Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Nugget
#3434227
Op dit moment ben ik bezig met een voedingsadvies voor een Dobermann teef van 6 jaar oud, 36 kilo, die haar 4e en laatste nestje gaat krijgen. Donderdag as. gaat de dekking plaatsvinden.
De hond krijgt nu KVV van Kivo zonder premix oid, extra spiervlees, een goede, zelfgemaakte groentemix en 1.5 gram EPA/DHA per dag
Mijn vraag gaat op dit moment over de supplementen die volgens Billinghurst toegevoegd moeten worden vanaf het moment van de dracht.
Later in de dracht kom ik nog terug op de voeding voor tijdens de dracht en voor tijdens het zogen en het herstellen van de teef.
Verder wil ik zelf de hond ook nog dagelijks bonebroth laten geven (50 gram per 10 kilo), opdat alle energie naar de pups kan gaan omdat haar imuunsysteem optimaal in conditie gehouden wordt door de combinatie van groenten en de broth.

De supplementen volgens Billinghurst:

- Vitamine C. Ik ga uit van 2 x 500 gram vitamine C in de vorm van absorbinezuur per dag. Voldoet een goedkope Kruidvat versie dan ook? Waarbij de timereleased vitamine C onzin is, lijkt mij.
- Multivitamine B, maar welk merk en welke hoeveelheid?
- Vitamine E, welke hoeveelheid?
- Kelp, welk merk en welke hoeveelheid?

Verder zat ik zelf nog aan spirulina te denken. De spirulina die ik geef bevat 2.5 gram spirulina per tablet. Ik zat aan 2 tabletten per dag te denken.
En ik zat eraan te denken om op de dag dat ze ontwormd moet worden, als ze 8.5 weken drachtig is, ook gedurende 10 dagen chorella te laten geven, ook 2 tabletten per dag.

Ik hoop op jullie waardevolle en altijd wijze reacties. :)
Laatst gewijzigd door Nugget op do 11 nov 2021, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#3434228
Over de supplementen kunnen anderen je een veel beter advies geven dan ik.
Maar ik vroeg me wel af, waarom zou je een teef die 8,5 week drachtig is en dus bijna gaat bevallen, willen ontwormen?
Ik zou, zeker tijdens de dracht, dergelijke producten absoluut niet willen geven tenzij door mestonderzoek is vastgesteld dat er sprake is van een worminfectie.

Nou ontworm ik sowieso al liever niet, mijn honden krijgen mestonderzoeken. Bij mijn nestje heb ik de pups wel ontwormd, omdat het nou eenmaal moet en toen heb ik de moeder ook 1x mee genomen en ontwormingsmiddel gegeven.
En daarna mestonderzoeken om te zien of het ook iets heeft gedaan.
Tot nu toe nog nooit een worm gevonden.. niet bij mijn volwassen honden en ook niet bij de pups.

Bij zo'n goede voorbereiding als je nu hebt past in mijn ogen het willen ontwormen niet dus ik vraag me oprecht af waarom je dat wil.

Karen
Door Nugget
#3434229
@Kromfohrlanders

Het is niet mijn hond. :)
Ik ben gevraagd advies te geven aan een kennel.
Zij willen ontwormen en niet testen.
Ik kan ze niet dwingen, Ik adviseer alleen maar.
Ben al heel blij dat ze als tussendoortjes de witte bolletjes met leverworst, de restjes pasta etc. hebben afgeschaft en nu groenten zijn gaan maken en bonebroth ed. ;)
En dat de honden daar enorm goed op reageren.
#3434230
Oh sorry, had ik dat niet goed begrepen.
Anderen kan je uiteraard niet dwingen, dan kan je niet meer doen dan adviseren.

Wel fijn dat ze toch al stappen hebben gemaakt en nu meer bezig zijn met een goede voeding.
Door Too
#3434231
Ik kan je niet van advies voorzien maar :
-waarom (en hoeveel) krijgt ze spiervlees naast de kivo? Worden de verhoudingen niet erg uit verband getrokken?
-waarom wil je verschillende supplementen geven?

Volgens mij is er ook een 'voeding bij dracht' artikel of topic al kan dat goed op zelfsamengesteld gebaseerd zijn
Door Nugget
#3434237
@Too

De supplementen worden benoemd in de sticky BARF en zwangerschap, geschreven door Lizzy adhd van de visie van Billinghurst.
Ik adviseer extra spiervlees omdat de gemiddelde KVV hoog in bot is (bot is goedkoop) en laag is in spiervlees.
Extra spiervlees zorgt voor een betere calcium/fosfor-ratio.

Mijn vraag is puur gericht op de supplementen, daar wil ik graag antwoord op. Nu ben ik steeds vragen aan het beantwoorden die daar niet mee samenhangen en wordt het draadje vervuild. :)
Door eelke
#3434264
Nugget schreef: di 09 nov 2021, 17:20 @Too

De supplementen worden benoemd in de sticky BARF en zwangerschap, geschreven door Lizzy adhd van de visie van Billinghurst.
Ik adviseer extra spiervlees omdat de gemiddelde KVV hoog in bot is (bot is goedkoop) en laag is in spiervlees.
Extra spiervlees zorgt voor een betere calcium/fosfor-ratio.

Mijn vraag is puur gericht op de supplementen, daar wil ik graag antwoord op. Nu ben ik steeds vragen aan het beantwoorden die daar niet mee samenhangen en wordt het draadje vervuild. :)
Nou ja, jouw verhaal is natuurlijk uitgebreid, dus logisch dat leden dan ook reageren op dat verhaal.

Maar eigenlijk gaan jouw vragen dus vooral over welke soorten vitaminen, deze?

- Vitamine C. Ik ga uit van 2 x 500 gram vitamine C in de vorm van absorbinezuur per dag. Voldoet een goedkope Kruidvat versie dan ook? Waarbij de timereleased vitamine C onzin is, lijkt mij.
- Multivitamine B, maar welk merk en welke hoeveelheid?
- Vitamine E, welke hoeveelheid?
- Kelp, welk merk en welke hoeveelheid?
Door Lizzy
#3434275

De supplementen volgens Billinghurst:

- Vitamine C. Ik ga uit van 2 x 500 gram vitamine C in de vorm van absorbinezuur per dag. Voldoet een goedkope Kruidvat versie dan ook? Waarbij de timereleased vitamine C onzin is, lijkt mij.
- Multivitamine B, maar welk merk en welke hoeveelheid?
- Vitamine E, welke hoeveelheid?
- Kelp, welk merk en welke hoeveelheid?
Ik zou zelf geen vitamines geven. De voeding moet de lading dekken. Wat je kunt doen is wat extra vitamine E in natuurlijke vorm toe laten dienen. Ik denk dan bijv. aan een keer of 3 per week een theelepeltje tarwekiemolie. Op voorwaarde natuurlijk dat de hond geen graan allergie heeft. Als dat wel het geval is kun je bio maiskiemolie overwegen. Kelp/zeewier mag ze wel geven als extraatje. Niet teveel, ook een paar keer per week een beetje. Wat ook heel gezond is is om een paar keer per week (niet gelijk met vlees) blauwe bessen aan de hond te geven.

Ik weet niet of ze vette vis in haar KVV krijgt? Zo niet: zou ik aanraden om haar 2 keer per week een mini stukje wilde zalm te geven. Dat is goed voor de vitamine D. Ik denk dan echt aan een stukje van zo'n 50 gram, dus 100 gram per week in totaal. Als ze geen vette vis in de KVV krijgt, zou ik haar ook nog 1 keer per week een sardientje of panharing laten geven. Ik zou haar een dikke week voor de bevalling laten stoppen met omega 3 vetzuren (ik hoop dat ze een kwalitatief zeer goede visolie gaat geven want als dat kwalitatief niet het beste van het beste is: dan kan ze het beter niet geven). Ik zou ook geen tarwekiemolie meer geven. Stel er moet een keizersnede plaats vinden, dan wil je gewoon niet dat het bloed dunner is als normaal.
Verder zat ik zelf nog aan spirulina te denken. De spirulina die ik geef bevat 2.5 gram spirulina per tablet. Ik zat aan 2 tabletten per dag te denken.
En ik zat eraan te denken om op de dag dat ze ontwormd moet worden, als ze 8.5 weken drachtig is, ook gedurende 10 dagen chorella te laten geven, ook 2 tabletten per dag.

Ik hoop op jullie waardevolle en altijd wijze reacties. :)
Twee tabletten spirulina is prima. Ik zie dat niet als vitamine maar als een super food. Chlorella zou ik niet doen. Een teef zou ik tijdens de dracht niet gaan ontgiften. Tijdens de dracht ontgiften zou ik wel ontraden als ik jou was. Gewoon een reactie van een dierenarts:

Ontworming tijdens de dracht
Tijdens de dracht worden slapende spoelworm larven in het lichaam van de teef geactiveerd. Dit gebeurt bij bijna elke teef, hoe goed u ze ook ontwormd heeft. De slapende spoelworm larven zijn namelijk niet gevoelig voor ontworming. Deze geactiveerde spoelwormen worden wel overgebracht op de pups. Het heeft geen zin om tijdens de dracht de teef te ontwormen, hierdoor worden de larven niet gedood. Het is wel van groot belang de pups en de moeder goed te ontwormen na de bevalling. Dit moet dan op week 2, 4, 6, 8 en vervolgens maandelijks gebeuren tot ze een half jaar oud zijn.

Bron: https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/dracht
Door Nugget
#3434358
@ Lizzy dank je wel voor je antwoord.
De reden waarom ik specifiek over deze supplementen vraag is omdat ze genoemd worden in de sticky BARF en zwangerschap. Tegelijkertijd wordt dit advies tegen gesproken in ieder ander draadje over voeding en dracht wat ik hier op het forum heb gelezen.
Ik barf zelf nu al 20 jaar (those were the days dat je alles nog gratis mee kreeg van poelier, slager en jager ;D ) maar als ik vragen heb, kom ik altijd terecht bij jou, jij bent mijn autoriteit, mijn baken.
Dus wellicht begrijp je dat ik ga twijfelen als in de sticky het ene wordt gezegd door Billinghurst en in alle andere draadjes jij zegt " een goed gevoede hond heeft geen extra vitamines nodig".
Dat is een beetje God versus God in de wondere wereld van verse voeding. ;)
Ik ga dus op basis van zowel jouw advies als op basis van Billinghurst mijn eigen plan trekken.

Volgens Billinghurst zijn de extra vitamine C voor het vergemakkelijken van de bevalling, dat vind ik bij een teefje van 6.5 jaar een goed argument. Hij schrijft bij lichte stress 50 tot 100 mg per kilo per dag voor. Dan kom ik uit op 1.75 gram per dag bij 50 mg. Dat vind ik zelf erg hoog, gezien het feit dat er in de groentemix die ze krijgt er ook een pond diverse bessen worden verwerkt. Ik ga dus 2 x per dag 500 mg voorschrijven.

Qua vitamine B betreft haalt ze dat, vind ik, al meer dan voldoende uit het extra spiervlees, rauwe eitjes en de groentemix. Dus die laat ik vallen.

Kelp vind ik altijd een beetje eng spul, gezien de werking op de schildklier. De fokster maakt bonebroth volgens mijn recept en daar zit zeewier in. Ook eet de hond 1 á 2 in de week vette vis, de 4-vissenmix van Kivo, die ik serieus de mooiste vind die ik ooit heb gezien! Zelfs mooier dan een zalmkop. Waar kvv van zalm meer lijkt op een slush puppie, is dit een grof gemalen, stevige massa. De kelp laat ik dus ook achterwege.

Tarwekiemolie ga ik zeker adviseren voor de vit. E. En idd een stop in de laatste week net als de EPA/DHA.

Spirulina zie ik idd. ook niet als vitamine, maar in zeker in combinatie met de bonebroth als een fantastisch middel om het imuunsysteem op peil te houden.

Volgens mij ben ik er zo wel qua supplementen. :)

En mega bedankt voor die link over ontwormen, Ik heb die gelijk doorgestuurd, mag ze zelf gaan steggelen met haar DA, ik adviseer immers alleen maar. Ik weet echt niets van zwangere honden af, dus daar was ik heel blij mee. :)

Ik kom nog terug op de voeding, maar dat heeft nog geen haast. Ik wil eerst alle rollen kvv die ze geeft analyseren op met name vitamine A en het calciumgehalte.
Als ik dat heb doorgerekend kan ik gaan bekijken wat ze de laatste 2 á 3 weken extra mag gaan geven qua orgaan en spiervlees. Waarbij ze dit logischerwijs in mindering moet brengen op de KVV.

Dank je wel! :-*
Door Lizzy
#3434361
Nugget schreef: do 11 nov 2021, 10:11 @ Lizzy dank je wel voor je antwoord.
De reden waarom ik specifiek over deze supplementen vraag is omdat ze genoemd worden in de sticky BARF en zwangerschap. Tegelijkertijd wordt dit advies tegen gesproken in ieder ander draadje over voeding en dracht wat ik hier op het forum heb gelezen.
Ik barf zelf nu al 20 jaar (those were the days dat je alles nog gratis mee kreeg van poelier, slager en jager ;D ) maar als ik vragen heb, kom ik altijd terecht bij jou, jij bent mijn autoriteit, mijn baken.
Dus wellicht begrijp je dat ik ga twijfelen als in de sticky het ene wordt gezegd door Billinghurst en in alle andere draadjes jij zegt " een goed gevoede hond heeft geen extra vitamines nodig".
Dat is een beetje God versus God in de wondere wereld van verse voeding. ;)
Ik ga dus op basis van zowel jouw advies als op basis van Billinghurst mijn eigen plan trekken.
Ik denk dat ik het wel uit kan leggen. Billinghurst zijn advies is om te beginnen uit 1996. Achterhaald door de tijd. En verder is Billinghurst gewoon wel een beetje van de supplementen terwijl wij ondertussen in de praktijk en ook door meningen van andere grootheden van idee zijn veranderd. Zo min mogelijk supplementen, zoveel mogelijk uit natuurlijke voeding.
Volgens Billinghurst zijn de extra vitamine C voor het vergemakkelijken van de bevalling, dat vind ik bij een teefje van 6.5 jaar een goed argument. Hij schrijft bij lichte stress 50 tot 100 mg per kilo per dag voor. Dan kom ik uit op 1.75 gram per dag bij 50 mg. Dat vind ik zelf erg hoog, gezien het feit dat er in de groentemix die ze krijgt er ook een pond diverse bessen worden verwerkt. Ik ga dus 2 x per dag 500 mg voorschrijven.
Ja. OK. Vind je 2 x 500 mg alleen niet erg veel? Zou je niet eerder daar de helft van nemen? En dit moeten ze maar niet te lang geven want er zijn ook grootheden die zeggen dat de hond stopt met het zelf aanmaken van vitamine C indien je het in supplementvorm geeft (Mogens Eliasen).
Qua vitamine B betreft haalt ze dat, vind ik, al meer dan voldoende uit het extra spiervlees, rauwe eitjes en de groentemix. Dus die laat ik vallen.
Eens.
Kelp vind ik altijd een beetje eng spul, gezien de werking op de schildklier. De fokster maakt bonebroth volgens mijn recept en daar zit zeewier in. Ook eet de hond 1 á 2 in de week vette vis, de 4-vissenmix van Kivo, die ik serieus de mooiste vind die ik ooit heb gezien! Zelfs mooier dan een zalmkop. Waar kvv van zalm meer lijkt op een slush puppie, is dit een grof gemalen, stevige massa. De kelp laat ik dus ook achterwege.
OK. Met alles wat ze krijgt ben ik dat helemaal met je eens.
Tarwekiemolie ga ik zeker adviseren voor de vit. E. En idd een stop in de laatste week net als de EPA/DHA.
OK.
Spirulina zie ik idd. ook niet als vitamine, maar in zeker in combinatie met de bonebroth als een fantastisch middel om het imuunsysteem op peil te houden.
Ja. Eens.
Volgens mij ben ik er zo wel qua supplementen. :)

En mega bedankt voor die link over ontwormen, Ik heb die gelijk doorgestuurd, mag ze zelf gaan steggelen met haar DA, ik adviseer immers alleen maar. Ik weet echt niets van zwangere honden af, dus daar was ik heel blij mee. :)

Ik kom nog terug op de voeding, maar dat heeft nog geen haast. Ik wil eerst alle rollen kvv die ze geeft analyseren op met name vitamine A en het calciumgehalte.
Als ik dat heb doorgerekend kan ik gaan bekijken wat ze de laatste 2 á 3 weken extra mag gaan geven qua orgaan en spiervlees. Waarbij ze dit logischerwijs in mindering moet brengen op de KVV.

Dank je wel! :-*
OK! Leuk hoor, dat je zo helpt!
Nou succes en als je vragen hebt horen we het wel!
Groetjes, Lizzy en jij bedankt voor je feedback!
Door Nugget
#3434362
@Lizzy, ja ik ken Mogens Eliassen en zijn stelling. Zelf zat ik ook bij die 2 x 500 mg nog te twijfelen, idd wellicht nog te hoog, maar dat is een gevoel.
Tegelijkertijd vind ik bij een meisje van 6 jaar dat die vitamine C best gegeven mogen worden in het kader van een soepele bevalling. Ook vind ik het wat aanzuren van de urine wel een prettig idee.
Dus ik ga voor de duur van de dracht dan voor 2 x 200 mg. Dat is volgens mij, maar ook dat is een gevoel, ook nog laag genoeg om de de zelf-aanmaak niet te verstoren, ook nog meenemende dat de dracht natuurlijk niet zo heel lang duurt bij een hond.
En fijn dat je even toelicht over Billinghurst en de vitamines, het was toch een contradictie.
Wederom dank!
Van het weekend ga ik langs bij de kennel, dan ga ik alle 3 de vriezers doorspitten (ook om te kijken of er niet toch nog rotzooi in ligt ;) ), dan ga ik alles doorrekenen qua vitamine A en calcium en mijn advies uitschrijven vwb de voeding gedurende de dracht, lactatie en herstelperiode, die ik graag hier even laat doorlezen op stommigheden van mij of essentiële zaken die ik ben vergeten.
#3434377
Het is haar 4e nestje, op, ga ik vanuit 5 jaar tijd? Ik denk dat je je over een soepele bevallig dan net geen zorgen moet maken.. Ze gaan er wss bijna uit glijden, bij manier van spreken.
Bevallen wordt niet moeilijker met hoe vaker je het doet, net gemakkelijker. De dracht wordt wel zwaarder voor het lijf, het gestel. Maar bevallen zal dus normaal net heel vlot gaan. Dat is net de eerste keer het lastigst. Moest het haar eerste keer zijn en dat op 6 jarige leeftijd, dan zou dat waarschijnlijk niet zo vlot gaan, maar het is haar 4e nest.

Tel daarbij dat ik niet meteen inzie hoe vitC kan helpen bij een vlottere bevalling, en er wel serieuze argumenten tegen zijn, en ik zou aanraden net geen vit C extra te geven.
Door Nugget
#3434386
@pearlsofpassion Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Zoals ik al zei, Ik weet niets af van drachtige honden en die pups vliegen er waarschijnlijk uit als een champagnekurk uit een net geopende fles. ;)
Ik heb het artikel van Mogens weer eens gelezen, https://k9joy.com/dogarticles/vitaminC.php en hij raadt aan om vitamine C te gebruiken als ware het een antibiotica, namelijk alleen bij een infectie of verwonding en het moge duidelijk zijn dat een zwangerschap daar niet onder valt.
Vitamine C haalt ze, naast dat ze het zelf aanmaakt, genoeg uit de pond bessen die in de groentemix gaan en de groentemix zelf.
Zal ik die vitamine C dan ook maar schrappen? Of zou er nog meerwaarde inzitten om de urine aan te zuren om blaasontsteking tijdens de dracht te te voorkomen?
#3434387
Juist met vaker bevallen gaan teven moeilijker bevallen omdat er dan vaak weeenzwakte optreedt. Dan moet er vaak een keizersnede komen. Dus ik kan me die zorg wel voorstellen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door