Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3433636
Ik denk dat je je door al die cartoons en reputatie van z'n ras, net iets te veel zorgen in maakt. En waar gaat een hond zeker slecht van eten? Yep, van te veel aanbieden en stress over het eten. Want hij pikt jouw spanning zeker op! Anders komt die voorspelling dat hij slecht gaat eten zeker uit, gewoon omdat je er bang voor bent.
Laat het zoveel mogelijk los.

Hij eet nog niet overdreven slecht als ik het zo hoor. Heel normaal voor een reu van zijn leeftijd, ongeacht het ras. Ok, misschien niet voor een lab, maar die zijn dan ook extreem veelvraat. Maar het werkt soms beter om te doen of je hond een lab is en je schouderophalend om te draaien. Zeker niet gaan smeken zoals in die cartoon.. :biggrin2:
Anders moet je wat meer topics zoeken over dit onderwerp. Zodat je kan zien dat het niet abnormaal is en er wat geruster op zijn?
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3433639
pearlsofpassion schreef: do 21 okt 2021, 15:53 Ik denk dat je je door al die cartoons en reputatie van z'n ras, net iets te veel zorgen in maakt. En waar gaat een hond zeker slecht van eten? Yep, van te veel aanbieden en stress over het eten. Want hij pikt jouw spanning zeker op! Anders komt die voorspelling dat hij slecht gaat eten zeker uit, gewoon omdat je er bang voor bent.
Laat het zoveel mogelijk los.

Hij eet nog niet overdreven slecht als ik het zo hoor. Heel normaal voor een reu van zijn leeftijd, ongeacht het ras. Ok, misschien niet voor een lab, maar die zijn dan ook extreem veelvraat. Maar het werkt soms beter om te doen of je hond een lab is en je schouderophalend om te draaien. Zeker niet gaan smeken zoals in die cartoon.. :biggrin2:
Anders moet je wat meer topics zoeken over dit onderwerp. Zodat je kan zien dat het niet abnormaal is en er wat geruster op zijn?
Het is niet omdat ik het hier vraag dat ik er over stress hoor, er is geen stress rond zijn eten dus hij pikt niets op dat niet moet en als hij het niet op eet dan neem ik het gewoon weg ook zonder stress, maar ik denk wel dat het niet verkeerd is om er vragen over te stellen voor het wel eventueel een probleem wordt, wat het nu inderdaad nog lang niet is maar het is nog wel een opgroeiende hond die nog wat kilo's te gaan heeft en ik vroeg me alleen af of dat geen kwaad kan dat hij nu minder eet.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3433647
Martine M schreef: do 21 okt 2021, 16:39 Het is niet omdat ik het hier vraag dat ik er over stress hoor, er is geen stress rond zijn eten dus hij pikt niets op dat niet moet en als hij het niet op eet dan neem ik het gewoon weg ook zonder stress, maar ik denk wel dat het niet verkeerd is om er vragen over te stellen voor het wel eventueel een probleem wordt, wat het nu inderdaad nog lang niet is maar het is nog wel een opgroeiende hond die nog wat kilo's te gaan heeft en ik vroeg me alleen af of dat geen kwaad kan dat hij nu minder eet.
Die zorg kun je echt loslaten. Gut je wil niet dat ie weken op een hongerdieet moet. Maar ik zou hem, gezien het feit dat ie vanmorgen weer niet alles at, met droge over op de helft van zijn huidige portie zetten. Dagje of drie a vier. Even de overvloed er af, even een beetje trek kweken. Gaat ie weer echt lekker gretig eten? Prima, dan geef je weer meer. Gaat ie weer miepen? Minder geven.

Hij heeft sinds je hem hebt de aller beste voeding ever gekregen, hij heeft een speklaagje (of in ieder geval tot voor kort gehad). Een paar dagen minder eten is altijd nog honderd maal gezonder qua voedingsstoffen, dan bonzo. Laat die gedachte los. Want niet vervelend bedoeld, maar die gedachte legt echt wel druk op hoe je er over denkt en dus doet. Zo werkt dat bij liefdevolle baasjes, daar weten we zelf ook alles van. Laat het los.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3433649
Oh en wat PoP zegt, ze doen het bijna allemaal op deze leeftijd. Grootste groei er af, hormonen die gaan gieren. Zo heb ik Hylos van het forum leren kennen, Xavi tufte zelfs salami uit omdat ie geen belangstelling had. En het komt altijd goed. Echt waar 😘
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3433650
Kaela schreef: do 21 okt 2021, 20:25 Die zorg kun je echt loslaten. Gut je wil niet dat ie weken op een hongerdieet moet. Maar ik zou hem, gezien het feit dat ie vanmorgen weer niet alles at, met droge over op de helft van zijn huidige portie zetten. Dagje of drie a vier. Even de overvloed er af, even een beetje trek kweken. Gaat ie weer echt lekker gretig eten? Prima, dan geef je weer meer. Gaat ie weer miepen? Minder geven.

Hij heeft sinds je hem hebt de aller beste voeding ever gekregen, hij heeft een speklaagje (of in ieder geval tot voor kort gehad). Een paar dagen minder eten is altijd nog honderd maal gezonder qua voedingsstoffen, dan bonzo. Laat die gedachte los. Want niet vervelend bedoeld, maar die gedachte legt echt wel druk op hoe je er over denkt en dus doet. Zo werkt dat bij liefdevolle baasjes, daar weten we zelf ook alles van. Laat het los.
Ander voer zou ik niet gaan geven hoor. Ik zei het net nog tegen een vriend. Ik weet dat het voer heel goed is voor hem en hij heeft het altijd graag gegeten. En ik ben ervan overtuigd dat dat juist eetprobkemen zou gaan creëren.

Speklaagje daar is hij wel uitgegroeid maar was ook aan het denken dat hij nu gewoon even wat minder nodig heeft dat ga ik morgen is met de dierenarts bespreken.

Deze avond heeft hij iets meer dan zijn normale portie op gegeten.

Maar over die druk en het doen van mij hoef je je geen zorgen te maken hoor, ik weet wat ge bedoeld maar ik heb ook al genoeg ervaring honden om te weten hoe er mee om te gaan.

Het is toch niet omdat ge iets vraagt of bespreekt dat dat meteen wil zeggen dat ik anders doe of me zorgen maak. Je kan toch over iets redenen zonder er over te tobben of te stressen mijn gedacht. Het lijkt soms of je mag nog niets denken of het heeft invloed op de hond. Dat hoeft echt zo niet te zijn hoor. Senshi leest hier niet mee hoor. ;) ;D
Ik doe nog altijd net hetzelfde en push hem niet of ik smeek niet en ik maak me nu nog echt geen zorgen hoor.

Ik liet ook alleen maar weten wat ik las bij andere eigenaars van de Akita en het plaatje was ook gewoon grappig bedoeld.
Kaela schreef:Oh en wat PoP zegt, ze doen het bijna allemaal op deze leeftijd. Grootste groei er af, hormonen die gaan gieren. Zo heb ik Hylos van het forum leren kennen, Xavi tufte zelfs salami uit omdat ie geen belangstelling had. En het komt altijd goed. Echt waar 😘
Dat was ook mijn eerste gedacht, de pubertijd en ik geloof dat ook wel.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3433652
Ik bedoelde niet dat je ander voer moet gaan geven. Ik bedoelde dat je ten opzichte van brokken zo goed voert dat ie echt wel een paar dagen minder kan krijgen zonder een tekort op te lopen. Zo snel gaat dat niet. Misschien in de fase dat ze een kilo per week groeien, maar nu niet meer.

En nou ja, je herhaalt zo vaak dat je wel wilt dat ie alle voedingsstoffen binnen krijgt dat het echt overkomt alsof je je daar heel erg mee bezig houdt. En meestal is dat wat ons bezig houdt ook dat wat we uitstralen. Dat is al zo vaak gebleken, het is heel menselijk als je zo goed voor je hond wil zorgen.
Het is ook niet dat omdat je iets vraagt, je niet een ander antwoord krijgt als je verwacht. Het is allemaal goed bedoeld en jij mag er mee doen wat je wilt. Als we ongelijk hebben, is dat helemaal goed!
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3433653
Kaela schreef: do 21 okt 2021, 21:04 Ik bedoelde niet dat je ander voer moet gaan geven. Ik bedoelde dat je ten opzichte van brokken zo goed voert dat ie echt wel een paar dagen minder kan krijgen zonder een tekort op te lopen. Zo snel gaat dat niet. Misschien in de fase dat ze een kilo per week groeien, maar nu niet meer.

En nou ja, je herhaalt zo vaak dat je wel wilt dat ie alle voedingsstoffen binnen krijgt dat het echt overkomt alsof je je daar heel erg mee bezig houdt. En meestal is dat wat ons bezig houdt ook dat wat we uitstralen. Dat is al zo vaak gebleken, het is heel menselijk als je zo goed voor je hond wil zorgen.
Het is ook niet dat omdat je iets vraagt, je niet een ander antwoord krijgt als je verwacht. Het is allemaal goed bedoeld en jij mag er mee doen wat je wilt. Als we ongelijk hebben, is dat helemaal goed!
Ik weet dat je niet bedoelde dat ik ander eten moest gaan geven zo zie je maar hoe het geschreven woord soms misvattingen geeft.
Ik weet ook dat je het goed bedoeld hoor maar ik mag ook wel aangeven dat je fout zit met dat idee toch?
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3433660
Ben vanmorgen met Senshi naar de dierenarts geweest om te wegen. 41,1 is hij nu, hij is niet te dik en niet te mager en goed gebouwd. Over zegt ze dat dat niet erg is zolang hij niet afvalt, dus gewoon zijn gewicht in de gaten houden en gewoon wat hij s morgens niet op eet eventueel s middags of s avonds terug/mee aanbieden.

Vanmorgen heeft hij alles opgegeten.
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3433661
Fijn dat hij alles nu goed gegeten heeft.
Akita's klinken hetzelfde als mijn Kromi's. Die eten gewoon niet meer dan ze nodig hebben en zijn super kritisch.
Doutze maakt het helemaal bont, die gaat gewoon in hongerstaking als ik het waag om 2 dagen hetzelfde aan te bieden. Het is hier in huis heel normaal dat er door de hond zelf een vastendag wordt ingevoerd, kan ik op mijn hoofd gaan staan, ze eten dan gewoon niet.

Ik trek me er ook niet teveel van aan. Ik bied aan wat ik denk dat goed voor ze is, en als ze het niet eten dan eten ze dus niet. Jammer dan. Dan zullen ze het wel niet nodig hebben. Eten ze echt vaak niet alles op of wordt er wel heel veel gevast, dan kijk ik naar de porties want dan geef ik blijkbaar te veel.
Mijn honden zijn dan ook altijd behoorlijk slank. Doen ze helemaal zelf.

Bij een intacte reu kan je ook nog denken aan de hormonen, zeker als er een loopse dame in de buurt is gaan reuen nog wel eens heel slecht eten. Die zijn dan zo bezig met die teef dat ze geen honger hebben. Van vrienden hoor ik wel eens dat er dan ook een paar dagen niet gegeten wordt, dan zijn de reuen gewoon zo "verliefd" dat ze geen honger hebben. Als de hoogtij dagen weer voorbij zijn eten ze weer gewoon.

Karen
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3433664
Kromfohrlanders schreef: vr 22 okt 2021, 10:36 Fijn dat hij alles nu goed gegeten heeft.
Akita's klinken hetzelfde als mijn Kromi's. Die eten gewoon niet meer dan ze nodig hebben en zijn super kritisch.
Doutze maakt het helemaal bont, die gaat gewoon in hongerstaking als ik het waag om 2 dagen hetzelfde aan te bieden. Het is hier in huis heel normaal dat er door de hond zelf een vastendag wordt ingevoerd, kan ik op mijn hoofd gaan staan, ze eten dan gewoon niet.

Ik trek me er ook niet teveel van aan. Ik bied aan wat ik denk dat goed voor ze is, en als ze het niet eten dan eten ze dus niet. Jammer dan. Dan zullen ze het wel niet nodig hebben. Eten ze echt vaak niet alles op of wordt er wel heel veel gevast, dan kijk ik naar de porties want dan geef ik blijkbaar te veel.
Mijn honden zijn dan ook altijd behoorlijk slank. Doen ze helemaal zelf.

Bij een intacte reu kan je ook nog denken aan de hormonen, zeker als er een loopse dame in de buurt is gaan reuen nog wel eens heel slecht eten. Die zijn dan zo bezig met die teef dat ze geen honger hebben. Van vrienden hoor ik wel eens dat er dan ook een paar dagen niet gegeten wordt, dan zijn de reuen gewoon zo "verliefd" dat ze geen honger hebben. Als de hoogtij dagen weer voorbij zijn eten ze weer gewoon.

Karen
JA nu ik het weet dat het blijkbaar zo is en geen kwaad kan dan doet hij maar wat hij wil he, verhongeren zal hij zich niet doen denk ik dan dus als hij honger heeft zal hij dan wel eten zeker.

Inderdaad dat reuen probleem ken ik wel met mij kaukaas in de tijd die at ook soms een week of 2 niet als er loopse teven waren, die had er echt veel last van en vermits hier ook 2 fokkers wonen...., die gaf ik een lopend papje dan waar dan toch voedingstoffen inzaten, dat is ook de reden dat ik hem uiteindelijk wel heb laten castreren op 3,5 jarige leeftijd want die had er ehct TE veel last van, zelfs na de castratie is hij gevoelig gebleven voor loopse teefje alleen at hij dan wel en was hij handelbaar in die periode. Maar die had ik niet van pup af, ik adopteerde hem vanaf 12 maanden en in begin had hij dat nog niet daarom twijfelde ik nu een beetje of het ook al de hormoontjes konden zijn of niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door