Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door PiaSophia
#3423450
Hoi allemaal,

Wij hebben een Rottweiler puppy van 6,5 maanden (rond de 50 kilo denk ik, hij wordt morgen weer gewogen).
Hij at tot nu toe 1,5 kilo KVV per dag (3 keer per dag 500 gram), ongeveer 175 gram pens en stukjes groenten tussendoor.
Sinds een paar dagen eet hij moeilijker. Hij eet wel, maar laat de helft liggen. De pens gaat er wel in. Groente wil ook niet echt... Hij maakt verder geen zieke indruk.

Ik maak me niet direct zorgen nu, heb ook al contact gehad met iemand van het forum en ik denk zelf ook niet dat er veel aan de hand is. Maar ik vraag me wel af of een pup van 6,5 maanden zelf bepaalt hoeveel hij eet? Normaal schrokt hij alles snel op, maar nu dus niet. Kan het dat hij nu minder hard groeit en daardoor zelf minder nodig heeft? Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Alvast bedankt!
Door Lizzy
#3423456
Als het mijn hond was, ging ik voor de zekerheid even naar de dierenarts. Ook even laten controleren of het wisselen wel lekker gaat.

En verder is dit ook wel een leeftijd waarop jonge honden minder eten en waarom ze ook wel kieskeurig kunnen worden. Het wisselen van merken KVV is altijd zinvol. En misschien even heel andere groenten proberen (andijvie, witlof, courgette vinden ze vaak wel lekker).

Nou weet ik niet hoe hij eruit ziet natuurlijk. Is hij dik of dun of normaal? Heeft hij een groeispurt achter de rug? Ik vind 50 kg voor een jonge hond van 6,5 maand best wel veel klinken. Hij is dan redelijk tegen zijn volwassen gewicht aan het aanhangen? Maar goed, misschien kun je ons beschrijven hoe hij er momenteel uit ziet. Dan kunnen we ook beter bepalen of de hoeveelheid voer naar beneden moet.
Door MillyMol
#3423462
Een rottweiler reu van die leeftijd hoort tussen de 32-33 kg en 36-37 kg te wegen. Als die van jou met 6,5 maanden rond de 50 kg weegt dan lijkt me dat ruimschoots te veel.

Een volwassen rottweiler reu weegt max 50 kg. Dat is dan wanneer hij helemaal is uitgegroeid, zo rond de 24 maanden. Ik las dat je gaat wegen, dus ik ben benieuwd wat zijn werkelijke gewicht is, maar als dat nu al 50 kg is dan is het feit dat hij nu minder eet geen probleem.
Door Lizzy
#3423463
Als ik naar de reacties op die tabel kijk, lijkt van die tabel ook niet alles te kloppen. Maar, denk wel dat 50 kg erg veel is op 6,5 maand.
Door PiaSophia
#3423486
Bedankt beiden! Hij is niet dik, ook niet te dun, eigenlijk gewoon normaal. Het is een grote beer, die regelmatig gewogen wordt bij de dierenarts (we zijn er in de afgelopen maanden veel geweest i.v.m. Giardia problematiek en de nasleep ervan, dus hij is een tijdje elke 2 weken ongeveer en soms zelfs elke week gewogen, elke keer wanneer we langsgingen). De dierenarts heeft nooit iets over zijn gewicht gezegd. Ik zal zo kijken of ik een foto van hem heb waarop zijn hele postuur goed te zien is, dan kunnen jullie meekijken.

Hij eet vandaag weer beter. We hebben afgelopen weekend ook een druk weekend gehad, zou dat ook nog mee kunnen spelen?
Door PiaSophia
#3423487
Deze foto van een paar dagen geleden

Oh en laatste wijziging aan dit bericht: zijn moeder is ook groter dan de gemiddelde Rottweiler. Als ik het me goed herinner 60 - 65 kg, zonder overgewicht, gewoon heel groot. Dus ik denk niet dat de "gemiddelden"-tabellen voor hem opgaan, eerlijk gezegd.
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-04-06 om 16.07.11.png
Schermafbeelding 2021-04-06 om 16.07.11.png (604.89 KiB) 1346 keer bekeken
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door