Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Evy_JD
#3445381
Hallo!

Vandaag onze lieve Yippie (Cocker spaniël puppy) opgehaald. Alleen nou raak ik in de war hoeveel bandit ik moet geven.

Bandit zegt 100/ 150 gram per 5 kilo.
Dat zou 52,5 gram p/d zijn.

Bereken ik hoeveel hij nodig zou hebben qua calorieën (https://www.dogline.nl/hoeveel-eten-puppy-nodig/ ) kom ik uit op 320 kcalorieen.
Dat zou 165 gram zijn.

Dat is nogal een verschil 😱

Er moet uiteraard sowieso iets af voor de koekjes denk ik (ook van bandit)
Maar hoeveel gram mag hij 😳

En hoe vaak moet ik dat herberekenen?
Bijlagen
05411936-CAC6-4E78-A327-01BE109C03BE.jpeg
05411936-CAC6-4E78-A327-01BE109C03BE.jpeg (3.35 MiB) 1487 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pike
#3445393
Misschien heb je hier wat aan:

https://www.voerwijzer.com/hoeveel-kvv- ... nd-voeren/

Hier staan ook de hoeveelheden voor puppen. Tot 4 maanden is dat 5-10 procent van het gewicht. De variatie is dus groot maar hier geldt hoe kleiner het ras hoe hoger het percentage. Een Cocker zal - denk ik - ergens rond de 8,5% zitten. Het is niet echt een klein ras maar ook net niet middelgroot met een volwassen gewicht van zo'n 15 kg als ik het goed heb tenminste? En dan moet je gewoon je pup aankijken, wordt hij te dik of wordt hij te schraal dan pas je de hoeveelheid voer aan. Voeren doe je vooral met je ogen ;)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3445394
Ik kopieer even uit het beginnerstopic:
Er zijn geen vaste percentages te noemen. Elke hond is anders en heeft een andere energiebehoeften. Voeren doe je daarom altijd ‘op het oog’. Is de hond te stevig, dan ga je wat minder voeren. Is de hond te schraal, dan voer je wat meer.
Over het algemeen eten volwassen honden tussen de 2% en 7%van hun lichaamsgewicht per dag. Dit staat gelijk aan 20 tot 70 gram per kilo lichaamsgewicht. Pups eten tussen de 5% en 10% van hun lichaamsgewicht, dus 50 tot 100 gram per kilo, per dag.
Als je voorheen brok voerde, dan is de dubbele hoeveelheid in gewicht vaak een goede hoeveelheid om te starten. Dus 100 gram brok wordt 200 gram kvv.
Ook kun je de volgende startpercentages gebruiken. Afhankelijk van wat je ziet kun je de hoeveelheid kvv na enkele dagen al aanpassen naar boven of beneden.

Grote hond (+35 kg): 2%
Middel grote hond (15-35 kg): 3%
Kleine hond (5-15 kg): 4%
Zeer kleine hond (tot 5 kg): 5%
Bij pups: kies hierboven het volwassen gewicht en tel hier 3% bij op. Een pup van een groot ras geef je dus 5%, een pup van een klein ras 7%.
Dit voer je totaal per dag.

Volwassen honden (vanaf 1 jaar) voer je één keer per dag, liefst op wisselende tijden.
Pups:
Tot 3 maanden: 4 keer per dag.
Tot 6 maanden 3 keer per dag.
Tot 12 maanden 2 keer per dag.
Dit zijn richtlijnen! In de praktijk zul je zien dat pups vaak zelf al aangeven dat ze toekunnen met een maaltijd minder.
Ik zou beginnen met 6% van het huidige gewicht. Dus stel hij weegt nu 5000 gram, dan start je met 300 gram aan kvv per dag. Na een paar dagen ga je zien of je pup te stevig of te schraal wordt of dat het zo goed is.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3445395
pike schreef: wo 01 jun 2022, 19:04 Misschien heb je hier wat aan:

https://www.voerwijzer.com/hoeveel-kvv- ... nd-voeren/

Hier staan ook de hoeveelheden voor puppen. Tot 4 maanden is dat 5-10 procent van het gewicht. De variatie is dus groot maar hier geldt hoe kleiner het ras hoe hoger het percentage. Een Cocker zal - denk ik - ergens rond de 8,5% zitten. Het is niet echt een klein ras maar ook net niet middelgroot met een volwassen gewicht van zo'n 15 kg als ik het goed heb tenminste? En dan moet je gewoon je pup aankijken, wordt hij te dik of wordt hij te schraal dan pas je de hoeveelheid voer aan. Voeren doe je vooral met je ogen ;)
We hebben hier gewoon een heel uitgebreid topic voor op BP zelf. Beetje jammer om dan naar anderen te verwijzen.
viewtopic.php?f=5&t=134715
Gebruikersavatar
Door pike
#3445406
pluk schreef: wo 01 jun 2022, 19:06 We hebben hier gewoon een heel uitgebreid topic voor op BP zelf. Beetje jammer om dan naar anderen te verwijzen.
viewtopic.php?f=5&t=134715
Ja daar heb je terecht een punt. Ik wist niet dat dat zo uitgebreid beschreven stond in het beginnerstopic :-[ Mijn welgemeende excuus!
Door Lizzy
#3445420
Evy_JD schreef: do 02 jun 2022, 06:11 Bedankt voor de reacties! Ik had gewoon even de zoek functie kunnen gebruiken dus.
Sorry! Wil het gewoon graag helemaal goed doen 🙃
Dit is niet aan jou gericht hoor! En je mag altijd vragen stellen hier, al is de vraag er misschien al 100.000 keer eerder gesteld. Je hoeft daar niet naar op zoek. Mag wel, maar vragen stellen staat vrij. Da's nou het hele bestaansrecht van het forum :-*
Door tt-tjes
#3445471
Ik ben bij Despa begonnen met 5% van zijn lichaamsgewicht. Toen ik hem kreeg woog hij 4,8 kg.
Ik heb hem iedere week gewogen en daar zijn hoeveelheid aan aangepast. Wel die 5% aangehouden.
Hij is nu 5 maanden, weegt 8,8 kg en krijgt verdeeld over 3 maalltijden 360 gram. Voorheen 3x 120, nu ochtend en avond 150 gr en 's middags 60 gram.
Over een paar weken ga ik terug naar 2x daags, dus vandaar in de middag wat minder.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door