Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Samantha ter horst
#3425512
Even voorstellen, ik ben Samantha en ik heb 2 American bully pups van bijna 5 maanden oud, teefje weegt 20 kilo en onze reu weegt 22 kilo.
Nu heb ik een aantal jaar geleden mijn vorige reu ook KVV gegeven maar dit is allang geleden en ik mis de enige ervaring.
Wij voeren op dit moment het merk dogmeat ons week menu ziet er zo uit.
Maandag: 5 dierendeluxe
Dinsdag : eend
Woensdag : eend-zalm
Donderdag : paard-lam-konijn
Vrijdag : kalkoen-pens
Zaterdag: geit
Zondag: 5 dierendeluxe
Groentes tijdelijk mee gestopt omdat ze hier behoorlijk van aan de diarree kwamen.

Mijn vraag is hoe kan ik mijn menu nog beter maken en zorgen dat mijn pups het nodige binnen krijgen?
Ze krijgen beide 1 kilo op een dag verdeeld in 3 keer
Ik heb hier vooral gelezen dat ook veranderen van merken goed zijn, welk merk raden jullie dan aan? Er is zoveel meningsverschillen en zoveel te koop.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen🤗
Door eelke
#3425513
Hallo Samantha!

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een KVV die een natuurlijke calciumbron gebruikt. Verder kijk ik naar de samenstelling orgaan/vlees/bot, en heb ik zelf liever geen premix/vitaminemix erin.

Afwisseling is inderdaad goed! Ik zie nu ook al verschillende diersoorten in je menu zitten, dat is prima en ook belangrijk om op te letten. Verder kun je ook eens een eitje, of los visje (bv een harinkje) toevoegen als extra's.

Bij groentes is het niet heel gebruikelijk dat ze ervan aan de diarree gaan. Hoe gaf je de groente, en hoeveel?
Door Samantha ter horst
#3425530
Hoi eelke,

Ik voer ook liever geen combinatie met een premix/vitaminemix dat was ik van plan om in poeder vorm bij te voeren maar ik wacht op de allergie test uitslag van mijn reu.

Ik heb voornamelijk de boontjes doperwten en wortels gepureerd gevoerd begonnen met 1 thee lepel en verhoogt tot 90 gr extra als ik het goed heb heb ik daarna z’n 120 gr er bij gevoegd op een dag ze kwamen allebei aan de diarree en flink ook nu weet ik niet of dit daar door kwam of dat ze beide een bacterie hadden opgelopen ze hebben hier beide een kuur voor gehad ik zal het dus weer moeten proberen.

En hoe zie je het voor je om een harinkje te geven? Van uit de visboer?
Eitje heb ik geprobeerd deze eten ze beide in ieder geval niet met schil.

Helaas krijg in van dogmeat geen reactie terug als ik vraag wat de samenstelling precies is.
Heb jij nog andere tips kwa merk van KVV?
Door Lizzy
#3425531
Samantha ter horst schreef: di 04 mei 2021, 11:54 Even voorstellen, ik ben Samantha en ik heb 2 American bully pups van bijna 5 maanden oud, teefje weegt 20 kilo en onze reu weegt 22 kilo.
Nu heb ik een aantal jaar geleden mijn vorige reu ook KVV gegeven maar dit is allang geleden en ik mis de enige ervaring.
Wij voeren op dit moment het merk dogmeat ons week menu ziet er zo uit.
Maandag: 5 dierendeluxe
Dinsdag : eend
Woensdag : eend-zalm
Donderdag : paard-lam-konijn
Vrijdag : kalkoen-pens
Zaterdag: geit
Zondag: 5 dierendeluxe
Groentes tijdelijk mee gestopt omdat ze hier behoorlijk van aan de diarree kwamen.

Mijn vraag is hoe kan ik mijn menu nog beter maken en zorgen dat mijn pups het nodige binnen krijgen?
Ze krijgen beide 1 kilo op een dag verdeeld in 3 keer
Ik heb hier vooral gelezen dat ook veranderen van merken goed zijn, welk merk raden jullie dan aan? Er is zoveel meningsverschillen en zoveel te koop.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen🤗
Qua merken zou ik kiezen voor een merk met gemalen bot, zonder calcium supplement. En zonder premix. En liefst ook zonder rijst (hoewel ik de hoeveelheid zilvervliesrijst in Bandit acceptabel vind). En dan zijn er eigenlijk zoveel merken die je af kunt wisselen. Bandit is super (bio). Ik vind Barf Menu Premium (dat is zonder premix - ze hebben ook een versie met premix en daar zou ik zelf dus niet voor kiezen) een goed merk. En CarniVoer schijnt goed te zijn (dat ken ik zelf niet), Bibi natuurvoer en Bibimix is prima (ik vind de kip en lam versie niet fijn want daar zit rijst in), wat je nu voert is ook prima, over Tammenga hoor ik positieve geluiden. Vast nog wel meer mensen die je merken aan kunnen bevelen. Verder moet je hond het er ook goed op doen. Ik kan wel zeggen dat merk X fantastisch is maar als jouw honden het er niet goed op doen, dan is het niet goed voor jouw honden.

Verder denk ik dat je zelf best groentenmix kunt toevoegen en ik ben van mening dat de kans dat je honden diarree krijgen van de juiste groenten nihil is. Probeer eens een beetje gekookte witlof of courgette of andijvie of broccoli!

Als je een KVV voert waar vis in zit: dan zou ik niet nog meer vis toevoegen. Maar je kunt ook KVV voeren zonder vis en dan is het altijd goed om twee vette visjes per week erbij te geven. Denk aan panharing, sardien, kleine horsmakreeltjes. Ook mag je twee keer per week een rauw eitje met schil geven.
Door Samantha ter horst
#3425532
Hoi Lizzy,

Bedankt voor je antwoord! Ik ben nog afwachtend op de uitslag van een allergietest nu op dit moment ontwijk ik alle kip/rund varianten wanneer deze uitslag binnen is dan is het ook fijner om te zoeken naar een nog ander merk er bij.
Kook je de groentes van te voren? Want dit heb ik namelijk niet gedaan.
Ei met schil eten ze hier helaas niet.
Door Lizzy
#3425538
Samantha ter horst schreef: wo 05 mei 2021, 08:42 Hoi Lizzy,

Bedankt voor je antwoord! Ik ben nog afwachtend op de uitslag van een allergietest nu op dit moment ontwijk ik alle kip/rund varianten wanneer deze uitslag binnen is dan is het ook fijner om te zoeken naar een nog ander merk er bij.
Kook je de groentes van te voren? Want dit heb ik namelijk niet gedaan.
Ei met schil eten ze hier helaas niet.
De groenten moet je of rauw pureren of koken.

Jammer dat ze geen ei eten! Ook niet zonder de schil? Ik verkruimel de schil en meng het door het voer, anders laten ze hier de schil ook liggen.
Door src_esther
#3425545
Boontjes moet je sowieso koken. En misschien nog een groente toevoegen die onder de grond groeit. Bij voorbeeld pastinaak of bataat (zoete aardappel).
Doperwtjes gingen hier niet goed evenals alle koolsoorten, dat geeft meteen borrelende darmen.
Door Samantha ter horst
#3425601
src_esther schreef: wo 05 mei 2021, 16:58 Boontjes moet je sowieso koken. En misschien nog een groente toevoegen die onder de grond groeit. Bij voorbeeld pastinaak of bataat (zoete aardappel).
Doperwtjes gingen hier niet goed evenals alle koolsoorten, dat geeft meteen borrelende darmen.
Ja hier krijgen ze dus ook diarree van doperwten en wortels, andere groentes nog niet geprobeerd welke groentes kan je ze allemaal geven dan?
Door Samantha ter horst
#3425602
Lizzy schreef: wo 05 mei 2021, 10:51 De groenten moet je of rauw pureren of koken.

Jammer dat ze geen ei eten! Ook niet zonder de schil? Ik verkruimel de schil en meng het door het voer, anders laten ze hier de schil ook liggen.
Ik ga het eens proberen om het helemaal te prakken!
Als ik bijv haring wil geven die koop je schoon gemaakt bij de visboer? Of hoe moet ik dat voor me zien, en dit kan ik bijv geven wanneer ze geit hebben en dan de eend/zalm variant weg laten.
Ik heb namelijk ook ergens gelezen dat zalm niet altijd goed is omdat het gekweekte vis is?
Gebruikersavatar
Door pike
#3425603
Niet de "gewone" schoongemaakte haring geven want die is gezouten. Het gaat om rauwe vis, heel, met kop en staart en alles.
Als je je kvv bij dogmeat koopt dan kan je daar eventueel ook vis kopen:
https://www.dogmeat.nl/index.php?main_p ... 5a40ik6j94
In de viswinkel of bij de marktkraam kan je ook een kilozak sardientjes uit de diepvries kopen. Er zijn ook (Turkse, Marokkaanse) supermarkten die sardien uit de vriezer verkopen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3425607
Bij het viskraam kan je ook naar koppen en karkassen van vis vragen. Afval dus gratis dan he.
Als je een meewerkende visboer hebt, vraag je enkel vette vis. Haring, sprot, sardien, makreel, maar vb ook zeebaars en wijting reken ik daar wel onder. Dat is niet heel vet maar toch ook niet droog.
Door eelke
#3425609
pearlsofpassion schreef: do 06 mei 2021, 16:33 Bij het viskraam kan je ook naar koppen en karkassen van vis vragen. Afval dus gratis dan he.
Als je een meewerkende visboer hebt, vraag je enkel vette vis. Haring, sprot, sardien, makreel, maar vb ook zeebaars en wijting reken ik daar wel onder. Dat is niet heel vet maar toch ook niet droog.
Wel checken dat het geen gezoute vis is dan (vis die extra gezout is, zoutwater vis kan gewoon natuurlijk) Ik heb ook wel een tijdje resten gekregen van de visboer, maar daar zaten dan ook zoetwater vissen tussen en daar motten ze er een aantal niet van en dat is gedoe.

Vind zelf zo'n zak van bv dogmeat inderdaad handig. Af en toe een visje als 'extra'.
Door src_esther
#3425655
Samantha ter horst schreef: do 06 mei 2021, 14:39 Ja hier krijgen ze dus ook diarree van doperwten en wortels, andere groentes nog niet geprobeerd welke groentes kan je ze allemaal geven dan?
Van wortels diarree? Ik kan het me niet voorstellen. Boontjes en doperwtjes wel.
Overigens kook ik bijna alle groentes voor de groentemix, anders vreet meneer het niet.
Gebruikersavatar
Door pike
#3425656
pearlsofpassion schreef: do 06 mei 2021, 16:33 Bij het viskraam kan je ook naar koppen en karkassen van vis vragen. Afval dus gratis dan he.
Als je een meewerkende visboer hebt, vraag je enkel vette vis. Haring, sprot, sardien, makreel, maar vb ook zeebaars en wijting reken ik daar wel onder. Dat is niet heel vet maar toch ook niet droog.
Koppen en karkassen is mooi voor een barfhond, maar als vis bij kvv vind ik het persoonlijk niet geschikt.
Een zak met los ingevroren visjes (IQF) is bij kvv erg gemakkelijk en goed doseerbaar.

Je kan ook eens op de site van Floris kijken. Die heeft een keur aan kvv merken en verkoopt ook diverse vis. En levert elke week in je provincie:
viewtopic.php?f=4&t=139062

Wat de groente betreft, misschien heb je hier wat aan:
https://www.barfplaats.nl/handleiding-t ... -en-fruit/
Door Samantha ter horst
#3425730
Bedankt allemaal! Zeer nuttig informatie ik ga hier mee aan de slag.

Laatste vraag, mijn reu is voornamelijk drukker als mijn teef hij beweegt dus ook best veel hoe lossen jullie dit op met het voeren? Ik heb het idee dat hij meer nodig heeft maar hij zit al op een kilo per dag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door