Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3420910
Hoi,

Ik ben nieuw hier :-), Merijn is mijn Roemeense rescue, nu 6 maanden oud, ik heb hem nu anderhalve maand.

Ik had Merijn een week toen de jeuk begon, vooral zijn liezen en onderbuik hebben er last van maar ook wat algemene jeuk oksels + reeds behandeld voor dubbele oorontsteking. De voorzitter van de VZW waar hij vandaan komt vertelde me al dat veel Buitenlanders allergisch reageren op teveel eiwitten + rund + kip. Merijn is gevonden op straat dus heeft een zeer slechte start gehad en zijn lijfje kan de voeding blijkbaar niet verwerken. Ik heb hem meteen van de Edgar en Cooper brok pup versie met kip gehaald en op de zalm adult gezet. Nu dit tijdelijk want intussen de overstap aan het maken naar KVV.

Komt daarbij dat er aanleg tot HD is ontdekt. Ik zag al wat troubles met zijn achterhand, zowat raar huppelen, veel gaan liggen, uit de zetel denderen omdat hij zijn stabiliteit verliest en komt daarbij dat hij gewoon te snel is gegroeid. Op een maand 7 kilo er bij (en niet te dik) dat lijkt me gewoon teveel, te snel. Maandag ging hij binnen voor (verplichte) castratie maar ik heb dan in eens platen laten nemen van zijn heupen en jawel beide heupen Ortolani test positief. Castratie dus uitgesteld tot hij is uitgegroeid.

Ik las hier op het forum al dat HD en een te kort aan vit C gelinkt zijn. Gezien de slechte voeding die hij kreeg + het stressvolle transport wat de aanmaak van vit C dan blijkbaar kan verstoren gingen de alarmbellen aan.

Wat doe ik het beste? Wat kan ik hem bijgeven? Welke diersoorten raden jullie aan met uitsluiting van Rund en Kip (ik wil deze even er uit halen om wat die voorzitter zei) Hoe veel moet Merijn hebben want met een week reeds KVV merk ik dat hij is afgevallen (krijgt nu 900 gr per dag, Dogmeat, Raw4dogs + Barfbuffet.

Als blijkt dat rund en kip uitsluiten binnen een paar weken niks geeft laat ik alvast een allergie test doen voor omgeving en voedingsallergie. Dit deed ik na veel hotspots en miserie bij mijn vorige hond ook alleen kregen we de kans niet meer om hem met de allergie weer goed te krijgen omdat hij op een maand tijd vol kanker zat en ik hem dus moest laten gaan.

Nu met Merijn wil ik meteen alle hens aan dek om zowel HD als allergie zo goed als mogelijk te krijgen. Mijn vorige hond had kapotte knieen en allergie, ik wil de miserie die Nolan onder de klassieke geneeskunde heeft gekend echt besparen!
Bijlagen
156923489_377048456702117_9179269955643567465_n.jpg
156923489_377048456702117_9179269955643567465_n.jpg (724.83 KiB) 3556 keer bekeken
157150397_899534420828006_7058877118178094011_n.jpg
157150397_899534420828006_7058877118178094011_n.jpg (497.64 KiB) 3556 keer bekeken
156589480_3713938712025971_6705826099070974355_n.jpg
156589480_3713938712025971_6705826099070974355_n.jpg (381.33 KiB) 3556 keer bekeken
Door Lizzy
#3420934
Katrien van Merijn schreef: do 04 mar 2021, 15:34 Hoi,

Ik ben nieuw hier :-), Merijn is mijn Roemeense rescue, nu 6 maanden oud, ik heb hem nu anderhalve maand.

Ik had Merijn een week toen de jeuk begon, vooral zijn liezen en onderbuik hebben er last van maar ook wat algemene jeuk oksels + reeds behandeld voor dubbele oorontsteking. De voorzitter van de VZW waar hij vandaan komt vertelde me al dat veel Buitenlanders allergisch reageren op teveel eiwitten + rund + kip.

Merijn is gevonden op straat dus heeft een zeer slechte start gehad en zijn lijfje kan de voeding blijkbaar niet verwerken. Ik heb hem meteen van de Edgar en Cooper brok pup versie met kip gehaald en op de zalm adult gezet. Nu dit tijdelijk want intussen de overstap aan het maken naar KVV.
In alle eerlijkheid? Honden hebben niet zo maar een allergie voor teveel eiwitten en ook niet voor rund en kip. Dit is echt een verhaaltje dat ooit de wereld in is gekomen en ik er in ieder geval nooit meer uit ga krijgen. Het zit zo (ik ga het gewoon weer proberen): honden bouwen een allergie op (sommige) wanneer ze daar gevoelig voor zijn (kan komen door bijv. slecht functionerende darmen) en altijd dezelfde diersoorten (eiwitten zo je wil) krijgen. En wat zit er vaak in hondenvoer? (helemaal vaak in brokjes). Rund en of kip. Dus als je een gevoelige hond dag in dag uit rund of kip geeft: gaat hij daar een allergie voor opbouwen. En zo is dit verhaal ooit ontstaan. Want vroeger, had je alleen maar brokjes met rund of kip (de rest was niet aan te komen). En zo ontstond er ooit een hypoallergeen voer, namelijk met lam. Hollaaaadiejeeeee, voedsel allergische honden knapte ook op van die lamsbrokjes. Niet omdat lam zo bijzonder is of hypoallergeen. Welnee, het is gewoon een diersoort dat de allergische hond nog niet eerder had gezien en dus niet allergisch voor kon zijn en zodoende opknapte van de lamsbrokjes. Tot ie ook daar weer een allergie tegen had opgebouwd...... En dan begon het hele verhaal weer van voor af aan.

Ik gok het er eerder op dat de allergie van jouw hond in de omgeving zit. Of een combinatie van omgeving en voeding. Of een combinatie van stress, omgeving en voeding. Of een combinatie van slecht functionerende darmen (waar de beschermlaag niet goed van functioneert en zodoende stoffen in de bloedbaan terecht komen die daar niet terecht moeten komen) en een van de andere factoren.

Om uit te vinden waar het 'm in ligt ga je naar mijn mening het beste naar een goede holistische dierenarts, die ook verstand heeft van rauwe voeding.
Komt daarbij dat er aanleg tot HD is ontdekt. Ik zag al wat troubles met zijn achterhand, zowat raar huppelen, veel gaan liggen, uit de zetel denderen omdat hij zijn stabiliteit verliest en komt daarbij dat hij gewoon te snel is gegroeid. Op een maand 7 kilo er bij (en niet te dik) dat lijkt me gewoon teveel, te snel. Maandag ging hij binnen voor (verplichte) castratie maar ik heb dan in eens platen laten nemen van zijn heupen en jawel beide heupen Ortolani test positief. Castratie dus uitgesteld tot hij is uitgegroeid.
Fijn dat de castratie uitgesteld is. Naar mijn mening zou deze hond nooit maar dan ook nooit gecastreerd mogen worden. Want dat verzwakt ten alle tijden zijn spieren en die heeft ie met HD hard nodig. Stel de stichting voor om hem te laten steriliseren. Dan kan hij zich niet meer voortplanten maar behoud hij wel zijn hormonen en dus ook spieren.
Ik las hier op het forum al dat HD en een te kort aan vit C gelinkt zijn. Gezien de slechte voeding die hij kreeg + het stressvolle transport wat de aanmaak van vit C dan blijkbaar kan verstoren gingen de alarmbellen aan.
Dat kan. Hoeft niet. Heel vaak gaat het in het nest van de pup al verkeerd. Verkeerde ondergrond waar de hele jonge pups geen grip op hebben, samen met aanleg.
Wat doe ik het beste? Wat kan ik hem bijgeven? Welke diersoorten raden jullie aan met uitsluiting van Rund en Kip (ik wil deze even er uit halen om wat die voorzitter zei) Hoe veel moet Merijn hebben want met een week reeds KVV merk ik dat hij is afgevallen (krijgt nu 900 gr per dag, Dogmeat, Raw4dogs + Barfbuffet.
Ik zou beginnen met hem over te zetten op KVV. En ik zou hem daarbij een uitstekende visolie in een capsule geven. Ik vind zelf Royal Green tot een van de beste behoren. In Amerika hebben ze ook een paar zeer goede visolie's. Die kun je prima bij I herb bestellen. Let dan wel op dat je onder de €22 blijft of dat je voor verzending kiest waarbij je gelijk belasting en invoer afrekent. Nordic Naturals is een heel goed merk. Let er wel op dat je een versie kiest waar geen vitamine D aan toe is gevoegd.

Voor de HD zou ik persoonlijk eerst eens naar een goede chiropractor gaan. Of osteopaat. Osteopaat is misschien wel nog beter, kunnen ze gelijk zijn ingewanden behandelen. En de boel eens even recht zetten.

Verder, ja, kun je daar weinig mee, behalve naar een fysiotherapeut gaan voor goede spierversterkende oefeningen, zoals gezegd : niet castreren, nooit en goede voeding + visolie (omega 3). En verder is dat wat het is, je kunt daar niks meer aan doen, tenzij je hem laat opereren. Nieuwe heupen.
Als blijkt dat rund en kip uitsluiten binnen een paar weken niks geeft laat ik alvast een allergie test doen voor omgeving en voedingsallergie. Dit deed ik na veel hotspots en miserie bij mijn vorige hond ook alleen kregen we de kans niet meer om hem met de allergie weer goed te krijgen omdat hij op een maand tijd vol kanker zat en ik hem dus moest laten gaan.

Nu met Merijn wil ik meteen alle hens aan dek om zowel HD als allergie zo goed als mogelijk te krijgen. Mijn vorige hond had kapotte knieen en allergie, ik wil de miserie die Nolan onder de klassieke geneeskunde heeft gekend echt besparen!
Ik snap het. Ik denk allereerst dat je hond tijd nodig heeft. Als ik zijn dikke vacht zie, zou ik hem zelf ook naar een trimsalon brengen en hem heel goed laten verzorgen. Verder zou ik hem dus een goede visolie gaan geven (en die komt dus nooit in een fles, is nooit zalmolie en zit altijd in een capsule, geschikt voor menselijke consumptie). Omega 3 in visolie is ontstekingsremmend. En hem inderdaad op KVV zetten. En hem ook even de tijd geven. Want ook stress maakt een hond enorm gevoelig voor het opvlammen van allergieën. Eerst rust in de tent. Ik zit al te denken hoe je het best zijn darmen kunt ondersteunen. De pest in deze fase is dat probiotica vaak goed is voor darmen maar niet altijd direct. Ik zou hem gewoon eerst van een voeding afhalen waar koolhydraten in zitten. Dan op een KVV zetten waar absoluut geen rijst of andere gekkigheid in zit. Dan zou je L-Glutamine kunnen overwegen maar dat "moet" je doen in overleg met een holistisch dierenarts. Geef hem ook liefst op nuchtere maag een handje blauwe bessen (dus niet in combinatie met vlees) en geef hem door zijn KVV gekookte of gepureerde groenten, liefst bladgroenten en dingen als courgette, komkommer. Geen wortel, geen biet en geen pompoen of zoete aardappel. Zoveel mogelijk biologisch, als dat kan.

Als al deze maatregelen geen effect sorteren binnen nu en zeg een paar weken (dit soort dingen hebben altijd wel tijd nodig): dan zou ik toch echt naar een holistisch dierenarts gaan voor hulp.
Door Lizzy
#3420936
Oh. Je hond heeft wel voldoende vitamine D nodig. En dat moet je niet middels een supplement toedienen want een teveel aan vitamine D is net zo schadelijk als te weinig. Ik zou zelf een KVV geven zonder vis. En dan zou ik eens per week 1 of 2 kleine vette visjes geven zoals sardien en panharing. Niet meer dan dat, want deze vis bevat een stofje dat weer vitamine B1 afbreekt. En dan eens per week een stukje wilde zalm. En echt met de nadruk op wilde zalm want gekweekte zalm bevat en veel minder vitamine D en bevat ongezonde stoffen (zoals AB). Een stukje wilde zalm (meestal gewoon verkrijgbaar in de vriezer van je supermarkt) + twee vette visjes + twee rauwe eitjes + de KVV die je voert: zorgen er samen voor dat hij voldoende vitamine D binnen krijgt.
#3420941
Bedankt voor je duidelijke uitleg :-) ik mail de dierenarts meteen of steriliseren kan, heb er nog nooit van gehoord bij een hond, al hebben we van de stichting gelukkig uitstel tot een jaar dus ik heb nog even om een manier te vinden onder die verplichting uit te komen. Gezien zijn hele rustige en wat onzekere karakter was ik al geen fan van castreren.

Visolie in capsules, weer iets nieuws, blij hier terecht gekomen te zijn! Zijn vacht aan de rug staat zo warrelig van het bijten er in. Ben zelf hondentrimmer dus is gewassen/uitgeblazen met een Wildwish natuurlijke shampoo :-)

KVV weet ik nu waar naar kijken bedankt en die visjes vandaag alvast halen. Heel hard bedankt!
Door Lizzy
#3420943
Katrien van Merijn schreef: vr 05 mar 2021, 08:10 Bedankt voor je duidelijke uitleg :-) ik mail de dierenarts meteen of steriliseren kan, heb er nog nooit van gehoord bij een hond, al hebben we van de stichting gelukkig uitstel tot een jaar dus ik heb nog even om een manier te vinden onder die verplichting uit te komen. Gezien zijn hele rustige en wat onzekere karakter was ik al geen fan van castreren.
Niet iedere dierenarts doet dat. Maar het kan wel! En het lijkt me serieus in het belang van de hond.
Visolie in capsules, weer iets nieuws, blij hier terecht gekomen te zijn! Zijn vacht aan de rug staat zo warrelig van het bijten er in. Ben zelf hondentrimmer dus is gewassen/uitgeblazen met een Wildwish natuurlijke shampoo :-)
Kijk, dat je zelf hondentrimmer bent komt geweldig uit! Dan hoef ik jou verder niks meer te vertellen ;D . Het ziet er inderdaad een beetje ontploft uit he? Ik denk dat rauwe voeding + visolie al echt wonderen gaan doen.
KVV weet ik nu waar naar kijken bedankt en die visjes vandaag alvast halen. Heel hard bedankt!
Hartstikke goed! En als je vragen hebt: stel ze gerust he!
#3420944
Lizzy schreef: vr 05 mar 2021, 07:28 Oh. Je hond heeft wel voldoende vitamine D nodig. En dat moet je niet middels een supplement toedienen want een teveel aan vitamine D is net zo schadelijk als te weinig. Ik zou zelf een KVV geven zonder vis. En dan zou ik eens per week 1 of 2 kleine vette visjes geven zoals sardien en panharing. Niet meer dan dat, want deze vis bevat een stofje dat weer vitamine B1 afbreekt. En dan eens per week een stukje wilde zalm. En echt met de nadruk op wilde zalm want gekweekte zalm bevat en veel minder vitamine D en bevat ongezonde stoffen (zoals AB). Een stukje wilde zalm (meestal gewoon verkrijgbaar in de vriezer van je supermarkt) + twee vette visjes + twee rauwe eitjes + de KVV die je voert: zorgen er samen voor dat hij voldoende vitamine D binnen krijgt.
de visolie vond ik al :-) welke probiotica raad je aan want zoveel te vinden op het net ...
Door Lizzy
#3420946
Katrien van Merijn schreef: vr 05 mar 2021, 08:18 de visolie vond ik al :-) welke probiotica raad je aan want zoveel te vinden op het net ...
Dit gaat niet over visolie hoor, maar over vitamine D.

Ik raad nu nog geen probiotica aan. Maar als je dat wilt gaan geven: ik vind die van Puur prima.
#3420968
Lizzy schreef: vr 05 mar 2021, 08:21 Dit gaat niet over visolie hoor, maar over vitamine D.

Ik raad nu nog geen probiotica aan. Maar als je dat wilt gaan geven: ik vind die van Puur prima.
Sorry, ik had moeten reageren op je andere bericht! Bedankt voor de tip ivm het steriliseren, onze dierenarts stemde daar meteen in toe en dit gaat dus gebeuren :-)
#3420973
Welkom op barfplaats!

Ik schrok toen ik las van de castratie, maar gelukkig heb je die afgezegd. Wij hebben met het (verplichte) castreren van onze buitenlandse dame met gewrichtsproblemen gewacht tot ze 2,5 jaar was zodat de groeischijven zeker gesloten zouden zijn.

Heel veel geluk met Merijn, hopelijk knapt hij gauw op.
#3420995
Eef+Stippels schreef: vr 05 mar 2021, 20:52 Welkom op barfplaats!

Ik schrok toen ik las van de castratie, maar gelukkig heb je die afgezegd. Wij hebben met het (verplichte) castreren van onze buitenlandse dame met gewrichtsproblemen gewacht tot ze 2,5 jaar was zodat de groeischijven zeker gesloten zouden zijn.

Heel veel geluk met Merijn, hopelijk knapt hij gauw op.

Ja idd... ik ben ook heel blij dat mijn dierenarts eerst belde na de platen en zelf zei dit is niet gezond, dit moet op ze minst wachten. Ik was er al niet blij mee dat het 'moet' van de stichting al snap ik wel waarom... teveel oeps nesten. Nu had ik wel meteen een reden naar de organisatie en zal Merijn gewoon gestereliseerd worden en dus lekker hormonen behouden maar niet meer voor kleine Merijntjes kunnen zorgen top!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door