Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3444118
Sinds afgelopen maandag (25/04/2022) staat mijn Jack Russell volledig op rauw vlees. Hij weegt 9 kg, is 1,5 jaar oud en is heel actief. Uitgerekend zou ik tussen de 225-270g per dag moeten voeren. Nu krijgt hij 250g/dag. Vandaag (vrijdag 29/04/2022) merk ik dat hij toch vermagert... En dat vind ik vrij snel na pas 4 dagen volledig op vers vlees. Voer ik best het aantal gram op naar 300/dag? Of voeg ik beter wat koolhydraten toe aan zijn voer, zoals zoete aardappel of rijst?

Ook merk ik dat zijn stoelgang soms gedeeltelijk wit is. Niet korrelig of droog, maar soms heeft bvb 1/4 een witte kleur. Hij staat momenteel op Haaks barf en de calciumgehaltes liggen tussen de 0,4-0,6%. Moet ik me hierover zorgen maken? Of is het vrij normaal? PS: hij is het niet gewend om bot te eten (het is wel gemalen in de KVV).

Bedankt voor jullie hulp!

Groetjes van een beginneling ;)
#3444121
Oh nee, die zou ik gemakkelijk 400-500gr voeren. Zo jong nog, klein ras, en actief.

Voorheen kreeg hij brok? Hoeveel voerde je daarvan? Het dubbele gewicht van wat hij aan brok kreeg is een goede richtlijn om mee te beginnen.
#3444123
pearlsofpassion schreef: vr 29 apr 2022, 20:17 Oh nee, die zou ik gemakkelijk 400-500gr voeren. Zo jong nog, klein ras, en actief.

Voorheen kreeg hij brok? Hoeveel voerde je daarvan? Het dubbele gewicht van wat hij aan brok kreeg is een goede richtlijn om mee te beginnen.
Hij kreeg in het begin alleen brok. Daarna ongeveer 1 jaartje deels brok en deels rauw. 90g brok 's ochtends en 150g vlees 's avonds. Daar deed hij het wel beter op qua gewicht...
Door smulpaap
#3444124
Ik zou de hoeveelheid ook opvoeren
En eens kijken hoe het gaat op 400 gram ,of zonodig 500 gram .
Welke diersoorten voer je ? Ook bv lam , geit of eend ? Dat zijn de wat vettere diersoorten . En dat kan een jonge actieve hond ook wel gebruiken
Wat de ontlasting betreft : dat zou ik even aankijken . Hij moet er ook aan wennen . Als je de indruk hebt dat ie makkelijk poept en de ontlasting valt niet uit elkaar .....
De kleur van de ontlasting heeft ook te maken met welke diersoort er gegeten is
Gevogelte geeft bv wat lichtere ontlasting, haas weer behoorlijk donker bv
Ik zou het dus eerst proberen met meer vlees . Rijst voegt niets toe . Geef je ook vette vis ?
#3444130
smulpaap schreef: vr 29 apr 2022, 21:14 Ik zou de hoeveelheid ook opvoeren
En eens kijken hoe het gaat op 400 gram ,of zonodig 500 gram .
Welke diersoorten voer je ? Ook bv lam , geit of eend ? Dat zijn de wat vettere diersoorten . En dat kan een jonge actieve hond ook wel gebruiken
Wat de ontlasting betreft : dat zou ik even aankijken . Hij moet er ook aan wennen . Als je de indruk hebt dat ie makkelijk poept en de ontlasting valt niet uit elkaar .....
De kleur van de ontlasting heeft ook te maken met welke diersoort er gegeten is
Gevogelte geeft bv wat lichtere ontlasting, haas weer behoorlijk donker bv
Ik zou het dus eerst proberen met meer vlees . Rijst voegt niets toe . Geef je ook vette vis ?
Ik heb momenteel een schema opgesteld om mezelf wat duidelijkheid te brengen:
- ma & di: gevogelte
- wo & do: hoefdier
- vrij & za: wild
- zo: vette vis
De komende 2 weken bevat zijn menu eend, geit, hert en vette vis

De ontlasting valt niet uit elkaar en hij poept vrij makkelijk!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3444132
Het overschakelen tussen het (deels) verteren van koolhydraten versus eiwitten kost even tijd. Het lichaam moet zich aanpassen. Het kan goed zijn dat je over een tijdje weer wat minder kan voer, maar voor nu ga ik mee met de adviezen om de hoeveelheid op te hogen. En dan gewoon observeren.
Door Lizzy
#3444134
Merel Van de Velde schreef: vr 29 apr 2022, 23:20 Ik heb momenteel een schema opgesteld om mezelf wat duidelijkheid te brengen:
- ma & di: gevogelte
- wo & do: hoefdier
- vrij & za: wild
- zo: vette vis
De komende 2 weken bevat zijn menu eend, geit, hert en vette vis

De ontlasting valt niet uit elkaar en hij poept vrij makkelijk!
Fijn dat de ontlasting al zoveel beter is!!!

Geef je dan alleen vette vis op de zondag? Ben benieuwd of je hond dat lekker vindt en of het goed bekomt! Daar kan je hond wel weer van aan de dunne gaan of misselijk van worden is mijn ervaring.
#3444135
Lizzy schreef: za 30 apr 2022, 08:01 Fijn dat de ontlasting al zoveel beter is!!!

Geef je dan alleen vette vis op de zondag? Ben benieuwd of je hond dat lekker vindt en of het goed bekomt! Daar kan je hond wel weer van aan de dunne gaan of misselijk van worden is mijn ervaring.
Ja, alleen vette vis op zondag. Maar op de andere dagen nog extra visolie om tekorten van omega 3 te voorkomen. Hij heeft al eerder vette vis gegeten en heeft hier geen problemen mee :)
Door Lizzy
#3444378
Merel Van de Velde schreef: za 30 apr 2022, 08:20 Ja, alleen vette vis op zondag. Maar op de andere dagen nog extra visolie om tekorten van omega 3 te voorkomen. Hij heeft al eerder vette vis gegeten en heeft hier geen problemen mee :)
OK, dan is er niks aan de hand! Mijn honden worden misselijk als ik teveel vis voer maar niet alle honden hebben daar last van.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door