Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3429437
Beste allemaal,

Ik ben Wilmar en nieuw hier op het forum.

Ik heb een hond, kruising mechelaar/rottweiler. Intussen 2,5 jaar oud.

Bij de fokker kreeg hij RC brokken, zijn ontlasting bleef echter breiig en wat gelig. Ik besloot toen over te stappen op een andere brok i.c.m. kvv

Waarschijnlijk heb ik dit helemaal verkeerd aangepakt waardoor hij nu meerdere allergieën en mogelijk intoleranties heeft, intoleranties zijn echter wat minder betrouwbaar, maar IgE wijst altijd op een echte allergie is mij altijd geleerd. Verder huisstofmijt en farinaemijt
( Deze test is uitgevoerd rond zijn tweede verjaardag, zo'n half jaar geleden https://nextmune.com/nl/allergieproduct ... neigenaar/)

De allergieen/intoleranties uitte zich in steeds terugkerende oorontstekingen, darmklachten, wisselend brijige ontlasting en diarree. Ook wel wat jeuk en lichte bultjes, maar dat verdween toen ik stopte met rund/kip en kalkoen.
Destijds ( dus ergens in zijn eerste jaar ) ben ik begonnen met andere brokken: Carnilove zalm en kalkoen nog steeds in combi met kvv. Dus s morgens brokken en s avonds kvv.
Zijn ontlasting werd wel wat steviger, maar als ik hem uitliet begon het met een stevige hoop en daarna had hij zeker nog een keer of 5 aandrang tijdens een lange ronde en bij iedere poepbeurt werd zijn ontlasting dunner. Echter nooit geen water diarree of slijm of bloed.
Toen dacht ik, mss is hij wel allergisch en ben ik naar voer gaan zoeken zonder rund/kip en kalkoen.
Vanaf die tijd gaf ik Orijen Tundra( zonder kip/kalkoen/rund ). Ontlasting verbeterde iets, maar nog steeds meerdere keren aandrang op lange ronde. Verder had hij last van terugkerende ooronstekingen.
Ten einde raad bij de DA na de zoveelste oorontsteking en darmproblematiek gevraagd om een allergietest.

Daar kwam dus een hele hoop uit:
Ige: rund, kip, lam, kalkoen, vette vis, soja en rijst
Igg: ook soja en rijst ( dus zowel ige als iig ), mais, aardappel ietsjes, erwt en haver.

Verder geen reacties op varken, hert, eend, paard, konijn, melk, ei, suikerbiet, wortel, tarwe en gist.

Maar goed ik vind het best wel veel, dus was er helemaal klaar mee.

Als eliminatie dieet overgestapt op Happy Dog Vet Hypersensitivity ( op basis van kwartel en zoete kastanje ) en geen kvv meer.
Nou de diarree was helemaal over, geen oorontstekingen meer, maar hij kreeg ontzettend droge keutels. Ze vielen helemaal uit elkaar. Dus na 8 weken op zoek naar aan andere brok. Dit keer Go Native Free run duck & apple.
Dit ging redelijk goed, maar hij bleef meerdere keren aandrang houden waarbij de laatste beetjes altijd eindigde in dunne troep, geen water maar wel dun.
Tot hij na een tijdje, dat is kort geleden dus, ineens waterdunne bloederige diarree had, 1 dag en toen was het weer weg. Na een tijdje weer; dus panicur gegeven, pre en probiotica en weg was het weer, maar hij blijft gevoelig op z'n darmen dus het begint vast, maar na 4 a 5 keer poepen tijdens lange wandeling wordt het dus steeds weer dun.

Nu wil ik kappen met welke brok dan ook, helemaal klaar mee. Vorige week ook weer oorontsteking, dus ik ben een beetje moedeloos. Ik had gewoon nooit een combinatie van brok met kvv moeten doen in het begin denk ik.
Niet dat ik het mengde, dat had ik dan wel weer geleerd, maar het werkt blijkbaar gewoon niet om s morgens brok en s avonds kvv te geven.

Dus nu wil ik volledig over op KVV, maar om fouten te vermijden nu, mijn hulp tot dit forum.
Kan ik per dag een ander dier geven? Er zijn gelukkig nog genoeg diersoorten over om te geven; zoals hert, konijn, eend, duif, paard, geit, fazant etc.
I.v.m. zijn visallergie dacht ik qua supplement aan algenolie erbij

Graag tips, hoe het beste nu te starten, want op internet zie ik zelf door de bomen het bos niet meer.
#3429451
Wilmar schreef: za 10 jul 2021, 16:48 Beste allemaal,

Ik ben Wilmar en nieuw hier op het forum.

Ik heb een hond, kruising mechelaar/rottweiler. Intussen 2,5 jaar oud.

Bij de fokker kreeg hij RC brokken, zijn ontlasting bleef echter breiig en wat gelig. Ik besloot toen over te stappen op een andere brok i.c.m. kvv

Waarschijnlijk heb ik dit helemaal verkeerd aangepakt waardoor hij nu meerdere allergieën en mogelijk intoleranties heeft, intoleranties zijn echter wat minder betrouwbaar, maar IgE wijst altijd op een echte allergie is mij altijd geleerd. Verder huisstofmijt en farinaemijt
( Deze test is uitgevoerd rond zijn tweede verjaardag, zo'n half jaar geleden https://nextmune.com/nl/allergieproduct ... neigenaar/)

De allergieen/intoleranties uitte zich in steeds terugkerende oorontstekingen, darmklachten, wisselend brijige ontlasting en diarree. Ook wel wat jeuk en lichte bultjes, maar dat verdween toen ik stopte met rund/kip en kalkoen.
Destijds ( dus ergens in zijn eerste jaar ) ben ik begonnen met andere brokken: Carnilove zalm en kalkoen nog steeds in combi met kvv. Dus s morgens brokken en s avonds kvv.
Zijn ontlasting werd wel wat steviger, maar als ik hem uitliet begon het met een stevige hoop en daarna had hij zeker nog een keer of 5 aandrang tijdens een lange ronde en bij iedere poepbeurt werd zijn ontlasting dunner. Echter nooit geen water diarree of slijm of bloed.
Toen dacht ik, mss is hij wel allergisch en ben ik naar voer gaan zoeken zonder rund/kip en kalkoen.
Vanaf die tijd gaf ik Orijen Tundra( zonder kip/kalkoen/rund ). Ontlasting verbeterde iets, maar nog steeds meerdere keren aandrang op lange ronde. Verder had hij last van terugkerende ooronstekingen.
Ten einde raad bij de DA na de zoveelste oorontsteking en darmproblematiek gevraagd om een allergietest.

Daar kwam dus een hele hoop uit:
Ige: rund, kip, lam, kalkoen, vette vis, soja en rijst
Igg: ook soja en rijst ( dus zowel ige als iig ), mais, aardappel ietsjes, erwt en haver.

Verder geen reacties op varken, hert, eend, paard, konijn, melk, ei, suikerbiet, wortel, tarwe en gist.

Maar goed ik vind het best wel veel, dus was er helemaal klaar mee.

Als eliminatie dieet overgestapt op Happy Dog Vet Hypersensitivity ( op basis van kwartel en zoete kastanje ) en geen kvv meer.
Nou de diarree was helemaal over, geen oorontstekingen meer, maar hij kreeg ontzettend droge keutels. Ze vielen helemaal uit elkaar. Dus na 8 weken op zoek naar aan andere brok. Dit keer Go Native Free run duck & apple.
Dit ging redelijk goed, maar hij bleef meerdere keren aandrang houden waarbij de laatste beetjes altijd eindigde in dunne troep, geen water maar wel dun.
Tot hij na een tijdje, dat is kort geleden dus, ineens waterdunne bloederige diarree had, 1 dag en toen was het weer weg. Na een tijdje weer; dus panicur gegeven, pre en probiotica en weg was het weer, maar hij blijft gevoelig op z'n darmen dus het begint vast, maar na 4 a 5 keer poepen tijdens lange wandeling wordt het dus steeds weer dun.

Nu wil ik kappen met welke brok dan ook, helemaal klaar mee. Vorige week ook weer oorontsteking, dus ik ben een beetje moedeloos. Ik had gewoon nooit een combinatie van brok met kvv moeten doen in het begin denk ik.
Niet dat ik het mengde, dat had ik dan wel weer geleerd, maar het werkt blijkbaar gewoon niet om s morgens brok en s avonds kvv te geven.

Dus nu wil ik volledig over op KVV, maar om fouten te vermijden nu, mijn hulp tot dit forum.
Kan ik per dag een ander dier geven? Er zijn gelukkig nog genoeg diersoorten over om te geven; zoals hert, konijn, eend, duif, paard, geit, fazant etc.
I.v.m. zijn visallergie dacht ik qua supplement aan algenolie erbij

Graag tips, hoe het beste nu te starten, want op internet zie ik zelf door de bomen het bos niet meer.
Mag ik allereerst vragen waarom jij denkt dat het allemaal aan jou ligt? En waarom je schrijft "ik dit helemaal verkeerd aangepakt"? Je bent hem toch gewoon KVV bij brok gaan voeren, daar is toch niks mis mee? Alsof jij er wat aan kunt doen dat je hond voor van alles en nog wat allergisch is!

Ik zou zelf eerst terug gaan naar die brok waar ie het goed op deed. Happy Dog Vet Hypersensitivity. Dan heb je even een rustige basis om vanuit te beginnen. In de hoop natuurlijk dat hij het daar weer goed op doet.

Mag ik vragen waarom je hem Panacur hebt gegeven? Wat was de aanleiding daarvoor? Heb je een mestonderzoek laten doen waaruit bleek dat hij wormen had? Zo niet: bij de volgende keer dat hij weer diarree heeft en je wormen vermoed, is het misschien niet zo gek om een mestonderzoek te laten uitvoeren, inclusief giardia. Bij Het Woud: https://wormbestrijding.nl/

Goed. Als hij op de brok staat waar die kwartel in zit, kun je een KVV gaan zoeken waar ook kwartel in zit. Bijv deze: https://www.dogmeat.nl/index.php?main_p ... tmsk8is1i1. Omdat zijn ontlasting hard is, kun je hier psylliumhusk + water of beter nog : zelf gemaakte bone broth bij geven. Dat maakt de ontlasting soepeler. Bone broth is sowieso een heel goed idee omdat het ook genezend werkt op de spijsvertering.

Geef hem dan van die KVV eerst maar eens een klein beetje. Als je hond nou erg gevoelig is voor overschakeling van voeding (ik kan dat niet heel goed op maken uit je topic): kook de KVV dan eerst een paar seconden (doe er een klein scheutje water bij, zeg 2 eetlepels) en kook de KVV dus echt heel erg kort. Als hij niet heel gevoelig is voor de overschakeling: geef het dan rauw + gekookt water eroverheen.

Als dit goed gaat, ga je de KVV uitbreiden. Ik zou dat diersoort voor diersoort doen. Dus ik ging eerst een KVV geven waar alleen eend in zit. En dan voer je dus: brok + KVV kwartel + eend. Als de eend goed gaat, stop je met die brok. En ga je een KVV erbij geven met alleen konijn. En als dat ook goed gaat, ga je een KVV erbij geven met alleen hert (helaas bevat die van Barf Menu ook kalkoenbot, dus ga voor een merk zoals dit: https://www.ozzlesdogfood.com/hertenmix-kvv-hond.html). En dan met paard. Ook zonder dat er gemalen bot in zit van andere dieren.

Ik vertrouw die allergie testen voor geen meter daar niet van maar bovenstaande is een aardige manier om uit te vinden of je hond inderdaad geen allergie heeft voor deze diersoorten. Als je alle diersoorten geeft: geef je voldoende afwisselend. Je zou het hier dan bij kunnen houden en bijv. dagelijks deze diersoorten af kunnen wisselen. Geef in ieder geval niet steeds langere tijd dezelfde diersoort achterelkaar. Wissel af zodat het lichaam niet kan wennen.

En als je het aandurft en het gaat goed: Ga je andere diersoorten toevoegen. Hoeft niet maar mag wel. Doe er altijd maar 1 tegelijkertijd en wacht dan ook een paar weken hoe de reactie op het diersoort is.

Mocht je tegen problemen aan stuiten, horen we het wel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door