Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3431221
Hallo allemaal!

Ik hoop wat advies te kunnen krijgen.

Tijdens het bestellen van het vlees heb ik blijkbaar een foutje gemaakt.
Ik dacht kvv paard van Dogmeat aangeklikt te hebben, maar dit bleek achteraf 100% spiervlees te zijn.

Ondanks dat het geen kvv is, zou ik het wel graag op willen maken, maar ik zit een beetje met het bot. Dat zit er natuurlijk niet in. Orgaanvlees heb ik nog een beetje (kippenlever en kippenhartjes), maar ik weet ook niet hoeveel ik daarvan nodig heb en of het überhaupt goed orgaanvlees is om in deze situatie te gebruiken.

In totaal heb ik
* 1 kg aan spiervlees
* 343 gram aan kippen hartjes
* 286 gram aan kippen lever (ik weet dat je van lever niet te veel mag geven, maar wat is dan te veel?).

Wat kan ik nu het beste doen? Bot zoeken om zelf alles op te barfen (zo ja dan hoor ik heel graag wat ik dan zou moeten hebben/aanpassen om het zo compleet mogelijk te maken)? Eventueel mengen met andere soorten kvv die ik heb (niet mijn eerste keus, omdat het calcium gehalte dan niet meer klopt)

Het gaat om voeding voor een kelpie pup van 4,5 maand. Hij eet 230 gram aan vlees per dag (de rest wordt aangevuld met brok).

Ik hoor heel graag jullie input.
#3431223
Als je het als barf wil geven zou ik gewoon 1,5-2kg vleesbot bijhalen (beetje afhankelijk van hoeveel vlees erop hangt) . En dan samen met dat orgaan wat gelijkmatig verdelen. Dat kan prima.

Maar wel heel zacht bot geven.
Ik ben niet zo'n fan van vleesbot met brok ernaast.
#3431244
pearlsofpassion schreef: di 17 aug 2021, 12:02 Als je het als barf wil geven zou ik gewoon 1,5-2kg vleesbot bijhalen (beetje afhankelijk van hoeveel vlees erop hangt) . En dan samen met dat orgaan wat gelijkmatig verdelen. Dat kan prima.

Maar wel heel zacht bot geven.
Ik ben niet zo'n fan van vleesbot met brok ernaast.
Oke dat is duidelijk! Moet ik dan denken aan bevleesd bot, zoals kippen poten /vleugels? En hoe weet ik welk percentage van het bot bevleesd is?

Stel ik zou het eventueel niet als Barf willen opmaken, zou er dan nog een andere optie zijn?
#3431251
Nee, poten zijn de hard voor een beginner. Vleugels zou ik ook niet aanraden en ik vind ze vrij kaal.
Nekken kan, maar enkel als hij heel rustig kauwt. Karkas is beter. Maar goed bevleesd dan, dus geen kaal bot zien tenzij de borstkam bij gevogelte.
Nu zit kip wss al overvloedig in je kvv dus als je aan konijnenborststukjes kan raken zou dat een goed idee zijn. Of tam eenden-of parelhoenkarkas.

Een andere optie is dat je het gewoon in kleine deeltjes als extra geeft. Net als je wss met dat orgaan deed?
Of drogen om als snack te geven.
Door Too
#3431267
In tegenstelling tot PoP vind ik vleugels niet te kaal, ze zijn zo ongeveer de ideale 50/50 qua vlees en bot (dat heeft een bp-er ooit uitgevlooid)

Ik denk wel dat ze misschien wat klein zijn om te leren kauwen dat het makkelijk hapslikweg is , je moet sowieso het scharniertje even goed insnijden zodat de pees door is.
#3431298
Iedereen bedankt voor het meedenken!

Hij krijgt eigenlijk geen kip (alleen als er wat over is na het eten van onszelf en het niet gekruid is). Verder wel 100% Gans of Kalkoen. Laatst wilde ik eens kwartel proberen, maar die was helaas uitverkocht.

Ik voer uitsluitend enkelvoudig, dus ik weet zeker dat er geen kip in zit.

Met het karkas, kun je daar alles van gebruiken verder? Moet dat nog in stukken gesneden/verdeeld worden? En hoeveel bot zou ik moeten geven per keer?


Eventueel is kleiner spul geen probleem denk ik. Het is een hele rustige eter en ook nog een relatief kleine hond. Het vasthouden, zodat hij eraan kan leren kluiven is ook geen probleem.

De twijfel ligt meer bij mezelf hahaha. Bij voorkeur zou ik het namelijk niet op barfen, omdat hij EN nog brok krijgt (barf hebben we voor de toekomst op de planning staan, maar dan wil ik hem wel van de brok af hebben) EN ik heb gewoon geen idee wat ik aan het doen ben.

Ik zat nu te denken om de komende tijd alle eierschalen op te sparen en die als droog poeder bij het vlees te geven? Voor de komende 10 dagen heb ik namelijk al alles voorbereid en klaargemaakt. Daarna hoeft er pas weer vlees verdeeld te worden etc.

De hoeveelheid aan paardenvlees en kippen organen zou denk ik genoeg zijn voor +- 5 tot 8 maaltijden, dus dat is in principe niet zo heel veel (zeker omdat er dus afgewisseld word met andere kvv en brok). Zou het voor die maaltijden genoeg zijn om er dan eierschaalpoeder bij te doen?
Gebruikersavatar
Door Ina
#3431303
Eierschaal poeder kan, maar is denk ik moeilijker te bepalen hoeveel je nodig hebt als gewoon bij de supermarkt kippevleugels kopen en daarmee de maaltijd samenstellen.

Of misschien iemand in de buurt die vleugels of nekken (eend of kip) voor je in de vriezer heeft.

Zo niet, zou ik niet zo moeilijk doen als het maar om 1 kilo spiervlees gaat voor een beperkt aantal maaltijden.
#3431340
Ina schreef: wo 18 aug 2021, 15:10 Eierschaal poeder kan, maar is denk ik moeilijker te bepalen hoeveel je nodig hebt als gewoon bij de supermarkt kippevleugels kopen en daarmee de maaltijd samenstellen.

Of misschien iemand in de buurt die vleugels of nekken (eend of kip) voor je in de vriezer heeft.

Zo niet, zou ik niet zo moeilijk doen als het maar om 1 kilo spiervlees gaat voor een beperkt aantal maaltijden.
Bedankt voor je bericht!

Dan ga ik denk ik toch maar kippenvleugels halen. Iemand in de buurt wordt hem denk ik niet, ken hier eigenlijk weinig tot geen mensen die op deze manier met de voeding van hun hond bezig zijn ze zullen er vast wel zijn, maar ik ken ze dan gewoon niet haha).

Als de maaltijden eventueel iets minder compleet zouden zijn, dan is dat ook niet zo'n probleem, omdat het om maar een paar maaltijden gaat?


Edit:

Qua hoeveelheden, zou zoiets dan werken/goed zijn?

100 gram kippenvleugels
30 gram pens
30 gram lever/hart
50-100 gram spiervlees
30 gram groentes
Door Chouka
#3431346
Aedon900 schreef: do 19 aug 2021, 10:47 Bedankt voor je bericht!



Als de maaltijden eventueel iets minder compleet zouden zijn, dan is dat ook niet zo'n probleem, omdat het om maar een paar maaltijden gaat?


Edit:

Qua hoeveelheden, zou zoiets dan werken/goed zijn?

100 gram kippenvleugels
30 gram pens
30 gram lever/hart
50-100 gram spiervlees
30 gram groentes
Hoe kom je aan 30 g pens? Moet je daar een kg voor kopen?
Heb je dan niet het volgende probleem?

Ik zou me gewoon geen zorgen maken over slechts 1 kg.
Je kan dat vb een beetje laten ontdooien, in brokken uit elkaar breken, terug invriezen. En dan die brokken uithalen en als snoepjes geven. Dan heb je ineens een lekkere beloning om te trainen. En als je dat af en toe doet dan is er echt geen onevenwicht in de voeding.
#3431359
Chouka schreef: do 19 aug 2021, 11:47 Hoe kom je aan 30 g pens? Moet je daar een kg voor kopen?
Heb je dan niet het volgende probleem?

Ik zou me gewoon geen zorgen maken over slechts 1 kg.
Je kan dat vb een beetje laten ontdooien, in brokken uit elkaar breken, terug invriezen. En dan die brokken uithalen en als snoepjes geven. Dan heb je ineens een lekkere beloning om te trainen. En als je dat af en toe doet dan is er echt geen onevenwicht in de voeding.
30 gram pens is eigenlijk wat hij om de dag standaard krijgt haha. Net zoals een Sprotje, maar ik dacht zet de pens gewoon standaard erin.

Daar zat ik nu inderdaad ook aan te denken. Om het gewoon te gebruiken in zijn kong/toppl.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door