Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door StephanieDK
#3428018
Hallo allemaal,

Na wegens persoonlijke redenen mijn roedel Chihuahua’s en Galgo brok te hebben gevoerd, wil ik nu weer terug op vers vlees (KVV) omwille van de gezondheid van mijn honden.

Na een berichtje in de groep “Ik voer vers” op Facebook te hebben geplaatst met de vraag of iemand mij tips kon geven om mijn Chihuahua’s aan het eten ervan te krijgen (die zijn HEEL kieskeurig, een van de redenen dat ik terug gegaan ben op brok), kreeg ik een aantal reacties met de vraag waarom ik zonder premix wilde voeren.
Dat had ik namelijk aangegeven.

Uiteraard gaf ik als antwoord hetgeen ik geleerd heb in het verleden toen ik begon met vers rauw voeren en waar ik namelijk altijd stellig van overtuigd was, namelijk dat dit het meest natuurlijke is en dat je als je genoeg smaken en merken afwisselt en daarnaast gezonde toevoegingen geeft, je geen tekorten veroorzaakt bij je hond.

Hier kreeg ik antwoorden op terug waar ik toch wel zeer van aan het wankelen ben gebracht en die me doen afvragen of bepaalde opvattingen door nieuwe onderzoeken niet herzien dienen te worden, omdat een premix toch zo slecht nog niet is…
Ze kwamen namelijk met argumenten waar ik simpelweg niets op terug wist te zeggen. Nieuwsgierig en open minded als ik ben, plus het feit dat ik het beste wil voor mijn honden (en een tikkeltje onzekerheid ahummm ;) ) wil ik dit tot op de bodem uitzoeken.

Graag jullie hulp hierbij en mening over de volgende stellingen die mij voor de voeten werden gegooid:

- De redenatie dat je niet dagelijks of wekelijks compleet hoeft te voeren, klopt niet helemaal want er zijn bepaalde vitaminen, zoals B-vitaminen waar dagelijks genoeg van moet zijn, omdat deze worden uitgeplast.

- Premix wilt niet automatisch zeggen dat alle vitamines van onnatuurlijke oorsprong zijn.

- Van bot weet je vaak niet exact hoeveel calcium er beschikbaar is vanuit het bot (dit verschilt ook nog per botsoort). Hiervoor moet je grondige (en liefst meerdere) analyses doen en dan nog is het vrij moeilijk te bepalen. Bij een supplement kan je veel preciezer doseren en is de opname hiervan ook onderzocht.
Bot zelf is echter wel weer natuurlijker, dus voor beiden is wat te zeggen.

- Van veel KVV producenten zullen de intenties heel goed zijn, maar de juiste achtergrond qua opleiding (nutritionist) ontbreekt om echt goede & complete recepturen te kunnen samenstellen. Veel merken hebben geen eigen nutritionist in dienst en ook geen eigen receptuurprogramma. Ook worden analyses vaak mondjesmaat gedaan (als ze gedaan worden).
Begrijpelijk, want dit is ontzettend duur en vaak heeft de productielocatie deze tegenwoordig zelf in dienst en een volledige analyse (dit is anders dan puur de analyse op de verpakking) van 1 product kost rond de 2000 euro.
Dit zijn wel zaken die kvv-voerders zouden moeten weten om zo ook een goed onderbouwde keuze te kunnen maken (en niet puur op uiterlijk en prijs, wat naar mijn idee nu nog wat te vaak gebeurd).

- Jaren ervaring hebben is jammer genoeg niet een bewijs dat volgens het BARF principe voeren compleet is.
Echter is een hond zijn lichaam heel goed in het compenseren van te korten waardoor het vaak niet word opgemerkt.
Bij een calcium tekort gaat een hond dit bv uit zijn eigen botten ontrekken. De gewrichts klachten gaan dan worden geweten aan allemaal andere kwaaltjes omdat het calcium gehalte bij een bloed test dus in normale mate zal worden aangetroffen.

Dit is het simpelste voorbeeld als er nu 1 mineraal is dat heel apart zou zijn om tekort van te voeren is calcium. Met dat Bot hier wel heel rijk aan is.

Maar er zijn andere vitaminen en mineralen die jammer genoeg amper tot bijna niet in vlees voorkomen. Dat kan je ook “makkelijk” checken en uittellen. Je hebt bv vitamine E tekort, waar veel mensen dan zaden voor geven bij barf. Echter moet je al extreem veel zaden geven om de hoeveelheid vitamine E dat nodig is te supplementeren, wat zorgt voor maag problemen. De hoeveelheid vitamine E die nodig is verhoogt in naargelang hoeveel vis je voert.

En dan heb je nog bv Zink, zink vind je zeker en vast in vlees en iets meer in wild maar absoluut niet meer zoals vroeger. De hoeveelheid is zeer weinig en met dat een hond eigelijk een goede zink - koper verhouding moet hebben moet je meer zink kunnen voeren dan koper (3:1).

Alle vitaminen en mineralen zijn met elkaar verbonden. Heb je ergens een tekort of een slechte verhouding zal dit in de long run voor gevolgen zorgen die je al dan niet ziet.

- De nutriënten per diersoort verschillen niet enorm en zelfs met de juiste verhoudingen kom je nog aan tekorten, als je verder niets bijvoert. Zo weet ik van een nutritionist die werkt bij een kvv bedrijf dat uit analyses blijkt dat vitamine B enorm snel terugloopt (zie ook het onderzoek onder aan dit bericht) en je deze dus altijd moet supplementeren (we voeren immers niet net gedode / niet ingevroren vlees).
Er is geen enkel bewijs bij mijn weten dat afwisseling compleet maakt.
Ik heb in het verleden meerdere merken aangeschreven met de vraag hoe zij kunnen garanderen dat de voeding compleet is bij afwisseling en niemand kon mij dit aantonen (behalve dan verwijzen naar de theorie zoals je deze overal leest). Bij zelf samenstellen moet je enorm goed weten wat je doet en als je geen bloedonderzoek doet weet je ook niet of je hond tekorten of overschotten heeft. Een kvv merk die werkt met een nutritionist & een receptuurprogramma en analyses uitvoert geeft je al wel een heel stuk meer zekerheid.
Ik vond trouwens nog wel dit onderzoek:

https://www.cambridge.org/core/journals ... TrpALlT9AM

Graag jullie mening en kijk hierop!

Groetjes
Stephanie
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3428019
Poeh, eten ze dan zelf ook braaf elke dag hun vitaminepilletjes?

Ik ga een algemene reactie geven. Als je tekorten kan hebben omdat je niet precies weet wat er in kvv zonder premix zit, kan je ook overdoseren bij kvv met premix. Zelfde principe en vaak nog gevaarlijker..

Dat je moet rekening houden met de gevolgen van invriezen en bewaren (en malen) dat lijkt me correct. Maar dat iets terugloopt, wil niet zeggen dat het tekort is. Taurine is bij katten ook zoiets. Er is nog steeds genoeg aanwezig, tenzij je enkel konijn voert (arm aan taurine).

Calcium zal je in een goed menu niet snel tekort van hebben. Het wordt overgedoseerd, en het overschot uitgescheiden via de ontlasting.
De verhouding met fosfor moet wel in orde zijn. Maar als je dat in vlees niet precies weet, verandert een premix daar niets aan..
Vandaar dat je afwisselt en dan liefst met merken met een logische verhouding. In het gemiddelde zal het dan wel ongeveer goed liggen. Normaal gezien toch.. Heb je garanties? Nee, dat heb je bij jezelf ook niet. Bij kvv met premix ook niet..

Zink en koper zijn spore-elementen, dus waar gaat dat over?
Dan kom ik weer bij m'n eerste punt. Voeding hoort niet tot in de puntjes afgewogen en juist te zijn. Dat doen we zelf toch ook niet? En komt nergens in de natuur voor.

Er is zelfs een tegenargument. Sommige nutriënten worden dominant opgenomen tov anderen dus als die altijd samen worden aangeboden krijgt het ene niet de mogelijkheid om opgenomen te worden. Niet als je alle dagen hetzelfde preparaatje voert met alles in.

Dat de meeste kvv producten niet weten waar ze mee bezig zijn en er dan maar een premix in stoppen zodat er zeker niets te kort in zou zitten is moeilijk een argument pro-premix te noemen he.
Net de merken zonder hebben dus tenminste het idee dat ze het wel weten en dan is het aan jou om zelf even kritisch naar de samenstelling te kijken.
Door Basil
#3428024
De één zegt dit en de ander zegt dat....
Toen ik begon met kvv gaf ik Carnibest, jarenlang want dat was compleet dus voelde veilig.
Inmiddels heb ik geleerd dat dat dus juist eenzijdig is, iedere dag dezelfde premix.
Ieder dier bevat andere voedingsstoffen en zo neemt het lichaam daaruit op wat het nodig heeft.
Verder geef ik de fytosupplementen van Carnivoer maar niet dagelijks hetzelfde.
Ik kies nu voor de merken waarin ik zelf het meest vertrouwen heb, Bandit, CarniVoer, en daarbij nog wat Alroda.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3428033
Tekorten en tevelen laten zich in de regel prima zien en opsporen hoor. Dat is heel zo spannend niet. Een tekort aan vitamine C geeft scheurbuik (honden maken zelf vit C aan dus misschien slecht voorbeeld, maar het gaat om het idee). Een tekort aan biotine laat zich vaak snel zien in haren en nagels.
Een teveel laat zich ook zien. Eet een ijsbeerlever op en je gaat dood aan Vitamine A vergiftiging, om maar een extreem voorbeeld te noemen.

En jarenlange ervaring telt niet omdat honden tekorten zo lang niet laten zien? Allereerst zou dat als het waar is precies zo gelden voor alles wat je voeren kan (brok, kvv met premix enz). Maar als je kijk naar vierde generatie kerngezonde rauw gevoerde honden op barf zoals hier genoemd wordt, dan zie je toch met je eigen ogen dat het niet waar is.

Weet je, het is niet moeilijker dan het is. Een barf menu zoals hier voorgeschreven is een doordacht en volledig menu. Daar is aan gerekend en over nagedacht. Een kvv gebaseerd op die principes is dus ook goed.

Wat wel een punt met kvv is, is dat je geen zicht op de kwaliteit hebt. Je hebt geen idee of er fatsoenlijk spiervlees in gaat of rommel. En de waarheid is helaas dat de kans op rommel best eens aanwezig is. Dat doet afbreuk aan je voeding. Maar dat is eerder een reden om betrouwbare merken te kiezen, goede aanvullingen te geven en/of op barf over te gaan, dan om alsnog een synthetische vitaminepil toe te gaan voegen.
Door Siberienne
#3428043
Even hier op inhaken; ‘ De redenatie dat je niet dagelijks of wekelijks compleet hoeft te voeren, klopt niet helemaal want er zijn bepaalde vitaminen, zoals B-vitaminen waar dagelijks genoeg van moet zijn, omdat deze worden uitgeplast.’

Dit is onzin. Dat een vitamine Of een mineraal wordt uitgeplast wil niet zeggen dat het lichaam dat niet kan regelen. Vitaminetekorten ontstaan niet direct, het lichaam heeft een hele hoop trucs om noodzakelijke stoffen binnen te houden en pas bij een langdurige tekort ga je problemen zien. De nier is een filter van wat in de bloedbaan zit, maar er zit nog een heel mechanisme in het lijf wat regelt wat in en uit de cel gaat. En ook bij de nier is het geen simpel filter maar een heel systeem waarbij stoffen nog opgenomen kunnen worden uit of uitgescheiden in de urine voordat die in de blaas is.

Bijvoorbeeld calcium; er zit heel veel calcium in het lichaam. Dat is ontzettend belangrijk voor bv de werking van spieren en die balans komt heel nauw. De meeste calcium zit in de cellen en in het bot. Komt er te weinig binnen, dan kan er calcium uit het bot vrijgemaakt worden, komt er weer genoeg binnen, dan wordt het daar weer opgeslagen. Dat gebeurt oa onder regie van vitD en andere hormonen zoals bijschildklier hormoon. Soms als de schildklier geopereerd wordt, wordt de bijschildklier beschadigd. Dan valt het bijschildklierhormoon ineens weg en krijgen patiënten verschrikkelijke krampen. Dan zie je pas hoeveel het lichaam regelt binnen bepaalde grenzen.

En als het echt zo was als je beschrijft, hoe zouden lichamen dan ooit dingen als een hongerperiode kunnen overleven? Ik heb eens even gekeken naar BeriBeri een ziekte door tekort aan vitamine B1, nou geldt dit voor het menselijk lichaam maar er is vast ook zoiets te vinden voor de hond; ‘ Hoe lang kan je zonder vitamine B1?
Een dag zonder vitamine B1 betekent nog geen beriberi. Een week zonder overigens ook niet. Pas wanneer je langer dan een maand zonder vitamine B1 moet leven, ontstaan de eerste klachten. Het lichaam kan voor ongeveer één maand voorraad aanleggen. Daarna is het weer aangewezen op de voeding.’ maw woorden, je gaat vitamine B1 pas uitplassen als de voorraad in je lichaam gevuld is.

Ik snap nooit hoe mensen kunnen denken dat het lichaam een soort bak is waar je wat ingooit door een filter (darm met eten) en wat uitkomt (poep en pies) door een filter (nier, lever) en dat er verder niet zoveel gebeurt om de boel in balans te houden. Zelfs een zeekomkommer zit ingewikkelder in elkaar.
Door Lizzy
#3428046
- De redenatie dat je niet dagelijks of wekelijks compleet hoeft te voeren, klopt niet helemaal want er zijn bepaalde vitaminen, zoals B-vitaminen waar dagelijks genoeg van moet zijn, omdat deze worden uitgeplast.
Erwin van Gijtenbeek had hier een mooi stuk over geschreven. Helaas is dat niet meer beschikbaar op de website. Het steeds weer iedere dag aanbieden van exact dezelfde voedingsstoffen middels een premix lijdt juist tot tekorten. Zo jammer, het was zo'n goede uitleg. Ik ga kijken of het artikel op een andere manier te benaderen is! Maar het is daarom dat de merken die door dierenartsen zijn samengesteld (Bandit, CarniVoer) geen premix bevatten. Je eet zelf ook niet elke dag compleet, je hond hoeft ook niet elke dag compleet te eten. Nou is het natuurlijk wel zo dat als je een goed gebalanceerd goed kwalitatief voer geeft (en daar schort het vast binnen de KVV wereld wel eens aan want wij zien niet wat er in hun prakje gedraaid wordt en daarom willen sommige dames en heren dat er een premix aan de KVV wordt toegevoegd, om te garanderen dat dan alles erin zit maar dat heeft dus niks te maken met dat die premix nodig is, maar wel met de kwaliteit van de KVV - je moet het probleem wel bij de bron aanpakken en niet een poedertje adviseren natuurlijk): daar zit alles in qua vitamines en mineralen wat je hond nodig heeft. Bot is super rijk aan vitamines en mineralen. Spiervlees ook. En orgaanvlees zeker. Vind ik dat er nog steeds (micro)nutriënten ontbreken en daarom adviseer ik ook standaard: geef je hond ook groenten. Gekookt of rauw gemalen. Geef twee rauwe eitjes met schil per week. Zorg dat er vette vis (niet gekweekt!) in je menu zit. Geef eens wat rauwe noten en zaden (geen macademia's). Gooi eens wat chlorella of spirulina of andere zeewiertje in de bak.
- Premix wilt niet automatisch zeggen dat alle vitamines van onnatuurlijke oorsprong zijn.
Noem mij 1 KVV die natuurlijke vitamines/mineralen door de prak gooit! Eén. Want A)dat bestaat niet voor honden en 2)zouden ze bestaan, dan zijn ze onbetaalbaar. Dus deze vraag pareer ik.
- Van bot weet je vaak niet exact hoeveel calcium er beschikbaar is vanuit het bot (dit verschilt ook nog per botsoort). Hiervoor moet je grondige (en liefst meerdere) analyses doen en dan nog is het vrij moeilijk te bepalen. Bij een supplement kan je veel preciezer doseren en is de opname hiervan ook onderzocht.
Bot zelf is echter wel weer natuurlijker, dus voor beiden is wat te zeggen.
Wat een flauwekul! Bandit bijvoorbeeld heeft alle botten die zij gebruiken laten analyseren. En ik kan je vertellen, ja, er zit zelfs verschil in biologisch kippenbot en plofkip. Geen MEGA verschil maar wel verschil. En zo zijn er veel meer KVV merken die al hun prakjes zonder premix met gemalen bot hebben laten analyseren. En er zijn heel veel analyses van de standaard botten gewoon beschikbaar (ook voor jou en mij). Maar ook hier zeggen we weer: wissel KVV diersoorten en merken af. Weet je, een wilde carnivoor gaat ook niet liggen uitrekenen hoeveel % vleesbot ie vandaag en morgen heeft binnen gekregen of binnen gaat krijgen. Maar als je rond de 15% a 25% kaal bot aan biedt (zoveel speling heb je), dan zit je daar onmogelijk naast. Het toevoegen van onnatuurlijk calcium brengt juist disbalans met zich mee. Je voegt iets doe dat je hond niet zelf op kan nemen of uit kan scheiden. Dat kan ie met bot wel. Een lichaam heeft een heel interessant mechanisme namelijk dat ie zelf bepaald wat ie wil opnemen (omdat het nodig is) of niet. Het lichaam heeft een geweldig regulerend systeem. Waar we dus niet eens meer op durven te vertrouwen.
- Van veel KVV producenten zullen de intenties heel goed zijn, maar de juiste achtergrond qua opleiding (nutritionist) ontbreekt om echt goede & complete recepturen te kunnen samenstellen. Veel merken hebben geen eigen nutritionist in dienst en ook geen eigen receptuurprogramma. Ook worden analyses vaak mondjesmaat gedaan (als ze gedaan worden).
Ja, dit is waar. En omdat je dan een goedkope prak wil geven met kwaliteit lik-m-vestje: kieper je er maar een onnatuurlijke premix poedertje doorheen om dat goed te maken?? Ik zeg : niet doen. Koop een fatsoenlijk merk KVV en laat al die cowboy KVV's liggen. Of ga zelf samenstellen.
Begrijpelijk, want dit is ontzettend duur en vaak heeft de productielocatie deze tegenwoordig zelf in dienst en een volledige analyse (dit is anders dan puur de analyse op de verpakking) van 1 product kost rond de 2000 euro.
Dit zijn wel zaken die kvv-voerders zouden moeten weten om zo ook een goed onderbouwde keuze te kunnen maken (en niet puur op uiterlijk en prijs, wat naar mijn idee nu nog wat te vaak gebeurd).
Yup. Zie boven. De goede betrouwbare merken hebben hun huiswerk gemaakt. Bel ze maar eens. Bel Huub van Bandit maar eens. Die kan je haarfijn tot op detail uitleggen waar ze mee bezig zijn.
- Jaren ervaring hebben is jammer genoeg niet een bewijs dat volgens het BARF principe voeren compleet is.
Oh. Want? Dus als ik hier 5de generatie rauw gevoerd (echt BARF, geen KVV prak) rond heb lopen zonder skelet of andere gezondheidsproblemen dan zegt dit niks? Wat is dit toch voor flauwekul. Als mijn honden tekorten zouden hebben, zou dat al lang en breed naar boven zijn gekomen hoor.
Echter is een hond zijn lichaam heel goed in het compenseren van te korten waardoor het vaak niet word opgemerkt. Bij een calcium tekort gaat een hond dit bv uit zijn eigen botten ontrekken. De gewrichts klachten gaan dan worden geweten aan allemaal andere kwaaltjes omdat het calcium gehalte bij een bloed test dus in normale mate zal worden aangetroffen.
Ja dus? En we zien dit soort tekorten dus niet.
Dit is het simpelste voorbeeld als er nu 1 mineraal is dat heel apart zou zijn om tekort van te voeren is calcium. Met dat Bot hier wel heel rijk aan is.

Maar er zijn andere vitaminen en mineralen die jammer genoeg amper tot bijna niet in vlees voorkomen. Dat kan je ook “makkelijk” checken en uittellen. Je hebt bv vitamine E tekort, waar veel mensen dan zaden voor geven bij barf. Echter moet je al extreem veel zaden geven om de hoeveelheid vitamine E dat nodig is te supplementeren, wat zorgt voor maag problemen. De hoeveelheid vitamine E die nodig is verhoogt in naargelang hoeveel vis je voert.
Een vers/rauw gevoerde hond heeft ook maar heel weinig vitamine E nodig. Kijk, leuk dat je dit soort beweringen doet maar dan moet je wel weten hoeveel vitamine E een hond daadwerkelijk nodig heeft als ie vers gevoerd wordt. Weinig. Een hond die gezonde rauwe verse eerlijke voeding krijgt, heeft helemaal niet veel vitamine E nodig. En met orgaanvlees en groenten en zaden, noten, pitten: red je dat dus prima! En ook hiervoor geldt weer he: stel jij denkt dat je hond vitamine E tekort komt. Prima, geef je wat extra tarwekiemolie (mits je hond niet allergisch is voor tarwe). Daarvoor hoef je geen onnatuurlijke premix door z'n voer te pletteren hoor! En dan nog wat anders: kijk, ik ken fokkers die al -tig generaties (sinds het bestaan) Lotgering aan hun honden en pups voeren. Mag ik wel eens zeiken op Lotgering..... Maar feit is gewoon (feit!) dat zij een 13 jaar oude dekreu hebben die een week of 5 geleden een teef heeft gedekt en die teef krijgt 7 of 8 pups (echo). Exact 18,5 weken geleden is een andere teef bevallen van 6 van zijn pups (het was een dubbele dekking dus de andere 4 pups waren van de andere reu). En waar merk je het eerst een tekort aan vitamine E aan? Vruchtbaarheid bij vooral de reu. Hun andere jonge dekreu geeft standaard grote nesten (denk dan aan stuk of 10 pups). Weet je, voeding wordt pas wetenschap als je elke dag dezelfde meuk aan je hond wilt gaan voeren......
En dan heb je nog bv Zink, zink vind je zeker en vast in vlees en iets meer in wild maar absoluut niet meer zoals vroeger. De hoeveelheid is zeer weinig en met dat een hond eigelijk een goede zink - koper verhouding moet hebben moet je meer zink kunnen voeren dan koper (3:1).
Ja, en dat bereik je dan door er een onnatuurlijke premix door te kieperen? Alsjeblieft zeg. Nog nooit zoveel ziektes gezien die zink gerelateerd zijn als sinds er brok bestaat.... De zink die ze daar in kiepen is ook nog eens bijna niet opneembaar (geldt ook voor de premixen die in KVV gaan!). Informeer je maar eens goed over de opneembaarheid van zink! En ook hier geldt weer: hoeveel zink heeft een hond eigenlijk nodig? En wat zijn de symptomen van een tekort? En lijden de KVV honden daar massaal aan dan? Je moet wel genoeg orgaanvlees aan je hond voeren. Dat wel. En gemiddeld genomen zal een KVV genoeg orgaanvlees bevatten (want orgaanvlees is goedkoper als spiervlees). Als je twijfelt of je hond genoeg zink binnen krijgt (en als je hem deugdelijk voert krijgt ie voldoende zink binnen) : geef je hem lekker af en toe een oestertje. Of wat hennepzaad.
Alle vitaminen en mineralen zijn met elkaar verbonden. Heb je ergens een tekort of een slechte verhouding zal dit in de long run voor gevolgen zorgen die je al dan niet ziet.
Ja, dit gebeurd vooral bij het toedienen van slechte kwaliteit voeding met een onnatuurlijke premix. Dit soort problemen zien we dus helemaal niet bij BARF en goede KVV gevoerde honden. En dit los je dus niet op door er een poedertje doorheen te gooien. Dit los je op door goede kwaliteit te voeren. In de juiste verhoudingen.
- De nutriënten per diersoort verschillen niet enorm en zelfs met de juiste verhoudingen kom je nog aan tekorten, als je verder niets bijvoert. Zo weet ik van een nutritionist die werkt bij een kvv bedrijf dat uit analyses blijkt dat vitamine B enorm snel terugloopt (zie ook het onderzoek onder aan dit bericht) en je deze dus altijd moet supplementeren (we voeren immers niet net gedode / niet ingevroren vlees).
Dit is gewoon een klets verhaal. Ze moeten het wel goed vertellen. En dit is Bandit, die dit roept. En om deze reden stoppen ze er een heel klein beetje zilvervlies rijst in, in hun voer. En als je dus twijfelt of je hond wel voldoende van deze vitamine B1 binnen krijgt: geef je af en toe een schepje zilvervliesrijst. Of havermoutvlokken. Even voor de duidelijkheid: ik doe dat al 5 generaties niet.

Je moet overigens ook één ding niet vergeten. Als je deugdelijk vers voert (liefst ongemalen vlees en vleesbot en orgaanvlees want door malen gaan voedingsstoffen sneller verloren in de vriezer): dan heeft een lichaam ook minder behoefte aan extreem hoge vitamine (zoals die bijv. beschreven zijn in bijv. de AAFCO of NRC requirements. Bezopen hoge doseringen vitamine E worden daar bijv. geadviseerd. Waarom? Ja, om goed te maken dat we honden volstoppen met geoxideerd-troep-eten. Al die hoge doseringen vitamines moeten ook goed maken dat we onze hondenvoeding volprakken met toevoegingen waar ze A)niks aan hebben en B)die de opname van vitamines en mineralen verhinderen. Denk maar eens aan koolhydraten (rijst, tarwe, mais, etc.) en peulvruchten, bijvoorbeeld. Laatst hadden we weer een hoop gedonder om graanvrije-brokjes die DCM (hart) veroorzaakte. Zie je wel, een hond heeft graan nodig was het verhaal. Nee sukkels, een hond heeft geen graan nodig maar peulvruchten in de hoeveelheden die ze in graanvrije-brokjes propte: veroorzaakte een opname probleem van belangrijke voedingsstoffen ::)
Er is geen enkel bewijs bij mijn weten dat afwisseling compleet maakt.
Ik heb in het verleden meerdere merken aangeschreven met de vraag hoe zij kunnen garanderen dat de voeding compleet is bij afwisseling en niemand kon mij dit aantonen (behalve dan verwijzen naar de theorie zoals je deze overal leest). Bij zelf samenstellen moet je enorm goed weten wat je doet en als je geen bloedonderzoek doet weet je ook niet of je hond tekorten of overschotten heeft. Een kvv merk die werkt met een nutritionist & een receptuurprogramma en analyses uitvoert geeft je al wel een heel stuk meer zekerheid. Ik vond trouwens nog wel dit onderzoek:

https://www.cambridge.org/core/journals ... TrpALlT9AM
Jeetje.... Ik weet bijna zeker dat ik weet wie dit beweert! Kijk, afwisselen doe je om de volgende reden: zelf eet jij ook niet iedere dag 2 appels, 2 boterhammen met belegen kaas, 3 aardappelen, 1 glas melk, 200 gram sperziebonen en 1 tartaartje. Toch? Je eet behalve appel ook banaan. Je eet in plaats van kaas ook wel eens worst of jam. Je drinkt ook wel een havermelk of karnemelk. Je eet ook wel eens bloemkool of worteltjes of andijvie. En je eet ook wel eens een kipdingetje of varkensdingetje. Toch? Zo geef je een hond niet alleen kipkarkas, rundvlees, runderpens, runderhart, rundernier en runderlever. Dag in dag uit. Je hond heeft ook specifieke mineralen en vitamines nodig die in lamsvlees zitten. En omdat wij geen zin hebben om van de voeding van onze hond wetenschap te maken: voeren wij lekker afwisselend en geven we voldoende goede extra's. Zoals groenten, rauwe eitjes, vette visjes, pitten, noten, zaden, zeewier, blauwe bessen, etc. etc.

Maar wat wil deze persoon nou eigenlijk bereiken? Dat jij hier komt vragen hoe het echt zit? Wil ze meer bepaalde KVV's verkopen? Wil ze je onzeker maken? Moet voeding terug een wetenschap worden? Zijn wij allemaal te dom om onze honden fatsoenlijk te voeren? Zien we ineens een enorme hoeveelheid vergroeide doodzieke honden? Passen deze praatjes goed in hun eigen verdienmodel?

Ik stel graag de volgende wedervragen: hoe komt het dan toch dat ik al 5 generaties gezonde honden heb rondlopen? OK, één uitgezonder, zij zit helaas in een urn. Lymfeklierkanker. Ik had laatst iemand in mijn postbakje hangen die beweerde dat zoals ik voerde ook niet gezond was want bij mij vallen ze ook op jonge leeftijd dood neer. En deze persoon doelde dan op mijn in 2019 overleden 6 jarige hond. Dood aan lymfeklierkanker. Ik neem aan dat we allemaal wel begrijpen dat dit niet voedsel gerelateerd is ::). Maar hoe komt het dat de fokker van 1 van mijn honden al sinds jaar en dag Lotgering voert en haar honden gemiddeld fluitend de 13 jaar halen en tot op hoge leeftijd met gemak dekken? En nee, dierenartsen zien niet vaker ongezonde honden met allerlei skelet problemen sinds BARF/KVV. Ik heb deze bewering eerder gezien en gevraagd mij cijfers te geven. Dat is 15, 10 en 5 jaar geleden en ik zit nog steeds te wachten.

Voeding is geen wetenschap (ja, je kunt dat er gemakkelijk van maken). Voeding is terug naar de basis. Jij weet ook best wat gezond en ongezond eten is voor jouzelf. En zo weet je ook wat gezond en ongezond is voor je hond. En mij hoor je niet zeggen dat er niks mis gaat in KVV land hoor. Dat daar veel cowboys rondlopen weet ik ook wel. Heel simpel. Koop je daar geen KVV. Koop je een beter merk. Of ga je zelf samenstellen. De oplossing zit 'm niet in een poedertje. Jij kunt niet ongestraft dag in dag uit rotzooimeuk uit de supermarkt eten dag in dag uit en dat goed maken door een vitaminepilletje. Dat geldt idem voor de hond.

En ik heb weer heel veel energie gestoken in iets waar ik eigenlijk gewoon geen zin meer in heb. Daarom beantwoord ik privé vragen ook niet die van zelfde mensen komen die jou nu proberen iets op je mouw te spelden. Zij roeptoeteren dat ik geen wetenschappelijk bewijs heb voor mijn beweringen. Ik heb al 100 keer gevraagd om wetenschappelijke bewijzen van wat zij rondtoeteren. Dat heb ik 20 jaar geleden, 15 jaar geleden, 10 jaar geleden, 5 jaar geleden en één jaar geleden gedaan. Nog nooit antwoord of reactie gekregen.... En ik iedere keer maar weer opnieuw wel mijn kant van het verhaal moeten verdedigen.

Kun jij niks aan doen Stephanie, ik neem jou niks kwalijk. Ik heb het boven als ik "jij" gebruik ook niet over jou. Ik snap dat jij onzeker wordt. Maar joh: niet doen. Voeding is geen wetenschap. Voor jouzelf niet, voor je hond niet. Kies gewoon goede KVV's uit of ga zelf samenstellen (zodat je weet wat je voert en welke verhouding en welke kwaliteit). Wissel diersoorten af. Wissel KVV merken af. Geef je hond lekkere extra's zoals een vet visje (laat KVV met zalm in de winkel liggen - dat is kweekzalm en daar heb je gewoon niks aan), geef zeewier, geef af en toe eens wat chlorella/spirulina, geef af en toe eens wat gemalen zaden/pitten en ga genieten van je hond. Laat je niet gek maken.

Ik wil je nog wel wat leesvoer aan de hand doen, sites van Internet. Maar ik heb nu even geen tijd om dat bij elkaar te zoeken. Ik moet met mijn 5de generatie KVV gevoerde pup naar het bos (die bij mij zelf samengesteld eet).
Door Lizzy
#3428065
Arikel van Erwin van Gijtenbeek gevonden en nou ga ik het hier neer zetten ook, voor ik het weer niet kan vinden :biggrin2:

Is een complete maaltijd wel effectief voor uw hond en/of kat? Bijna alle
voermerken zijn complete voeders, maar verschillen ondertussen wel
van samenstelling en analyses. Ze hebben dus allemaal hun eigen visie
over een complete voeding. Wel is er bekend wat de minimale
hoeveelheden aan voedingsstoffen moeten zijn om een dier niet dood te
laten gaan en ieder voermerk zal zich minstens aan deze minimale eisen
houden. Maar is dat dan wel de hoeveelheid die uw hond of kat nodig
heeft? Leeftijd, ras, dracht, zogen en sport hebben hier allemaal mee te
maken. Iedere dag geeft u een constante hoeveelheid voer aan uw
hond/kat. De verbranding van uw hond/kat is niet constant. U moet dus
de hoeveelheid voeding afstemmen op de beweging die uw dier gehad
heeft. Bij brok/blik zijn complete voedingen. Het wordt afgeraden om bij
deze voeders nog andere voeding te geven. Het zou immers het
"uitgebalanceerde" product uit balans brengen. Klinkt goed, denkt u, een
uitgebalanceerde constante samenstelling van het voer. Echter
juist iedere dag een uitgebalanceerde constante samenstelling geeft
op den duur voedingstekorten. Hoe kan dit? Er zijn drie
mechanismen die voeding van de darm de bloedbaan inbrengen.
Diffusie, osmose en actief transport. Het actief transport is een
mogelijkheid. Veel stoffen maken van hetzelfde transport mechanisme
gebruik. Als nu twee stoffen elkaar beconcurreren in dit transport zal de
“sterkste” (het voedingsmiddel met de sterkste affiniteit voor een
bepaalde receptor) het meest gebruik van dit transport maken en
overvloedig in het bloed terecht komen. De andere stof wordt dus niet
opgenomen en verlaat via de ontlasting het lichaam weer. Competitieve
inhibitie wordt dit genoemd. Zo kan dus een compleet voer op de lange
duur tot tekorten van bepaalde stoffen leiden. "Zuigende" werking De
gedachten van veel eigenaren, en ook diervoederfabrikanten, is dat er
een complete voeding in het dier gestopt moet worden. Men wil het liefst
alle voedingsstoffen in het dier "duwen." Dit is een verkeerde gedachte,
niet de voeding zelf bepaalt wat het dier opneemt, maar het systeem in
het dier bepaalt wat er opgenomen wordt aan voedingsstoffen. Wel de
kanttekening dat de voeding die gegeven wordt genoeg voedingsstoffen
bevat! Een lichaam streeft altijd naar een balans. (homeostase). Het
lichaam heeft een "zuigende" werking op de nutriënten waar het op dat
moment behoefte aan heeft. Een cel neemt immers niets op als het aan
alles voldoende heeft. Vergelijk het met uw auto.....tanken doet u toch
enkel als de tank leeg is? Wij hebben nog nooit iemand een volle tank
zien vullen. Door verschillende diersoorten, dus CarniVoer mixen, met
elkaar af te wisselen geeft u uw dier genoeg mogelijkheden om een
disbalans weer recht te trekken. Dit hoeft echt niet per dag te verschillen.
U kunt best per maand gaan denken. Voeden is dus geen duwende
werking maar een zuigende werking! Er moet eerst een relatief tekort zijn
voordat een cel een nutrient opneemt. Afwisseling in voeding is de
oplossing en veel leuker voor je huisdier Met brokvoeding wordt
afwisseling juist afgewezen, omdat dit vaak maag-, darmklachten geeft
bij het dier. Veel eigenaren hebben moeite dat hun dier iedere dag
hetzelfde voer krijgt. Verteringstechnisch is afwisseling van belang.
Rauwe voeding moet compleet zijn over een periode van vier tot zes
weken. CarniVoer heeft nooit een constante samenstelling. Deze dieren
die in CarniVoer zijn verwerkt, leven allemaal ergens anders, worden
anders gehouden en gevoerd. Uiteraard voldoen de dieren aan onze
kwaliteits-eisen. Wij kunnen het met onze kennis uitstekend
uitbalanceren, zodat er geen tekorten of overdaad kan ontstaan. Het
wisselen van diersoorten is nog een prima middel om tekorten aan
nutriënten te voorkomen. Een rund heeft immers andere verhouding
eiwitten, vetten en sporenelementen dan een kip of lam. Men kan veel
afwisselender voeren met CarniVoer en ook dat wordt zeer gewaardeerd
door uw hond/kat! CarniVoer is een uitgebalanceerde
prooidiervoeding. De samenstelling is gelijk aan de delen die de wolf of
katachtigen eten van een gevangen dier. Alle smaken kunnen met
elkaar afgewisseld worden. U hoeft niet bang te zijn dat uw dier
tekorten of overdaad aan nutriënten oploopt. Het advies wat wij geven is
dat u de mixen wisselt en regelmatig een B.A.R.F. product (vleesbot)
geeft. Dit is onder andere goed voor het gebit. Geen gebakken- of
gekookte botten/graten geven. Door bot/graat te verhitten verandert de
structuur en splintert het sneller en geeft kans op verslikkingsgevaar. Het
maagzuur kan verhitte botten/graten niet verteren. In de natuur heeft een
wolf/dingo/leeuw/marter enz. ook geen gasstelletje bij zich. Voeding van
uw hond en kat behoort niet enkel uit spiervlees, organen en botten te
bestaan. Uw hond en kat zijn geen "eenheidsworst" maar individuele
dieren met elk hun individuele behoeften net als wij mensen. Carnivoer
ontwikkelt en blijft dat doen supplementen als kruiden en een
paddenstoelenmix om aan alle behoeften van uw dier te voldoen. U kunt
te allen tijde minieme verse of vers gedroogde kruiden toevoegen aan de
voeding. Groene kruiden bevatten, onder andere, verschillende stofjes
die ontstekingsremmend werken, DNA repareren, bacteriën afremmen,
mitochondriën beschermen en oxidaties tegengaan. CarniVoer heeft
diverse Fyto-supplementen hiervoor ontwikkeld. Het goede van de
natuur gedroogd en fijn gemalen in een pot.
Door Basil
#3428068
Vorig jaar verschillende webinars gevolgd van Erwin, heel interessant.
Op hun facebookpagina kun je ook veel info lezen en je aanmelden voor die webinars.
Door StephanieDK
#3428084
Nou lieve mensen ontzettend bedankt!
Duidelijke taal en ik wist dat ik het niet al die jaren fout kon hebben gedaan, ook niet toen ik zelf samenstelde.
Ik ben alleen nogal onzeker en snel van mijn padje af te brengen.
Zeker als ik geen tegenargument/antwoord kan geven aan die mutsen op facebook, omdat ik simpelweg niet de kennis en ervaring bezit die jullie wel hebben.
Dit stelt me wel weer gerust! :biggrin2:

En Lizzy, wat ze hiermee willen bereiken is hetgeen ik me ook afvroeg..
Ik stelde namelijk de vraag hoe ik mijn hondjes aan het eten krijg en niet of ik nu wel of niet een KVV met premix moest kiezen.
Ze begonnen hier zelf over door mij te vragen waarom zonder en me vervolgens voor de voeten te gooien hoe gevaarlijk dit wel niet is… ::)

Ik denk echter wel dat verkoop er iets mee te maken heeft, want een van die dames werkt voor een KVV producent waarvan ze de naam niet genoemd heeft maar die wel premix in zijn product flikkert.
Dit is dezelfde dame die beweerde meerdere merken aangeschreven te hebben met de vraag hoe zij haar kunnen bewijzen dat de voeding compleet is bij afwisseling.
Op facebook heeft ze de naam Hanneke Laura.

Ik zou heel graag weer zelf gaan samenstellen, echter is dit door mijn ziekte veel te omslachtig plus mijn Chihuahua’s zijn daar veel te kieskeurig voor. Niet te doen haha.
We houden het dus maar bij KVV.
Dat is al moeilijk genoeg.
Ik kreeg de tip er Bonebroth over te doen en kijken of ze zo makkelijker eten.
Daarnaast natuurlijk flink afwisselen en kijken wat bevalt.

Ik houd jullie wel op de hoogte en nogmaals bedankt!!! :-*

Ohja! Mag ik jullie antwoorden gebruiken om als tegenargument te geven aan deze dames op facebook?
Vind wel dat ik hen mag zeggen hoe het werkelijk zit! ;)
Door Lizzy
#3428201
StephanieDK schreef: vr 18 jun 2021, 02:38 Nou lieve mensen ontzettend bedankt!
Duidelijke taal en ik wist dat ik het niet al die jaren fout kon hebben gedaan, ook niet toen ik zelf samenstelde.
Ik ben alleen nogal onzeker en snel van mijn padje af te brengen.
Zeker als ik geen tegenargument/antwoord kan geven aan die mutsen op facebook, omdat ik simpelweg niet de kennis en ervaring bezit die jullie wel hebben.
Dit stelt me wel weer gerust! :biggrin2:

En Lizzy, wat ze hiermee willen bereiken is hetgeen ik me ook afvroeg..
Ik stelde namelijk de vraag hoe ik mijn hondjes aan het eten krijg en niet of ik nu wel of niet een KVV met premix moest kiezen.
Ze begonnen hier zelf over door mij te vragen waarom zonder en me vervolgens voor de voeten te gooien hoe gevaarlijk dit wel niet is… ::)

Ik denk echter wel dat verkoop er iets mee te maken heeft, want een van die dames werkt voor een KVV producent waarvan ze de naam niet genoemd heeft maar die wel premix in zijn product flikkert.
Dit is dezelfde dame die beweerde meerdere merken aangeschreven te hebben met de vraag hoe zij haar kunnen bewijzen dat de voeding compleet is bij afwisseling.
Op facebook heeft ze de naam Hanneke Laura.

Ik zou heel graag weer zelf gaan samenstellen, echter is dit door mijn ziekte veel te omslachtig plus mijn Chihuahua’s zijn daar veel te kieskeurig voor. Niet te doen haha.
We houden het dus maar bij KVV.
Dat is al moeilijk genoeg.
Ik kreeg de tip er Bonebroth over te doen en kijken of ze zo makkelijker eten.
Daarnaast natuurlijk flink afwisselen en kijken wat bevalt.

Ik houd jullie wel op de hoogte en nogmaals bedankt!!! :-*

Ohja! Mag ik jullie antwoorden gebruiken om als tegenargument te geven aan deze dames op facebook?
Vind wel dat ik hen mag zeggen hoe het werkelijk zit! ;)
Aha. Ook deze persoon heeft dus een verborgen agenda, dat is duidelijk.

Ik weet niet of je deze discussie weer daarnaartoe moet brengen. Ik vind het een beetje ongemakkelijk worden eerlijk gezegd..... Ik kan je niet tegenhouden natuurlijk maar ik vind het ook ergens een beetje ongemakkelijk dat wij (beide partijen) ons nu via jou moeten verdedigen, snap je wat ik bedoel?

Gewoon lekker afwisselend KVV gaan voeren! En als je zonder vis voert, dan zou je kunnen kijken of je de KVV lekkerder voor haar kunt maken door er een beetje zalm of sardien uit blik doorheen te prakken. Dat is gezond en veel honden vinden dat errruggg lekker. Moet je alleen geen sardien in zonnebloem of soja olie nemen. Olijfolie of water is prima. Zalm is altijd op water. En dat is wilde zalm dus daarmee geef je haar ook nog eens wat extra omega 3 + vitamine D (wilde zalm is rijk aan vitamine D).
Door StephanieDK
#3428202
Klopt wat je zegt Lizzy, ik heb erover nagedacht en ik laat het rusten.
Dat ze maar denken wat ze willen toch..

Ja vis lusten ze hier niet dus dat is wel een probleempje, aangezien dat wel in een gezond voedingspatroon hoort.
Enig idee hoe ik dat op kan lossen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door