Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Maligator
#3420376
Ik heb zo vaak gelezen dat varkensvlees niet zo heel erg best is.
Maar nu zie ik op instagram zo vaak honden voorbij komen waar varken bij de maaltijd zit. En die honden zien er stuk voor stuk goed uit, sommigen zijn ook al een jaartje of 8 en eten hun hele leven al varken.
Laat ik voorop stel dat ik van mijn honden geen proefkonijnen maak door het ook te proberen...
Maar is het nu echt zo gevaarlijk?
Door Lizzy
#3420377
Maligator schreef: zo 21 feb 2021, 08:19 Ik heb zo vaak gelezen dat varkensvlees niet zo heel erg best is.
Maar nu zie ik op instagram zo vaak honden voorbij komen waar varken bij de maaltijd zit. En die honden zien er stuk voor stuk goed uit, sommigen zijn ook al een jaartje of 8 en eten hun hele leven al varken.
Laat ik voorop stel dat ik van mijn honden geen proefkonijnen maak door het ook te proberen...
Maar is het nu echt zo gevaarlijk?
De honden die je op Insta ziet, zijn vast geen Nederlandse honden. Honden die wonen in een echt Aujesky-vrij land. Wij zijn dat ook, Aujesky-vrij. En we zijn dan ook jaren geleden in NL opgehouden met vaccineren tegen Aujeszky. Dus nou, als je het mij vraagt is het niet of we ooit Aujeszky terug krijgen in dit land maar wanneer. En als jouw hond dan net een stuk besmet varkensvlees heeft gegeten (want dat komt met wat pech wel in de voedselketen terecht aangezien het onschadelijk is voor de mens): dan heb je pech en een dooie hond. Hoe groot is die kans? Ik denk heel klein. Maar aangezien ik het daarnaast ongezond vlees vind : neem ik het risico niet, voer ik het niet. Maar het staat ieder ander natuurlijk vrij om het wel te voeren.
Door Maligator
#3420380
Het zijn meestal honden uit Amerika.
Heb het ze ook al gevraagd, krijg continu hetzelfde antwoord. Dat het veilig is.
Ik voer het niet. Durf het niet
Door Lizzy
#3420384
Maligator schreef: zo 21 feb 2021, 10:04 Het zijn meestal honden uit Amerika.
Heb het ze ook al gevraagd, krijg continu hetzelfde antwoord. Dat het veilig is.
Ik voer het niet. Durf het niet
In Amerika hebben ze al 100 jaar geen Aujesky meer gehad volgens mij. Dus ze weten vaak niet eens wat het is, de ziekte van Aujessky.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3420430
Wordt het niet heeel af en toe nog gevonden bij ons?

Het risico dat hij het binnenkrijgt is zowiezo heel erg klein, maar het feit dat je hond dan gewoon dood is, maakt het toch weer een groot risico...
Door Siberienne
#3420441
pearlsofpassion schreef: zo 21 feb 2021, 21:07 Wordt het niet heeel af en toe nog gevonden bij ons?

Het risico dat hij het binnenkrijgt is zowiezo heel erg klein, maar het feit dat je hond dan gewoon dood is, maakt het toch weer een groot risico...
Ik dacht in NL varkens niet maar af en toe in wilde zwijnen in Europa? Maar daarbij, de vleesmarkt is zo ondoorzichtig...

In Noorwegen zit het in KVV ‘gegarandeerd van Noorse bodem’ maar ik vind het toch eng.
Door Lizzy
#3420450
pearlsofpassion schreef: zo 21 feb 2021, 21:07 Wordt het niet heeel af en toe nog gevonden bij ons?

Het risico dat hij het binnenkrijgt is zowiezo heel erg klein, maar het feit dat je hond dan gewoon dood is, maakt het toch weer een groot risico...
Ja. En ook in Duitsland en Frankrijk. En ook bij wilde zwijnen inderdaad. Ik pluk dit even van de site van de Universiteit Wageningen:
This is important, because Aujeszky's disease is certainly still active in Europe. Minor outbreaks have occurred in Germany and France over recent years, and the virus has been found in wild boar populations in Belgium, Germany and elsewhere. Very recently, in 2019, a few pig farms in Southern France were affected. Luckily, it was possible to contain these outbreaks rapidly.
Bron: https://www.wur.nl/en/Research-Results/ ... isease.htm

Daarom schrijf ik hierboven ook "het is niet de vraag of we hier in NL weer ooit een Aujesky uitbraak krijgen maar wanneer". Leuk hoor, dat we zijn gestopt met vaccineren omdat dit voor de export naar het buitenland interessanter is :-X
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door