Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Nikass
#3433013
Hallo ik heb een vraag. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Ik heb een hond, reu van 30 kg. Het valt mij op dat hij altijd vrij weinig ontlasting produceert. Ik heb me daar nooit zo druk om gemaakt, maar een kvv producent zei mij dat dat betekent dat de hond voeding of iets in de voeding tekort komt.
Nou kan ik dat niet goed plaatsen, maar ergens zit die opmerking me toch niet helemaal lekker.
Is weinig ontlasting iets om je zorgen over te maken? En kan dit inderdaad duiden op tekorten? (Hoe dan?)

Bedankt!
Door Lizzy
#3433015
Een interessante gedachten! Welke KVV fabrikant is dit?

Tja. Wat is weinig...? En hoe is consistentie van de ontlasting? Ik bedoel, heeft je hond keiharde drollen of gewoon normale poep? En hoe vaak per dag poept je hond? Mijn honden poepen bijv. hooguit twee keer per dag en ook best kleine drollen. Tenzij ze enorm veel paardenpoep hebben gegeten, dan hebben ze grote drollen. Want dan zat er veel onbruikbaars in wat er aan de voorkant in is gegaan en dat komt er dan aan de achterkant weer uit.

Ik heb weinig ontlasting nog nooit in verband gebracht met "iets te kort komen in de voeding". Als de ontlasting echt te hard is, dan is er vaak een te groot deel bot of te weinig vezels in de voeding.

Maar wat voer je? Is het niet veel belangrijker daar naar te kijken om te bepalen of je hond iets te kort kan komen?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3433016
Weinig ontlasting is net goed. Wil zeggen dat hij alles goed kan verteren.
Honden die brok eten leggen net gigantische drollen neer, net omdat er zoveel in zit waar ze niets mee kunnen.
En ja, wat is weinig? Als een herder maar om de 2 dagen een drolletje ter grootte van een pink neerlegt en het is niet super hard zoals Lizzy aangeeft, dan lijkt me dat overdreven weinig. Maar waar is de rest dan naartoe?
Ik zie niet goed in hoe dat kan te maken hebben met tekorten? Tenzij een algemeen tekort aan voeding in het algemeen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3433027
Nikass schreef: za 02 okt 2021, 23:08 Hallo ik heb een vraag. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Ik heb een hond, reu van 30 kg. Het valt mij op dat hij altijd vrij weinig ontlasting produceert. Ik heb me daar nooit zo druk om gemaakt, maar een kvv producent zei mij dat dat betekent dat de hond voeding of iets in de voeding tekort komt.
Nou kan ik dat niet goed plaatsen, maar ergens zit die opmerking me toch niet helemaal lekker.
Is weinig ontlasting iets om je zorgen over te maken? En kan dit inderdaad duiden op tekorten? (Hoe dan?)

Bedankt!
Ik vraag me af wat de gedachtengang is achter deze opmerking. Want ik zou juist het omgekeerde zeggen: Als een hond weinig ontlasting produceert op de voeding die hij krijgt, dan neemt hij de stoffen juist goed op waardoor weinig slak overblijft. En door die goede opname komt hij juist niets tekort (vooropgesteld dat je niet te eenzijdig kvv (te weinig variatie in soorten) voert en ook een beetje op de kwaliteit let.
Kijk vooral goed naar de voedingstoestand van de hond. Is hij te dik of te mager, zien zijn vacht en huid er goed uit, zijn zijn ogen en oren schoon, zit hij lekker in zijn vel etc. Dat zijn graadmeters, niet de hoeveelheid ontlasting. Die wordt bepaald door wat je er aan de voorkant instopt. Veel onverteerbaar spul geeft veel ontlasting. Versvoer geeft zowiezo al minder ontlasting omdat het veel vocht bevat.
Ik vind het een vreemde opmerking van een kvv fabrikant.
Door Nikass
#3433151
Dank jullie wel. Ja ik kan de redenatie ook niet volgen. Mijn hond eet al vanaf de leeftijd van 11 weken kvv afwisselend aangevuld met spiervlees, groenten, ei en vis. Enige tijd 50/50 afgewisseld met Barf, nu alleen af en toe een Barf dag.
Hij is recent bij de dierenarts geweest en ik vond het toch erg leuk om van haar te horen dat ze zelden een hond in zo'n perfecte conditie ziet: perfect op gewicht, bespiering, glanzende vacht, schone oren en tanden. Ook het bloedonderzoek was helemaal goed. Hij is nu vijf jaar oud.
Ik heb dus geen aanleiding om me zorgen te maken, maar ja die opmerking blijft een beetje bij me hangen.
Mijn hond is een herder van dertig kilo. Zijn ontlasting is altijd prima, donker en stevig. Alleen zou je denken dat het de hoeveelheid is van een klein hondje :-)
Hij poept meestal 1 x per dag, al kan ik dat niet altijd volledig controleren.
Door Lizzy
#3433160
Nou echt, ik zou me dus echt echt echt geen zorgen maken. Ik vind de opmerking eerlijk gezegd kant nog wal slaan. Was dit niet een gevalletje "wij van WC eend adviseren WC eend"? Oftewel, dat je beter zijn of haar KVV kon gaan voeren?

Ik zou lekker door gaan waar ik mee bezig was. Ik weet niet of je merken KVV afwisselt? Dat vind ik altijd wel een goed idee, om niet jaar in jaar uit op 1 paard te wedden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3433162
Maar als je zegt, ontlasting zoals van een klein hondje, waarmee vergelijk je dan? Met wat een klein hondje op brokken legt? Want dat is nogal normaal. In brokken zitten veel vulstoffen zoals graan en ander schroot. Daar kunnen ze niets mee doen dus moet er terug uit. Vandaar grote stinkende drollen.
Het verschil tussen een supermarktbrok en een brok met vooral vlees is ook al enorm. Ligt hem gewoon aan de hoeveelheid rommel die erin zit.
Gebruikersavatar
Door Kromfohrlanders
#3433205
Klinkt goed hoor.
Mijn medium honden (9 kg, 40 cm schofthoogte) produceren echt ini mini konijnkorreltjes als ze gewoon goed gegeten hebben. Het "makkelijk opruimen" gaat dan toch minder op, want zie dat maar weer terug te vinden in het gras.. Ik kan het regelmatig gewoon oprecht niet meer vinden..
Snacken ze veel of zat er meer groente e.d. in hun menu dan wordt de ontlasting iets meer.

Klinkt voor mij dat je hond het voer prima verteerd en niet te veel onnodige vulling binnen krijgt. DA onderzoek klinkt perfect, dus volgens mij doe je het hartstikke goed.

Karen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door