Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Suzanne313
#3439241
goedemorgen,

Onze pup van 5 maanden doet het prima op KVV.
Ze krijgt nu een combi van:

Darf puppy
Bandit geit
Carnivoer eend
Bandit lam

Ze weegt 5 kilo.
En krijgt 300 gram per dag verdeeld over 3 maaltijden.

Ik wil haar nu graag groentemix erbij gaan geven.
Wat kan ik haar het beste geven om mee te beginnen?
En hoeveel?
Ik wil een mix maken en dan invriezen in porties.


Geef ik de groentemix dan 1 per dag of verdeel ik dat ook over 3 maaltijden?

En heeft ze ook nog noten en supplementen nodig?
Door Lizzy
#3439242
Suzanne313 schreef: do 03 feb 2022, 08:48 goedemorgen,

Onze pup van 5 maanden doet het prima op KVV.
Ze krijgt nu een combi van:

Darf puppy
Bandit geit
Carnivoer eend
Bandit lam

Ze weegt 5 kilo.
En krijgt 300 gram per dag verdeeld over 3 maaltijden.

Ik wil haar nu graag groentemix erbij gaan geven.
Wat kan ik haar het beste geven om mee te beginnen?
En hoeveel?
Ik wil een mix maken en dan invriezen in porties.


Geef ik de groentemix dan 1 per dag of verdeel ik dat ook over 3 maaltijden?

En heeft ze ook nog noten en supplementen nodig?
Of je het 1 keer per dag geeft of over 3 maaltijden verspreid hangt af van hoeveel groentenmix je geeft, of je hond het lekker vindt of niet en hoe de ontlasting is na het eten ervan. Stel je hond vindt groentenmix niet echt lekker, dan verdeel je het beter over 3 maaltijden. Stel je hond krijgt een beetje losse ontlasting van 1 keer per dag groentenmix (is op zich niet erg hoor, wat losse ontlasting), dan kun je het over 3 maaltijden verdelen.

Het beste maak je niet teveel mix in 1 keer. Omdat je rauwe groenten pureert moet je weten dat de vitamines afnemen in de vriezer. Maak dus voor een week of 2 a 3 mix, niet langer.

Je kunt alle groenten gebruiken, behalve ui en prei.

Je geeft ongeveer 10% van het totaal aan voeding aan groenten. Dus dat is voor jouw hond 210 gram per week, 30 gram per dag. Voor 2 weken mix heb je dus maar 400 gram nodig. Ik zou dan zelf niet teveel soorten groenten geven in de mix en per twee weken je groenten wijzingen. Dus ik zeg maar wat: voor je eerste mix gebruik je witlof, waterkers, wortel, courgette. Voor je 2de mix (14 dagen later) bietje, andijvie, pompoen, alfalfa. De keer erop komkommer, bleekselderij, broccoli, paksoi. Zoiets.

In geen van deze KVV's zit een premix volgens mij (vitamine/mineralen preparaat). En dat is prima!! Maar, zo te zien zit er niet echt veel vis in je menu? Volgens mij zit er in Bandit wat vis? Maar je zou wat vette vis extra kunnen geven. Bijvoorbeeld wilde zalm (geen gekweekte want daar zit bijna geen vitamine D in en ook weinig omega 3 vetzuren!). Deze wilde zalm moet je of koken of uit blik geven of zelf een paar weken invriezen. Maar, het voordeel van wilde zalm is dat het dus ook vitamine D bevat! Twee keer per week een klein stukje wilde zalm is prima. Als je dat niet wilt, kun je nadenken over wilde zalmolie in een capsule. Niet uit een fles aub want visolie in een fles wordt super snel ranzig en dat is zeer ongezond. Wilde zalm olie geeft je dus en omega vetzuren en vitamine D. Ik ben zelf niet erg van de supplementen. Probeer zoveel mogelijk vitamines en mineralen uit de voeding te halen. Oh, zeewier is een prima toevoeging. Dat bevat o.a. jodium en andere gezonde mineralen.

Verder kun je prima rauwe en ongezouten noten en zaden voeren. Voer geen Macademia, die zijn giftig. Maar hazelnoot, amandel, walnoot, pompoenpit, paranoten: allemaal goed en gezond. Die moet je wel in de vijzel even pletten. Anders poepen ze het ongebruikt weer uit.
Door Lizzy
#3439314
jannie.van-mastrigt schreef: vr 04 feb 2022, 15:00 Dank je wel Lizzy voor dit advies! ik kan dit ook wel gebruiken. Onder andere w.b. wilde zalm bijvoeren. Ik voer Bandit 4-smaken. Maar moet je zo'n stukje ingevroren zalm nu ook nog koken?
Als je het twee weken in hebt gevroren, hoef je het niet ook te koken.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3442366
Even vraag kwa groenten
Amber weegt 22 kilo en is nu 6 maanden

Na het hele gedoe van giardia wil ik rustig aan groenten toevoegen.
Gaf al pompoen 2 eetlepels 3 x per dag

Heb nu lof gekookt en samen met de pompoen 60 gram gegeven net.
Ze eet het gelukkig :D
Maar is dit genoeg om te beginnen?
En 1 x per dag of 3 x per dag deze hoeveelheid?
Als dit goed gaat komt er andijvie bij
Door Lizzy
#3442369
Qua groenten voer je ongeveer 10% van het totale dieet. Ik weet niet wat je haar voert, maar als je naar de barf rekenhulp gaat op de barfplaats website, dan kun je zelf uitrekenen hoeveel groenten je kunt geven.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3442371
Lizzy schreef: wo 23 mar 2022, 12:53 Qua groenten voer je ongeveer 10% van het totale dieet. Ik weet niet wat je haar voert, maar als je naar de barf rekenhulp gaat op de barfplaats website, dan kun je zelf uitrekenen hoeveel groenten je kunt geven.
Oké dacht al zoiets bedankt
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door