Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3431237
Mijn pup Oskar is een half jaar en sinds vorige week weten we dat hij ED heeft in ieder geval aan 1 poot, de ander was een twijfelgeval op de röntgenfoto's. Hij staat nu op pijnstilling. Volgende week krijgt hij een CT-scan en hebben we een intake bij de Tweede Lijn in Zwolle. Oskar is een prachtige mix Nativ Tibetaanse Mastiff X Eurasiër/Akita. Hij komt uit een nest van 11 en was daarvan de laatste overgebleven voor ons en ook de grootste van het nest. Het voeradvies van de eigenaar van het nest was de puppymix en later dan de juniormix van Dogmeat. De ouders van Oskar, beide bij hen wondende, waren hier prachtig en zonder problemen groot op geworden. Zij krijgen nog steeds een KVV mix van Dogmeat. Braaf als we zijn hebben we dat gedaan en kreeg hij direct met 10 weken de puppymix. We hebben hem steeds zo rond de 5% per kg lichaamsgewicht gegeven. Hij is nog nooit boven de kilo per dag aan eten gekomen. Toch groeide hij best heel snel. Zijn toen wat op gevoel gaan voeren. Hij weegt desondanks ondertussen 30 kilo. De dierenarts vind hem niet te dik. We hebben zijn ribben ook goed in de gaten gehouden. Ook zijn verhoudingen kloppen.
In het verleden was de analyse voor de puppy en juniormix calcium/fosfor 0,5%/0,4%. Dit zie ik ook nog steeds voorbij komen op de sites van webwinkels. Maar ik ontdekte gaandeweg dat de analyse veranderd was op de site van Dogmeat zelf. Er staat nu calcium 0,9 en geen fosfor vermeld. Toen ik hier naar vroeg bij hen kreeg ik het advies om een deel van de juniormix te vervangen voor gewoon vlees. Dit heb ik direct gedaan en ik geef nu ook 15% groenten. (totaal per dag 500 juniormix, 150 gram groente en 350 vlees) Het vervangende vlees is kip, rund of kalkoen van de supermarkt. 1 keer per week vervang ik een maaltijd met pens of runderhart van Smuldier. Ik geef 1 a 2 eitjes per week (zonder schaal) en vervang 1 keer per week 100 tot 150 gram met vette vis en een schep huttenkäse. We willen straks starten met kippennekken en later misschien ook wat ander vleesbot. Hij krijgt dus maar 3,5% van zijn lichaamsgewicht omdat hij wel van de lucht lijkt te groeien. Ik denk nu dat alleen de puppymix te voedingsrijk was qua vet (zalmolie) en calcium en dat ik veel eerder had moeten mengen. Ik lees ook dat de meningen daarover verdeeld zijn. En door dingen te lezen krijg ik buikpijn want hebben we het wel goed gedaan? Ik weet dat het deels genetisch is en ik weet ook dat we heel voorzichtig zijn geweest met wandelen, spelen enz. enz... maar toch. Anyway, we moeten verder. Ik ga uit van twee operaties en we willen niets anders dan dat hij hier goed doorheen gaat komen. Daarna willen we het alleen maar goed doen. Ik wil geen brokken gaan geven, ik geloof in KVV en BARF wordt wellicht ook nog een optie.
Mijn vraag, krijgt hij zo genoeg calcium binnen? Hoe hou ik hem op gewicht zonder dat hij honger heeft. Moet ik in een andere verhouding gaan voeren? Hij zal voorlopig niet veel mogen wandelen dus hij verbruikt weinig energie. Gelukkig is het geen stuiterbal :)

Analyse juniormix op de site van Dogmeat:
Ruw Eiwit 17%
Ruw Celstof 0,5%
Ruw Vet 17%
Ruw As 2%
Vochtgehalte 63%
Calcium 0,9%

55 % Rund
15 % Lam
24 % Kip
5 % Paard
1 % Zalmolie
Alle producten zijn vrij van gluten, bindmiddelen en geur-, kleur- en smaakstoffen.

Andere tips zijn welkom. Ook op het gebied van alternatieven/supplementen enz. Ondanks onze goede intenties en zorgen voor Oskar is het toch mis gegaan en we zijn hier heel verdrietig om. Bedankt voor een iedere reactie :)
#3431242
Sandrasch71 schreef: di 17 aug 2021, 14:18 Mijn pup Oskar is een half jaar en sinds vorige week weten we dat hij ED heeft in ieder geval aan 1 poot, de ander was een twijfelgeval op de röntgenfoto's. Hij staat nu op pijnstilling. Volgende week krijgt hij een CT-scan en hebben we een intake bij de Tweede Lijn in Zwolle. Oskar is een prachtige mix Nativ Tibetaanse Mastiff X Eurasiër/Akita. Hij komt uit een nest van 11 en was daarvan de laatste overgebleven voor ons en ook de grootste van het nest. Het voeradvies van de eigenaar van het nest was de puppymix en later dan de juniormix van Dogmeat. De ouders van Oskar, beide bij hen wondende, waren hier prachtig en zonder problemen groot op geworden. Zij krijgen nog steeds een KVV mix van Dogmeat. Braaf als we zijn hebben we dat gedaan en kreeg hij direct met 10 weken de puppymix. We hebben hem steeds zo rond de 5% per kg lichaamsgewicht gegeven. Hij is nog nooit boven de kilo per dag aan eten gekomen. Toch groeide hij best heel snel. Zijn toen wat op gevoel gaan voeren. Hij weegt desondanks ondertussen 30 kilo. De dierenarts vind hem niet te dik. We hebben zijn ribben ook goed in de gaten gehouden. Ook zijn verhoudingen kloppen.
In het verleden was de analyse voor de puppy en juniormix calcium/fosfor 0,5%/0,4%. Dit zie ik ook nog steeds voorbij komen op de sites van webwinkels. Maar ik ontdekte gaandeweg dat de analyse veranderd was op de site van Dogmeat zelf. Er staat nu calcium 0,9 en geen fosfor vermeld. Toen ik hier naar vroeg bij hen kreeg ik het advies om een deel van de juniormix te vervangen voor gewoon vlees. Dit heb ik direct gedaan en ik geef nu ook 15% groenten. (totaal per dag 500 juniormix, 150 gram groente en 350 vlees) Het vervangende vlees is kip, rund of kalkoen van de supermarkt. 1 keer per week vervang ik een maaltijd met pens of runderhart van Smuldier. Ik geef 1 a 2 eitjes per week (zonder schaal) en vervang 1 keer per week 100 tot 150 gram met vette vis en een schep huttenkäse. We willen straks starten met kippennekken en later misschien ook wat ander vleesbot. Hij krijgt dus maar 3,5% van zijn lichaamsgewicht omdat hij wel van de lucht lijkt te groeien. Ik denk nu dat alleen de puppymix te voedingsrijk was qua vet (zalmolie) en calcium en dat ik veel eerder had moeten mengen. Ik lees ook dat de meningen daarover verdeeld zijn. En door dingen te lezen krijg ik buikpijn want hebben we het wel goed gedaan? Ik weet dat het deels genetisch is en ik weet ook dat we heel voorzichtig zijn geweest met wandelen, spelen enz. enz... maar toch. Anyway, we moeten verder. Ik ga uit van twee operaties en we willen niets anders dan dat hij hier goed doorheen gaat komen. Daarna willen we het alleen maar goed doen. Ik wil geen brokken gaan geven, ik geloof in KVV en BARF wordt wellicht ook nog een optie.
Mijn vraag, krijgt hij zo genoeg calcium binnen? Hoe hou ik hem op gewicht zonder dat hij honger heeft. Moet ik in een andere verhouding gaan voeren? Hij zal voorlopig niet veel mogen wandelen dus hij verbruikt weinig energie. Gelukkig is het geen stuiterbal :)

Analyse juniormix op de site van Dogmeat:
Ruw Eiwit 17%
Ruw Celstof 0,5%
Ruw Vet 17%
Ruw As 2%
Vochtgehalte 63%
Calcium 0,9%

55 % Rund
15 % Lam
24 % Kip
5 % Paard
1 % Zalmolie
Alle producten zijn vrij van gluten, bindmiddelen en geur-, kleur- en smaakstoffen.

Andere tips zijn welkom. Ook op het gebied van alternatieven/supplementen enz. Ondanks onze goede intenties en zorgen voor Oskar is het toch mis gegaan en we zijn hier heel verdrietig om. Bedankt voor een iedere reactie :)
Ah bah.... Jeetje, ja, ik kan me heel goed voorstellen dat je heel verdrietig bent :-\ . Doe je alles goed en zoals je voorgeschreven hebt gekregen, heeft je hond toch ED :-\ . Laat ik beginnen te zeggen dat groei in de genen geschreven staat. Dus dat heb je gewoon niet in de hand. Heel simpel.

En ja, qua KVV is het gewoon heel lastig. Je weet gewoon toch nooit exact wat er in het prakje zit. En om deze reden adviseren wij hier al sinds jaar en dag: wissel diersoorten af maar ook merken. Wed nooit op 1 paard. Ik snap heel goed dat jij dat wel gedaan hebt, je hebt dit advies immers mee gekregen van de fokker.

Overigens weet ik niet of de ouders ook getest zijn op ED, maar ED is in de basis voor het grootste deel erfelijk en dit zijn ook wel rassen waar ED vaker voor komt. Naast erfelijkheid bepaalt voeding, beweging (wild spelen, gladde vloer, etc), groei (dat ook weer erfelijk is) ook of ED tot uiting komt of niet. Trauma kan ook een oorzaak zijn.

En als jij alles gedaan hebt zoals het moet, dan kun je concluderen dat je vette pech hebt :-\ :-* . En dat is echt heel erg waardeloos (en dat is een understatement natuurlijk).

Ik vrees dat het leed helaas al voor een goed deel of misschien helemaal geschied is. Ik zou zelf wel meerdere merken KVV gaan voeren. En kies wel voor een merk waar bot in zit, geen calcium supplement. Er zijn er genoeg. En nogmaals, aangezien je natuurlijk toch nooit 100% zeker bent van wat er in de prak gaat, kun je nog overwegen om zelf te gaan samenstellen.

Merken die je kunt geven:
Alroda
Bandit
BarfMenu (er zijn een aantal diersoorten die je niet moet voeren ivm hoog calciumgehalte)
DARF
Carnibest (bestaat al een eeuw en ik hoor nooit slechte verhalen qua opgroeien)
CarniVoer
KB raw/mix
Kivo maar dan moet je wel opletten welke je neemt want in sommige zit echt veel bot. Konijn bijv. is echt vrijwel alleen karkas en daar poepen ze ook echt beton op.

En Dogmeat kun je ook blijven voeren maar dan zou ik op zoek gaan naar mixen met een laag calcium gehalte, lager dan 0,8%. En echt, afwisselen.

Verder kun je preventief Collageen Type 2 gaan geven (van NOW). En een goede visolie of algenolie. Een goede visolie is Royal Green. En een goede algenolie is Testa. Maar omdat hij eigenlijk een hoge dosering nodig heeft, zou ik zelf voor de visolie gaan. Eén capsule per dag.

Ik zou qua beweging toch advies gaan vragen aan een fysiotherapeut. Iemand als Marcel Nijland bijv. Want ik vind dat je ook uit moet kijken met te weinig beweging. Zijn spieren moeten worden opgebouwd. En dat moet hem ook stevigheid geven. Maar hij heeft de juiste beweging nodig. Op de juiste manier.

Ben benieuwd wat er uit de CT scan komt!
#3431246
Dank je wel Lizzy! Ik ga maar van de juniormix af, heb nog voor een maand en zal deze blijven mengen met gewoon vlees en groenten om het percentage calcium iets te laten zaken per maaltijd. Plus zal ik gaan afwisselen in merk. Ik wil ook zelf gaan samenstellen en zal dus alles even goed doorlezen op het forum. Ik ben ook erg benieuwd naar de scan. Hij is erg levendig en vrolijk (niet overactief gelukkig). Ik loop dagelijks 4 keer per dag, 2 keer een kwartier en 2 keer 20 tot 25 minuten. Ik laat hem niet spelen momenteel met andere honden, dus die routes ontwijk ik even anders is het wel heel frustrerend voor hem :-[ Lekker veel snuffelen en stukken volgend op het asfalt aan de lijn. Ik ga er van uit dat ze ons volgende week goed advies geven. Dat trauma een oorzaak kan zijn wist ik niet. Hij heeft twee keer heel erg zijn poot gestoten en toen even mank gelopen. En toen die kleiner was had die regelmatig een malle half uur en lieten we hem in de tuin uitrazen (lees rennen). Daarna was het weer klaar. We hebben geen bench en zijn energie was niet ongecontroleerd of zonder einde dus vonden dat ook niet nodig. Hij pakte en pakt nog steeds heel veel rust. Ik zal volgende week nog even reageren na de scan!
#3431250
Als je je gaat inlezen over barf zal je merken dat wij met het meeste van die analyses helemaal niets doen of kunnen. Dat is ook niet nodig. Uit natuurlijke voeding haalt zo'n pup normaal gewoon wat ie nodig heeft en verbrand of scheidt de rest weer uit. Als alles een beetje in verhouding is natuurlijk. Dus ipv je blind te staren op ratio's en calciumgehalte's ben je beter gewoon op te letten dat de verhoudingen in een kvv een beetje juist zitten. Dus vleesbot, spier en orgaan. Vooral orgaangehaltes zijn belangrijk en hoeveelheid vleesbot merk je aan de vastheid van de ontlasting of dat goed zit of niet. Maar merken die echt een goede verhouding hebben zijn zeldzaam, dus als je meerdere merken met verschillende samenstellingen en verschillende diersoorten afwisselt, komt het gemiddeld normaal wel goed.
Kwaliteit van het vlees is natuurlijk ook belangrijk, als het rommel is ben je met de verhoudingen ook niet veel.
Smuldier is niet zo'n goede kwaliteit...

Verder vind ik het idd zeer vervelend voor je en je pup dat hij ED blijkt te hebben. Maar ik denk niet dat je met de voeding echt iets verkeerds gedaan hebt. Het kon wel beter, maar de meeste eigenaren doen het nog veeeel slechter. En die honden krijgen ook niet allemaal ED. Zijn nestbroertjes en zusjes ook niet, toch ?
Dus gedaan met schuldig voelen. ;) (ik weet wel dat dat niet werkt hoor, maar goed)

Wat je goed moet beseffen is dat honden niet heel anders werken dat mensen. Gezond eten bij mensen is ook niet overal analyses van maken en aanvullen. Dat is gewoon gevarieerd en goede natuurlijke producten eten.
Dat is bij honden ook zo. Dat is het principe van zelf samenstellen. Goede kwaliteit eten geven en een beetje op de natuur vertrouwen. ;)
#3431254
pearlsofpassion schreef: di 17 aug 2021, 17:47 Als je je gaat inlezen over barf zal je merken dat wij met het meeste van die analyses helemaal niets doen of kunnen. Dat is ook niet nodig. Uit natuurlijke voeding haalt zo'n pup normaal gewoon wat ie nodig heeft en verbrand of scheidt de rest weer uit. Als alles een beetje in verhouding is natuurlijk. Dus ipv je blind te staren op ratio's en calciumgehalte's ben je beter gewoon op te letten dat de verhoudingen in een kvv een beetje juist zitten. Dus vleesbot, spier en orgaan. Vooral orgaangehaltes zijn belangrijk en hoeveelheid vleesbot merk je aan de vastheid van de ontlasting of dat goed zit of niet. Maar merken die echt een goede verhouding hebben zijn zeldzaam, dus als je meerdere merken met verschillende samenstellingen en verschillende diersoorten afwisselt, komt het gemiddeld normaal wel goed.
Kwaliteit van het vlees is natuurlijk ook belangrijk, als het rommel is ben je met de verhoudingen ook niet veel.
Smuldier is niet zo'n goede kwaliteit...

Verder vind ik het idd zeer vervelend voor je en je pup dat hij ED blijkt te hebben. Maar ik denk niet dat je met de voeding echt iets verkeerds gedaan hebt. Het kon wel beter, maar de meeste eigenaren doen het nog veeeel slechter. En die honden krijgen ook niet allemaal ED. Zijn nestbroertjes en zusjes ook niet, toch ?
Dus gedaan met schuldig voelen. ;) (ik weet wel dat dat niet werkt hoor, maar goed)

Wat je goed moet beseffen is dat honden niet heel anders werken dat mensen. Gezond eten bij mensen is ook niet overal analyses van maken en aanvullen. Dat is gewoon gevarieerd en goede natuurlijke producten eten.
Dat is bij honden ook zo. Dat is het principe van zelf samenstellen. Goede kwaliteit eten geven en een beetje op de natuur vertrouwen. ;)
Ik ben het hier wel mee eens hoor pearlsofpassion.

En ik antwoord wel in dit topic maar ik voer zelf BARF. Ik vind dat makkelijk, zelf bepalen welke % ik voer en welke kwaliteit er in de bak verdwijnt. Veel makkelijker als een worst KVV in de bak gooien!

Zelf de voeding gaan zitten aanpassen op een basis waarvan je de basis eigenlijk niet kent... Ja heel eerlijk? Ik vind het niet ideaal. Maarrrrr, daar staat tegenover dat ik ook denk dat je niks fout hebt gedaan. En je moet wel gekke dingen hebben gedaan wil je je pup "verkloten". Een pup van deze rassen (groot) moet je natuurlijk geen Lidl brokken voeren. Dat is vragen om problemen. Je moet er ook niet met een pup van 4 maanden oud 1,5 uur op het strand gaan lopen, 5 keer in de week. Te weinig beweging geloof ik echter ook niet in. Zie ook dit artikel:

https://www.marcelnijland.nl/hond/beweg ... voor-pups/

Te weinig beweging is gewoon ook niet goed.

Je moet je pup niet op een gladde vloer met een 2 keer zo grote hond laten spelen.

Allemaal dingen die jij niet gedaan hebt. Ik stel daarom voor dat je alle "heb ik het wel goed gedaan? Komt het door mij?" bij deze laat varen. Je hebt niks gedaan dat de puppy-God verboden heeft. En pups stoten hun poten. Pups lopen wel eens mank. En pups beuken tegen dingen (of andere honden) aan. Pups rennen door de tuin. Vliegen op en neer. Het zijn pups. Je kunt ze niet in een gouden kooitje stoppen, al zouden we dat graag willen.

Je hebt gewoon vette botte vreselijke pech :'( . Echt super waardeloos :-\
#3431270
Dank jullie wel Lizzy en Pearlsofpassion. Het helpt zeker jullie opmerkingen omtrent schuld. Merk dat ik er tranen van in mijn ogen krijg want ik ben nu al dagen internet aan het afstruinen. De ene keer denk ik "ah, goed gedaan", de andere keer lees ik iets en denk ik "shit!!" Het is allemaal niet zo zwart/wit blijkbaar. Hij zit de laatste week goed in zijn vel, deels door de pijnstilling en deels ook door de vervanging van een deel van de mix met andere producten denk ik. Zijn uithoudingsvermogen is ook wat omhoog. Van de dierenarts mag ik even enkel korte stukjes totdat we meer weten. Dus die 2 x (rustige snuffel-)20 minuten en 2 keer korter hou ik er nog even in. Ben helemaal klaar voor fysio, zwemmen enz. Alles om het herstel te optimaliseren!
#3431274
Mooi artikel trouwens. Bedankt, ik heb het gelijk doorgestuurd naar een zusje van Oskar. De ouders zijn vrij van ED en hadden groen licht van de dierenarts gekregen. Tot nu toe heb ik geen andere klachten gehoord. Oskar was vanaf de geboorte de rustigste van het nest en is nog steeds zo'n lekkere knuffelbeer. We wachten af en zijn vol goede moed!
#3431287
Sandrasch71 schreef: di 17 aug 2021, 21:09 Dank jullie wel Lizzy en Pearlsofpassion. Het helpt zeker jullie opmerkingen omtrent schuld. Merk dat ik er tranen van in mijn ogen krijg want ik ben nu al dagen internet aan het afstruinen. De ene keer denk ik "ah, goed gedaan", de andere keer lees ik iets en denk ik "shit!!" Het is allemaal niet zo zwart/wit blijkbaar. Hij zit de laatste week goed in zijn vel, deels door de pijnstilling en deels ook door de vervanging van een deel van de mix met andere producten denk ik. Zijn uithoudingsvermogen is ook wat omhoog. Van de dierenarts mag ik even enkel korte stukjes totdat we meer weten. Dus die 2 x (rustige snuffel-)20 minuten en 2 keer korter hou ik er nog even in. Ben helemaal klaar voor fysio, zwemmen enz. Alles om het herstel te optimaliseren!
:bigarmhug:

Nee, het is niet zo zwart/wit. En weet je, dingen gaan gewoon niet altijd perfect in het leven. Ik heb dat ook op een nogal stevige manier moeten leren. Ik heb zelf een nestje gefokt. En dat met de grooootste zorg grootgebracht. De pup die ik aanhield getiterd en minimaal gevaccineerd, minimaal ontwormt (wormonderzoeken), het beste van het beste te eten gegeven (bijna alles biologisch), alles om haar zo'n leuk mogelijk leven te geven. Dus eigenlijk het 200% goed proberen te doen. Ze was 6 jaar en toen overleed zij aan lymfeklierkanker. Ik ben daar echt stuk van. Maar het heeft me dus geleerd dat je alles alles kunt doen en dan nog je dingen niet echt in de hand hebt.....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door