Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Collie kelpie crew
#3427805
Hallo iedereen!

Binnenkort komt er hier een pup bij. Een working kelpie reutje.
Een aantal jaar geleden heb ik me flink verdiept in het voeren van rauw (en onze huidige collie krijgt naast zijn brokken ook rauw bijgevoerd). Nu zou ik dit voor de pup ook graag doen, maar ik merk dat er ondertussen veel veranderd is op het gebied van rauw voeren, vergeleken met toen ik me aan het inlezen was.

Mijn vader zal waarschijnlijk veel van de verzorging op zich gaat nemen doordeweeks (ik ben student (diergezondheid en management) en ondanks dat ik de pup graag mee zou nemen naar de campus, is dit officieel niet toegestaan en zal het blijven bij af en toe mee sneaken voor hooguit een weekje).

Mijn vader heeft geen ervaring met het voeren van rauw en we hebben niet veel vriezer ruimte, vandaar dat het voor nu blijft bij 'supplementeren' met kvv, groentes, ei, etc.

Wat zou nu een goede kvv zijn, die ook geschikt is voor pups?
(de beginners informatie m.b.t. KVV heb ik compleet doorgelezen en de basis is ook bekend)


Ik hoor het graag van jullie en alvast bedankt voor het meedenken!
Door Lizzy
#3427813
Aedon900 schreef: za 12 jun 2021, 11:59 Hallo iedereen!

Binnenkort komt er hier een pup bij. Een working kelpie reutje.
Een aantal jaar geleden heb ik me flink verdiept in het voeren van rauw (en onze huidige collie krijgt naast zijn brokken ook rauw bijgevoerd). Nu zou ik dit voor de pup ook graag doen, maar ik merk dat er ondertussen veel veranderd is op het gebied van rauw voeren, vergeleken met toen ik me aan het inlezen was.

Mijn vader zal waarschijnlijk veel van de verzorging op zich gaat nemen doordeweeks (ik ben student (diergezondheid en management) en ondanks dat ik de pup graag mee zou nemen naar de campus, is dit officieel niet toegestaan en zal het blijven bij af en toe mee sneaken voor hooguit een weekje).

Mijn vader heeft geen ervaring met het voeren van rauw en we hebben niet veel vriezer ruimte, vandaar dat het voor nu blijft bij 'supplementeren' met kvv, groentes, ei, etc.

Wat zou nu een goede kvv zijn, die ook geschikt is voor pups?
(de beginners informatie m.b.t. KVV heb ik compleet doorgelezen en de basis is ook bekend)


Ik hoor het graag van jullie en alvast bedankt voor het meedenken!
Eigenlijk teveel om op te noemen. Eigenlijk alle merken die net even wat langer bestaan als een paar maandjes, merken die gemalen bot bevatten en alleen gemalen bot, merken die geen premix bevatten, merken die geen toevoegingen doen zoals lijnzaadolie, zonnebloemolie, zalmolie, merken die geen rijst of mais of granen toevoegen. En echt, dan blijft er nog super veel over.

Oh, qua rijst wil ik voor 1 merk een uitzondering maken. Bandit. Daar gaat een mini klein beetje bio zilvervliesrijst in en ik begrijp dat heel goed. Het is ook te weinig rijst om het merk daarom af te schieten want verder is het echt een van de betere. Maar het is bio en daar betaal je ook voor.

Maar Alroda, Bandit, BarfMenu premium, CarniVoer, Carnis, Darf, Dogmeat, enzovoorts. Het beste kun je per merk even kijken of ze "aan de eisen voldoen".
Gebruikersavatar
Door Collie kelpie crew
#3427847
Lizzy schreef: za 12 jun 2021, 15:01 Eigenlijk teveel om op te noemen. Eigenlijk alle merken die net even wat langer bestaan als een paar maandjes, merken die gemalen bot bevatten en alleen gemalen bot, merken die geen premix bevatten, merken die geen toevoegingen doen zoals lijnzaadolie, zonnebloemolie, zalmolie, merken die geen rijst of mais of granen toevoegen. En echt, dan blijft er nog super veel over.

Oh, qua rijst wil ik voor 1 merk een uitzondering maken. Bandit. Daar gaat een mini klein beetje bio zilvervliesrijst in en ik begrijp dat heel goed. Het is ook te weinig rijst om het merk daarom af te schieten want verder is het echt een van de betere. Maar het is bio en daar betaal je ook voor.

Maar Alroda, Bandit, BarfMenu premium, CarniVoer, Carnis, Darf, Dogmeat, enzovoorts. Het beste kun je per merk even kijken of ze "aan de eisen voldoen".
Bedankt voor je bericht!

In principe zijn er dus van bijna alle ''oudere'' merken ook puppy varianten? Iig bedankt ook voor de tips, daar ga ik even onderzoek naar doen :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Collie kelpie crew
#3427848
Ohw dan nog even een kleine vraag: zou het haalbaar zijn om bijvoorbeeld voor 200 gram kvv (+ groentes, yoghurt, eieren, etc.) per dag een menu te maken? En de rest dan aan te vullen met brok?
Door Lizzy
#3427849
Aedon900 schreef: zo 13 jun 2021, 17:29 Bedankt voor je bericht!

In principe zijn er dus van bijna alle ''oudere'' merken ook puppy varianten? Iig bedankt ook voor de tips, daar ga ik even onderzoek naar doen :biggrin2:
Je hoeft geen puppy variant te hebben. Volwassen honden eten hetzelfde als pups. Zelfde verhoudingen. Pups eten alleen in z'n totaliteit meer. Dus nee, je hoeft niet op zoek naar een puppy KVV!
Gebruikersavatar
Door Collie kelpie crew
#3427850
Lizzy schreef: zo 13 jun 2021, 17:39 Je hoeft geen puppy variant te hebben. Volwassen honden eten hetzelfde als pups. Zelfde verhoudingen. Pups eten alleen in z'n totaliteit meer. Dus nee, je hoeft niet op zoek naar een puppy KVV!
Ohw dat is fijn om te horen!

Ik heb nu voor 28 dagen een klein menu gemaakt (voor ongeveer 200 gram kvv per dag), met de volgende merken:

- 1x Alaska wild complete (800 gram) - fazant, kwartel, hert, makreel, haas, zalmolie
- 1x Alaska red complete (800 gram) - eend, paard, lam, zalmolie
- 1x Kivo kip (500 gram) - enkelvoudig
- 1x kivo kalkoen (500 gram) - enkelvoudig
- 1x kivo eend n (500 gram) - enkelvoudig
- 1x Kiezebrink lam (500 gram) - enkelvoudig
- 1x Dailymeat runderpens (1000 gram) - rund
- 1x Dailymeat paard/wild (500 gram) - paard, fazant, konijn
- 1x Dailymeat gansmix (500 gram) - rund, gans, lam

Met dan +- 20 tot 30 gram aan groente per dag.

Pens wordt dan verdeeld over meerdere maaltijden (dus geen pens dag oid). Voor de dagen dat er geen vis/visolie in de kvv zit, heb ik een visolie
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3427852
Ik zou dat niet combineren.
Ik zou dat mengen met vb de gans. Die gans (of iets anders, liefst niet te vet ) in de helft en dan 1 dag met pens en 1 dag met vis.
Kvv kan je gerust een dag of 2 na het ontdooien in de koelkast bewaren.
Door src_esther
#3427855
pearlsofpassion schreef: zo 13 jun 2021, 19:11 Ik zou dat niet combineren.
Ik zou dat mengen met vb de gans. Die gans (of iets anders, liefst niet te vet ) in de helft en dan 1 dag met pens en 1 dag met vis.
Kvv kan je gerust een dag of 2 na het ontdooien in de koelkast bewaren.
En dan bedoelt PoP dus niet combineren met brok.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3427859
Nee, ik zou geen vis en pens geven zonder wat anders bij.

Maar tiens, nu zie ik dat niet meer staan.. :???:
Ik dacht dat je pens en vis op 1 dag wou geven en je je afvroeg of dat wel verstandig was.
Zal ik wel met mn hoofd ergens anders gezeten hebben. ::) :P

Met brok zou ik voor alle duidelijkheid ook niet combineren. :biggrin2:
Door Lizzy
#3427880
Aedon900 schreef: zo 13 jun 2021, 18:28 Ohw dat is fijn om te horen!

Ik heb nu voor 28 dagen een klein menu gemaakt (voor ongeveer 200 gram kvv per dag), met de volgende merken:

- 1x Alaska wild complete (800 gram) - fazant, kwartel, hert, makreel, haas, zalmolie
- 1x Alaska red complete (800 gram) - eend, paard, lam, zalmolie
- 1x Kivo kip (500 gram) - enkelvoudig
- 1x kivo kalkoen (500 gram) - enkelvoudig
- 1x kivo eend n (500 gram) - enkelvoudig
- 1x Kiezebrink lam (500 gram) - enkelvoudig
- 1x Dailymeat runderpens (1000 gram) - rund
- 1x Dailymeat paard/wild (500 gram) - paard, fazant, konijn
- 1x Dailymeat gansmix (500 gram) - rund, gans, lam

Met dan +- 20 tot 30 gram aan groente per dag.

Pens wordt dan verdeeld over meerdere maaltijden (dus geen pens dag oid). Voor de dagen dat er geen vis/visolie in de kvv zit, heb ik een visolie
Prima!

Ik zou zelf alleen geen KVV kiezen waar al zalmolie in zit. Ik ben echt totaaaaaaaal niet kapot van zalmolie. Ten eerste komt dit altijd van gekweekte zalm. En gekweekte zalm is sowieso niet rijk aan omega 3 vetzuren (en daar geef je het voor) en bovendien worden zalmen onder erbarmelijke omstandigheden gehouden en krijgen ze veel medicatie toegediend. Wat jij dan weer aan je hond geeft.... Ik zou kiezen voor een KVV zonder zalm of visolie en zelf alleen een zeer goede vis of algenolie aan je hond geven in een capsule. Want olie in een fles vind ik ook een no-no omdat olie ontzettend snel ranzig wordt in contact met zuurstof. En eerlijk, ranzige visolie is veel ongezonder dan geen visolie.
Gebruikersavatar
Door Collie kelpie crew
#3427884
pearlsofpassion schreef: zo 13 jun 2021, 21:15 Nee, ik zou geen vis en pens geven zonder wat anders bij.

Maar tiens, nu zie ik dat niet meer staan.. :???:
Ik dacht dat je pens en vis op 1 dag wou geven en je je afvroeg of dat wel verstandig was.
Zal ik wel met mn hoofd ergens anders gezeten hebben. ::) :P

Met brok zou ik voor alle duidelijkheid ook niet combineren. :biggrin2:
Nee je hebt gelijk, het stond er eerst wel bij :-[ ::) Na nog ff gekeken te hebben kwam ik op 10 dagen vis/pens mix (van de 28), dus dat leek me sowieso niet geweldig hahaha.

Vandaar dat ik het weggehaald en aangepast.

Met brok combineren bedoel je mengen met brok? Dat was ik sowieso niet van plan. Alle maaltijden worden apart gegeven :)
Gebruikersavatar
Door Collie kelpie crew
#3427885
Lizzy schreef: ma 14 jun 2021, 07:08 Prima!

Ik zou zelf alleen geen KVV kiezen waar al zalmolie in zit. Ik ben echt totaaaaaaaal niet kapot van zalmolie. Ten eerste komt dit altijd van gekweekte zalm. En gekweekte zalm is sowieso niet rijk aan omega 3 vetzuren (en daar geef je het voor) en bovendien worden zalmen onder erbarmelijke omstandigheden gehouden en krijgen ze veel medicatie toegediend. Wat jij dan weer aan je hond geeft.... Ik zou kiezen voor een KVV zonder zalm of visolie en zelf alleen een zeer goede vis of algenolie aan je hond geven in een capsule. Want olie in een fles vind ik ook een no-no omdat olie ontzettend snel ranzig wordt in contact met zuurstof. En eerlijk, ranzige visolie is veel ongezonder dan geen visolie.

Fijn dat je dit zegt! Dit was voor mij nog onbekende info. De kvv van Alaska zou dan dus afvallen.
Wat voor soort algenolie zou je dan aanraden?

En dus ipv zalmolie toch een vis kvv bijgeven. Is het dan niet erg dat daar wel zalm in zit?
Door Lizzy
#3427886
Aedon900 schreef: ma 14 jun 2021, 10:50 Fijn dat je dit zegt! Dit was voor mij nog onbekende info. De kvv van Alaska zou dan dus afvallen.
Wat voor soort algenolie zou je dan aanraden?

En dus ipv zalmolie toch een vis kvv bijgeven. Is het dan niet erg dat daar wel zalm in zit?
Ik vind zelf Testa de enige fijne algenolie omdat daar zowel DHA als EPA in zit. En qua visolie vind ik Royal Green een hele goede.

Ik ben sowieso niet kapot van gekweekte zalm dus ook niet door de KVV.... Ik geef eens in de 2 maanden ook wel eens een zalmkop hoor, omdat ze het zo lekker vinden, maar geweldig vind ik het niet. Ik zou het daarom beperken.
Gebruikersavatar
Door Collie kelpie crew
#3427891
@Lizzy, bedankt voor alle tips! Ik ga er mee aan de slag :biggrin2:

@Pearlsofpassion, daar zou mijn voorkeur ook naar uit gaan, maar helaas is daar de mogelijkheid niet toe op het moment. Hopelijk in de toekomst :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door