Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Nikass
#3446215
Ik ontdekte recent een dierenwinkel in de buurt die Darf verkoopt (tot nu toe had ik er geen gevonden, alleen online bestellen).
Ik betaalde er 4,80 tot 6,- per kilo (afhankelijk van de variant)
Ik vroeg de verkoopster hoe het kan dat juist de biologische Darf relatief goedkoop is vergeleken bij bijvoorbeeld Carnibest. Zij gaf aan dat nu juist de kvv's met granen nu gigantisch in prijs stijgen en nog in mindere mate de kvv's die geen granen toevoegen.
Ze verwacht wel dat ook van dat hondenvoer de prijzen zullen gaan stijgen.

Wat betreft snackjes: dat ze duur zijn vind ik niet iets van de laatste tijd. Al ruim voor de oorlog vond ik het absurd om bijvoorbeeld 1 euro voor een varkensoor te betalen. Als dat varken biologisch wordt gehouden heb ik het er wel voor over. Maar dat is helaas niet zo.
Ook begrijp ik niet waarom een beetje formaat hertengewei 30,- kost.. ?
Gebruikersavatar
Door pike
#3446217
Nikass schreef: vr 24 jun 2022, 15:29 Ik ontdekte recent een dierenwinkel in de buurt die Darf verkoopt (tot nu toe had ik er geen gevonden, alleen online bestellen).
Ik betaalde er 4,80 tot 6,- per kilo (afhankelijk van de variant)
Ik vroeg de verkoopster hoe het kan dat juist de biologische Darf relatief goedkoop is vergeleken bij bijvoorbeeld Carnibest. Zij gaf aan dat nu juist de kvv's met granen nu gigantisch in prijs stijgen en nog in mindere mate de kvv's die geen granen toevoegen.
Ze verwacht wel dat ook van dat hondenvoer de prijzen zullen gaan stijgen.

Wat betreft snackjes: dat ze duur zijn vind ik niet iets van de laatste tijd. Al ruim voor de oorlog vond ik het absurd om bijvoorbeeld 1 euro voor een varkensoor te betalen. Als dat varken biologisch wordt gehouden heb ik het er wel voor over. Maar dat is helaas niet zo.
Ook begrijp ik niet waarom een beetje formaat hertengewei 30,- kost.. ?
In Carnibest zit geen tarwe of mais, alleen rijst. Ze hebben ook rollen zonder rijst (zgn. diabetes versie). De rollen met rijst zijn nog steeds even duur als de rollen zonder rijst. Er zit ook maar iets van 4% of zo aan rijst in. Dus al zou ook rijst giga duur zijn geworden kan dat niet veel uitmaken op de prijs van zo'n rol.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3446220
Cindy de Wolf schreef: vr 24 jun 2022, 15:13
Ik had serieus niet verwacht dat de prijzen zo snel zouden stijgen. Die inflatie en oorlog geeft ontzettend veel leed. Zowel direct als indirect.
Gisteren was hier in België al op het journaal dat er zoveel corona dieren in het asiel zitten maar ook honden die met tranen in de ogen afgestaan zijn omdat de mensen het eten niet meer kunnen betalen. :'(

Ondertussen na het opstarten van dit topic is mijn lieve oude Kangal Ayla overleden, haar pootjes wilden niet meer mee :'( dus ik heb nu nog maar 1 hond en zo zal het nu blijven daar ga ik ook niet mee in problemen komen.
Bijlagen
RIP Ayla.jpg
RIP Ayla.jpg (2.73 MiB) 1183 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pike
#3446227
Martine M schreef: vr 24 jun 2022, 16:32 Gisteren was hier in België al op het journaal dat er zoveel corona dieren in het asiel zitten maar ook honden die met tranen in de ogen afgestaan zijn omdat de mensen het eten niet meer kunnen betalen. :'(

Ondertussen na het opstarten van dit topic is mijn lieve oude Kangal Ayla overleden, haar pootjes wilden niet meer mee :'( dus ik heb nu nog maar 1 hond en zo zal het nu blijven daar ga ik ook niet mee in problemen komen.
Oh wat verdrietig. Heel veel sterkte gewenst :-*
Gebruikersavatar
Door pike
#3446228
Martine M schreef: vr 24 jun 2022, 16:32 Gisteren was hier in België al op het journaal dat er zoveel corona dieren in het asiel zitten maar ook honden die met tranen in de ogen afgestaan zijn omdat de mensen het eten niet meer kunnen betalen. :'(
Lijkt me dat ze dan in beginsel toch niet goed nagedacht hebben over de kosten die het houden van een hond met zich meebrengt. En dat zijn ook ongetwijfeld geen versvoerders maar brokkenvoerders. Koop ik bij de Jumbo toch 10 kg brokken voor nog geen 7 Euro. € 0,70 per kilo. Afhankelijk van de grootte van je hond kan je daar toch wat dagen mee doen. Als ik aan de grond zou raken zou ik nog liever dat voeren dan afstand doen van mijn hond.... Dus of ik mis wat, maar die drama verhalen kan ik niet echt volgen.

En ik heb het hierboven ook al ergens geschreven, als ik nu dezelfde kvv zou kopen bij dezelfde leverancier als een half jaar geleden voor Duc ben ik maar een heel klein beetje meer kwijt.
Ik heb inmiddels ook een uitgebreide rekensom zitten maken naar de barfkosten, voor als er straks weer een nieuwe hond komt. Als ik geen nieuwe, grote vriezer aanschaf kan ik geen grootverpakkingen kopen maar moet ik per kilo of per enkele kilo's kopen. Vaker bestellen dus en dus ook meer bezorgkosten. Evengoed ben ik dan nog goedkoper uit dan met kvv. Het is duurder dan 20 jaar geleden toen ik met Pike ging barfen. Toen kostte het me zo'n €1,00-€1,20 per dag. Nu zo ongeveer € 2,50 als ik 500 gram per dag moet voeren. En dat kan dus goedkoper maar dan moet ik een nieuwe vriezer kopen. Of op jacht gaan naar vlees, maar daar heb ik geen zin meer in. Gemak dient de mens. Maar er komt dus geen grote (lees zware) hond want die vreet me dan toch teveel en er komt er ook maar eentje. Of ik moet de hoofdprijs winnen ::) dan beginnen we weer een leuke, kleine meute :cool: Maar die kans is zo goed als nihil, helaas.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3446232
Helemaal eens Pike! Er valt nog een hoop te knutselen voordat je je hond weg moet doen vanwege voer kosten. Want dan heb je ook geen rekening gehouden met dierenartskosten, als je de prijsstijging in voer al niet betalen kan.
Door Nikass
#3446235
Ook ik sluit me daarbij aan. Drama verhalen am me hoela
Zo deed hier iemand in de buurt een oproepje: ze zat in een schrijnende situatie schreef ze. Door omstandigheden kon ze niet meer voor haar hondje zorgen en ze zocht er nu een adresje voor. Een lief jong Roemeens hondje dat niet alleen thuis kon zijn.
Ik ben de beroerdste niet en wil wel even meedenken en wat polsen in mijn netwerk. Iedereen kan pech hebben en in een "schrijnende" situatie terecht komen tenslotte.
Maar al gauw bleek: het was een corona hondje. Aangeschaft om de deur uit te kunnen tijdens de avondklok. Maar nu moesten zij en haar vriend weer verder met de studie. En daarbij wilden ze wel graag een studentenwoning, maar bleek dat je daar niet altijd een hond mee mag nemen. Dus ja, dan toch maar beter geen hond...
Hoe schrijnend! ::) Voor de hond bedoel je..., die maar weer ergens anders moet gaan aarden, alsof ze nog niet genoeg heeft meegemaakt in haar jonge leventje :(

Financieel is het echt niet altijd makkelijk. Maar mijn hond wegdoen? Ik ga nog liever in een hutje op de hei wonen...
Mijn hond heeft epilepsie en laatst weer even 260 euro medicatie afgerekend. Tja niet fijn, maar dat hoort er nou eenmaal bij als je de zorg voor een dier op je neemt.
En een hond valt dan nog best mee als je het vergelijkt met een paard houden ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446237
Je kan niet andermans rekening maken natuurlijk.
Het is wel een feit dat veel mensen een dier aanschaffen zonder in alle mogelijke omstandigheden de kosten te kunnen dekken.
Maar het is ook een feit dat de kosten fel gestegen zijn de laatste jaren. En een hond wordt nu eenmaal wel meer dan 10 jaar als het goed zit.
Je kan ook niet iedereen over 1 kam scheren.

70 ct/kg voor brokken is een serieuze besparing tov barf, maar als die mensen al bij het aanschaffen die brokken kochten en die kostten toen nog maar de helft, dan is dat hoe dan ook een verdubbeling. Als het dan om een grote hond gaat...
Je mag ook niet vergeten dat je van zo'n goedkope brok veel meer moet voeren en ook nog eens extra veel poepzakjes moet kopen. :P Om van de dierenartskosten dan nog maar te zwijgen. Ik ben ermee aan het lachen maar er zit ook waarheid in...

Ale, ik praat het dus allemaal niet goed, maar je moet opletten met te vlug oordelen.

Ik heb ook ooit plots alleen voor de katten moeten zorgen en net dan besliste Kleintje ook nog eens dat ze die ene brok niet meer wilde eten maar een duurdere wenste. Ik studeerde nog en dus moest het van m'n spaargeld af. Ik had de konijnen ook nog, die kosten nog meer dan de katten en er had er eentje een dure operatie nodig in die periode. Kippeneten kochten m'n ouders toen wel, ze kregen ook de eieren.
Maar de rest was op mijn kosten..
Het einde van m'n rekening is toen niet in zicht geweest maar ik moet er niet aan denken wat ik had moeten doen als dat wel zo was geweest. Als het geld op is is het op he... :(
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3446240
Nou sorry PoP, maar als je dieren aanschaft terwijl je op dat moment al niet meer dan enkel de goedkoopste meuk kan betalen en nul rekening houdt met dierenarts kosten, dan is men gewoon dom.

Als student had ik om die reden dus nooit meer dieren als waar mijn ouders financieel voor in wilden staan. Want ook als je studeert worden je dieren ziek. En dat heb ik altijd aangehouden. Een van de belangrijkste reden dat ik op mijn 38ste nog steeds geen eigen paard heb. Simpel.

Heb je de dieren eenmaal en je komt in een écht schrijnende situatie, heb ik alle begrip. Je baan kwijtraken, een dier met opeens een prijzige aandoening, allemaal super rot. Maar gek genoeg zijn dat nou juist vaak de situaties waarin mensen heel volhardend en creatief zijn om alsnog goed voor het dier te zorgen.

Een dier is een levend wezen en je kiest bewust voor een enorme verantwoording als je er een neemt. En hoewel ik in individuele situaties heel empatisch en behulpzaam wil en zal zijn als dat terecht is, sta ik vanwege de hulpeloosheid van het dier en de overdaad aan gemakzuchtige mensen toch heel zwart wit hier in. Bezint eer ge begint en doe een beetje je best als het leven niet zo makkelijk is. Dan lukt er een hele hoop.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3446241
pike schreef: vr 24 jun 2022, 17:59 Oh wat verdrietig. Heel veel sterkte gewenst :-*
Dank je het is de 4de hond in 20 maanden die ik moet afgeven dus ik heb er wel even genoeg van.
Allemaal wel vrij oud hoor Ares kaukaas 15 jaar, Sera straathond 16 jaar, Ayla Kangal 11 jaar en 1 adoptie kaukaas die op 8 maanden helemaal verneukt door de vorige eigenaar aan de poteb bij mij kwam. :'( Die heb ik na nog te proberen met operaties na 4 maanden alsnog moeten laten inslapen. :'( . Dus het is ff genoeg nu. Hopelijk wordt Senshi weer heel oud.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3446242
pike schreef: vr 24 jun 2022, 18:24 Lijkt me dat ze dan in beginsel toch niet goed nagedacht hebben over de kosten die het houden van een hond met zich meebrengt. En dat zijn ook ongetwijfeld geen versvoerders maar brokkenvoerders. Koop ik bij de Jumbo toch 10 kg brokken voor nog geen 7 Euro. € 0,70 per kilo. Afhankelijk van de grootte van je hond kan je daar toch wat dagen mee doen. Als ik aan de grond zou raken zou ik nog liever dat voeren dan afstand doen van mijn hond.... Dus of ik mis wat, maar die drama verhalen kan ik niet echt volgen.
Zo denk ik ook hoor, ik zou nog liever zelf minder eten en ze op brokken zetten dan er 1 te moeten weg doen, in sommige gevallen kan ik het wel begrijpen als je ziek bent of zo en er niet meer voor kan zorgen
pike schreef: Maar er komt dus geen grote (lees zware) hond want die vreet me dan toch teveel en er komt er ook maar eentje. Of ik moet de hoofdprijs winnen ::) dan beginnen we weer een leuke, kleine meute :cool: Maar die kans is zo goed als nihil, helaas.
Ja inderdaad tot vorig jaar had ik nog 3 grote honden maar die tijd is nu inderdaad wel voorbij helaas. Het was een mooie tijd en ook heel leuk om meerdere honden te hebben maar 1 hond heeft ook zijn voordelen, die krijgt nu alle aandacht en kan ik ook alles geven wat hij nodig heeft, ik heb voor de eerste keer in mijn leven ook een hondenverzekering genomen want die prijzen blijven ook heel erg stijgen.

pearlsofpassion schreef:Je kan niet andermans rekening maken natuurlijk.
Het is wel een feit dat veel mensen een dier aanschaffen zonder in alle mogelijke omstandigheden de kosten te kunnen dekken.
Maar het is ook een feit dat de kosten fel gestegen zijn de laatste jaren. En een hond wordt nu eenmaal wel meer dan 10 jaar als het goed zit.
Je kan ook niet iedereen over 1 kam scheren.
Das waar er zijn echt uitzonderlijke situatie maar de meesten die hun dier graag zien zullen toch heel hard naar een oplossing zoeken en als allerlaatste optie hem wegdoen. In het asiel zitten helaas veel sukkelaars die met een excuus zijn weggedaan omdat ze last werden.

pearlsofpassion schreef: 70 ct/kg voor brokken is een serieuze besparing tov barf, maar als die mensen al bij het aanschaffen die brokken kochten en die kostten toen nog maar de helft, dan is dat hoe dan ook een verdubbeling. Als het dan om een grote hond gaat...
Je mag ook niet vergeten dat je van zo'n goedkope brok veel meer moet voeren en ook nog eens extra veel poepzakjes moet kopen. :P Om van de dierenartskosten dan nog maar te zwijgen. Ik ben ermee aan het lachen maar er zit ook waarheid in...

;D dat is zeker waar
Door Cindy de Wolf
#3446243
Martine M schreef: vr 24 jun 2022, 16:32 Gisteren was hier in België al op het journaal dat er zoveel corona dieren in het asiel zitten maar ook honden die met tranen in de ogen afgestaan zijn omdat de mensen het eten niet meer kunnen betalen. :'(

Ondertussen na het opstarten van dit topic is mijn lieve oude Kangal Ayla overleden, haar pootjes wilden niet meer mee :'( dus ik heb nu nog maar 1 hond en zo zal het nu blijven daar ga ik ook niet mee in problemen komen.
:'( :'( :'( heel veel sterkte met het grote verlies :-*

Of je de prijsstijging wel/niet goed voelt zal mede afhankelijk zijn hoeveel je moet voeren. Heb je 1 kleine(re) hond dan zal dat natuurlijk minder pijnlijk zijn dan als je veel moet voeren. Hier met 2kg per dag is het toch wel flink voelbaar! Ik ben nu zo'n 100-120 euro meer kwijt en hetzelfde bedrag aan brandstof om ze naar het bos te rijden :-X
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3446245
Ergens toch fijn te lezen dat het niet aan mij ligt dat ik alles zo duur vindt worden.
Met 2 allergische honden en een BC begint het nu wel flink aan te tikken. Maar ja, dat wist ik natuurlijk ook wel. Een grote hond eet nu eenmaal meer en is toch weer een extra mond.

Het is niet anders. Wel heb ik voor Skye nu meer de goedkopere diersoorten en doe ik net ff wat meer moeite om te shoppen.
En voor Skye en Doutze een ziektekosten verzekering afgesloten. De hondenhobby is wel dusdanig gestegen dat ik de buffer om echt goed te sparen voor een dure operatie o.i.d. niet meer echt zag komen.

Maar idd, zoals door anderen ook al gezegd zou ik liever een goedkope brok geven dan 1 van de dames af te moeten staan. Ze gaan hier echt niet weg, tenzij dat echt, echt niet anders kan.

Karen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3446246
Kaela schreef: za 25 jun 2022, 05:00 Nou sorry PoP, maar als je dieren aanschaft terwijl je op dat moment al niet meer dan enkel de goedkoopste meuk kan betalen en nul rekening houdt met dierenarts kosten, dan is men gewoon dom.

Als student had ik om die reden dus nooit meer dieren als waar mijn ouders financieel voor in wilden staan. Want ook als je studeert worden je dieren ziek. En dat heb ik altijd aangehouden. Een van de belangrijkste reden dat ik op mijn 38ste nog steeds geen eigen paard heb. Simpel.

Heb je de dieren eenmaal en je komt in een écht schrijnende situatie, heb ik alle begrip. Je baan kwijtraken, een dier met opeens een prijzige aandoening, allemaal super rot. Maar gek genoeg zijn dat nou juist vaak de situaties waarin mensen heel volhardend en creatief zijn om alsnog goed voor het dier te zorgen.

Een dier is een levend wezen en je kiest bewust voor een enorme verantwoording als je er een neemt. En hoewel ik in individuele situaties heel empatisch en behulpzaam wil en zal zijn als dat terecht is, sta ik vanwege de hulpeloosheid van het dier en de overdaad aan gemakzuchtige mensen toch heel zwart wit hier in. Bezint eer ge begint en doe een beetje je best als het leven niet zo makkelijk is. Dan lukt er een hele hoop.
Maar dat weet je toch niet?
Of dat allemaal wel zo is?
Zelfs als iemand van in het begin het goedkoopste voer voert (zo zijn er veeeel!) , kan die wel rekening houden met enige dierenarts kosten, maar kunnen er gerust heel veel dingen tegenslaan. Het gaat tegenwoordig niet enkel over het dierenvoer he. Alles is duurder geworden. En heel snel. Het haalt je gewoon in.

En wat mij als student betrof, het waren dieren samen met meneer aangeschaft. We woonden samen, we waren verloofd. Er was geen enkele reden om te gaan denken dat hij me plots van de ene dag op de andere op straat zou zetten.
Hij heeft de dieren nog 2 weken bijgehouden. Daarna ben ik ze gaan halen. De katten had hij het lastig mee.
En ja, ik had nu toevallig een behoorlijke spaarrekening, maar daar heb ik bij aanschaf van de katten echt niet aan gedacht hoor..

Je moet ook kunnen leven he. Je kan niet steeds op alles voorzien zijn. Er zijn mensen die van maand tot maand leven. Hun leven lang. Mogen die dan niets? Je zal maar in die situatie zitten. Dan kan je er niet vanuit gaan dat alles mis kan lopen, want dan heb je geen leven.

Nu, ik zeg niet dat het bij allemaal zo is. Zeker niet.
Maar ook niet allemaal tegen wetens en willens een dier aanschaffen dat ze niet kunnen betalen. Dat is ook niet waar. Daar mag je niet vanuit gaan. Niet te vlug oordelen.
Je weet nooit, nooit !, zeker wat de toekomst brengt. Het kan hier zelfs zomaar plots oorlog zijn.. Of elders dus, met gevolgen hier. Dat kan toch niemand voorzien?

En een paard.... Tja. Dat is wel van een heel andere orde qua kostprijs, zorgen en levensduur dan een hond...


Vergeet ook niet dat het vaak de iets minder voorziene mensen zijn, die in huurhuizen wonen die misschien minder goed geisoleerd zijn en daardoor zich nu 's winters compleet blauw betalen aan verwarming.
Er waren reportages genoeg op TV deze winter van perfect normale gezinnen, 2 kindjes (geen huisdieren ook), huisje, vast werk ed, die het al niet meer konden betalen. Gewoon niet he... Ik kan me dat niet voorstellen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door