Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Sady
#3418892
Hoeveelheid: 5% van 9 kilo = 450 gram per dag / 3150 gram per week
[table]
[tr][td]Rauw vleesbot[/td][td] 45% : [/td][td] 203gr p/dag[/td][/tr]
[tr][td]Groentes[/td][td] 10% : [/td][td] 45gr p/dag[/td][/tr]
[tr][td]Orgaanvlees[/td][td] 20% : [/td][td] 90gr p/dag[/td][/tr]
[tr][td]Spiervlees[/td][td] 25% : [/td][td] 113gr p/dag[/td][/tr]
[/table]
Bekijk dit menu op http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/?menu=9nvmIW|fxPn2o

Sady is nu 3 weken bij mij en krijgt barfmenu premium ,, eitje in de week en vis, groenten en fruit. Het overschakelen van brok naar kvv ging probleemloos. M.a.w ze eet alles wat er voorgeschoteld wordt.
Ondertussen zou ik graag over willen schakelen naar Barf. Om te beginnen met zondags , als dat goed gaat , dan het hele weekend en daarna volledig.
Omdat ik door de weeks al voldoende afwisseling geef, lijkt het mij dat het met barf niet helemaal nauw kijkt als ik alleen zondags geef. Zeker niet als ik een ander diersoort geef dan de andere dagen.

Toch zit ik met een aantal vragen.
Zou ik ipv 2/3x per dag 1x barf kunnen geven ? Vanwege de hoeveelheid die ze mag , en ik verdeel het over 2-3 keer wordt het allemaal wel erg priegel.
Ze krijg nu op het oog ong 500 gram kvv . smorgens & savonds 200 en tijdens lunch 100 gram.

Als ik een kwartel geef , als rauw vleesbot/spiervlees met pens als orgaan en groenten erbij . dan lijkt het mij wel een goed begin.
Ik heb evt hert als extra spiervlees mocht een kwartel te weinig vlees bevat.

Zie ik het zo goed of heeft er iemand een ander idee ?
Door Lizzy
#3418897
Sady is nu 3 weken bij mij en krijgt barfmenu premium ,, eitje in de week en vis, groenten en fruit. Het overschakelen van brok naar kvv ging probleemloos. M.a.w ze eet alles wat er voorgeschoteld wordt.
Ondertussen zou ik graag over willen schakelen naar Barf. Om te beginnen met zondags , als dat goed gaat , dan het hele weekend en daarna volledig.
Omdat ik door de weeks al voldoende afwisseling geef, lijkt het mij dat het met barf niet helemaal nauw kijkt als ik alleen zondags geef. Zeker niet als ik een ander diersoort geef dan de andere dagen.
Ja nee, die redenatie kan ik helemaal volgen hoor.
Toch zit ik met een aantal vragen.
Zou ik ipv 2/3x per dag 1x barf kunnen geven ? Vanwege de hoeveelheid die ze mag , en ik verdeel het over 2-3 keer wordt het allemaal wel erg priegel.
Ze krijg nu op het oog ong 500 gram kvv . smorgens & savonds 200 en tijdens lunch 100 gram.
Sady is toch nog pup? Ik weet niet meer hoe oud ze is... Voor een pup zou ik dat niet doen. Ik zou zeker 2 maaltijden geven. En als ze geen pup meer is: dan nog vind ik het niet zo'n strak plan om van 3 maaltijden ineens op zondag alle 800 gram in 1 keer te geven. Ik zou dat in 2 keer doen, 2 keer 400 gram. Of je moet de dag ervoor 1 kg over 3 maaltijden verdelen en op zondag geen 800 gram maar 600 gram in 1 keer geven. Maar voor een pup zeg ik nee en voor een volwassen hond zou ik ook beginnen met het te verdelen over 2 maaltijden.
Als ik een kwartel geef , als rauw vleesbot/spiervlees met pens als orgaan en groenten erbij . dan lijkt het mij wel een goed begin.
Ik heb evt hert als extra spiervlees mocht een kwartel te weinig vlees bevat.
Ja hoor, dat klinkt als een strak plan!
Gebruikersavatar
Door Sady
#3418900
Hi Lizzy,

Het is 450 gram ong. ( Misschien heb ik het niet duidelijk geschreven) Ik zal dan toch op 2 houden en de kvv doordeweeks ook op 2 gaan zetten.
De visjes ga ik nu ook heel bestellen , dus dan krijgt ze de tijd om te leren knauwen.


Ze is een makkelijke hond (net als mijn vorige) , ze eet alles wat ik haar voorschotel.
Gebruikersavatar
Door Sady
#3418932
src_esther schreef:Je hoeft bij die BARF maaltijden op een dag niet elke keer alles te geven he. 's Ochtends bijvoorbeeld het vleesbot en 's avonds de rest of andersom kan ook.
Zou ze dan geen last krijgen van hardere ontlasting?

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Door src_esther
#3418935
Als het goed is niet. Maar je zou de verdeling ook anders kunnen doen. 's Ochtends helft vleesbot en al het spiervlees en 's avonds de rest. Of een andere verdeling die niet te omslachtig is.
#3418936
Ik heb tijden bij m'n katten het verdeeld tussen ; helft vleesbot + spier (+beetje vis) en helft vleesbot+ orgaan/kuiken.
De laatste jaren geef ik spier+kuiken/vis en alle vleesbot +orgaan.

Vroeger gaf ik dus maar 5x per week orgaan, 2 dagen kuiken en elke dag een beetje vis.
Nu geef ik alle dagen orgaan (wel telkens maar 1 soort per dag), 3 dagen kuiken en 4 dagen vis.
De ontlasting is niet merkbaar veranderd.

Mijn katten krijgen dus geen groenten (dat geef je best alle dagen) en jouw hond krijgt geen kuiken maar wel ei, dus das hetzelfde principe.
Ik weet niet of je er iets mee bent Maar misschien kan het je helpen om het een beetje verdeeld te krijgen. Het vleesbot samen met het orgaan is bewust omdat (het meeste) orgaan laxeert (al doet vis met graat en kuiken dat ook in lichte mate) en vleesbot stoppend werkt. Spier is eerder neutraal qua laxerend vermogen. Groenten laxeren ook lichtjes. Maar daarom is orgaan samen met vis/ei samen en dan vleesbot met spier en groenten vb, niet zo'n strak plan. Orgaan doe je best bij het vleesbot als je bang bent voor wisselende ontlasting.. Als je dagelijks gewoon orgaan en pens geeft, kan je de pens misschien wel bij de spier geven. Hangt er een beetje vanaf hoe je hond op pens reageert want dat wisselt naar het schijnt van hobd tot hond of het al dan niet laxeert.
Gebruikersavatar
Door Sady
#3419851
Eerste keer kwartel, net als mijn vorige hond een langzame eter. (Kauwt goed)
In de ochtend kwartel met pens/ groenten en beetje zalmolie.
Vanavond spiervlees en restant pens/groentenmix.

Je kan duidelijk zien dat ze geniet (wat een plus is)

Menu heb ik al samengesteld en kom uit op 9 soorten. Wat is de rekenhulp toch handig !!


Mijn vriend heeft een exelsheet gemaakt waardoor ik makkelijk zie hoeveel ik nog moet bestellen. Ook de diersoorten zijn zichtbaar. Zo is alles overzichtelijk en kan ik dingen aanpassen.


AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk


Gebruikersavatar
Door Sady
#3419872
Lizzy schreef:Jaaaa, ze geniet :smitten:

Geweldig om te zien :smitten:

(ik zou er alleen zelf wel een kleedje onder leggen dat direct in de was kan, voor de hygiëne).
Die kan ik uitwassen Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door