield met Acana Heritage Small Breed (diarree, slechtere vacht en toename van bijten aan pootjes), ben ik via oa Renske naar Orijen gegaan. Maar daarmee verminderden de problemen niet. Door mijn eerdere positieve ervaringen met KVV, wilde ik het bij DeeSie ook een kans geven. Sinds 1,5 week dus gestart met Barfmenu Lam, wat ik nu voor 3-4 weken ga geven. Daarna ga ik voorzichtig andere smaken toevoegen. Ze vindt het heerlijk, acceptatie is geen probleem. De eerste week wat slijm bij de drollen, maar aanzienlijk minder ontlasting. Wel iedere dag een keer, dus prima. Eergisteren in de nacht overgeven, beetje voer/snoepjes en verder gal. Zojuist ook gal/schuim gespuugd. Maar daarna wel vragen om eten, dus niet echt misselijk?
Ze weegt 3 kg en krijgt tussen de 75-80 gram per dag, verdeeld over een ochtend- en een avondportie.
Ze begint ook een beetje te ruiken, dus ik vermoed dat de ontgifting in volle gang is. Haar ogen zijn in elk geval al wel minder nat/soeperig dan de afgelopen periode.
Wat denken jullie, zijn wij op de goede weg? Geef ik haar voldoende? Ze weegt ook nu nog een nette 3 kg.
Ik hoor graag jullie tips en ervaringen met KVV bij kleine hondenrassen :)
Thanks alvast!
Door Lizzy
#3446387
Patries schreef: di 28 jun 2022, 16:35 Tot een jaar of 8-9 geleden m, voerde ik 1 van onze katten KVV. Ik was er, voor haar, erg over te spreken en vond het jammer dat de andere 4 katten er niks voor voelde. Inmiddels zijn al onze katten overleden :'( , maar is ons gezin uitgebreid met een chihuahua genaamd DeeSie. Zij is inmiddels 6 jaar en kreeg tot 1,5 week geleden brokken. Omdat ik sinds een jaar niet meer tevreden was over hoe zij zich hield met Acana Heritage Small Breed (diarree, slechtere vacht en toename van bijten aan pootjes), ben ik via oa Renske naar Orijen gegaan. Maar daarmee verminderden de problemen niet. Door mijn eerdere positieve ervaringen met KVV, wilde ik het bij DeeSie ook een kans geven. Sinds 1,5 week dus gestart met Barfmenu Lam, wat ik nu voor 3-4 weken ga geven. Daarna ga ik voorzichtig andere smaken toevoegen. Ze vindt het heerlijk, acceptatie is geen probleem. De eerste week wat slijm bij de drollen, maar aanzienlijk minder ontlasting. Wel iedere dag een keer, dus prima. Eergisteren in de nacht overgeven, beetje voer/snoepjes en verder gal. Zojuist ook gal/schuim gespuugd. Maar daarna wel vragen om eten, dus niet echt misselijk?
Ze weegt 3 kg en krijgt tussen de 75-80 gram per dag, verdeeld over een ochtend- en een avondportie.
Ze begint ook een beetje te ruiken, dus ik vermoed dat de ontgifting in volle gang is. Haar ogen zijn in elk geval al wel minder nat/soeperig dan de afgelopen periode.
Wat denken jullie, zijn wij op de goede weg? Geef ik haar voldoende? Ze weegt ook nu nog een nette 3 kg.
Ik hoor graag jullie tips en ervaringen met KVV bij kleine hondenrassen :)
Thanks alvast!
Hoi Patries! Ik denk dat 75-80 gram te weinig is. Je moet met KVV rekenen op tussen de 2% en 8% van het ideale lichaamsgewicht, waarbij de 2% is voor grote honden en de 7% voor hele kleine honden. Ik denk dat ze gal overgeeft omdat ze hoger heeft en dat je zeker 4% moet gaan geven (en dat is echt aan de lage kant) en dat komt neer op 120 gram per dag.

Ik denk dat je verder een strak plan hebt!
Door Patries
#3446390
:'( :-[ Jemig… ik volgde het advies op de site van Barfmenu. Maar dat klopt dan dus niet… ik zal haar vanavond al wat geven en dan gaan we vanaf morgen ophogen naar 4-5 %
Arm ding, ik voel me wel rot nu hoor.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3446392
Patries schreef::'( :-[ Jemig… ik volgde het advies op de site van Barfmenu. Maar dat klopt dan dus niet… ik zal haar vanavond al wat geven en dan gaan we vanaf morgen ophogen naar 4-5 %
Arm ding, ik voel me wel rot nu hoor.
Mijn hond weegt ruim 7 kilo en krijgt maar 140gr per dag, dus het is ook niet zo dat alle kleine honden een hoog percentage krijgen.
Probeer het gewoon een week of wat, daarna moet je bij zo'n kleintje echt wel kunnen zien of ze op gewicht blijft of wat spekkig wordt.
Verder zou je over kunnen gaan op 1x per dag voeren. Het is per hond verschillend wat dan een handig tijdstip is, dat hangt ook af van de verdere dagindeling en zo.
Door Patries
#3446394
pluk schreef: di 28 jun 2022, 19:10 Mijn hond weegt ruim 7 kilo en krijgt maar 140gr per dag, dus het is ook niet zo dat alle kleine honden een hoog percentage krijgen.
Probeer het gewoon een week of wat, daarna moet je bij zo'n kleintje echt wel kunnen zien of ze op gewicht blijft of wat spekkig wordt.
Verder zou je over kunnen gaan op 1x per dag voeren. Het is per hond verschillend wat dan een handig tijdstip is, dat hangt ook af van de verdere dagindeling en zo.
Ik weeg haar sowieso al regelmatig, dus inderdaad ff monitoren :)
Het is een klein druk actief ding, dus ze kan ook wel wat gebruiken.
Dank beiden tot zover, hou jullie op de hoogte O0 O0
Door Patries
#3446404
Gisteravond nog 35 gram bijgevoerd en vanochtend na het wandelen at ze een beetje gras en spuugde ze een klein beetje gal. Net 70 gram gevoerd, vanavond de andere helft :)
Door Lizzy
#3446407
Patries schreef: di 28 jun 2022, 19:05 :'( :-[ Jemig… ik volgde het advies op de site van Barfmenu. Maar dat klopt dan dus niet… ik zal haar vanavond al wat geven en dan gaan we vanaf morgen ophogen naar 4-5 %
Arm ding, ik voel me wel rot nu hoor.
Je hoeft je niet rot te voelen hoor! Alle KVV boeren geven die 2% op. En voor veel honden is dit ook voldoende maar niet voor pups en in de regel ook niet voor hele kleine honden (tenzij ze nauwelijks bewegen of bijv. gecastreerd zijn en aanleg hebben om vet te worden). In de regel verbruiken kleine honden meer. Maar een tijdje minder eten kan helemaal geen kwaad hoor.

Overigens kan het gal overgeven ook de omschakeling zijn. Van veel koolhydraat naar geen. In de regel niet iets om je druk over te maken.
Door Patries
#3446455
Dank allemaal voor de tips en toch ook de geruststelling :cool: 2 x Ontlasting was vandaag mooi klein en stevig. Geen slijm meer, ogen niet meer troeperig. Word ik blij van :)
Door Patries
#3446468
Nog even een aanvullende vraag. Ik lees hier dat men ook groenten voert naast KVV. Ik voer nu Barfmenu, wat moet ik of kan ik bijgeven aan groente er en hoeveel? En is dat dan gekookt of rauw? Voor onszelf kook ik geen groente, maar stoom ik. Dus dat zou ik evt voor DeeSie ook kunnen doen?
Sorry voor weer een berg vragen ;D maar ik wil het graag goed doen voor haar.
Door Lizzy
#3446469
Patries schreef: do 30 jun 2022, 00:03 Nog even een aanvullende vraag. Ik lees hier dat men ook groenten voert naast KVV. Ik voer nu Barfmenu, wat moet ik of kan ik bijgeven aan groente er en hoeveel? En is dat dan gekookt of rauw? Voor onszelf kook ik geen groente, maar stoom ik. Dus dat zou ik evt voor DeeSie ook kunnen doen?
Sorry voor weer een berg vragen ;D maar ik wil het graag goed doen voor haar.
Ja, je mag daar gestoomde groenten bij doen hoor. Groenten is een heel gezonde aanvulling. Alleen geen prei of ui maar voor de rest kun je zo'n beetje alles geven. Voor jou zijn dat natuurlijk mini hoeveelheden. Laten we zeggen dat een eetlepel voldoende is.
Door Patries
#3446472
:) Dank je, ik zal daar eens mee beginnen. Ik wilde ook kijken naar probiotica en heb al wat gezocht op het forum. Hebben jullie ervaring met Puur Probiotic of een ander goed verkrijgbaar alternatief?
Door smulpaap
#3446476
Ik zou met zo'n klein hondje wel matig zijn in het geven van kool soorten.
Daar kunnen ze behoorlijke darmgassen van krijgen . En een teveel is ook niet goed voor de schildklier

Ik heb ook een kleintje . Ik maak een groentemix met diverse groentesoorten
Daar gaat dan bv een klein roosje bloemkool.of broccoli door
Door Patries
#3446477
Ik heb net nieuwe voorraad gehaald en daarbij ook de groentenrol van Kivo. Als ik die voer, tel ik dat mee met de dagelijkse hoeveelheid of zie ik dat een keer als extra? Hoeveel zou ik hier van bij kunnen of moeten voeren?
Door Lizzy
#3446554
Patries schreef: do 30 jun 2022, 11:17 Ik heb net nieuwe voorraad gehaald en daarbij ook de groentenrol van Kivo. Als ik die voer, tel ik dat mee met de dagelijkse hoeveelheid of zie ik dat een keer als extra? Hoeveel zou ik hier van bij kunnen of moeten voeren?
Zit er echt alleen groenten in die rollen? Zo ja: Ik zou het gewoon als extraatje geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door