Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door - pien -
#3435669
Joep is na z'n castratie toch te dik geworden.
Ik geef hem 150 gram kvv, 2% (hij weegt 7,5 kilo...hoewel, nu iets meer).
2% is toch het minimum?
Hij is erg gebrand op eten en probeert in elke boomspiegel te duiken om te kijken of daar wat te snacken valt.
Koekjes krijgt hij minimaal, twee keer per week een beetje.
Wat is wijsheid? Nog minder geven is geen goed plan denk ik?
Door Chouka
#3435678
Ik zou toch echt iets minderen. Het alternatief is meer bewegen.

Recent is er een topic van Lizzy geweest. Hetzelfde onderwerp en de vraag werd al gesteld voor de castratie. Daar zijn interessante tips gegeven.
Door Lizzy
#3435686
- pien - schreef: do 02 dec 2021, 22:59 Joep is na z'n castratie toch te dik geworden.
Ik geef hem 150 gram kvv, 2% (hij weegt 7,5 kilo...hoewel, nu iets meer).
2% is toch het minimum?
Hij is erg gebrand op eten en probeert in elke boomspiegel te duiken om te kijken of daar wat te snacken valt.
Koekjes krijgt hij minimaal, twee keer per week een beetje.
Wat is wijsheid? Nog minder geven is geen goed plan denk ik?
Ik maakte mij grote zorgen om Fritzi. Ik heb haar een paar maandjes geleden laten castreren en zij heeft aanleg tot en met! Fritzi is een Dalmatische Hond en ze weegt nu 26 a 27 kg. Ze woog 31.

Direct na de castratie ben ik haar direct 1,8% van haar ideale gewicht gaan voeren. Dus niet van het gewicht dat ze toen had. En het goede nieuws is......... Ze is afgevallen!!!!!!!! Ze is werkelijk prachtig! Maar ze heeft de hele dag door klappende honger, dat wel. Geef ik haar een snack, moet ik uitkijken dat kroko mijn vingers heel laat. Ze krijgt overigens alleen gedroogd vlees en af en toe een rauwe wortel of een halve komkommer (dat vond ze vroeger te min, nu vindt ze dat heel acceptabel).

Wat ik wel doe: ik vul iedere dag haar eten aan met flink veel gekookte groenten. Ze krijgt dus 1 eetlepeltje (klein) rauwe gepureerde groeten en flink veel gekookte groenten. Want dat vind ze ook lekkerder. Dus echt 1 stronk gekookte witlof, een halve courgette, 1/2 flinke winterwortel, flinke hand sperziebonen, twee flinke eetlepels andijvie, 1/2 venkel, en zo verder. Ik varieer wel zoveel mogelijk.

Daarnaast krijgt ze wel chlorella en spirulina en 2 keer per week een snufje zeewier. Voor de extra vitamines en mineralen. En 1 keer per week krijgt ze een lekkere volle maaltijd, namelijk met een panharing erbij van 2 ons.

Ik geef haar trouwens ook een beetje een plensje van het kookwater erbij, door het eten. En dit hussel ik allemaal goed en dan laat ik het lekker intrekken. Ik doe daar ook wel eens chiazaad bij (een dessertlepel). Dat vult ook en geeft ook weer extra voedingsstoffen. Ik laat de chiazaad dus meeweken.
Door - pien -
#3435697
pearlsofpassion schreef: vr 03 dec 2021, 08:22 Krijgt hij al groenten?
En die koekjes en kvv zijn zonder koolhydraten?
Nee, hij krijgt nog geen groenten, ja alles is (uiteraard) zonder koolhydraten.
En ik let op het vetpercentage van de kvv.
Door - pien -
#3435699
Lizzy schreef: vr 03 dec 2021, 08:35 Ik maakte mij grote zorgen om Fritzi. Ik heb haar een paar maandjes geleden laten castreren en zij heeft aanleg tot en met! Fritzi is een Dalmatische Hond en ze weegt nu 26 a 27 kg. Ze woog 31.

Direct na de castratie ben ik haar direct 1,8% van haar ideale gewicht gaan voeren. Dus niet van het gewicht dat ze toen had. En het goede nieuws is......... Ze is afgevallen!!!!!!!! Ze is werkelijk prachtig! Maar ze heeft de hele dag door klappende honger, dat wel. Geef ik haar een snack, moet ik uitkijken dat kroko mijn vingers heel laat. Ze krijgt overigens alleen gedroogd vlees en af en toe een rauwe wortel of een halve komkommer (dat vond ze vroeger te min, nu vindt ze dat heel acceptabel).

Wat ik wel doe: ik vul iedere dag haar eten aan met flink veel gekookte groenten. Ze krijgt dus 1 eetlepeltje (klein) rauwe gepureerde groeten en flink veel gekookte groenten. Want dat vind ze ook lekkerder. Dus echt 1 stronk gekookte witlof, een halve courgette, 1/2 flinke winterwortel, flinke hand sperziebonen, twee flinke eetlepels andijvie, 1/2 venkel, en zo verder. Ik varieer wel zoveel mogelijk.

Daarnaast krijgt ze wel chlorella en spirulina en 2 keer per week een snufje zeewier. Voor de extra vitamines en mineralen. En 1 keer per week krijgt ze een lekkere volle maaltijd, namelijk met een panharing erbij van 2 ons.

Ik geef haar trouwens ook een beetje een plensje van het kookwater erbij, door het eten. En dit hussel ik allemaal goed en dan laat ik het lekker intrekken. Ik doe daar ook wel eens chiazaad bij (een dessertlepel). Dat vult ook en geeft ook weer extra voedingsstoffen. Ik laat de chiazaad dus meeweken.
En wat is 'flink veel groenten' :confused1: De helft van z'n portie?

Chiazaad heb ik. Moet ik het opbouwen dat ik dat geef?

En 1x per week een lekkere volle maaltijd, dan geef ik er wat bij :)

Joep krijgt af en toe ook gedroogd vlees/een runderoor/staat bij het aanrecht en wil fruit en groente, en als dat geschikt is krijgt hij een stukje.

Joep is al twee jaar gecastreerd? Anderhalf ? Het was ergens in mei, ik denk anderhalf. Ik dacht dat 2% echt echt echt het minimum was.
Door - pien -
#3435700
Chouka schreef: vr 03 dec 2021, 00:47 Ik zou toch echt iets minderen. Het alternatief is meer bewegen.

Recent is er een topic van Lizzy geweest. Hetzelfde onderwerp en de vraag werd al gesteld voor de castratie. Daar zijn interessante tips gegeven.
Ik zal het topic even opzoeken.
Ik dacht dat je echt niet onder de 2% mocht komen.
Meer bewegen gaan we ook doen.
Door Lizzy
#3435704
- pien - schreef: vr 03 dec 2021, 10:36 En wat is 'flink veel groenten' :confused1: De helft van z'n portie?
Ik geef die groenten extra he! Dus die tel ik niet mee. En ja, het is best wel veel. Maar ik moet wat.
Chiazaad heb ik. Moet ik het opbouwen dat ik dat geef?
Ik zou beginnen met een half theelepeltje. En ik denk dat 1 theelepeltje per dag wel mooi is.
En 1x per week een lekkere volle maaltijd, dan geef ik er wat bij :)
Ja, dat is wat ik doe he!
Joep krijgt af en toe ook gedroogd vlees/een runderoor/staat bij het aanrecht en wil fruit en groente, en als dat geschikt is krijgt hij een stukje.

Joep is al twee jaar gecastreerd? Anderhalf ? Het was ergens in mei, ik denk anderhalf. Ik dacht dat 2% echt echt echt het minimum was.
Ja, ik vind 2% ook eigenlijk wel het minimum maar ik denk dat er 1 ding nog schadelijk is als iets meer voeren en dat is een te dikke hond. Daarom ben ik er iets onder gaan zitten. En vul ik dat wel aan met gezonde dingen zoals chlorella, spirulina, zeewier, chiazaad, groenten. Ik ga haar nu ook weer proberen om op 2% te zetten hoor. Dit was ook om de ongewenste kilo's af te vallen.
Gebruikersavatar
Door jannie.van-mastrigt
#3435715
Ik voer mijn 2 Pembroke Corgi's KVV van Bandit. De fabrikant adviseert 1,25 - 1,50 % per 10 lichaamsgewicht te voeren. Ik voer 4 verschillende smaken uit een mixdoos van 12 stuks(=nieuw) nl. rund, kip, lam en geit. Elke dag krijgt het jongste teefje van 10 maanden nu 2,10 % en het gecastreerde teefje van 9 jaar 1,20 %. Heel weinig snacks. Beetje groente en 1 x per week een eitje.
Door Lizzy
#3435726
jannie.van-mastrigt schreef: vr 03 dec 2021, 14:12 Ik voer mijn 2 Pembroke Corgi's KVV van Bandit. De fabrikant adviseert 1,25 - 1,50 % per 10 lichaamsgewicht te voeren. Ik voer 4 verschillende smaken uit een mixdoos van 12 stuks(=nieuw) nl. rund, kip, lam en geit. Elke dag krijgt het jongste teefje van 10 maanden nu 2,10 % en het gecastreerde teefje van 9 jaar 1,20 %. Heel weinig snacks. Beetje groente en 1 x per week een eitje.
Ik weet het. En ik voer zelf voor een deel biologisch en wild maar niet 100%. Maar ik heb nog nooit een hond goed kunnen houden op deze lage hoeveelheden. En ik ben echt niet de enige. Barfplaats bestaat sinds 2003 en wij hebben nog nooit deze hoeveelheden geadviseerd.
Gebruikersavatar
Door jannie.van-mastrigt
#3435742
Ik kan je verzekeren Lizzie dat mijn honden in topconditie zijn. Het zijn tentoonstellingshonden. Recent nog naar een tentoonstelling geweest met uitmuntende rapporten. En het is niet zo b.v. dat ze weinig beweging krijgen. Integendeel zelfs.
Door - pien -
#3435755
Lizzy schreef: vr 03 dec 2021, 12:26 Ik geef die groenten extra he! Dus die tel ik niet mee. En ja, het is best wel veel. Maar ik moet wat.


Ik zou beginnen met een half theelepeltje. En ik denk dat 1 theelepeltje per dag wel mooi is.


Ja, dat is wat ik doe he!


Ja, ik vind 2% ook eigenlijk wel het minimum maar ik denk dat er 1 ding nog schadelijk is als iets meer voeren en dat is een te dikke hond. Daarom ben ik er iets onder gaan zitten. En vul ik dat wel aan met gezonde dingen zoals chlorella, spirulina, zeewier, chiazaad, groenten. Ik ga haar nu ook weer proberen om op 2% te zetten hoor. Dit was ook om de ongewenste kilo's af te vallen.
Gelukkig lust hij heel veel dus ik zal lekker groente gaan geven. Moet ik er weer even induiken wat voor groente ze mogen, en ook halfhalf van boven en onder de grond toch?
Voor Joep is 1,8% 143 gram.
Dan ga ik denk ik tussen de 140 en 145 g geven per dag, en aangevuld met groente en gezonde dingen (mogen die supplementen van H&B/Hema/Kruidvat zijn ivm budget of zet dat geen zoden aan de dijk?).
En ik kijk hoe het gaat als ik er een dag tussen stop waarop hij lekker vol mag zitten.
Dan doen we er maar wat langer over, een hond met klaphonger vind ik rot.

Dankjewel voor jullie tips!
Door Chouka
#3435758
en de snoepjes zou ik vervangen door zelfgedroogde long. Daar zitten weinig calorieën in. Ook weinig voedingsstoffen. En ze vinden dat heel lekker. En als je die in heel kleine stukjes snijdt dan kan je meer keren iets geven.

Veel succes.
Door Hanny
#3435829
In je eerste post schrijf je, dat je hem 150 gram voert en later ga je dat verminderen naar 145 gram. Ja dan zal hij niet afvallen.
Of heb ik het verkeerd begrepen?

Hanny
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door