Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3430510
Hallo allemaal,

Wij hebben sinds anderhalve week een JRT te logeren met de bedoeling dat hij blijft.
Hij is 20 maanden oud, schouderhoogte ongeveer 28 cm (als we het goed gemeten hebben) en hij weegt 4,9 kilo. Volgens de rasstandaard zou hij ongeveer 5,6 kilo moeten wegen.
Ribben zijn goed te voelen, maar niet zichtbaar.

Volgens de eigenaren heeft hij altijd honger en had als pup al geen stop.
Hij kreeg 100 gram Rodi per dag, dat hebben we na 1 dag verhoogd naar 150 gram.
Wandelen is een continue zoektocht naar 'eetbare' dingen: honden/kattenpoep (uiteraard), (uitgedroogde) slakken, snoep, hele jonge eikels, (1 keer) een plastic zakje etc.

We willen nu overschakelen naar betere kwaliteit KVV en stellen jullie advies heel erg op prijs.
Ik begrijp dat afwisseling van diersoort en merk belangrijk is en heb, om te beginnen, het volgende uitgezocht:
  • KB Barf Kwartel
  • Carnivoer Konijn mix
  • Haaksbarf dogfood Zalm
  • Haaksbarf dogfood Rund
  • Alaska Lam
Is dit een goede start?
Voldoende afwisseling?
Of kan ik in plaats van de zalm bijvoorbeeld beter sardientjes geven?
Aanvullen met groenten?

In het bericht beginnersinformatie viewtopic.php?p=3292507#p3292507 wordt een hoeveelheid genoemd van 4%. Van wat ik gelezen heb op andere plekken wordt eerder 2 à 3 % aangehouden. Wat is de reden voor de 4%? En wat zou nu het advies zijn?

Ik heb ook begrepen dat sperziebonen goed zijn om de honger te stillen. Hoeveel en hoe vaak mogen we die geven? Of werken andere groenten ook (om af te kunnen wisselen)?

Dit zijn de vragen die nu uit mijn hoofd komen ::) Ik ga ervan uit dat er nog meer gaat komen....

Alvast bedankt,
René
#3430512
RenédH schreef: za 31 jul 2021, 14:15 Hallo allemaal,

Wij hebben sinds anderhalve week een JRT te logeren met de bedoeling dat hij blijft.
Hij is 20 maanden oud, schouderhoogte ongeveer 28 cm (als we het goed gemeten hebben) en hij weegt 4,9 kilo. Volgens de rasstandaard zou hij ongeveer 5,6 kilo moeten wegen.
Ribben zijn goed te voelen, maar niet zichtbaar.
Hoi René, welkom op Barfplaats!
Stel ik ga er vanuit dat hij eigenlijk 5,6 kg moet wegen en omdat hij een jonge hond is en klein ga ik hem een passend percentage geven, dan kom ik uit op (5% van zijn lichaamsgewicht lijkt me om te beginnen mooi) op 280 gram voer per dag. Ik zou gewoon eens beginnen met 250 gram per dag.
Volgens de eigenaren heeft hij altijd honger en had als pup al geen stop.
Hij kreeg 100 gram Rodi per dag, dat hebben we na 1 dag verhoogd naar 150 gram.
Wandelen is een continue zoektocht naar 'eetbare' dingen: honden/kattenpoep (uiteraard), (uitgedroogde) slakken, snoep, hele jonge eikels, (1 keer) een plastic zakje etc.
Heel eerlijk? Ik denk dat hij gewoon klappende honger heeft gehad bij zijn vorige eigenaar. En eigenlijk nog steeds.... Ik denk dat als je hem 250 gram gaat voeren hij een stuk minder zal gaan zoeken naar eten.
We willen nu overschakelen naar betere kwaliteit KVV en stellen jullie advies heel erg op prijs.
Ik begrijp dat afwisseling van diersoort en merk belangrijk is en heb, om te beginnen, het volgende uitgezocht:
  • KB Barf Kwartel
  • Carnivoer Konijn mix
  • Haaksbarf dogfood Zalm
  • Haaksbarf dogfood Rund
  • Alaska Lam
Is dit een goede start?
Voldoende afwisseling?
Of kan ik in plaats van de zalm bijvoorbeeld beter sardientjes geven?
Aanvullen met groenten?
Hartstikke goed!! Jaaaa, echt voldoende afwisseling hoor, in merken en diersoorten. Zalm mag je skippen en daarvoor wat anders geven. En dan 1 keer per week een sardientje of panharing als extraatje (naast zijn maaltijd). Voor de broodnodige vette vis (omega 3 vetzuren en vitamine D). Zalm is meestal gekweekte zalm (in KVV) en dat bevat en minder omega 3 vetzuren en minder vitamine D.

Groenten mag altijd.
In het bericht beginnersinformatie viewtopic.php?p=3292507#p3292507 wordt een hoeveelheid genoemd van 4%. Van wat ik gelezen heb op andere plekken wordt eerder 2 à 3 % aangehouden. Wat is de reden voor de 4%? En wat zou nu het advies zijn?
Ah. Ik had hierboven nog niet gezien dat je een vraag ging stellen over de hoeveelheden. Ik denk dat fabrikanten het liefst zeggen dat je je hond maar zo weinig voer hoeft te geven om de mensen niet af te schrikken ofzo. Echt, 2 a 3 % van het lichaamsgewicht is veel te weinig voor een kleine hond. Zeker voor een kleine actieve hond als een JR. En zeker voor een kleine actieve jonge hond zoals die van jou. Die mag je echt zelfs wel 5% geven. OK, je mag ook starten met 4% om eens te kijken hoe dat gaat. Dan kom je al op 185 gram per dag uit en dan neem je ook nog eens het gewicht dat ie nu weegt terwijl ik denk dat hij wel wat zwaarder mag en dan kom je al uit op 225 gram per dag.
Ik heb ook begrepen dat sperziebonen goed zijn om de honger te stillen. Hoeveel en hoe vaak mogen we die geven? Of werken andere groenten ook (om af te kunnen wisselen)?
Ik denk dat je hem eerst een goede hoeveelheid voer moet gaan geven. En 100 gram is gewoon echt veeeeel te weinig maar 150 gram is ook nog te weinig. En nee, sperziebonen zijn niet echt goed om de honger te stillen. Ik kan gerust 500 gram sperziebonen per dag extra eten, maakt me echt minder hongerig! Maar, gekookte groenten bij, bij de KVV, dat is altijd prima. Lekker afwisselen met bijv. witlof, courgette, andijvie, etc. Da's gewoon lekker (vinden de meeste honden) en gezond.
Dit zijn de vragen die nu uit mijn hoofd komen ::) Ik ga ervan uit dat er nog meer gaat komen....

Alvast bedankt,
René
Aangezien een forum er is voor het stellen van vragen zou ik zeggen: kom maar op!
#3430517
Dankjewel Lizzy!

We hadden al het idee dat hij (mogelijk) honger had. Hij is voor ons onze eerste hond en we wilden niet meteen afwijken van wat 'normaal' was. Maar gelukkig had ik al wel heel veel gelezen op dit forum :)
Jaaaa, echt voldoende afwisseling hoor, in merken en diersoorten.
Is het nu ook nog de bedoeling dat je afwisseling doorvoert in welke diersoort je van welk merk geeft?
Zalm mag je skippen en daarvoor wat anders geven.
Is 'Haaksbarf Dogfood Kip' dan een goede vervanger? Of lijkt dat teveel op kwartel?
#3430519
:hi:
Kip kan prima naast kwartel.

In de KVV van Alaska zitten trouwens al groentes. Ik heb het weleens geprobeerd maar meneer Ko kreeg er buikpijn van (kool). Even in de gaten houden dus.

En ja, dat arme hondje kreeg veel te weinig, vandaar dat 'snack'-gedrag. Hopelijk stopt het maar het zou goed kunnen dat het nu een gewoonte is geworden en het niet zomaar stopt als je meer gaat geven.
#3430525
Hi ,welkom op BP :)

Oei , dat hondje heeft wel heel erg weinig eten gehad zeg .

En ja hoor , wat Lizzy al schrijft , een klein actief ras kun je gerust 4 tot 5 procent voeren . Mijn russels aten tot op hoge leeftijd deze percentages . Dus ik zou eens gaan kijken hoe het gaat op 250 gram , ik denk dat ie ook wel iets aan mag komen , een reu zeker . Al zijn er russels die niet dik te,krijgen zijn hoor .
Een KVV waarin al groenten zitten heeft niet echt mijn voorkeur , en wat Esther ook al schrijft van bv kool kunnen ze buikpijn krijgen of veel last van gasvorming en winden laten . Je kunt bv ook een beetje van je eigen groenten geven en even pureren , of een groentemix maken . Wat ik ook ideaal vind voor een klein hondje zijn kwarteleieren . Dat is een mooi formaat en bv te koop bij AH . Ik weet niet of je het KVV merk Alroda, ook kent ? Dat is ook een goede KVV
Ik wil je ook nog even waarschuwen
Voor de eikels die je hondje op eet , dit kan hele nare,verstoppingen veroorzaken . Misschien kun je hem leren te ruilen , dus eikeloslaten en hem bv een leuk speeltje of iets,lekkers,geven .
#3430538
:hi:
Dankjewel voor je welkom en meedenken :)
Kip kan prima naast kwartel.
Mooi, doen we dat.
In de KVV van Alaska zitten trouwens al groentes. Ik heb het weleens geprobeerd maar meneer Ko kreeg er buikpijn van (kool). Even in de gaten houden dus.
OK. Ik vroeg het me al af. Ik denk dat ik het dan vervang door BARFmenu hond Lam Premium. Zelfde diersoort, geen groenten...
En ja, dat arme hondje kreeg veel te weinig, vandaar dat 'snack'-gedrag. Hopelijk stopt het maar het zou goed kunnen dat het nu een gewoonte is geworden en het niet zomaar stopt als je meer gaat geven.
Wij hopen het ook, maar had inderdaad begrepen dat het ook zo kan zijn dat hij het gewoon lekker :yucky: vindt.
#3430540
smulpaap schreef: za 31 jul 2021, 20:21 Hi ,welkom op BP :)
Ook jij dankjewel voor het welkom en het meedenken :)
Oei , dat hondje heeft wel heel erg weinig eten gehad zeg .
Wij zijn er ook wel van geschrokken, nu we meer weten. Zou ook zomaar een deel van zijn 'probleemgedrag' kunnen veroorzaken :nerd:
En ja hoor , wat Lizzy al schrijft , een klein actief ras kun je gerust 4 tot 5 procent voeren . Mijn russels aten tot op hoge leeftijd deze percentages . Dus ik zou eens gaan kijken hoe het gaat op 250 gram , ik denk dat ie ook wel iets aan mag komen , een reu zeker . Al zijn er russels die niet dik te,krijgen zijn hoor .
Goed om te lezen van een kenner :-)
Een KVV waarin al groenten zitten heeft niet echt mijn voorkeur , en wat Esther ook al schrijft van bv kool kunnen ze buikpijn krijgen of veel last van gasvorming en winden laten . Je kunt bv ook een beetje van je eigen groenten geven en even pureren , of een groentemix maken . Wat ik ook ideaal vind voor een klein hondje zijn kwarteleieren . Dat is een mooi formaat en bv te koop bij AH . Ik weet niet of je het KVV merk Alroda, ook kent ? Dat is ook een goede KVV
Ik heb Alaska al van de lijst afgekieperd. Groentenmix staat op het programma om toe te gaan voegen.
Zijn kippeneieren te groot naar jouw mening?
Alroda heb ik inderdaad langs zien komen op het forum. Ik ga morgen naar Prooidier en daar hebben ze het niet, dus voor nu laat ik het even.

Voor de eikels die je hondje op eet , dit kan hele nare,verstoppingen veroorzaken . Misschien kun je hem leren te ruilen , dus eikeloslaten en hem bv een leuk speeltje of iets,lekkers,geven .
Ja, ik had al begrepen dat eikels niet echt goed zijn... Gelukkig kunnen we het straatje waar deze liggen eenvoudig vermijden. Maar dingen laten liggen die geen voedsel zijn, is iets wat zeker op het lijstje (zeg maar gerust LIJST) staat van dingen om te leren.
#3430547
Oké, Prooidier is een fijne winkel . Ik ben er ook weleens geweest . Honden vinden het er ook gezellig :biggrin2:

Een kippenei kan wel . Maar ik zou dan met een half ei beginnen . En kijken hoe de ontlasting is
Ik heb russels gehad waar het teveel voor was . Dus vandaar kwartel ei
#3430555
Even een kleine tip omdat ik ook een eigenwijze kliko aan de lijn heb gehad: er zijn twee aparte ‘commando’s’ waar je veel plezier aan kunt beleven als je gaat oefenen, namelijk ‘los’ als je pup iets heeft wat je niet wil dat naar binnen gaat maar ook ‘leave it’ als in ‘pak dit niet op’

Er is een goede instructie over hoe je dat laatst leert op een leuke en niet confronterende manier van Kiko pup


Succes verder en hopelijk lost er al een hoop van het gedrag op als de honger minder is !
#3430556
Honden vinden het er ook gezellig :biggrin2:
Ik zal het onthouden, maar daar zijn we nog niet aan toe. Het is nu vooral belangrijk om zoveel mogelijk rust in te bouwen en nog niet teveel spannende dingen doen.
Een kippenei kan wel . Maar ik zou dan met een half ei beginnen . En kijken hoe de ontlasting is
Ik heb russels gehad waar het teveel voor was . Dus vandaar kwartel ei
OK, Duidelijk. Als we ei gaan geven, dan houden we het in de gaten. Op dit moment is de ontlasting nogal... wisselend, dus sowieso niet helemaal duidelijk wat normaal is.
#3430557
Ik snap het . Dat rust voor nu heel belangrijk is .

Maar dat zal vast lukken ;)
Ik heb zelf ook een JRT herplaatser
Ze was 10 maanden toen ze bij me kwam
En is nu alweer ruim 4 jaar bij me
Ze mocht ook alweer verkassen op die leeftijd . Hevige verlatingsangst , maar ja er zijn nog steeds mensen die denken dat een pup begeleiden en opvoeden in drie weken klaar is . Ze zat hele dagen alleen , opgesloten in de bench . Begon enorm te huilen/ blaffen . Toen begonnen de buren te klagen . En dan is het het meest makkelijk om de hond de deur uit te zetten

Maar als een Russell eenmaal in de gaten heeft dat de baas aandacht wil geven ,en hem geeft wat ie nodig heeft . Dan zijn het gouden hondjes
#3430558
Siberienne schreef: zo 01 aug 2021, 14:24 Even een kleine tip omdat ik ook een eigenwijze kliko aan de lijn heb gehad: er zijn twee aparte ‘commando’s’ waar je veel plezier aan kunt beleven als je gaat oefenen, namelijk ‘los’ als je pup iets heeft wat je niet wil dat naar binnen gaat maar ook ‘leave it’ als in ‘pak dit niet op’

Er is een goede instructie over hoe je dat laatst leert op een leuke en niet confronterende manier van Kiko pup


Succes verder en hopelijk lost er al een hoop van het gedrag op als de honger minder is !
Dankjewel voor de tips. Kliko is wel een leuke omschrijving :)

'leave it' staat hoog op de lijst met te leren commando's, maar ook trainen heeft nog niet een heel hoge prioriteit omdat we eerst willen wennen. En vind ik sowieso lastig met een hond die totaal z'n focus verliest/verlegt op het moment dat er 'eten' in de buurt is. Hopelijk gaat ook dat veranderen :)
#3430560
smulpaap schreef: zo 01 aug 2021, 14:46 Ik snap het . Dat rust voor nu heel belangrijk is .

Maar dat zal vast lukken ;)
:rofl: JRT en rust.

Nee hoor, valt heel erg mee. Het is wel heel intensief, maar wat je er voor terug krijgt :smitten:

En de basis is gewoon goed aanwezig, alleen de omstandigheden werkten niet meer mee.
#3430561
Nog een aanvullende vraag:
Is het na de 'ondervoeding', nog nodig/aan te raden om naast KVV, groentenmix, sardientjes en eieren nog iets aanvullends te geven? Om eventuele tekorten aan te vullen en/of darmflora te versterken?
Ik denk zelf aan:
  • propolis: 'ontwormen' i.p.v. de standaard 3 maandelijkse milbactor (die deze maand op het programma zou staan)
  • diatomeeënaarde: als extra ontwormingsondersteuner
  • veendrenkstof: ter algemene ondersteuning en bestrijden van 'snackgedrag' (ik weet dat dit langere tijd kan duren voor hier iets van te merken is)
Is dit nuttig? Helemaal niet nodig? Of kan ik beter iets anders geven?

Uiteraard gaan we op een gegeven moment een keer een wormentest laten doen.

En even voor het aanleren van mijn forum-etiquette: Mag ik deze vraag hier wel stellen? Of zou ik dit in een andere vraag in een ander subforum moeten plaatsen?
#3430563
RenédH schreef: zo 01 aug 2021, 14:58 Nog een aanvullende vraag:
Is het na de 'ondervoeding', nog nodig/aan te raden om naast KVV, groentenmix, sardientjes en eieren nog iets aanvullends te geven? Om eventuele tekorten aan te vullen en/of darmflora te versterken?
Ik denk zelf aan:
  • propolis: 'ontwormen' i.p.v. de standaard 3 maandelijkse milbactor (die deze maand op het programma zou staan)
  • diatomeeënaarde: als extra ontwormingsondersteuner
  • veendrenkstof: ter algemene ondersteuning en bestrijden van 'snackgedrag' (ik weet dat dit langere tijd kan duren voor hier iets van te merken is)
Is dit nuttig? Helemaal niet nodig? Of kan ik beter iets anders geven?

Uiteraard gaan we op een gegeven moment een keer een wormentest laten doen.

En even voor het aanleren van mijn forum-etiquette: Mag ik deze vraag hier wel stellen? Of zou ik dit in een andere vraag in een ander subforum moeten plaatsen?
Ja hoor, dit is jouw topic dus je mag er in vragen wat je wilt.

Ik zou alleen natuurlijke ontwormingsmiddelen geven als er ook daadwerkelijk wormen zijn. Op zich kan propolis geen kwaad en diatomeeënaarde ook niet maar als er geen wormen zijn, wat heeft het voor zin?

Veendrenkstof zie ik dan wel brood in. Tegen het snacken. Hoewel ik zelf eerst zou afwachten of dat zo blijft. Dikke kans dat hij daar wel mee stopt als ie gewoon genoeg eet.

Ik denk dat voldoende verse voeding met groentenmix en de extraatjes je voldoende geeft. Als zijn darmen het niet optimaal doen, kun je probiotica overwegen. En voor extra vitamines/mineralen en sporenelementen zou je zeewier, chlorella en spirulina kunnen overwegen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door