Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3420084
Hoi,

Wij zijn net nieuw op het forum en nog echte beginners dus kunnen jullie hulp goed gebruiken.

Mijn sheltie Sky is een ongecastreerd reutje van 12 jaar. Hij is nooit echt een mega grote eter geweest behalve als de honden een stoommaaltijd of iets anders lekkers kregen(geef hem eens ongelijk :p) Wij voerde Renske brokken en af en toe dus zo´n maaltijd.
Vorig jaar december hebben wij helaas afscheid moeten nemen van onze witte herder van 13, sinds toen is zijn eetlust er niet beter op geworden en liet hij zijn brokken vaak staan. Ik maakte er vaak een activiteit van(voerbal, puzzel) of ik ging bij hem zitten dan at hij beter, maar toch liet hij het ook nog wel eens staan omdat hij er echt geen zin in had. Vlees ging er nog wel altijd heel goed in. Vaak wachtte hij met zijn brokjes ook tot Malaika klaar was met haar brokjes maar nu ze er niet meer is heeft die niet echt een reden om het dus echt op te eten want er is niemand die het nog af zou kunnen pakken. Door dat hij af en toe zijn maaltijd heeft over geslagen is hij me iets te dun geworden. Omdat hij die vlees maaltijden zo lekker vind dacht ik waarom zou ik kvv niet eens proberen? Ik heb me er vroeger ook veel over ingelezen maar toen niet overgestapt door verschillende redenen.

we zijn nu bijna 1week aan het kijken of het iets voor Sky is. Hij is geen moeilijke eter maar ook niet zo makkelijk als onze witte herder was. Zijn 1e maaltijd keek hij me ook aan van weet je zeker dat dit mijn eten is... Toch flink aan zijn maaltijd begonnen en tot nu toe er ook geen laten staan, dat is dus veelbelovend. Ik merk dat hij die brokken gewoon echt beu was en hier meer van kan genieten.
Maar we zijn nog echte beginners en ik vind het best nog een dingetje om een perfect menu samen te stellen, er is ook zoveel informatie. Deze 1e week heb ik vooral gekeken naar: vind hij het lekker?(voor dat ik veel geld kwijt ben met een voorraad in de vriezer) wat is er in de buurt te koop?(met een klein hondje net zo makkelijk om het zelf in de dierenwinkel te halen) wat vind hij van verschillende diersoorten afwisselen? enz.

Goede merken die in de buurt te koop zijn:
Barf Tinlo
Haaksbarf
Carnibest
Alaska (met wat aadachtspuntjes volgens voerwijzer)
Carnis (ook met wat dingetjes geloof ik)

verder ook farmfood maar volgensmij is voerwijzer hier niet zo over te spreken. Heb ook nog een heleboel renske spaarpunten daar is ook kvv van maar dat is volgensmij ook mwa. Wilde ook raw4dogs uitproberen maar dat verkooppunt is er mee gestopt. Vond die vis en wildmix misschien wel wat.

Wat we deze week hebben uitgeprobeerd:
eend, kip, lam premium van Tinlo en had de 1e keer een rol van carnibest maar weet zo niet meer welke en morgen krijgt hij haaksbarf paard.

Ik had het volgende menu als idee om dadelijk te gaan geven:
Maandag= pensdag rund (op aanraden van mensen op hondenpage 1 pensdag, maar vroeg me af of dit dus 100% pens moet zijn) heb nu een verpakking van farmfood 100% pens om te proberen. Wilde eigenlijk die van carnis halen maar die hadden ze even niet.
Dinsdag= gevogelte (kip, eend, fazant enz)
Woensdag= wild met een rauw eitje (denk aan hert, konijn enz)
Donderdag= lam
Vrijdag= visdag
Zaterdag= gevogelte
Zondag= ander hoefdier(paard, geit enz)

Moet nog kijken hoe en wat met groenten en andere toevoegingen?

Sky weegt nu 8,5 ongeveer maar ik voel zijn botten te goed. op aanraden van iemand van hondenpage voer ik nu 180g per dag (2x90), hopelijk komt hij hierdoor langzaam aan wat aan.

Mijn vragen:
-Wat is volgens jullie een goed menu en welke merken?
-Er stond iets van moeilijk verteerbare delen bij de tinlo lam, dit was iets met vacht. is dit nu wel of niet goed, maakt het iets uit?
-Moet de pensdag dus 100% pens zijn of gewoon door de week kvv met zoveel%pens voeren?
-Hoe doen jullie het met groenten, fruit, noten of andere toevoegingen?
-Op het begin kon de ontlasting wat anders zijn ivm ontgiften las ik, hoelang mag dit duren? (niet dat die nu slecht is maar wel een beetje anders nog)

Kortom, ik hoor graag al jullie ervaringen en adviezen want ik zie door de bomen het bos niet meer met al die %, informatie, merken enz. Of zeggen jullie ik was met een hond van 12 niet meer overgestapt daar heb ik namelijk ook aan getwijfeld maar omdat hij zijn brokken zo slecht at toch de keuze gemaakt om het te gaan proberen.

Ik hoor graag al jullie ervaringen. Wil het graag namelijk goed doen maar er is zoveel om naar te kijken dat ik het even niet meer weet. Sky mist natuurlijk ook zijn grote zus en moet dit ook een tijdje verwerken maar gelukkig geniet hij meer van het vlees en gaat dat er wel in, want wil niet dat hij nog dunner word.
#3420104
ManonvN schreef: di 16 feb 2021, 18:26 Hoi,

Wij zijn net nieuw op het forum en nog echte beginners dus kunnen jullie hulp goed gebruiken.

Mijn sheltie Sky is een ongecastreerd reutje van 12 jaar. Hij is nooit echt een mega grote eter geweest behalve als de honden een stoommaaltijd of iets anders lekkers kregen(geef hem eens ongelijk :p) Wij voerde Renske brokken en af en toe dus zo´n maaltijd.
Vorig jaar december hebben wij helaas afscheid moeten nemen van onze witte herder van 13, sinds toen is zijn eetlust er niet beter op geworden en liet hij zijn brokken vaak staan. Ik maakte er vaak een activiteit van(voerbal, puzzel) of ik ging bij hem zitten dan at hij beter, maar toch liet hij het ook nog wel eens staan omdat hij er echt geen zin in had. Vlees ging er nog wel altijd heel goed in. Vaak wachtte hij met zijn brokjes ook tot Malaika klaar was met haar brokjes maar nu ze er niet meer is heeft die niet echt een reden om het dus echt op te eten want er is niemand die het nog af zou kunnen pakken. Door dat hij af en toe zijn maaltijd heeft over geslagen is hij me iets te dun geworden. Omdat hij die vlees maaltijden zo lekker vind dacht ik waarom zou ik kvv niet eens proberen? Ik heb me er vroeger ook veel over ingelezen maar toen niet overgestapt door verschillende redenen.

we zijn nu bijna 1week aan het kijken of het iets voor Sky is. Hij is geen moeilijke eter maar ook niet zo makkelijk als onze witte herder was. Zijn 1e maaltijd keek hij me ook aan van weet je zeker dat dit mijn eten is... Toch flink aan zijn maaltijd begonnen en tot nu toe er ook geen laten staan, dat is dus veelbelovend. Ik merk dat hij die brokken gewoon echt beu was en hier meer van kan genieten.
Maar we zijn nog echte beginners en ik vind het best nog een dingetje om een perfect menu samen te stellen, er is ook zoveel informatie. Deze 1e week heb ik vooral gekeken naar: vind hij het lekker?(voor dat ik veel geld kwijt ben met een voorraad in de vriezer) wat is er in de buurt te koop?(met een klein hondje net zo makkelijk om het zelf in de dierenwinkel te halen) wat vind hij van verschillende diersoorten afwisselen? enz.

Goede merken die in de buurt te koop zijn:
Barf Tinlo
Haaksbarf
Carnibest
Alaska (met wat aadachtspuntjes volgens voerwijzer)
Carnis (ook met wat dingetjes geloof ik)

verder ook farmfood maar volgensmij is voerwijzer hier niet zo over te spreken. Heb ook nog een heleboel renske spaarpunten daar is ook kvv van maar dat is volgensmij ook mwa. Wilde ook raw4dogs uitproberen maar dat verkooppunt is er mee gestopt. Vond die vis en wildmix misschien wel wat.
In principe kun je alle bovenstaande KVV's gewoon voeren en het beste is nog om de merken af te wisselen. Natuurlijk kun je ook gewoon alleen Barf Menu, Haaksbarf, Carnibest voeren, maar ik zou zelf gerust ook Alaska erbij voeren. Farmfood ben ik ook niet weg van. Die hebben echt een kans laten liggen en een ouderwetse KVV geproduceerd waarvan ik zeg "mwah, zonde". Je kunt het ter afwisseling voeren hoor. Maar met deze inhoud:

Runderpens (75%), runderhart (8%), rundvlees, runderlever, schapenvet, rijst, zonnebloemolie (koudgeperst), lijnzaadolie (koudgeperst), vitaminen, mineralen, sporenelementen.

zeg ik: voegt eigenlijk drie keer niks toe. Schapenvet, rijst, zonnebloemolie, lijnzaadolie en premix... Eigenlijk gewoon 5 keer niks.
Wat we deze week hebben uitgeprobeerd:
eend, kip, lam premium van Tinlo en had de 1e keer een rol van carnibest maar weet zo niet meer welke en morgen krijgt hij haaksbarf paard.
Prima.
Ik had het volgende menu als idee om dadelijk te gaan geven:
Maandag= pensdag rund (op aanraden van mensen op hondenpage 1 pensdag, maar vroeg me af of dit dus 100% pens moet zijn) heb nu een verpakking van farmfood 100% pens om te proberen. Wilde eigenlijk die van carnis halen maar die hadden ze even niet.
Een pensdag is echt nergens voor nodig. KVV's (zeker die met rund) bevatten al pens en dat is ruim voldoende. In pens zit niks bijzonders. Dus heel eerlijk? Ik zou een pensdag schrappen.
Dinsdag= gevogelte (kip, eend, fazant enz)
Woensdag= wild met een rauw eitje (denk aan hert, konijn enz)
Donderdag= lam
Vrijdag= visdag
Zaterdag= gevogelte
Zondag= ander hoefdier(paard, geit enz)
Prima!
Moet nog kijken hoe en wat met groenten en andere toevoegingen?
In principe is het zo dat als je genoeg diersoorten afwisselt (en dat doe je) : hoef je niks meer toe te voegen. Maar het mag wel! En ik vind zelf groenten een super goede en gezonde toevoeging en ik zou dat zeker aanbevelen. Dat mag in de vorm van gekookte groenten (dat je overhoudt van je eigen maaltijd - alleen geen prei en geen ui en niet al te vaak koolsoorten - dat heeft invloed op de werking van de schildklier. Dus laten we zeggen: niet 5 keer per week kool maar 1 of 2 keer per week is prima). Een rauw ei of twee per week is ook prima. Je voert al eens per week vis middels KVV dus dat is ook prima.
Sky weegt nu 8,5 ongeveer maar ik voel zijn botten te goed. op aanraden van iemand van hondenpage voer ik nu 180g per dag (2x90), hopelijk komt hij hierdoor langzaam aan wat aan.
Dat is te weinig voor een kleine hond, 180 gram. Een kleine hond eet meer als een grote hond en dit is net 2% van zijn huidige lichaamsgewicht terwijl je hem dun vindt. Je "moet" eerder 3% van zijn gewenste lichaamsgewicht voeren. Wat zou een mooi gewicht zijn voor Sky? 9,5 kg? Als je daar 2% van voert (en dat is dus minimaal), mag hij al 190 gram per dag. Maar hij mag ook 3% als hij dat nodig heeft en dat is al 285 gram per dag. En stel je begint eens met 250 gram per dag, dan kun je kijken of hij te dik of te mager wordt en dan kun je meer of minder gaan voeren.
Mijn vragen:
-Wat is volgens jullie een goed menu en welke merken?
Als je KVV voert, dan werk je eigenlijk niet met menu's. Je wisselt gewoon merken en smaken af en dan komt het helemaal goed! Zoals jij het hierboven hebt gedaan is werkelijk heel serieus en dat mag ook! Maar het hoeft niet. Merken en diersoorten afwisselen: dat is de truc! Ik voer zelf samengesteld maar ik heb dan wat ervaring met Barf Menu Premium (de gewone voer ik niet want ik houd niet van de toevoegingen zoals zalmolie en premix) is erg goed. Ik vind Carnibest ook wel prima hoor, maar ben niet kapot van de premix en de toevoegingen. Ik vind die Alaska er trouwens ook prima uit zien. Haaksbarf ook even naar gekeken, ziet er ook prima uit. Dus met deze vier merken en verschillende diersoorten ben je al top bezig!
-Er stond iets van moeilijk verteerbare delen bij de tinlo lam, dit was iets met vacht. is dit nu wel of niet goed, maakt het iets uit?
In de Barf Menu Premix zit vacht ja. Dat is voor de vezels. En dat is uitstekend.
-Moet de pensdag dus 100% pens zijn of gewoon door de week kvv met zoveel%pens voeren?
Zoals boven: ik vind een pensdag flauwekul en ik zou daar vanaf stappen. Je kunt gewoon prima een KVV met rund geven en dan zit daar al pens in. Neem de Alaska rund: 85% Rund: pens(30%), bevleesde tongbotjes (30%), hart (15%), nier (5%), lever (5%), 15% groentemix: wortel (5%), spinazie (5%), bloemkool (5%). Ik weet bijna zeker dat er in Barf Menu lam premium ook lamspens zit. En zo verder. Dus ja nee, ik heb er niks mee. Dit is ooit in het leven geroepen (naar mijn beleving) door mensen die een dagje in de week lekker goedkoop wilde voeren. En die hebben daar een heel verhaal omheen geknoopt. Wat dan is gaan zwerven over het internet. Maar volgens mij val jij niet in de categorie mensen die vooral goedkoop willen voeren. Als het wel zo is en je wilt de kosten drukken: prima hoor, met mag! Maar koop dan gewoon lekker een kilo pens-lap en knip dat in lekkere grote stukken. Dan heeft de maag van je hond ook nog wat te doen!
-Hoe doen jullie het met groenten, fruit, noten of andere toevoegingen?
Fruit combineren met vlees gaat eigenlijk altijd opbreken. Dat gaat gisten in de darmen en ik vind het echt niks. Maar je mag op de nuchtere maag best fruit geven! Vooral blauwe bessen zijn gezond. Maar een stukje banaan of appel tussendoor is ook prima. Groenten kun je koken of rauw pureren en door de KVV doen. Ik vind het een uitstekende toevoeging.
-Op het begin kon de ontlasting wat anders zijn ivm ontgiften las ik, hoelang mag dit duren? (niet dat die nu slecht is maar wel een beetje anders nog)
Oh, honden die hun hele leven brokken hebben gehad, kunnen zo maar een paar weken nodig hebben om aan dit nieuwe voer te wennen. Twee a drie weken kan zo maar.
Kortom, ik hoor graag al jullie ervaringen en adviezen want ik zie door de bomen het bos niet meer met al die %, informatie, merken enz. Of zeggen jullie ik was met een hond van 12 niet meer overgestapt daar heb ik namelijk ook aan getwijfeld maar omdat hij zijn brokken zo slecht at toch de keuze gemaakt om het te gaan proberen.
Ik geef je grooooot gelijk om de overstap te maken! Het is nooit te laat om gezonder te gaan eten. Stel gerust al je vragen totdat je alle antwoorden hebt/tevreden bent. Daar zijn we voor.
#3420129
Ik heb onze 11 jarige Luna overgezet van brok naar rauw toen ze bij ons kwam wonen. Ging prima, ze at met smaak en verteerde het goed.

Toen onze andere hond overleed, begon de toen bijna 12 jarige Luna ook te meuten met eten. Zij leek ook geen reden meer te hebben om haar eten vlot op te eten. Na een en ander te hebben geprobeerd, wat steeds even hielp, bloedonderzoek laten doen. Haar nieren bleken erg beschadigd. Ik zou dus gezien de leeftijd en het meuten met eten zeker bloedonderzoek laten doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door