Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Bodhi sioux
#3420606
Hallo, ik had even een vraag.

M'n hondje heeft denk ik wat te harde ontlasting. Er zitten stukken ontlasting bij die uit elkaar brokkelen, maar ook stukjes bij die wat zachter zijn. Ik denk dat hij er ook een beetje last van krijgt omdat hij af en toe doet sleetje rijden terwijl hij geen last heeft van z'n anaalklieren (zitten niet vol).

Ik geef hem kvv van het merk Bandit en Alroda, verschillende smaken. Plus ongeveer 1/3 gestoomde en gepureerde groenten erbij. Hij krijgt ook nog probiotica, algenolie en kokosolie.

M'n hondje heeft een aanleg om snel last te krijgen van blaassteentjes (was een drama vorig jaar!), en ik dacht juist dat voornamelijk Bandit een goede calcium verhouding heeft. M'n hondje heeft geen last meer gehad van steentjes en ik ben wat huiverig om andere kvv te proberen.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen? En zal ik olijfolie en/of psylliumvezels kunnen bijgeven?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3420608
Mijn hond eet ook Bandit en Alroda en heeft soms ook behoorlijk harde keuteltjes.
Ik geef dan een heel klein beetje psylliumvezels op de kvv en dan is de dag erna zn poep zachter maar wel nog stevig.
Psyllium kun je dagelijks geven. Een speciale voor honden is niet nodig, je kunt t gewoon bij kruidvat of zo halen.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3420611
Bodhi sioux schreef: do 25 feb 2021, 12:43 Bedankt Pluk! En weet je hoeveel ik zou kunnen geven? M'n hondje weegt 9 kilo.
Ik doe t een beetje op het oog, denk dat t ongeveer een 1/2 tot 2/3 koffielepel is. Scott weegt iets meer dan 7 kilo, dus dat scheelt niet veel met jouw hond.
Door Lizzy
#3420625
Psyllium vezel is zeker een goed idee. Verder weet ik niet wat voor groenten je geeft maar ik zou vooral bladgroenten geven. Dat laxeert iets meer als groenten zoals wortel, biet en dergelijke.
Door Bodhi sioux
#3420631
Dank je voor de tip Lizzy, ga ik doen!

Wat ik me afvroeg over de groente; ik heb gelezen dat koken en pureren van groente teveel vezels kapot gaan, maar geldt dit ook bij stomen en pureren denk je?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3420632
Bodhi sioux schreef: do 25 feb 2021, 17:15 Dank je voor de tip Lizzy, ga ik doen!

Wat ik me afvroeg over de groente; ik heb gelezen dat koken en pureren van groente teveel vezels kapot gaan, maar geldt dit ook bij stomen en pureren denk je?
Groente geef je of gekookt/gestoomd of gepureerd omdat de hond de plantencellen niet zelf kan afbreken. Deze gaan door het verhitten of pureren kapot. Als je kookt/stoomt hoef je dus niet ook nog te pureren, dat is dubbelop.
Ik kook groente voor Scott mee met ons eten. Gewoon tussen de rijst of pasta (ik gebruik geen zout). Als de groente beetgaar is vis ik het uit de pan en geef het zo.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door