Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Martine M
#3433565
Sinds een week denk ik dat Sesnhi slechter begint te eten.
Hij staat nog altijd te wachten op eten en begint er ook meteen aan maar hij eet veel trager (wat natuurlijk niet slecht is), al enkele keren haalde hij het vlees uit de bak op de grond soms wat verder op de mat (dat vind ik niet zo leuk) en dan leek het of hij de stukjes kraakbeen liet liggen, gisterenavond at hij dan wel gewoon maar ook nog wel veel trager dus ik dacht het zullen de de stukjes kraakbeen zijn in sommige KVV varianten maar vanmorgen was het hetzelfde voer en hij ging 1 keer weer met vlees wandelen dropte het op de mat natuurlijk :biggrin2: ging weer eten in zijn bak maar nu heeft hij 1/4 wel laten staan, enfin ik heb het weggenomen toen hij er op een afstandje vandaan ging zitten.

Nu is Senshi 8 maanden en aan het puberen en ik vroeg me af of het misschien ook daarmee te maken kan hebben aangezien hij verder heel normaal doet, spelen rennen, puberen,..... onderweg neemt hij ook al een tijd minder goed beloningetjes aan wat in deze periode ook normaal is, alles buiten wordt veel interessanter.

Normaal zou ik ook nog wat in hoeveelheid moeten omhoog gaan maar aangezien hij nu moeilijk eet ga ik dat voorlopig niet doen.
Ik ga nu wel noteren wat ik juist geef en kijken of ik daar wijzer van wordt maar ik vrees er voor.

Nu zomaar van voer veranderen doe ik ook niet graag want als dit een face is dan kan je wel bezig blijven met wisselen en heb juist 108 kilo aangekocht dus dat kan ook zomaar niet. Hij heeft altijd heel goed gegeten tot nu dus.

Iemand die ook zulke ervaringen had?
Ik hoor ook wel dat Akita's moeilijke eters zijn?
Bijlagen
2021-08-21 18.31.28.jpg
2021-08-21 18.31.28.jpg (3.1 MiB) 3288 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Martine M op di 19 okt 2021, 11:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3433568
Hoeveel maaltijden per dag geef je? Je zou bij meer maaltijden terug kunnen gaan naar 1x per dag. Met 8 mnd kan dat best. Dat wil vaak helpen.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3433569
pike schreef: di 19 okt 2021, 10:59 Hoeveel maaltijden per dag geef je? Je zou bij meer maaltijden terug kunnen gaan naar 1x per dag. Met 8 mnd kan dat best. Dat wil vaak helpen.
2 x per dag, 's morgens om 7u30 (dan eet hij het moeilijkst) en 's avonds tussen 18u en 19u.
Ik kan het inderdaad is uitproberen.
Vind het wel sneu voor mijn oudje want die moet dan ook naar 1 keer per dag, of ik geef senshi s morgens gewoon een klein schepje en 's avond dan de volle pot.
Door Lizzy
#3433570
Martine M schreef: di 19 okt 2021, 11:11 2 x per dag, 's morgens om 7u30 (dan eet hij het moeilijkst) en 's avonds tussen 18u en 19u.
Ik kan het inderdaad is uitproberen.
Vind het wel sneu voor mijn oudje want die moet dan ook naar 1 keer per dag, of ik geef senshi s morgens gewoon een klein schepje en 's avond dan de volle pot.
Ik vind het zelf voor een grote hond best weinig, op 8 maand naar één maaltijd. Sjoerd gaat echt pas vanaf 12 maand over op één keer per dag. Ik vind zelf dat zijn voedingsstoffen nu nog in twee keer aangeboden moeten worden. Want juist nu gaan ze ook uitzwaren.

Je zou wel twee ongelijke maaltijden kunnen gaan geven. Dus op het moment dat hij het meest honger heeft: die maaltijd wat meer.

Ik weet verder niet hoe het met de hormonen van jouw jonge puber reu gesteld is maar bij die van mij vliegen ze door z'n oren :biggrin2: . Hij begint ook plasjes van teefjes op te likken en daarbij de klappertanden. Sjoerd begint ook minder makkelijk voertjes aan te pakken. Heel vaak zie je 'm denken "ik heb belangrijkere dingen aan mijn hoofd".

Z'n bek heb je geïnspecteerd? Nou ja, en verder bij twijfel ff naar de dierenarts.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3433571
Weet je zeker dat je nog omhoog moet in hoeveelheid? Misschien gaat hij minder hard groeien en moet z'n percentage een stuk naar beneden...
Zo klinkt het wel. En dat lees je in veel topics bij honden rond die leeftijd.
Door Lizzy
#3433572
pearlsofpassion schreef: di 19 okt 2021, 12:22 Weet je zeker dat je nog omhoog moet in hoeveelheid? Misschien gaat hij minder hard groeien en moet z'n percentage een stuk naar beneden...
Zo klinkt het wel. En dat lees je in veel topics bij honden rond die leeftijd.
Dat klopt hoor. Sjoerd staat inmiddels op 4% van zijn lichaamsgewicht en kan binnenkort wel naar 3,5%.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3433576
Lizzy schreef: di 19 okt 2021, 11:54 Ik vind het zelf voor een grote hond best weinig, op 8 maand naar één maaltijd. Sjoerd gaat echt pas vanaf 12 maand over op één keer per dag. Ik vind zelf dat zijn voedingsstoffen nu nog in twee keer aangeboden moeten worden. Want juist nu gaan ze ook uitzwaren.

Je zou wel twee ongelijke maaltijden kunnen gaan geven. Dus op het moment dat hij het meest honger heeft: die maaltijd wat meer.

Ik weet verder niet hoe het met de hormonen van jouw jonge puber reu gesteld is maar bij die van mij vliegen ze door z'n oren :biggrin2: . Hij begint ook plasjes van teefjes op te likken en daarbij de klappertanden. Sjoerd begint ook minder makkelijk voertjes aan te pakken. Heel vaak zie je 'm denken "ik heb belangrijkere dingen aan mijn hoofd".

Z'n bek heb je geïnspecteerd? Nou ja, en verder bij twijfel ff naar de dierenarts.
Ja dat is ook makkelijker met het oudje erbij, ik ga s morgens dan 1/3 van de dag hoeveelheid geven en s avonds de rest.
daar zit ik dus ook mee inderdaad dat hij nog voldoende voeding moet binnenkrijgen nu.

Ik lees nu wel op een Akita groep dat sommige 3 dagen niet eten en dan weer wel en dat het kieskeurig eten meestal rond 8 maanden begint. Ik ken iemand die om de 5 voet andere voeding haalt voor haar Akita maar daar begin ik niet aan, volgens mij verergerd dat alleen het probleem.

Ja de hormoontjes werken goed, potloodje komt ook af en toe piepen. ;D

Bek is nagekeken en controle dierenarts gebeurd regelmatig. vrijdag ga ik weer om hem te wegen en dan bespreek ik het daar ook nog wel.
pearlsofpassion schreef:Weet je zeker dat je nog omhoog moet in hoeveelheid? Misschien gaat hij minder hard groeien en moet z'n percentage een stuk naar beneden...
Zo klinkt het wel. En dat lees je in veel topics bij honden rond die leeftijd.
Daar was ik ook al over aan het denken, misschien geef ik teveel.
Ik zit aan 3% dus (het is nu niet zo een super actieve hond en met de opgroei moet je sowieso qua activiteit goed oppassen met deze grote jongesn voor hun botten) nu en heb sinds een maand niet meer verhoogd als zijn gewicht omhoog gaat in samenspraak met de dierenarts omdat hij een klein vetlaagje kreeg, vrijdag zouden we dat opnieuw bekijken. Feit is wel dat hij vanaf toen veel minder snel ging groeien en toenemen in gewicht. Ik moet ook zijn gareel al een maand niet meer aanpassen terwijl dat ervoor elke week moest gebeuren dus tja misschien zit het daar wel maar heb dan ook weer schik om te weinig voedingstoffen te geven. Maar ik bedoelde niet het percentage omhoog maar als hij zwaarder weegt is de 3% natuurlijk ook meer hé.
Hij eet nu 1100 gram vlees en hij weegt 40,5

Hij kwam voorheen 2 kilo per week bij en nu de laatste maand 2,8 kilo in een maand dat is natuurlijk een groot verschil.
Ik moest trouwens volgens het voederschema al op 7 maanden naar 3,5 a 3% tot dan zat hij nog op 4%
Door Too
#3433578
Met 8 maanden hebben ze natuurlijk ook de meeste, grootste groeispurt wel gehad hè, hij mag vast nog wel iets groeien en nog flink uitzwaren maar dat gaat allemaal wat geleidelijker dan in de eerste maanden.
Het kan goed zijn dat hij meer dan genoeg heeft aan deze hoeveelheid en dat het percentage dat je geeft zo vanzelf wat lager wordt.
Het blijft natuurlijk een richtlijn de te voeren percentages het belangrijkste gereedschap zijn je handen en je ogen

Ik weet wel dat t nog een ukkie is en dat ie van alles nodig heeft maar áls je er van overtuigd bent dat het 'gezeur' of pubergedrag is, dat ie alleen het lekkerste of makkelijkste uit de bak eet zou ik best een paar dagen kleinere porties durven geven .. een beetje gezonde trek creëren zogezegd
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3433579
Too schreef: di 19 okt 2021, 13:38 Met 8 maanden hebben ze natuurlijk ook de meeste, grootste groeispurt wel gehad hè, hij mag vast nog wel iets groeien en nog flink uitzwaren maar dat gaat allemaal wat geleidelijker dan in de eerste maanden.
Het kan goed zijn dat hij meer dan genoeg heeft aan deze hoeveelheid en dat het percentage dat je geeft zo vanzelf wat lager wordt.
Het blijft natuurlijk een richtlijn de te voeren percentages het belangrijkste gereedschap zijn je handen en je ogen

Ik weet wel dat t nog een ukkie is en dat ie van alles nodig heeft maar áls je er van overtuigd bent dat het 'gezeur' of pubergedrag is, dat ie alleen het lekkerste of makkelijkste uit de bak eet zou ik best een paar dagen kleinere porties durven geven .. een beetje gezonde trek creëren zogezegd
Ik kan het inderdaad is proberen, als hij het niet op eten dan eet hij toch ook al minder natuurlijk. Misschien is een dag of 2 op de helft zetten en zien wat dit zegt, 1 of 2 dagen zal wellicht niet veel kwaad kunnen.
Door Too
#3433582
schuiven met portie grootte zou ik eerst doen hoor dus een klein ontbijtje en s avonds de grootste portie.
De strenge hongermaaktrauwebonenzoet-methode kan altijd nog ;)
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3433583
Too schreef: di 19 okt 2021, 15:20 schuiven met portie grootte zou ik eerst doen hoor dus een klein ontbijtje en s avonds de grootste portie.
De strenge hongermaaktrauwebonenzoet-methode kan altijd nog ;)
Ok ik probeer het uit, vanaf morgen 1/3 s morgens en s avonds 2/3 en we zien wel wat dit geeft.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3433587
Vanavond heeft hij nog is normaal gegeten, misschien omdat hij vanmorgen minder at, wie zal het zeggen ik ga het morgen zo toch uitproberen zoals gezegd s morgens minder dan s avonds. We zien het dan wel.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#3433630
Lizzy schreef: do 21 okt 2021, 12:16 Hoe gaat ie daar?
Gisteren heeft hij alles op gegeten vanmorgen niet alles maar dat geef ik straks dan extra.
Ik hoor meer en meer dat het Akita eigen is, er zijn zelfs al cartoons over. :biggrin2:
Ik belde naar de dierenarts om af te spreken om hem morgenvroeg te wegen en ik zei ja ik wil even met je spreken over de voeding omdat hij minder goed begint te eten en ze zei, ah ja een Akita he is typisch.
Ik ga er nu nog altijd vanuit dat het de hormoontjes zijn, de pubertijd of gewoon omdat hij nu ook veel minder snel groeit, ik durf hem nu niet minder te geven omdat hij nog altijd moet groeien en uitzetten dus ik zie morgen wel wat de dierenarts zegt.
Bijlagen
received_204580628417612.jpeg
received_204580628417612.jpeg (57.41 KiB) 3094 keer bekeken
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door