Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door essie74
#3441855
Hoi allemaal,

Even een vraag ik voer Fritz nu 650 gram KVV per dag .
Hij is een pup van 5 maanden en ± 20 kg ongeveer nu
zijn volwassen gewicht zal rond de 35 kg zijn.
::)
Voer ik hem nu niet te weinig? als ik de leidraad van 50 gr per kg lichaamsgewicht aanhoudt dus wel.

Maar als ik op het oog kijk en aan zijn flanken voel is hij al wat chubby, zeker niet mager.

Wat is nu wijsheid bij een pup? voeren naar kg lichaamsgewicht en dan nu 40 gram per kg, gezien zijn leeftijd?

Of op het oog blijven voeren, wil hem niet te kort doen in de opstart, maar eraan is het zo :-*

Alvast bedankt voor het meedenken,

Groeten,

Esther
Door Lizzy
#3441869
essie74 schreef: zo 13 mar 2022, 19:39 Hoi allemaal,

Even een vraag ik voer Fritz nu 650 gram KVV per dag .
Hij is een pup van 5 maanden en ± 20 kg ongeveer nu
zijn volwassen gewicht zal rond de 35 kg zijn.
::)
Voer ik hem nu niet te weinig? als ik de leidraad van 50 gr per kg lichaamsgewicht aanhoudt dus wel.

Maar als ik op het oog kijk en aan zijn flanken voel is hij al wat chubby, zeker niet mager.

Wat is nu wijsheid bij een pup? voeren naar kg lichaamsgewicht en dan nu 40 gram per kg, gezien zijn leeftijd?

Of op het oog blijven voeren, wil hem niet te kort doen in de opstart, maar eraan is het zo :-*

Alvast bedankt voor het meedenken,

Groeten,

Esther
Het is zeker niet goed om een pup te vet te laten worden. Een beetje chubby mag van mij wel maar te dik is niet goed. Ik denk dat je ook kritisch naar je KVV moet kijken. Wat zit er in? Hoeveel vet? Zit er een premix in? Kun je gezonde (minder kcalrijke) dingen toevoegen? Ik vind voor een hond van 5 maanden 3% (iets meer) van zijn lichaamsgewicht niet veel. Misschien voer je een te vette KVV of een KVV waar koolhydraat in zit? Hoe is ie qua activiteit?

Misschien ook wat foto's plaatsen van bovenzijde en zijkant van Fritz?
Gebruikersavatar
Door essie74
#3441891
Hoi Lizzy,

De kvv soorten die ik voer hebben allemaal natuurlijke calciumbronnen.
Bestel 3 of 4 soorten kvv doorelkaar heen.
Ontlasting is op alle soorten super mooi, behalve zoals het nu lijkt op LAM
Daar laxeert Fritz op lijkt nu het geval.

heb even wat foto's gemaakt van zijn exterieur ;) ;) :D
Ik vind hem nu prima maar twijfel toch gezien de richtlijnen die opgegeven worden.

Afbeelding[/img]
Bijlagen
20220314_150645.jpg
20220314_150645.jpg (3.43 MiB) 1831 keer bekeken
20220314_150701.jpg
20220314_150701.jpg (3.26 MiB) 1831 keer bekeken
20220314_150610.jpg
20220314_150610.jpg (3.44 MiB) 1831 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door essie74
#3441893
sorry Lizzy,

Je vroeg ook naar bewegings partoon van Fritz....

Hij is enorm tierig! smorgens lopen we om half 6 letterlijk naar de overkant vd straat op het grasveld om de ergste drang op te lossen.

Daarna kind naar school, Fritz mee om te trainen in het stilzitten, daarna vette beloning met een losloop sessie in het park. ( ± 20 minuten)
Doen we dit niet, sloopt meneer letterlijk het hele interieur met het rennen en springen wat hij dan doet.
Wordt inmiddels minder, maar hij is erg van de bewegende zeg maar.

Daarna verplicht rust, ik aan de poets, huishoudelijke beslommeringen en of boodschappen.

Rond 12 uur half 1 rondje in de wijk van 20 minuten ongeveer.

3 uur kind uit school halen of soms niet, en mag hij nog even alleen zijn.
Vaak daarna kinderen mee naar hier en tja dan wil hij overal bij zijn en de kinderen vooral bij hem.

als de kinderen en Fritz wat lekkers op hebben gaan de kids meestal naar buiten en Fritz weer in slaap modus.

Voor het avondeten nog een plasje voor de nood op het grasveld tegenover ons huis

En na het avondeten is de baas vaak thuis en dan mag hij nog een rondje met de baas mee.

Laatste avond ronde is meestal rond 23.30.

Tussendoor is meneer redelijk actief in huis met knuffels, botjes, oortjes etc... bijna alles gewisseld qua tanden en kiezen dus nodig kluif materiaal is er door gegaan..... hihihi

bedoel je dit qua beweging?
Door Lizzy
#3441948
essie74 schreef: ma 14 mar 2022, 15:40 Hoi Lizzy,

De kvv soorten die ik voer hebben allemaal natuurlijke calciumbronnen.
Bestel 3 of 4 soorten kvv doorelkaar heen.
Ontlasting is op alle soorten super mooi, behalve zoals het nu lijkt op LAM
Daar laxeert Fritz op lijkt nu het geval.

heb even wat foto's gemaakt van zijn exterieur ;) ;) :D
Ik vind hem nu prima maar twijfel toch gezien de richtlijnen die opgegeven worden.

Afbeelding[/img]
Ohw, zo op de foto vind ik hem zeker niet te dik hoor! Ik zou zeggen dat ik hem zelfs prima vind zo. Niet te dun en niet te dik. Dus qua hoeveelheid zou ik gewoon even zo door gaan.
Door Lizzy
#3441949
essie74 schreef: ma 14 mar 2022, 16:01 sorry Lizzy,

Je vroeg ook naar bewegings partoon van Fritz....

Hij is enorm tierig! smorgens lopen we om half 6 letterlijk naar de overkant vd straat op het grasveld om de ergste drang op te lossen.

Daarna kind naar school, Fritz mee om te trainen in het stilzitten, daarna vette beloning met een losloop sessie in het park. ( ± 20 minuten)
Doen we dit niet, sloopt meneer letterlijk het hele interieur met het rennen en springen wat hij dan doet.
Wordt inmiddels minder, maar hij is erg van de bewegende zeg maar.

Daarna verplicht rust, ik aan de poets, huishoudelijke beslommeringen en of boodschappen.

Rond 12 uur half 1 rondje in de wijk van 20 minuten ongeveer.

3 uur kind uit school halen of soms niet, en mag hij nog even alleen zijn.
Vaak daarna kinderen mee naar hier en tja dan wil hij overal bij zijn en de kinderen vooral bij hem.

als de kinderen en Fritz wat lekkers op hebben gaan de kids meestal naar buiten en Fritz weer in slaap modus.

Voor het avondeten nog een plasje voor de nood op het grasveld tegenover ons huis

En na het avondeten is de baas vaak thuis en dan mag hij nog een rondje met de baas mee.

Laatste avond ronde is meestal rond 23.30.

Tussendoor is meneer redelijk actief in huis met knuffels, botjes, oortjes etc... bijna alles gewisseld qua tanden en kiezen dus nodig kluif materiaal is er door gegaan..... hihihi

bedoel je dit qua beweging?
Ja, dit bedoel ik inderdaad. Hij is dus bepaald geen suffe pup. Een lekker actief mannetje. En als ik dat optel bij de foto's, dan denk ik zelf dat je gewoon goed bezig bent zo, qua hoeveelheden voer. Qua percentage is het iets minder maar goed, hij is ook al vijf maanden en meestal ga je op die leeftijd al minder voeren. En hij is niet mager maar ik vind hem ook niet dik.
Gebruikersavatar
Door essie74
#3441956
nee inderdaad geen lang liggend object ;D
moet hem eerder dwingen af en toe te rusten want alles is leuk, lekker en of interessant.

Nu hoort dat ook wel bij een pup maar hij wil maar al te graag oefenen voor de jacht training tussen door!
Komt zelf met van alles aanlopen om te gaan spelen en of oefenen.

Had zelf wel het idee dat ik goed zat maar qua hoeveelheden zit er dan zo een verschil tussen dat je gaat twijfelen, althans ik ::)

Dank voor je beoordeling en advies :-* , dan gaan we voorlopig zo even door.
Vanaf begin april naar de 40gram per kg lichaamsgewicht dus komt hij nog wel even meer in proportie denk ik hihi
Door Lizzy
#3442120
Hahahaha, klinkt als een echte lekkere pup! Nou, ben benieuwd hoe hij verder gaat nu, op deze hoeveelheid voeding! Keep us posted!
Gebruikersavatar
Door essie74
#3442133
hou jullie op de hoogte!

Vanmorgen opgestaan met ik vermoed kennelhoest......
Nog tips? is wel gevaccineerd dus vermoed dat het doormaken mee zal vallen maar af en toe wel wit schuim wat er opgehoest wordt.....zo sneu.....
Door Lizzy
#3442153
essie74 schreef: vr 18 mar 2022, 17:41 hou jullie op de hoogte!

Vanmorgen opgestaan met ik vermoed kennelhoest......
Nog tips? is wel gevaccineerd dus vermoed dat het doormaken mee zal vallen maar af en toe wel wit schuim wat er opgehoest wordt.....zo sneu.....
Ja, mijn ervaring met kennelhoest entingen is juist erg slecht. Ik vaccineer dan ook al iets van 20 jaar niet meer tegen kennelhoest (niet dodelijk dus niet vaccineren). Mijn honden kregen standaard kennelhoest in de jaren dat ze wel gevaccineerd werden. En de laatste keer dat ik kennelhoest heb gehad hier is 9 jaar geleden (en daarvoor ook iets van 11 jaar geen kennelhoest gezien). De jaren daarvoor, toen ik dus wel vaccineerde: was het ieder jaar prijs.

Ik zou rauwe honing geven of propolis (daarna wel goed de tanden poetsen). En deze is wel fijn: https://www.dierapotheker.nl/bronchofort-hoestsiroop
Gebruikersavatar
Door essie74
#3442173
tja hier was het een eis voor de cursus en voor de opvang.
dus gedaan.....

Nu heb ik propolis tinctuur in huis 30%
hoe geef je dat eigenlijk? gewoon door het voer, rechtstreeks in de bek?

En je zegt poetsen van de tanden, hoe moet ik dat zien. Flinke kluif geven of letterlijk met prodent en een tandenborstel aan de gang :D :D hihi
Door Lizzy
#3442187
essie74 schreef: za 19 mar 2022, 19:03 tja hier was het een eis voor de cursus en voor de opvang.
dus gedaan.....

Nu heb ik propolis tinctuur in huis 30%
hoe geef je dat eigenlijk? gewoon door het voer, rechtstreeks in de bek?

En je zegt poetsen van de tanden, hoe moet ik dat zien. Flinke kluif geven of letterlijk met prodent en een tandenborstel aan de gang :D :D hihi
Ik zou de propolis door een klein hapje voer geven.

En met propolis hoef je niet te poetsen maar met honing wel. En ik bedoelde wel letterlijk. Een zachte tandenborstel + een likje kokosvet of hondentandpasta. Geen mensentandpasta want daar zit vaak fluor en xylitol in. Bovendien vinden ze dat goor.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door