Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door birthe.van-dijk
#3427541
Hoi,

Ik ben Birthe, baasje van Luna van bijna 1 jaar. Al sinds Luna bij ons is, eet ze kvv. Inmiddels zijn we erachter dat Luna reageert op granen (na brood pikken), dus daar zijn we alert op. Echter blijft ze veel krabben, vlooien zijn uitgesloten.

Vorige week kreeg ze serieuze wonden. Hup naar de dierenarts, waar bleek dat ze een bacteriële infectie had, mogelijk door zwemmen in vies water. Ze zit nu aan de antibiotica, moet 3x pw gewassen worden voor 3 weken en heeft tabletten tegen het krabben. Ook moest ze over op zalm of lam. Ik koos voor een vleesbrok, geen granen, maar ze weigert. Ze heeft van beide smaken 1x gegeten, maar haalt er nu haar neus voor op. Gevolg: ze eet al een paar dagen zga niet. Alleen de gestoomde zalm blokjes met haar pillen krijg ik er met moeite in.

Wat ga ik haar nu geven en is het zeker dat ze allergisch is voor vlees? Ik vermoed wel dat kip en rund iets doen, aangezien een aantal weken vooral smuldier kreeg ivm een financiële tegenslag. Deze is nu nog groter; een fortuin aan dure brokken en een dierenarts rekening die er niet om liegt. We willen het beste voor Luna, smuldier komt sowieso niet meer op het menu.

Kan iemand me adviseren wat ik het beste kan halen qua rollen kvv? Wil graag dat mijn meisje weer gaat eten, want dit bespoedigt het herstel natuurlijk ook niet (sinds vrijdag aan de medicijnen/shampoo, wonden zijn dicht, korstjes allemaal al weg).

Groetjes en alvast bedankt voor het delen van jullie expertise!
#3427542
Eerst een simpele vraag.

Wat kreeg ze ervoor?
Als het mijn hond was, kreeg ze gewoon wat ze ervoor kreeg..
Dat was blijkbaar duur voor je, dus het is niet de bedoeling dat dat blijft, maar daarvan weet je tenminste zeker dat het goed ging.. Veel kans dat dat nog steeds zo is. En dan kan je vanaf daar kijken wat er mogelijk is. Daar kunnen we misschien ook al bij helpen als je gewoon vertelt wat je gaf. Misschien is er echt een eliminatiedieet nodig.
#3427545
Dankjewel voor je reactie. Voorheen ging ik wekelijks naar een dierenwinkel een dorp verderop, waar ik allerlei rollen kvv haalde, voornamelijk van Barf en Degomeat, maar ook merkloos die mijn zus (barf/kvv-er op en top) met succes aan haar honden geeft (zij is kritisch op ingrediënten). Ik wil morgen proberen tussen werk door even wat te gaan halen, vraag me alleen af welke vlees/vis ik het beste aan kan schaffen :).
Door Lizzy
#3427553
birthe.van-dijk schreef: ma 07 jun 2021, 21:07 Hoi,

Ik ben Birthe, baasje van Luna van bijna 1 jaar. Al sinds Luna bij ons is, eet ze kvv. Inmiddels zijn we erachter dat Luna reageert op granen (na brood pikken), dus daar zijn we alert op. Echter blijft ze veel krabben, vlooien zijn uitgesloten.

Vorige week kreeg ze serieuze wonden. Hup naar de dierenarts, waar bleek dat ze een bacteriële infectie had, mogelijk door zwemmen in vies water. Ze zit nu aan de antibiotica, moet 3x pw gewassen worden voor 3 weken en heeft tabletten tegen het krabben. Ook moest ze over op zalm of lam. Ik koos voor een vleesbrok, geen granen, maar ze weigert. Ze heeft van beide smaken 1x gegeten, maar haalt er nu haar neus voor op. Gevolg: ze eet al een paar dagen zga niet. Alleen de gestoomde zalm blokjes met haar pillen krijg ik er met moeite in.

Wat ga ik haar nu geven en is het zeker dat ze allergisch is voor vlees? Ik vermoed wel dat kip en rund iets doen, aangezien een aantal weken vooral smuldier kreeg ivm een financiële tegenslag. Deze is nu nog groter; een fortuin aan dure brokken en een dierenarts rekening die er niet om liegt. We willen het beste voor Luna, smuldier komt sowieso niet meer op het menu.

Kan iemand me adviseren wat ik het beste kan halen qua rollen kvv? Wil graag dat mijn meisje weer gaat eten, want dit bespoedigt het herstel natuurlijk ook niet (sinds vrijdag aan de medicijnen/shampoo, wonden zijn dicht, korstjes allemaal al weg).

Groetjes en alvast bedankt voor het delen van jullie expertise!
Ik snap niet zo goed waarom ze over moest op zalm of lam? Ik zie het hele verband niet met haar klachten? Jeetje, ik mag het misschien niet zeggen maar wat een ongelofelijke ouderwetse standaard behandeling heeft ze van de dierenarts gekregen :-\ . Ik werd daar niet blij van. Wat voor pillen heeft ze gekregen?

Ik zou haar gewoon weer op haar KVV zetten die ze altijd kreeg. Of elke andere KVV waar geen granen en geen premix in zit. Dus dat zijn er behoorlijk veel.
#3427557
Ze heeft antibiotica voor de bacterie (cefabactin) en tabletten tegen de jeuk (apoquel) en galastop. De eerste twee hebben haar wonden wel in een paar dagen laten genezen. Ook haar schijnzwangerschap is eindelijk op zijn retour. Daarvoor moest ik een paar weken terug eerst pseudo pregnancy proberen, zonder succes. Inmiddels gaf ze een volle bak melk en was futloos.

Vanmorgen heb ik haar vuile pens gegeven en dat at ze direct op. Daarna een bak energie, lekker het bos in, waar ze in no time stond te badderen in een sloot met haar vriend. Dat mocht de komende 3 weken dus niet ::). Thuis even goed afgespoeld en hopen dat dat afdoende is. Maar oh, wat was ik blij met mijn ouderwets blije ei :)
Door Lizzy
#3427647
Fijn dat ze gewoon gegeten heeft. Ben je weer overgeschakeld op vers?

Fijn dat de wonden geheeld zijn. Ik denk dat het niet verkeerd is om haar na deze bom van chemische medicatie heel voorzichtig te gaan ontgiften en daarna haar darmflora opnieuw op te gaan bouwen met prebiotische vezels. Misschien zelfs verstandig om daar iemand met verstand van zaken te vragen je te helpen.
#3427952
Sorry voor de late reactie. Ze krijgt probiotica naast haar AB kuur. Het gaat echter alleen weer slechter met haar huid/vacht :(. Ze heeft echt flinke kale plekken, heeft zichzelf ook alweer te hard gebeten…

Ze eet nu enkel vers (van goede kwaliteit, geen rodi of smuldier meer) en gedroogde snacks (zoals altijd). Ook haar beloning bij trainen, bestaat enkel uit gedroogd(e) vlees/vis.

Ik weet het even niet meer. Vrijdag moet ze op controle. Ik ben heel bang voor weer een shitload aan chemicaliën. Ik ben vandaag maar weer begonnen met haar kale plekken insmeren met een beetje koudgeperste hennepzaadolie, dit is effectief tegen jeuk en huiduitslag. Ook ga ik na de AB langzaam de CBD terug opbouwen, daar was ik mee gestopt ivm de kuur en de mogelijke wisselwerking.

Luna heeft van pup af aan al vaak jeuk, maar dit leek lange tijd (met behulp van CBD) onder controle te zijn. Ik geloof dus best dat ze een wondje het en daar een bacterie in heeft gekregen met alle gevolgen van dien. Ik wil alleen niet meer allerlei rare shampoos en pillen.

Een kennis adviseerde me om haar een week of 2 enkel pens te geven, maar komt ze dan geen voedingsstoffen tekort?
#3427953
Ja, dat wordt een eliminatiedieet.
Dat wil zeggen, beginnen met 6 weken 1 diersoort voeren. Bij voorkeur een die ze nog nooit gegeten heeft.
Enkel pens lijkt me geen goed idee nee. Dat is idd niet compleet en je vermoed net allergie voor rund.

1 diersoort wil zeggen, echt niets anders!

Wat vreselijk trouwens dat ze weeral zo'n wonden heeft.
Daar kan ik je nu moeilijk in adviseren, maar je moet wel weten dat als ze medicatie tegen de jeuk krijgt, je geen eliminatiedieet tegelijk kan doen. Want dan zie je niet meer of er reactie komt.
Maar het klinkt wel als heftige reactie. :-\
Door Lizzy
#3427964
Ohw wat een ellende :'( . Ik kan me je radeloosheid goed voorstellen :-\ . Ik weet niet, ik heb het gevoel dat je hier misschien hulp bij moet gaan zoeken van bijv. een holistisch dierenarts. Een dierenarts die niet gelijk met een arsenaal met chemicaliën klaar staat. Zou je daar niks voor voelen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door