Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Cooper en Yil
#3444553
Erg benieuwd naar de tijdstippen waarop jullie voeren. Zijn dit vaste tijdstippen of juist bewust niet, is dit 1x per dag (volwassen hond) of juist bewust meerdere keren per dag? Lees veel verschillende meningen en het zal vast per hond verschillen wat "het beste" is, maar vind het leuk om te lezen wat ieders beweegreden is.

Onze pup is nu ruim 6 maanden en krijgt nu 2x per dag KVV op vaste tijden omdat dit voor ons goed uitkomt. Als hij 1 jaar is zou het volgens de fokker aan te bevelen zijn om naar 1x per dag te gaan, maar weet nog niet of en hoe we dit gaan doen.

Laat vooral weten hoe en wanneer jullie voeren :)
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3444554
Miel is 10 maanden en een beetje, ze krijgt 2x daags. De eerste keer rond 6 uur en de 2e keer rond 14 uur. Dit zijn vaste tijdstippen ivm wakker worden/werk en om binnen de 8 uur te voeren. Ze gaat geen gal spugen omdat ze eten verwacht, dus houden we dit aan tot ze in ieder geval een jaar is en dan wil ik wel 1xdaags gaan voeren en wat meer wisselende tijdstippen.
Door smulpaap
#3444556
Ja hoor . Tot 1 jaar 2 x daags. En daarna bekijken hoe 1 x daags gaat
En dan op wisselende tijdstippen
Je kunt het ook langzaam afbouwen naar 1 x daags
Dan steeds wat meer van de eerste portie bij de tweede portie doen
Mijn huidige hondje heb ik gelijk overgezet op 1 x daags toen ze een jaar werd
Ik heb ook een hond gehad die er wat moeite mee had . En dus op die wijze langzaam aan afgebouwd
Door smulpaap
#3444557
Oh , en het tijdstip. Dat laat ik aan mijn hond over . De ene keer wil ze in de middag eten , de andere keer pas na 19.00 uur
Ze heeft het ook wel gepresteerd om pas na het laatste rondje te eten . Ikzelf vind dat niet ideaal . Heb liever dat ze ergens in de middag eet . Maar ik neem het maar zoals het is . Ze kan nog weleens kieskeurig zijn , en ik wil er geen strijd van maken . Soms slaat ze een dag over , haalt haar neus op en loopt weg . Goed , dan eet je maar niet
Gebruikersavatar
Door Cooper en Yil
#3444560
smulpaap schreef: do 12 mei 2022, 11:41 Oh , en het tijdstip. Dat laat ik aan mijn hond over . De ene keer wil ze in de middag eten , de andere keer pas na 19.00 uur
Ze heeft het ook wel gepresteerd om pas na het laatste rondje te eten . Ikzelf vind dat niet ideaal . Heb liever dat ze ergens in de middag eet . Maar ik neem het maar zoals het is . Ze kan nog weleens kieskeurig zijn , en ik wil er geen strijd van maken . Soms slaat ze een dag over , haalt haar neus op en loopt weg . Goed , dan eet je maar niet
Heerlijk dat ze daar zelf zo relaxed in is. Onze pup is een man van de klok ;) en gaat bijna op de minuut af piepen als het etenstijd is. Hier voeren we rond 8:00 en rond 19:00 uur. Idealiter geef ik hem eerder op de avond eten, maar ben bang dat hij dat niet vol houdt tot de ochtend. Gek op eten en eet het liefst de hele dag door ;D
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3444562
Wij voerden onze volwassen hond een keer per dag. Ergens rond het avondeten, geen vaste tijd. De ene keer voor wij aten, de andere keer er na. Na de maaltijd was er rust, op nog een kort rondje uit voor het slapen gaan na.
Hadden we savonds iets zoals hondenschool, dan kreeg hij daarna pas.

Als ie nu zo piept als het tijd is, dan kun je kiezen. Als je zelf zo regelmatig leeft en dat fijn vindt, prima. Wil je het flexibeler hebben? Doe het dan flexibeler. Geef een keer wat eerder, een keer wat later. Went ie snel genoeg aan.
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3444563
Ik voer 2x daags met een portie houdbare worsten in kleine blokjes voor de training in de middag.
Doutze moet 2x per dag eten, anders eet ze echt te weinig en wordt ze ziekelijk mager. En dus eet alles hier 2x per dag.
Voor de andere honden wel 's ochtends maar een klein deel en het meeste 's avonds.
Niet echt vaste tijdstippen, wel redelijk vaste momenten in ons ritme.
In de weekenden, vrije dagen en maandagen 's ochtends na ons ontbijt, en op andere schooldagen nadat ik mijn zoon naar school heb gebracht.
En dan 's avonds/einde middag gaan we eerst avondeten, dan een wandeling en daarna eten de honden hun hoofdmaaltijd.

Tussendoor op wisselende momenten train ik met de meiden en gebruik daar houdbare worst voor.
Dit omdat Aismee en Doutze anders echt te weinig eten dus ik vindt het belangrijk dat hun trainers nuttige voedingsstoffen hebben.
Voor Skye ook, want die moet afvallen (of nou ja, inmiddels is het vooral niet weer aankomen) en dus krijgt zij deels haar eten via training.
Dat trainen is maar net wanneer ik daar tijd voor heb.

Karen
Gebruikersavatar
Door Myla
#3444657
Mijn pup is nu 4,5 maand en krijgt nu nog 3 x per dag , ik denk dat ik dit nog even volhoud ivm giardia tot een maand 6/7
Gebruikersavatar
Door Myla
#3444658
Kromfohrlanders schreef: do 12 mei 2022, 12:38 Ik voer 2x daags met een portie houdbare worsten in kleine blokjes voor de training in de middag.
Doutze moet 2x per dag eten, anders eet ze echt te weinig en wordt ze ziekelijk mager. En dus eet alles hier 2x per dag.
Voor de andere honden wel 's ochtends maar een klein deel en het meeste 's avonds.
Niet echt vaste tijdstippen, wel redelijk vaste momenten in ons ritme.
In de weekenden, vrije dagen en maandagen 's ochtends na ons ontbijt, en op andere schooldagen nadat ik mijn zoon naar school heb gebracht.
En dan 's avonds/einde middag gaan we eerst avondeten, dan een wandeling en daarna eten de honden hun hoofdmaaltijd.

Tussendoor op wisselende momenten train ik met de meiden en gebruik daar houdbare worst voor.
Dit omdat Aismee en Doutze anders echt te weinig eten dus ik vindt het belangrijk dat hun trainers nuttige voedingsstoffen hebben.
Voor Skye ook, want die moet afvallen (of nou ja, inmiddels is het vooral niet weer aankomen) en dus krijgt zij deels haar eten via training.
Dat trainen is maar net wanneer ik daar tijd voor heb.

Karen
Hoe lang kan je deze worst bewaren of vries je een deel in ?
Door Lizzy
#3444671
Vanaf 12 maanden voer ik mijn honden normaal gesproken 1 keer per dag. Na de boswandeling in de ochtend (en die kan om 7 uur of om 11 uur zijn of ergens daar tussen).

Sjoerd is een uitzondering. Hij is nu 15 maand en net terug naar 1700 gram per dag maar stond op 2 kg. En ik vind 2 kg in 1 maaltijd gewoon teveel. Als ie tussen de 1 kg en 1,5 kg per dag eet gaat ie naar 1 keer per dag. Er zit echter niet eens zoveel tijd tussen de maaltijden. Meestal zo'n 5 uur maximaal.
Door Marien
#3444686
Wij voeren onze Hollandse herder van nu bijna 3 jaar 2 keer per dag. In de ochtend na de grote wandeling het bot met een klein beetje vlees of orgaan. Dit is meest rond 930 maar op zondag ook weleens om 1100. En in de avond tussen 2000/2200 krijgt ze haar vlees met groente. Dit bevalt goed heb er een beetje vanuit menselijk gevoel moeite mee om maar 1 keer te voeren, ik eet ook graag een aantal keer per dag. (Misschien wel erg fout om zo te denken :-\ De vorige hond stond op brok en had 24/7 een bak met brok staan. En die kon daar heel goed mee omgaan. Maar met vers kan dat niet en heb inmiddels ook andere ideeën over voeding, wat wel een voordeel was dat ze nooit om eten zeurde en dat kan deze wel doen.

Groet Marien
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3444688
Appie krijgt 2x per dag eten; rond 8 uur en rond half 6… Saar krijgt 3x per dag, rond 8 uur, half 6 en voordat de laatste naar bed gaat… Zij krijgt 3x, omdat zij het niet redt met 2x…. en dat gaat prima zo….
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3444752
Myla schreef: vr 13 mei 2022, 22:00 Hoe lang kan je deze worst bewaren of vries je een deel in ?
De houdbare worsten zijn na opening 2 dagen houdbaar in de koelkast, met 3 honden gaat dat doorgaans wel op in die tijd.
Maar als ik niet zeker ben of ik genoeg tijd voor de trainingen e.d. ga hebben dan vries ik ook wel een deel in. Altijd makkelijk om al een voorgesneden portie in de vriezer te hebben.

Karen
Gebruikersavatar
Door Myla
#3444824
Kromfohrlanders schreef: ma 16 mei 2022, 16:16 De houdbare worsten zijn na opening 2 dagen houdbaar in de koelkast, met 3 honden gaat dat doorgaans wel op in die tijd.
Maar als ik niet zeker ben of ik genoeg tijd voor de trainingen e.d. ga hebben dan vries ik ook wel een deel in. Altijd makkelijk om al een voorgesneden portie in de vriezer te hebben.

Karen
Dank je
Door yazzie
#3444860
@ Lizzy: Sodeju! :o 2 kg per dag?! :o :o Das echt veuuuuulll!!! Mijn opgroeiende herders hebben zo'n grote portie nooit gegeten hóór. Denk ik. :biggrin2: Met 1300/1400 hield het hier wel op. Nou houd ik altijd wel het eerste anderhalf jaar heel serieus rekening met de gevoeligheid van gewrichten bij dit ras in de vorm van bewust bewegen en daarnaast laat ik ze zeker niet te zwaar worden, maar schat zo maar in dat jij dat ook heb gedaan. Maar je schreef al: Sjoerd is een uitzondering. ;)

Ze krijgen bij mij twee keer per dag. Mijn jongste 'doet' het gewoon beter op twee keer per dag een kleinere portie dan één keer alles samen. Helaas, het zij zo, hij kreeg last van zijn maag en ik vind het teveel gedoe om de één een grote portie te geven en de ander twee keer op de dag eten aan te bieden. Dus dan allebei maar twee keer per dag. 's Ochtends lopen we meestal een uur en krijgen ze ongeveer 1/3 van de maaltijd rond half 11. Begin van de avond, rond half 7 en na de middagwandelingen, krijgen ze de rest met groenten en afgewisseld met een visje/eitje/bone broth erbij. Ik loop tijdens de wandelingen wel altijd met snackjes te strooien en tussendoor krijgen ze iets gedroogds (om te knagen). Ook voor het slapengaan een stripje eendenfilet of stukje lamslong.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door