Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door JAKE
#3440413
Hi,

Sindskort hebben wij de overstap gemaakt van een complete KVV naar een KVV met 'enkelvoudige' rollen. Dit als tussenstapje richting BARF wat het uiteindelijke doel is (zodra er een grotere vriezer is). Omdat ik het toch wel spannend vindt om zelf een menu samen te stellen en tot voorheen altijd compleet voerde, deel ik graag mijn menu met jullie. Ik heb gekozen voor Kiezebrink en Alaska. Mijn hond, een border terrier genaamd Jake :biggrin2: kan geen kip verdragen. Verder weet ik nog niet of hij de visrollen zal eten, hij kan soms nogal kieskeurig zijn. Maar niet altijd haha.

Ik heb nu voor zo'n 4 weken eten besteld (komt zometeen binnen :D ), meer plek heb ik (nog) niet. Jake weegt ongeveer 8 kilo en eet tussen de 250-300 gram vlees per dag. Ik heb het volgende voor hem gepland de komende weken (zodra de voorraad opraakt bestel ik weer):

Week 1
dag 1 kalkoen kb
dag 2 kalkoen kb
dag 3 rund alaska
dag 4 rund alaska
dag 5 eend alaska
dag 6 eend alaska
dag 7 vette vismix kb
Week 2
dag 1 lam alaska
dag 2 lam alaska
dag 3 kalkoen kb
dag 4 kalkoen kb
dag 5 rund alaska
dag 6 rund alaska
dag 7 zalmmix kb
Week 3
dag 1 eend alaska
dag 2 eend alaska
dag 3 lam kb
dag 4 lam kb
dag 5 konijn kb
dag 6 rund kb
dag 7 zalm alaska
Week 4
dag 1 zalm alaska
dag 2 lam kb
dag 3 lam kb
dag 4 fazant kb


Konijn en fazant zijn om uit te proberen om evt. in een volgende bestelling op te nemen in zijn menu omdat ik soms meer gevogelte verdenk van allergie.

Verder krijgt Jake elke maandag een eitje, vul ik soms zijn vlees aan met wat Spiervlees Rund KB omdat zijn ontlasting snel veel te hard is, soms ook wat extra vergine olie, maak ik zelf groentemixen voor maximaal 2 weken met wisselende groenten, krijgt hij elke dag multivitamine van de groene os.

Jake krijgt als tussendoor lakse kronch zalmkoekjes graanvrij, gedroogde runderhart farmfood en soms andere gedroogde vleesstukjes van de dierenwinkel (paard of eend ofzo)

Als Jake iets echt niet lust of nog meer honger heeft heb ik rodi hart & pens voor nood.

Dat was het denk ik wel.

Wat denken jullie ervan? Ik las ook nog dat je rekening moet houden met hoeveelheid lever% en nier% maar mag ik er bij kiezebrink en alaska vanuit gaan dat ze hier over hebben nagedacht?

Alvast heel erg bedankt voor de feedback!
#3440461
JAKE schreef: do 17 feb 2022, 17:34 Hi,

Sindskort hebben wij de overstap gemaakt van een complete KVV naar een KVV met 'enkelvoudige' rollen. Dit als tussenstapje richting BARF wat het uiteindelijke doel is (zodra er een grotere vriezer is). Omdat ik het toch wel spannend vindt om zelf een menu samen te stellen en tot voorheen altijd compleet voerde, deel ik graag mijn menu met jullie. Ik heb gekozen voor Kiezebrink en Alaska. Mijn hond, een border terrier genaamd Jake :biggrin2: kan geen kip verdragen. Verder weet ik nog niet of hij de visrollen zal eten, hij kan soms nogal kieskeurig zijn. Maar niet altijd haha.

Ik heb nu voor zo'n 4 weken eten besteld (komt zometeen binnen :D ), meer plek heb ik (nog) niet. Jake weegt ongeveer 8 kilo en eet tussen de 250-300 gram vlees per dag. Ik heb het volgende voor hem gepland de komende weken (zodra de voorraad opraakt bestel ik weer):

Week 1
dag 1 kalkoen kb
dag 2 kalkoen kb
dag 3 rund alaska
dag 4 rund alaska
dag 5 eend alaska
dag 6 eend alaska
dag 7 vette vismix kb
Week 2
dag 1 lam alaska
dag 2 lam alaska
dag 3 kalkoen kb
dag 4 kalkoen kb
dag 5 rund alaska
dag 6 rund alaska
dag 7 zalmmix kb
Week 3
dag 1 eend alaska
dag 2 eend alaska
dag 3 lam kb
dag 4 lam kb
dag 5 konijn kb
dag 6 rund kb
dag 7 zalm alaska
Week 4
dag 1 zalm alaska
dag 2 lam kb
dag 3 lam kb
dag 4 fazant kb


Konijn en fazant zijn om uit te proberen om evt. in een volgende bestelling op te nemen in zijn menu omdat ik soms meer gevogelte verdenk van allergie.

Verder krijgt Jake elke maandag een eitje, vul ik soms zijn vlees aan met wat Spiervlees Rund KB omdat zijn ontlasting snel veel te hard is, soms ook wat extra vergine olie, maak ik zelf groentemixen voor maximaal 2 weken met wisselende groenten, krijgt hij elke dag multivitamine van de groene os.
Ik heb even gekeken naar bijv. de kalkoen van kiezenbrink en daar zit in: 100% Kalkoen: 30% nek, 30% vlees, 25% hart, 10% rug, 5% lever. En de konijn: 100% konijn mix bestaande uit 60% rug, 10% hart, 7% long, 5% lever, 10% oor, 4% nier, 4% vet. Ik snap wel dat je hond op sommige soorten KVV moeite heeft met de ontlasting, dat die hard is. Want dat konijn bestaat denk ik voor 60% uit vleesbot (rug). Maar goed, er zit dus bot en orgaan in deze mixen dus erg enkelvoudig zou ik ze niet willen noemen :) . Wat ik weg zou laten is de multivitamine. Ik ben daar echt helemaal niet weg van, van een premix. Het beste doe je je best om alles (en meer) uit de voeding te halen en niet uit een schepje poeder. Als je dat al eng vindt, geef het dan in ieder geval niet iedere dag. Ik vind echt dat zo'n multivit de verhouding uit wat je aan het doen bent weg trekt en bovendien hebben we nog nauwelijks weet van wat elke dag zo'n onnatuurlijke mutlivit met het lichaam doet (of het er voor zorgt dat we natuurlijke vitamines en mineralen nog wel goed op kunnen nemen, etc). Als je deze rollen voert en je voert groenten en ei (en je voert dus ook voldoende vette vis): dan moet je hond alles binnen krijgt wat ie nodig heeft. Kun je voor vitamine D nog wat extra wilde zalm geven (let op, alleen wilde zalm is zo rijk aan vitamine D!), je kunt wat gemalen noten (geen macademia, die zijn giftig!) en pitten geven voor de vitamine E, magnesium, selenium, zink, etc. Je kunt ook wat algen geven voor sporenelementen en jodium. Je kunt ook spirulina gaan geven.
Jake krijgt als tussendoor lakse kronch zalmkoekjes graanvrij, gedroogde runderhart farmfood en soms andere gedroogde vleesstukjes van de dierenwinkel (paard of eend ofzo)
Ja, die Lakse vinden ze hier ook heerlijk. Jammer alleen dat de fabrikant niet eerlijk is over de conserveringsmiddelen die ie erin stopt. Antioxidationsmittel: Alfa-tocopherol, Propylgalat und Ascorbylpalmitat. Ook wel interessant dat ze bij Henne alles doen om deze informatie niet zichtbaar te maken voor de klant. Gelukkig zijn er nog eerlijke websites (die het een beetje proberen te verhullen door er gauw achter te zetten "graanvrij!": https://petsworld-and-more.de/lakse-kro ... nacks.html
Als Jake iets echt niet lust of nog meer honger heeft heb ik rodi hart & pens voor nood.

Dat was het denk ik wel.

Wat denken jullie ervan? Ik las ook nog dat je rekening moet houden met hoeveelheid lever% en nier% maar mag ik er bij kiezebrink en alaska vanuit gaan dat ze hier over hebben nagedacht?
Ja, daar mag je vanuit gaan, dat zij daar over na hebben gedacht. Als je zo meteen zelf gaat samenstellen mag jij dat doen :biggrin2:

Ja, behalve bovenstaande puntjes vind ik dit heel prima om aan je ond te voeren!! Maar het is natuurlijk nog geen barf want dan geef je je hond ongemalen vleesbot, vlees en orgaanvlees geeft, in de verhoudingen die jij kiest, niet de fabrikant. Ik denk dat je hond hier wel gelukkig van wordt hoor! Ben benieuwd, of je nog inzicht krijgt in hoe hij reageert op andere gevogelte!
#3440564
JAKE schreef: do 17 feb 2022, 17:34 Hi,

Mijn hond, een border terrier genaamd Jake :biggrin2: kan geen kip verdragen.

Konijn en fazant zijn om uit te proberen om evt. in een volgende bestelling op te nemen in zijn menu omdat ik soms meer gevogelte verdenk van allergie.

Verder krijgt Jake elke maandag een eitje, vul ik soms zijn vlees aan met wat Spiervlees Rund KB omdat zijn ontlasting snel veel te hard is, soms ook wat extra vergine olie, maak ik zelf groentemixen voor maximaal 2 weken met wisselende groenten, krijgt hij elke dag multivitamine van de groene os.
Als Jake allergisch is voor kip dan moet je ook geen ei geven. Want dat is natuurlijk ook kippeneiwit.

Als je hond te harde ontlasting heeft zou ik andere soorten/merken proberen. Let goed op het calciumgehalte van je kvv. Dat zegt meer over de hardheid dan de onderdelen (nek of rug of zo) die ze er instoppen want je weet nooit de verhouding bot/vlees van die dingen. Het calciumgehalte is wel belangrijk om te weten. En al voerende ontdek je vanzelf op welk gehalte hij wel en niet goed poept. En dan kan je daarop je kvv selecteren. Als je gaat barfen zal je ook moeten ondervinden op welk botpercentage en welke soort botten hij het goed doet. Elke hond is daar anders in.


Ik heb even gekeken naar bijv. de kalkoen van kiezenbrink en daar zit in: 100% Kalkoen: 30% nek, 30% vlees, 25% hart, 10% rug, 5% lever. En de konijn: 100% konijn mix bestaande uit 60% rug, 10% hart, 7% long, 5% lever, 10% oor, 4% nier, 4% vet. Ik snap wel dat je hond op sommige soorten KVV moeite heeft met de ontlasting, dat die hard is. Want dat konijn bestaat denk ik voor 60% uit vleesbot (rug). Maar goed, er zit dus bot en orgaan in deze mixen dus erg enkelvoudig zou ik ze niet willen noemen :) .
Enkelvoudige kvv wil zeggen dat de kvv bestaat uit maar één enkele diersoort. En daaraan voldoen de KB mixen. Anders heb je botmix, vleesmix, of orgaanmix. Of een mix van meerdere diersoorten.
#3440595
Lizzy schreef: za 19 feb 2022, 07:40 Ja, je hebt gelijk hoor, het is wel enkelvoudig maar alles zit er in, vlees, vleesbot en orgaanvlees. Maar het is geen BARF, het blijft KVV (omdat ts het als tussenstap ziet tussen KVV en BARF).
Nee natuurlijk is het geen barf maar dat zegt ze ook niet. Ik lees “van complete kvv naar enkelvoudige kvv als tussenstap naar barf”. Kvv mag alleen compleet heten als er een premix inzit. Dus nu begrijp ik niet waarom ts er een multi vit bijgeeft terwijl ze daar net vanaf is gestapt. ?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door