Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door vanessa.aardema
#3438499
Muffin is een Mastiff van 80 kilo, te zwaar voor haar bouw en na haar sterilisatie ging het helemaal de verkeerde kant op, ze heeft spondylose en zwakke knie. Bewegen gaan niet zo als het moet, ze krijgt nu 3 x 250 gr KVV
DA zegt nog minder geven, maar ze moet toch wel haar voedingstoffen binnenkrijgen? Overgaan op Barf menu geen probleem! Graag zou ik advies willen, wat beste is!
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3438503
Je kunt kvv het beste in één keer geven, dan hebben ze een lekker vol gevoel.
Als je elke dag zo'n mini hapje geeft dan vult dat nooit lekker en hebben ze steeds een (half) lege maag.

Ik vind 750 gram op dit gewicht trouwens écht niet veel hoor. Als je nog minder zou geven valt ze vast af ja maar dat is toch niet fijn voor de hond. :(
Mijn Stafford van 34 kilo krijgt al 700 gram!

Heeft ze nu ook medicatie? En wat is het advies qua beweging?
Gebruikersavatar
Door vanessa.aardema
#3438506
Ja dat dacht ik ook 750 gram niet veel! Zal het in 2 x doen.
Ze krijgt nu previcox 227, anderhalf tablet per dag, Primaval, omega 3 en Chinese kruiden voor banden en pezen!
4 x per dag rondje van 15 minuten( merk dat ze er dan genoeg van heeft, maar we gaan het langzaam opbouwen!
Door Too
#3438513
vanessa.aardema schreef: do 20 jan 2022, 14:14 Ja dat dacht ik ook 750 gram niet veel! Zal het in 2 x doen.
Ze krijgt nu previcox 227, anderhalf tablet per dag, Primaval, omega 3 en Chinese kruiden voor banden en pezen!
4 x per dag rondje van 15 minuten( merk dat ze er dan genoeg van heeft, maar we gaan het langzaam opbouwen!
Kan het ook in 1 keer?
Vaak zijn ze net wat meer tevreden met 1x daags een flinke (in dit geval is dat natuurlijk relatief) maaltijd

Je zou er een portie groenten aan kunnen toevoegen voor de vulling maar ook omdat een gevarieerde groentemix absoluut nutriënten toevoegt
Gebruikersavatar
Door vanessa.aardema
#3438516
Dat lijkt mij ook wel wat dat barfen, zal me er even in moeten verdiepen qua hoeveelheid.
Moet ik dan 80 kilo berekenen of 70 waar ze eigenlijk weer heen moet
Door Lizzy
#3438518
Als je uit gaat van 2% van haar ideale lichaamsgewicht, kom ik uit op 1400 gram per dag. Gaan we dan uit van het absolute minimum (1,5% van haar ideale lichaamsgewicht), kom ik op 1 kg per dag. Ik vind persoonlijk niet dat je haar nog minder eten kan geven. Dan krijgt ze gewoon niet de voedingsstoffen binnen die ze nodig heeft.

Dus ja, ze moet meer gaan bewegen. En eigenlijk zijn meerdere kleine wandelingen per dag vrij zinloos omdat ze daarmee niet gaat verbranden. Maar ik snap dat ze moeite heeft met bewegen. Ik zou een fysiotherapeut raadplegen. Om haar weer in de benen te krijgen en haar meer te laten bewegen.

Ik zou zeker eerst terug gaan naar 2 keer per dag voeren en dan kijken of je haar zelfs 1 keer per dag kan gaan voeren. Dan is ze na de maaltijd veel beter gevuld. Gooi er lekker wat groenten bij, bij haar KVV. Gekookte witlof, gekookte courgette, gekookte spinazie, andijvie, bietjes, etc. etc. Iedere keer iets anders qua groenten. Ik zie dat dat ook al een keer eerder is geschreven maar dat is ook echt belangrijk. Kook de groenten niet tot pap en laat het in grotere stukken. Dat vult beter.

Ik weet niet welke KVV je nu geeft maar KVV's zijn in de regel gewoon echt bagger vet. Wat dat betreft ben je inderdaad beter af met zelf samenstellen maar als dat onmogelijk is, probeer dan over te gaan op een merk KVV dat niet zo vet is. Liefst meerdere merken. En sowieso minimaal 4 verschillende diersoorten. En ja, lager (liefst veel lager) in vet. En voer zeker geen merk KVV met rijst of tarwe (koolhydraten). Dat is echt de pest voor het gewicht van je hond.

Ik denk trouwens dat met de hoeveelheid voer die je nu geeft je eigenlijk al te weinig geeft en je hond mogelijk al vitamines en mineralen tekort komt... In jouw geval zou ik er dus een multivitamine bij gaan geven. Niet 7 dagen per week, maar wel een dag of 4 per week. Bijv. van het merk Phytonics. Je kunt de andere dagen per week zeewier geven. En alfalfapoeder. Of verse alfalfa, mag ook. Een lekkere pluk door haar eten.
Gebruikersavatar
Door vanessa.aardema
#3438523
Bedankt voor je bericht, zal als eerst even een afspraak met fisio maken. Heb al een berekening gemaakt. Nu ze ik wat voorbeeld menu's met haring sardientje en zalm, zal dit te vet zijn voor Muffin? Ze zal het we heerlijk vinden. En waar haal ik zoiets? Zijn er speciale site voor?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3438531
Ik weet niet of je in het verleden plots fors minder bent gaan voeren of het gradueel onder die kg is gezakt. Hoe lang krijgt ze al minder dan een kg eten?
Soms moet je nl opletten met echt te weinig voeren omdat het lichaam dan in 'uithongerstand' gaat en echt al het mogelijke doet om op te slaan. Dan kan ze ook idd niet ver wandelen omdat haar lijf gewoon weigert om energie vrij te maken uit lichaamsvet.
Ik weet niet of zo'n situatie zich eenvoudig oplost door meer te gaan voeren. Ik denk dat het zou kunnen, maar dat het net zo goed kan dat het zeer lastig is.

Is haar schildklier getest geweest?
Dit is wel extreem weinig voer om nog op bij te komen. Dan zou er idd vnl vet en koolhydraat in moeten zitten.
Welk merk voer je nu?
Gebruikersavatar
Door vanessa.aardema
#3438537
Ja het klinkt erg logisch wat je schrijft.
Ga vanaf vandaag 2 x voeren. Vanmorgen heeft ze 500 gram kvv gehad, en wat is jullie advies voor vanavond? 500 gram of 250 gram kvv met kipkarkassen en orgaan (maagjes hart van de kip) en kan straks groente halen. en hoeveel, van alles??
Dit is aan barf wat ik nu in huis heb, de rest moet ik nog halen, moet nog even kijken waar!
Door Lizzy
#3438538
vanessa.aardema schreef: vr 21 jan 2022, 07:12 Ja het klinkt erg logisch wat je schrijft.
Ga vanaf vandaag 2 x voeren. Vanmorgen heeft ze 500 gram kvv gehad, en wat is jullie advies voor vanavond? 500 gram of 250 gram kvv met kipkarkassen en orgaan (maagjes hart van de kip) en kan straks groente halen. en hoeveel, van alles??
Dit is aan barf wat ik nu in huis heb, de rest moet ik nog halen, moet nog even kijken waar!
Ik zou zelf even op KVV blijven totdat je je goed in de materie van BARF hebt verdiept. Tenzij je dat al gedaan hebt, dan heb ik niks gezegd. Maar aan je vragen te zien spring je er nu net in en dat is prima, maar totdat je exact weet wat je moet voeren, hoeveel je moet voeren, waar je het kunt kopen: zou ik lekker op KVV blijven. En dan op soorten waar gewoon aanzienlijk minder vet in zit en waar geen koolhydraten in zitten.

Ik zou beginnen met 900 gram KVV of BARF op 1 dag en 100 gram groenten. Want die kilo waar ik het over heb is inclusief groenten. In jouw geval is dat 100 gram per dag.

Ik ben het verder volledig eens met pearlsofpassion hierboven. Jouw hond kan qua energieverbranding wel op slot zijn gegaan. En daarom heb ik het ook over meer voer dan dat je nu geeft, heel gek in een topic waar je schrijft dat je hond moet afvallen maar ik vind 1,5% van haar ideale lichaamsgewicht echt wel minimaal.

En, het kan ook dat de schildklier niet goed werkt. Die zou ik zeker ook na laten kijken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door