Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Modeste
#3432309
Hallo

Wij hebben onze hond van 7 jaar (teef, gesteriliseerd) sinds een week op KVV staan. We geven op dit moment Kivopet konijn, paard, eend en lam samen met een portie gekookte groenten die ze ervoor ook kreeg bij haar brokken. Op dit moment krijgt ze 500g (ze weegt 22,5 kg) maar haar eten is zo op en daarna zit ze nog heel lang te zagen voor eten. Ook s'avonds komt ze veel sneller vragen voor haar eten... Toen ze haar brokken kreeg (aardappelbrok) ging ze meteen slapen en kwam niet meer uit haar mand. Ik weet dat brokken de maag meer vullen en opzwellen dus misschien moet ze nog wat aanpassen? Of kan ik meer vlees geven of iets anders dat haar wat meer vult? Als de Kivopet op is zou ik graag overschakelen naar Tamenga.
Door Too
#3432310
Dan geef je haar toch wat meer, ze moet ook even wennen en omschakelen van koolhydraten naar enkel proteïne
500gram , is dat incl groente?, is ook niet extreem veel hoor ..is net 2% van het lichaamsgewicht
Gebruikersavatar
Door pluk
#3432314
500 gr is inderdaad niet veel bij een hond van dit gewicht. De richtlijn is 2-5% van het lichaamsgewicht.
En begrijp ik goed dat je 2x per dag voert? Want dan zit ze dus nooit echt vol. Je zou ook 1x per dag kunnen voeren.
Gebruikersavatar
Door pike
#3432324
Ik vind het ook erg weinig voor een hond van dat gewicht en die leeftijd. Ik zou naar 3% gaan. Dat is dan 675 gram kvv (inclusief 10% groente). En 1x per dag voeren (ná de grootste dagactiviteit). En dan kijken hoe het gaat.
Een enkel merk voeren wordt niet aangeraden. Heb je deze al gelezen:
viewtopic.php?f=5&t=134715
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3432327
Ze moet ook nog wennen. Vele honden hebben honger als ze van brok op vers gaan. Maar op termijn wordt dat net minder. Dat komt door de koolhydraten. Mensen die koolhydraatbeperkt gaan eten hebben net hetzelfde. Maar voelen zich erna wel beter.

Ik denk ook wel dat 500gr kvv wat weinig is. Best begin je met het dubbele van wat ze aan brok kreeg. Dat is een vrij goede richtlijn..
Door Lizzy
#3432328
Modeste schreef: zo 12 sep 2021, 18:25 Hallo

Wij hebben onze hond van 7 jaar (teef, gesteriliseerd) sinds een week op KVV staan. We geven op dit moment Kivopet konijn, paard, eend en lam samen met een portie gekookte groenten die ze ervoor ook kreeg bij haar brokken. Op dit moment krijgt ze 500g (ze weegt 22,5 kg) maar haar eten is zo op en daarna zit ze nog heel lang te zagen voor eten. Ook s'avonds komt ze veel sneller vragen voor haar eten... Toen ze haar brokken kreeg (aardappelbrok) ging ze meteen slapen en kwam niet meer uit haar mand. Ik weet dat brokken de maag meer vullen en opzwellen dus misschien moet ze nog wat aanpassen? Of kan ik meer vlees geven of iets anders dat haar wat meer vult? Als de Kivopet op is zou ik graag overschakelen naar Tamenga.
500 gram is duidelijk te weinig voor haar. Ik zou haar overschakelen naar 700 gram KVV. Dat is 3% van haar lichaamsgewicht. En misschien heeft ze zelfs wel 4% nodig. Dat is 900 gram. Sommige energieke honden verbranden gewoon meer. En zeker in het begin is de overschakeling naar koolhydraat-arme voeding best pittig voor het lijf om te wennen.
Door hannabelgje
#3432329
Als je kvv geeft zou je ook kunnen proberen dit aan te bieden in een kong zodat ze wat langer bezig is met haar eten. Dan is het minder hap-slik-weg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Nikass
#3433003
Ik heb zelf een hond van ongeveer 26 kg, teefje gecastreerd, die veel wandelt. Zij eet maar 400 gram kvv per dag verdeeld over twee maaltijden. Maar, ze krijgt veel trainings"koekjes" op een dag, dus misschien dat haar dat wel een verzadigd gevoel geeft. Als trainings"koekjes" geef ik graanvrije brokjes van bijvoorbeeld Edgar & Cooper of Renske.
Als je hond duidelijk honger heeft en evt afvalt (?) zou ik haar idd wat meer geven of iets tussendoor, zodat er ook niet zoveel tijd zit tussen de maaltijden. Mijn ervaring is wel dat honden kvv veel sneller verteren dan brokken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door