Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Slieke70
#3443321
Hallo allemaal,

Ik voer nu al zo'n elf jaar KVV, afgewisseld met BARF aan mijn honden, waarvan één dag in de week vis. Mijn herder krijgt een zalmkop, mijn Jack Russell gemalen zalm. Sinds een tijd geef ik ook visoliecapsules (van Royal Green).

Nu meen ik in een ver verleden eens gelezen te hebben dat te veel vis uitval kan veroorzaken bij honden. Klopt dat?

Kan het dan problemen veroorzaken als ik mijn honden éénmaal per week vis voer en verder ongeveer vijf keer per week een capsule visolie voor de herder en een deel van de capsule voor mijn Jack Russell?

Dank alvast voor jullie antwoorden!
Door Lizzy
#3443328
Slieke70 schreef: vr 08 apr 2022, 13:22 Hallo allemaal,

Ik voer nu al zo'n elf jaar KVV, afgewisseld met BARF aan mijn honden, waarvan één dag in de week vis. Mijn herder krijgt een zalmkop, mijn Jack Russell gemalen zalm. Sinds een tijd geef ik ook visoliecapsules (van Royal Green).

Nu meen ik in een ver verleden eens gelezen te hebben dat te veel vis uitval kan veroorzaken bij honden. Klopt dat?

Kan het dan problemen veroorzaken als ik mijn honden éénmaal per week vis voer en verder ongeveer vijf keer per week een capsule visolie voor de herder en een deel van de capsule voor mijn Jack Russell?

Dank alvast voor jullie antwoorden!
Klopt dit? Ja en nee.

Bepaalde vissoorten bevatten (indien rauw gevoerd) een enzym dat vitamine B1 vernietigt. Dat tekort kan dan verlammingen veroorzaken. Deze stof heet Thiaminase. Voer je dus meer dan 10% van deze vis rauw, dan wordt er teveel vitamine B1 vernietigt waardoor een hond verlammingsverschijnselen kan gaan vertonen. Deze zijn wel omkeerbaar.

Zalm bevat geen Thiaminase. En visolie bevat ook geen Thiaminase.

Dus nee, dat wat je doet kan geen problemen veroorzaken. In de barfplaats bieb staat een lijst van vissen die wel Thiaminase bevatten.
Door Slieke70
#3443345
Hartelijk dank, Lizzy! Dan ben ik gerustgesteld!

Nog één vraag: mag ik de Jack Russell ook een hele capsule visolie geven, zoals mijn Duitse Herder of is dat te veel van het goede? Nu maak ik een sneetje in de capsule en druppel daarvan wat over zijn voer.
Door Lizzy
#3443361
Slieke70 schreef: vr 08 apr 2022, 18:19 Hartelijk dank, Lizzy! Dan ben ik gerustgesteld!

Nog één vraag: mag ik de Jack Russell ook een hele capsule visolie geven, zoals mijn Duitse Herder of is dat te veel van het goede? Nu maak ik een sneetje in de capsule en druppel daarvan wat over zijn voer.
En wat doe je met de rest van de capsule? Want visolie oxideert super snel dus je kunt dat bijv. niet tot de volgende dag bewaren. Ik zou liever een hele capsule geven en dan wat minder vaak per week. Of de capsule verdelen onder je twee honden en dan wat vaker per week een capsule geven. Wel vlak voor het eten open maken!
Door yazzie
#3443390
Mijn vorige Duitse herders aten ook standaard één zamlkop in de week en daarnaast tijdens andere maaltijden nog één of twee sardientjes/haring/stukje makreel erbij. Vanaf een jaar of drie kregen ze ook de visoliecapsules van Royal Green, drie stuks in de week. Gewoon hele capsules door de maaltijd heen, ging schoon op. ::) Toen mijn oudste op bijna 12-jarige leeftijd artrose ontwikkelde en daarnaast minder goed bot ging verdragen (meer moeite met ontlasten) kreeg hij elke dag een visoliecapsule, ook van RG en verviel de zalmkop. Ze zijn er dus oud mee geworden en nooit verlammingsverschijnselen gehad. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door