Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ema
#3424799
Hallo allemaal ,

Sinds een week ben ik een blije eigenarisse van Pip, border collie , 9 weken en 4600g.
Pip heeft van de fokker brokken meegekregen die hij zeer slecht at. Eigenlijk soms minder de helft van wat hij moest eten.
Op de 4de dag bij mij heb ik Pip overgezet op KVV. Dit bevat hem uitstekend en hij eet eigenlijk alles dat hem aangeboden wordt. Bakje wordt nu heemaal schoon gelikt en paar x per dag gecontroleerd of het toevallig niet bijgevuld is :). Ik heb mijn vorige hond altijd op basis van zijn uiterlijk gevoerd en dat ging altijd goed. Nu zou Pip als ik moet geloven wat op verpakking staat 225g kvv moeten krijgen per dag verdeeld over4 porties. Dit heb ik gedaan maar naar mijn gevoel is het niet genoeg. Dag later heb ik 330g gegeven en dag later ietsje meer... maar wat is de juiste hoeveelheid bij een puppy? Ik vind 225g echt te weinig, maar wat is dan wel goed ? Zijn er meer zaken waarmee ik rekening moet houden bij een pup? Ik ben redelijk goed op de hoogte over de merken , en de afwisseling tussen verschilende diersoorten ... mijn vorige hond at ook KVV e soms BARF maar die was stuk ouder toen ik hem kreeg . En als hij vol zat liet die het staan. ALs ik PIP 500g geef eet hj 500g op...
Groetjes
Door Lizzy
#3424802
Ema schreef: wo 21 apr 2021, 15:55 Hallo allemaal ,

Sinds een week ben ik een blije eigenarisse van Pip, border collie , 9 weken en 4600g.
Pip heeft van de fokker brokken meegekregen die hij zeer slecht at. Eigenlijk soms minder de helft van wat hij moest eten.
Op de 4de dag bij mij heb ik Pip overgezet op KVV. Dit bevat hem uitstekend en hij eet eigenlijk alles dat hem aangeboden wordt. Bakje wordt nu heemaal schoon gelikt en paar x per dag gecontroleerd of het toevallig niet bijgevuld is :). Ik heb mijn vorige hond altijd op basis van zijn uiterlijk gevoerd en dat ging altijd goed. Nu zou Pip als ik moet geloven wat op verpakking staat 225g kvv moeten krijgen per dag verdeeld over4 porties. Dit heb ik gedaan maar naar mijn gevoel is het niet genoeg. Dag later heb ik 330g gegeven en dag later ietsje meer... maar wat is de juiste hoeveelheid bij een puppy? Ik vind 225g echt te weinig, maar wat is dan wel goed ? Zijn er meer zaken waarmee ik rekening moet houden bij een pup? Ik ben redelijk goed op de hoogte over de merken , en de afwisseling tussen verschilende diersoorten ... mijn vorige hond at ook KVV e soms BARF maar die was stuk ouder toen ik hem kreeg . En als hij vol zat liet die het staan. ALs ik PIP 500g geef eet hj 500g op...
Groetjes
Die 225 gram is gebaseerd op 5% van zijn lichaamsgewicht, toch? Dat is voor een hond van dit formaat ook niet zoveel. Pups eten 5% tot 10% van het lichaamsgewicht. Die 5% is voor grote rassen en die 10% voor hele kleine. Ik zou eerst eens 7% gaan voeren. Kom je op 320 gram.

Niet alle pups hebben een rem. Ik voer mijn pup 800 gram BARF per dag. Als ik hem anderhalve kilo geef, vreet ie het ook op.

Maarrrr, 4 maaltijden werkt hier ook gewoon niet. Dat zijn 4 te kleine maaltijden waardoor pup de hele tijd honger blijft houden. Ik ben overgegaan naar 3 maaltijden per dag. Dat kun jij ook doen.
Door Ema
#3424911
Dank je wel , ik heb de vlees over 3 porties verdeeld met gezonde tussendoortje tussen door.
Door eelke
#3424919
Kijk, eens zien hoe het daar op gaat.

Gaat het verder goed? Vermoeiend toch wel hé, zo'n pup. En zo leuk! Enneeehhh, je weet dat pups ook wel mogen barfen hé? Kan ook nog wel leuk zijn om rustig mee te beginnen als het zo'n lekkere eter is; wat om op te kauwen geeft nog meer voldoening. Maar, alles op zijn tijd hoor :)
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3424922
Ik heb mijn border collie altijd rond de 500 gram gegeven... In het begin op basis van 10%, en naarmate hij in gewicht aan kwam, ging het percentage naar beneden.... Dan vind ik 225 echt weinig klinken ::)
Door Ema
#3424937
eelke schreef:Kijk, eens zien hoe het daar op gaat.

Gaat het verder goed? Vermoeiend toch wel hé, zo'n pup. En zo leuk! Enneeehhh, je weet dat pups ook wel mogen barfen hé? Kan ook nog wel leuk zijn om rustig mee te beginnen als het zo'n lekkere eter is; wat om op te kauwen geeft nog meer voldoening. Maar, alles op zijn tijd hoor :)
Hallo Eelke, het is hard werken zo puppy... ik heb nog nooit zo vaak Nee...goed zo ... braaf moeten zeggen ::) . En de tandjes .. net naalden..
Ik vind barfen met zo kleine diertje te spannend :-[.
Voornamelijk de botten. Als die ietsje groter is gaan we rustig proberen.
Door Ema
#3424938
Fenixjuh schreef: vr 23 apr 2021, 21:55 Ik heb mijn border collie altijd rond de 500 gram gegeven... In het begin op basis van 10%, en naarmate hij in gewicht aan kwam, ging het percentage naar beneden.... Dan vind ik 225 echt weinig klinken ::)
Ik geef nu 330g kvv en iets van 60g gestoomd vlees van farm food . Dit moet nog op ,de fokker gaf het al.
Hij is nu 5kg dus is iets aangekomen. Ik kijk het even aan ,hij mag zeker meer als het nodig is.
Ik vraag me af hoe veel gram moet zo een puppy per week groeien / aankomen?
Door eelke
#3424939
Ema schreef: za 24 apr 2021, 08:07 Hallo Eelke, het is hard werken zo puppy... ik heb nog nooit zo vaak Nee...goed zo ... braaf moeten zeggen ::) . En de tandjes .. net naalden..
Ik vind barfen met zo kleine diertje te spannend :-[.
Voornamelijk de botten. Als die ietsje groter is gaan we rustig proberen.
Begrijp ik wel hoor, als zijn er natuurlijk ook pups die afgespeend worden op barf. Nekjes zijn wel een fijne om te starten, lekker zacht, en toch al 'in stukjes'.

Groeien verschilt natuurlijk per pup. Ik deed dat echt op het oog. Je moet wel echt veel te weinig voeren wil je pup langzamer gaan groeien daardoor; ze zullen eerder gewoon graatmager zijn dan.
Hier was het een lekker jojo-effect; waren ze te dun, dan ophogen, had ik opgehoogd, dan waren ze een paar dagen wat dikkig, maar ook daar groeiden ze dan weer 'uit' tot ze dan weer te dun waren. Gewoon lekker kijken naar je pup, en wordt ie niet te dik van de hoeveelheid die je nu geeft, dan kun je weer ophogen.
Door Ema
#3425011
Ik vind het wel grappig hoe snel het gaat , heb je een "dikke" pup en 3 dagen later denk ik moet ik gaan ophogen😊
Ik ga het idd op het oog doen want wat ik ook geef eet hij op...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door