Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3442320
Goedemorgen,

Skye is hier nu bijna 3 weken.
Doorgaans is ze zindelijk maar soms duurt de nacht wat te lang en poept/plast ze in de woonkamer. Op zich kan dat gebeuren natuurlijk maar het is ongeveer 50/50 of het goed gaat of niet. Soms houdt ze de boel een paar nachten op rij wel goed op, maar nu weer een paar nachten op rij niet en moet ik aan de schoonmaak 's ochtends.

Op zich niet erg natuurlijk, het is nog een jonge hond, bovendien een week in een kennel verbleven in het asiel, dus dat ze weer even moet wennen aan het snachts ophouden is natuurlijk niet zo raar.

Ze krijgt KVV, dat vindt ik nu even het meest praktisch omdat ze van brok komt en ze best behoorlijk overgewicht heeft. Overdag train ik regelmatig en zo kan ik haar avondmaaltijd beter afstemmen op wat ze heeft verdiend. Ze krijgt 2x per dag eten. 's ochtends en 's avonds.
Voor de KVV heb ik zo'n verzamelbox grote hond, dat is een mix van vanalles. Diverse merken, diersoorten, merken.
Doorgaans is haar ontlasting heel mooi stevig en compact. (heel fijn als je dat op moet ruimen in de woonkamer)

Nou vroeg ik me af, kan het komen door iets in het eten, verteert het ene sneller dan het ander?
Of moet ik haar later op de avond, of juist vroeger eten geven zodat het tijdstip waarop ze het weer kwijt moet veranderd?

Of zouden jullie gewoon een poosje eerder opstaan zodat ze weer een poosje succes heeft buiten en dan langzaam de wekker weer wat later zetten?

Of eerst nog een paar weken aankijken en zien of het zich vanzelf oplost?

Karen
#3442324
Kan goed zijn dat je door wat te schuiven het kunt ondervangen hoor, je weet natuurlijk ook niet of ze steeds rond de zelfde tijd 'de mist in gaat' .

Hoe doe je het nu?
Wat zijn de etenstijden, wanneer is de laatste en de eerste ronde?
#3442326
Wat naar dat ze soms niet zindelijk is!

Op welk tijdstip krijgt ze haar avondeten? En hoe laat is dan je avondrondje?

Zelf zou ik als het kan het avondeten wat eerder doen en als ze gewend is om in een bench te slapen haar de komende weken in een bench laten slapen. Totdat ze gewend is om de nacht op te houden. Daarna langzaam de ruimte vergroten.
Ik zou niet kijken of het zich vanzelf oplost eerlijk gezegd.
#3442327
Kromfohrlanders schreef: di 22 mar 2022, 09:17 Goedemorgen,

Skye is hier nu bijna 3 weken.
Doorgaans is ze zindelijk maar soms duurt de nacht wat te lang en poept/plast ze in de woonkamer. Op zich kan dat gebeuren natuurlijk maar het is ongeveer 50/50 of het goed gaat of niet. Soms houdt ze de boel een paar nachten op rij wel goed op, maar nu weer een paar nachten op rij niet en moet ik aan de schoonmaak 's ochtends.

Op zich niet erg natuurlijk, het is nog een jonge hond, bovendien een week in een kennel verbleven in het asiel, dus dat ze weer even moet wennen aan het snachts ophouden is natuurlijk niet zo raar.

Ze krijgt KVV, dat vindt ik nu even het meest praktisch omdat ze van brok komt en ze best behoorlijk overgewicht heeft. Overdag train ik regelmatig en zo kan ik haar avondmaaltijd beter afstemmen op wat ze heeft verdiend. Ze krijgt 2x per dag eten. 's ochtends en 's avonds.
Voor de KVV heb ik zo'n verzamelbox grote hond, dat is een mix van vanalles. Diverse merken, diersoorten, merken.
Doorgaans is haar ontlasting heel mooi stevig en compact. (heel fijn als je dat op moet ruimen in de woonkamer)

Nou vroeg ik me af, kan het komen door iets in het eten, verteert het ene sneller dan het ander?
Of moet ik haar later op de avond, of juist vroeger eten geven zodat het tijdstip waarop ze het weer kwijt moet veranderd?

Of zouden jullie gewoon een poosje eerder opstaan zodat ze weer een poosje succes heeft buiten en dan langzaam de wekker weer wat later zetten?

Of eerst nog een paar weken aankijken en zien of het zich vanzelf oplost?

Karen
In het boek "the forever dog" staat dat je een eet-window hebt van 8 uur waarin je een hond eten moet geven. En dat 's avonds de spijsvertering in ruste gaat (zou moeten gaan). Ik zou het voeren van de laatste maaltijd daarom vervroegen naar de middag.

Ik zou zeker proberen of vroeger opstaan bijdraagt. Het is ook niet fijn als dit een soort gewoonte wordt. Dus iedere keer dat je het kunt voorkomen is meegenomen.
#3442330
Het huidige ritme:
Normaal gesproken ben ik rond 7 uur 's ochtends beneden. Dan gaan we wandelen (of eerst schoonmaken), daarna ontbijten de mensen en doordeweeks breng ik daarna zoonlief naar school en eten de honden rond half 9 / 9 uur.
Overdag wandel en train ik afwisselend hoe het uitkomt met mijn werk. (ik werk thuis, ZZP)

Dan 's avonds rond 17.30 eten wij het avondeten, daarna een grote wandeling en daarna eten de honden hun avondeten. Dat is meestal zo rond 18.30/19.00 uur.
Rond 21.30 / 22.00 uur lopen we een laatste rondje en gaan we slapen.

Probleem met vroeger opstaan is dat zoonlief dan ook vindt dat ie vroeger op kan staan en dat hebben we liever niet. Hij heeft zijn rust nodig.
Maar afgelopen maandag was ik rond 6.00 uur al beneden, en dat was toen ook al te laat. Maandags is altijd een drukke dag en ik wil de honden voor het naar school brengen eten hebben gegeven. Want rond 9 uur rij ik met de honden naar Rottum en dan moet het eten wat gezakt zijn. (krijgen ze ook minder)

Haar in een bench laten slapen was niet zo'n succes, op zich is los in de woonkamer prima. Ze sloopt nagenoeg niets, zolang je niets eetbaars of wat eetbaar smaakt/ruikt laat slingeren. Is wel heel goed voor mijn opruimkwaliteiten. De tafel is in tijden niet zo goed bijgehouden qua opruimen. :-)

Maar idd, het is niet de bedoeling dat we hier een gewoonte van gaan maken.
Ik ga ze smiddags hun laatste eten geven en zien of dat helpt.

Karen
#3442342
Wellicht kan het tijdstip van de laatste maaltijd ook verlaat worden ipv vervroegd? Als de doorlooptijd van het voedsel 8 uur is dan zou de tweede maaltijd rond 14:00 uur gegeven moeten worden gezien het tijdstip waarop je naar bed gaat.

Je zou er om die reden voor kunnen kiezen om de laatste maaltijd juist rondom het laatste uitlaattijdstip te geven, waarmee je de nacht mogelijk kunt overbruggen.

@ Lizzy: Of wordt het dan juist problematisch ivm een in rust gaande spijsvertering?
#3442360
MillyMol schreef: di 22 mar 2022, 20:57 Wellicht kan het tijdstip van de laatste maaltijd ook verlaat worden ipv vervroegd? Als de doorlooptijd van het voedsel 8 uur is dan zou de tweede maaltijd rond 14:00 uur gegeven moeten worden gezien het tijdstip waarop je naar bed gaat.

Je zou er om die reden voor kunnen kiezen om de laatste maaltijd juist rondom het laatste uitlaattijdstip te geven, waarmee je de nacht mogelijk kunt overbruggen.

@ Lizzy: Of wordt het dan juist problematisch ivm een in rust gaande spijsvertering?
Volgens het boek dat ik aanhaalde is dat heel ongezond, om zo laat nog eten te geven ja. Voor mij heeft het ook iets onnatuurlijks hoor, zo laat nog eten geven. Dus mij sprak het wel aan, dat 8 uur window (en liefst 1 maaltijd per dag voor volwassen honden).
#3442364
Ik zat idd ook zo te denken.
Maar manlief gaat echt niet blij worden van eten geven na het laatste rondje. Dan wil je alles toch wel zo richting rust en met 3 honden is etenstijd niet echt "rustig". Ik ben zeker bij Skye best politieagentje aan het spelen zodat de kromi's ook rustig kunnen eten. Die eten in de woonkamer en Skye in de keuken waarbij ik er actief voor zorg dat ze ook in de keuken blijft. (open keuken, dus dat is nog best een dingetje)

Gister heb ik ze om 16.30 eten gegeven.
Vanmorgen hoorde ik om 5.50 uur gedrentel in de woonkamer dus ben ik snel naar beneden gegaan. Toen was alles nog schoon.
Zo snel als mogelijk met het spul naar buiten. Skye heeft nog net het eerste grasveldje gehaald (zo'n 25 meter vanaf onze deur) om daar alles te doen wat ze anders vast in de woonkamer had gedropt.
Dus helemaal blij.
Pluspunt van zo'n vroege wandeling is dat ik nu in een prachtige ochtenddauw een heerlijk lange wandeling heb kunnen maken. Helaas geen telefoon mee, was wel echt heel mooi en rustig. (op 1 kamikaze border terriër na dan, maar gelukkig had ik toen mijn roedel al aangelijnd)

Vandaag heeft Skye training van 3 tot 4. Dus denk dat ze dan na afloop de rest van haar maaltijd krijgt en natuurlijk de kromi's dan ook maar weer rond 16.30/17.00 uur zal dat zijn.
Ik neem 300 gram aan fijn gesneden houdbare kvv-worst mee naar de training, dat is in basis ook haar maaltijd. Dus even zien hoeveel ze verdient en hoeveel er dan nog over blijft voor haar etensbak.

En dan morgen toch ook maar ff een wekker zetten denk ik.

Karen
#3442382
pearlsofpassion schreef: wo 23 mar 2022, 08:14 Beetje als het intermitted fasting voor mensen. ;D

Je moet ook wel goed rust kunnen nemen na het eten. Das mogelijks nog belangrijker, lijkt me.

Is poepen echt afhankelijk van het tijdstip van voeren?
Is dat niet eerder lichamelijke gewoonte?
Mijn ervaring (met drie honden) is dat verandering van voertijd geen effect heeft op het tijdstip van ontlasten.
Ik zet ook vraagtekens bij de doorlooptijd van 8 uur. Volgens mij is die een stuk langer. Duc bv. zit nog vers in mijn geheugen: Hij kreeg 1 maaltijd, ‘s ochtends direct na het wandelen. Poepen deed hij ook alleen ‘s ochtends, tijdens die wandeling. Soms 1x, soms 2x. Dus er zat bij hem steevast 20-22 uur tussen eten en poepen, alleen als hij wel eens aan de dunne was poepte hij op andere tijdstippen en ook midden in de nacht.
#3442834
De afgelopen tijd wat uitgeprobeerd qua voedingstijden en ontlasting.
Eerder eten geven maakt dat ze ook eerder in de nacht ongelukjes heeft.. denk ik tenminste want dan hoor ik haar niet trippelen maar ben ik wel te laat beneden.

Later eten geven wil ik niet.
Op mijn normale ritme schuift haar getrippel moment gewoon mee met de tijden, door de zomertijd veranderde er voor haar niets, rond 6 uur moet ze er gewoon uit blijkbaar.
Dus nu over gegaan op het puppy zindelijkheid protocol. Mijn wekker op 5.30 gezet, buiten feestje vieren als ze poept en plast waarbij ik de grote boodschap ook beloon met een koekje en "benoem" met een "wc-gebaar".

Met dit protocol is buiten nu heel belonend geworden, poepen = koekje heeft ze al helemaal begrepen. (of het stukje "buiten" ook duidelijk is gaan we nog merken denk ik)
Binnen is nu alles schoon en droog gebleven, vanmorgen lag ze ook nog echt lekker te slapen. Dus was ik mooi op tijd.

Morgen gaat de wekker 10 minuten later. En dan zo hopelijk beetje bij beetje haar in het juiste ritme krijgen.
Ze moet wel echt al snel na het wakker worden, dus misschien heeft ze dit stuk wel nooit geleerd. Overdag is er niets aan de hand, dan is ze gewoon zindelijk. Maar nu lijkt ze wel echt een jonge pup, wakker worden = naar het toilet.. net als pups van 8 weken dat hebben. Ze haalt meestal het eerste grasveldje (op zo'n 30 meter van onze deur) niet en plast dan ook gewoon op stoep of straat.

Wordt vervolgt.
Ik neem nog een bak koffie en dan aan het werk. :-)

Groetjes Karen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door