Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door RJ82
#3416496
goedemiddag,


wij zijn op zoek naar eierschaalpoeder en kwamen uit bij lunderland en wij vroegen ons af of dit een goed merk is,

wij snappen ook niks van de dosering en vroegen ons af hoeveel eierschaalpoeder er door het vlees van onze hond moet van 17,5kg

sammy krijgt 2 keer per dag 200 gram vlees en 1 keer per dag 100 gram,

als we per maaltijd eierschaalpoeder willen toevoegen hoeveel zou dat dan zijn?

dus hoeveel poeder op 200 gram vlees ( en hoeveel poeder op 100 gram vlees )



het staat er misschien allemaal wat omslachtig maar we wisten even niet hoe we het anders moesten formuleren, alvast onze excuses
Door Lizzy
#3416500
Volgens mij echt een prima merk en het is van biologische eieren dus dat vind ik zelf een voordeel.

Qua doseringen vind ik het volgende:

1 kg runderhart: ongeveer 6,5 gram toevoegen
1 kg rundvlees zonder vet: ongeveer 6,5 gram toevoegen
1 kg runderkopvlees: ongeveer 5,3 gram toevoegen
1 kg runderpens: ongeveer 1,3 gram toevoegen

Ik neem aan dat je geen vleesbot geeft, alleen vlees? (waarom eigenlijk, als ik vragen mag?). Geef je wel orgaanvlees? En pens? En groenten?

Wij doen hier gewoon simpel: 1 theelepel eierschaalpoeder op 500 gram vlees. En dat klopt ook wel aardig met bovenstaande, behalve als je veel pens voert. Dan kun je dus minder eierschaalpoeder geven.
Door RJ82
#3416505
Lizzy schreef: zo 27 dec 2020, 16:55 Volgens mij echt een prima merk en het is van biologische eieren dus dat vind ik zelf een voordeel.

Qua doseringen vind ik het volgende:

1 kg runderhart: ongeveer 6,5 gram toevoegen
1 kg rundvlees zonder vet: ongeveer 6,5 gram toevoegen
1 kg runderkopvlees: ongeveer 5,3 gram toevoegen
1 kg runderpens: ongeveer 1,3 gram toevoegen

Ik neem aan dat je geen vleesbot geeft, alleen vlees? (waarom eigenlijk, als ik vragen mag?). Geef je wel orgaanvlees? En pens? En groenten?

Wij doen hier gewoon simpel: 1 theelepel eierschaalpoeder op 500 gram vlees. En dat klopt ook wel aardig met bovenstaande, behalve als je veel pens voert. Dan kun je dus minder eierschaalpoeder geven.

hoi Lizzy,

na veel gedoe met kvv wat bij sammy gewoon niet goed valt en na een jaar klooien hebben we eindelijk voeding gevonden waar het voor nu goed mee gaat ( blikvoeding van Hermann's )

in de sensitive menu paard, zit eierschaalpoeder voor calcium maar in de sensitive menu konijn zit geen eierschaalpoeder voor calcium dus vandaar dat ik het zelf wil toevoegen, we zitten alleen even te klooien met de juiste dosering haha



sinds mijn laatste forumpost is er veel gebeurd, we zijn met sammy naar het mcd geweest voor een CTscan en een hart echo, de uitslag van de scan krijgen we morgen maar de uit de uitslag van de echo kwam dat sammy een lekkende hartklep heeft, het is gelukkig nog zo minimaal dat er verder nog niks mee gedaan hoeft te worden,

als er uit de CTscan niks raars komt aan de hand van de klachten ( trillen,gebogen rug, duidelijk pijn ) dan stuurt de orthopeed ons door naar een internist want de orthopeed zei dat de klachten die sammy heeft door zowel kunnen komen door lage rug pijn als buikpijn/maag klachten....


een heel verhaal sorry,


maar sammy mankeert nu even zo veel en met kvv ging het gewoon steeds niet dat we nu blij zijn met hermann's, we moeten alleen de juiste dosering van het eierschaalpoeder even uitvogelen vandaar deze forumpost
Gebruikersavatar
Door pike
#3416516
Lizzy schreef: zo 27 dec 2020, 16:55 Volgens mij echt een prima merk en het is van biologische eieren dus dat vind ik zelf een voordeel.

Qua doseringen vind ik het volgende:

1 kg runderhart: ongeveer 6,5 gram toevoegen
1 kg rundvlees zonder vet: ongeveer 6,5 gram toevoegen
1 kg runderkopvlees: ongeveer 5,3 gram toevoegen
1 kg runderpens: ongeveer 1,3 gram toevoegen

Ik neem aan dat je geen vleesbot geeft, alleen vlees? (waarom eigenlijk, als ik vragen mag?). Geef je wel orgaanvlees? En pens? En groenten?

Wij doen hier gewoon simpel: 1 theelepel eierschaalpoeder op 500 gram vlees. En dat klopt ook wel aardig met bovenstaande, behalve als je veel pens voert. Dan kun je dus minder eierschaalpoeder geven.
Waarbij dan wel de opmerking gemaakt wordt:
"De bovenstaande hoeveelheden hebben enkel betrekking op de neutralisatie van de fosforoverschot in rauw vlees en niet op de totale calcium behoefte van een dier! "

Dus is natuurlijk de vraag waarom wil je het toevoegen; om de hond in zijn calciumbehoefte te voorzien of alleen om de fosfor te neutraliseren?

6,5 gram poeder van Lunderland komt overeen met 2,5 gram Calcium (6,5x0,386), op een kilo vlees/orgaan is dat 0,25% Ca en dat is voor de totale calciumbehoefte te laag zelfs als het tot de laatste microgram wordt opgenomen.

En als je uitgaat van een theelepel eierschaalpoeder op 500 gram vlees, waarbij een theelepel 5-6 gram is, komt dat niet overeen met wat hier aanbevolen wordt (5-6,5 gram op een kilo). Want dan zijn het 2 theelepels op een kilo, zowat het dubbele.

Het blijft dubben met de poeders, vanochtend heb ik er nog op zitten rekenen (viewtopic.php?f=1&t=138862)
Door Lizzy
#3416534
pike schreef: zo 27 dec 2020, 20:40 Waarbij dan wel de opmerking gemaakt wordt:
"De bovenstaande hoeveelheden hebben enkel betrekking op de neutralisatie van de fosforoverschot in rauw vlees en niet op de totale calcium behoefte van een dier! "

Dus is natuurlijk de vraag waarom wil je het toevoegen; om de hond in zijn calciumbehoefte te voorzien of alleen om de fosfor te neutraliseren?

6,5 gram poeder van Lunderland komt overeen met 2,5 gram Calcium (6,5x0,386), op een kilo vlees/orgaan is dat 0,25% Ca en dat is voor de totale calciumbehoefte te laag zelfs als het tot de laatste microgram wordt opgenomen.

En als je uitgaat van een theelepel eierschaalpoeder op 500 gram vlees, waarbij een theelepel 5-6 gram is, komt dat niet overeen met wat hier aanbevolen wordt (5-6,5 gram op een kilo). Want dan zijn het 2 theelepels op een kilo, zowat het dubbele.

Het blijft dubben met de poeders, vanochtend heb ik er nog op zitten rekenen (viewtopic.php?f=1&t=138862)
Oh sorry! Jaaaa, je hebt helemaal gelijk, het is 1 theelepel eierschaalpoeder op 500 gram vlees dus 2 theelepels op 1 kg dus dat klopt niet met de hoeveelheid die Lunderland aan geeft! Dank je Pike, voor de correctie.

Het blijft inderdaad gewoon aankloten met die poedertjes.... Zeker als je niet helemaal weet wat ze in het blikvoer stoppen, kun je eigenlijk onmogelijk de juiste hoeveelheid doseren.

Staat er ook niks op het etiket, qua analyse van het blikvoer?
Door RJ82
#3416573
Lizzy schreef: ma 28 dec 2020, 07:31 Oh sorry! Jaaaa, je hebt helemaal gelijk, het is 1 theelepel eierschaalpoeder op 500 gram vlees dus 2 theelepels op 1 kg dus dat klopt niet met de hoeveelheid die Lunderland aan geeft! Dank je Pike, voor de correctie.

Het blijft inderdaad gewoon aankloten met die poedertjes.... Zeker als je niet helemaal weet wat ze in het blikvoer stoppen, kun je eigenlijk onmogelijk de juiste hoeveelheid doseren.

Staat er ook niks op het etiket, qua analyse van het blikvoer?

goedemiddag Lizzy,

als je kijkt op onderstaande dan zie je wel de analyse staan van paard, schaap en konijn, waarbij opvalt dat bij konijn niks van calcium in zit, vandaar dat ik daarbij graag zelfs wat eierschaalpoeder wil toevoegen ( wat wel in paard en schaap zit ) als er helemaal niks van calcium in zit ben ik bang dat sammy slappe ontlasting krijgt waar ze nogal gevoellig voor is....

paard: https://www.eko4petz.nl/a-37121187/herr ... escription

schaap: https://www.eko4petz.nl/a-30277729/herr ... escription

konijn: https://www.eko4petz.nl/a-53125180/herr ... escription
Door Lizzy
#3416575
OK, ik snap het. Bij het konijn schrijven ze inderdaad ook:

"Herrmanns Sensitive Konijn is speciaal voer voor honden op een uitsluitdieet of bij een overgevoeligheid voor kip en rund".

En daarom kunnen ze geen eierschaalpoeder gebruiken. Hoogst onverstandig om er dan geen vervangend calcium in te doen of een waarschuwing op te zetten dat dit niet vaker als 10 weken achter elkaar gegeven mag worden... Maar goed... Dat is niet jouw probleem!

Ik zou er ook wat aan toevoegen, eierschaalpoeder. En ik zou dan gewoon lekker 1 normale theelepel (niet met een grote kop erop) op 500 gram blikvoer doen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3416577
Bij paard en schaap staat exact hetzelfde en daar zit wel eierschaalpoeder in....

En er staat ook dat het "een zeer hoogwaardige en complete voeding" is. En bij compleet zou je toch in principe niets moeten hoeven toevoegen.

Misschien zit het er wel in maar staat het gewoon niet vermeld, fosfor bv staat ook niet vermeld, ook niet enig ander mineraal of vitamine. Het enige wat ze vermelden zijn de waardes om de calorische waarde te berekenen, die zijn bij mijn weten verplicht.

Ik zou zeggen geef voorzichtig wat eierschaalpoeder bij en kijk naar de ontlasting. Begin met niet teveel, bijv. 1/4 theelepel per maaltijd van 200 gram. Je kunt altijd wat meer geven als hij toch te slap poept, dat merk je snel genoeg, en als je daar dan gelijk op reageert door wat meer te geven is dat maar eenmalig. Als hij verstopt raakt omdat je met teveel begint ben je niet blij.

Calcium zit overigens ook in rijst (10 mg/100 gr), tapioca (20 mg/100 gr) en zoete aardappel (46 mg/100 gr.)
Door RJ82
#3416578
1/4 theelepel dat is een kwart toch?

ik ben zo slecht in dat soort dingen,

we zaten zelf te denken om gewoon 500 gram in een losse bak te doen voor 1 dag en dan goed 1 theelepel daar doorheen te mengen,

als we het per maaltijd willen geven word dat een heel gedoe denk ik,

ochtend: 200 gram vlees

17.00: 100 gram vlees

voor het slapen: 200 gram vlees




we hebben in de kast ook een potje multivitamine staan van het merk puur, weet niet of dat wat is voor dit vlees?
Door Lizzy
#3416585
RJ82 schreef: ma 28 dec 2020, 15:31 1/4 theelepel dat is een kwart toch?
Ja, dat is een kwart theelepel.
we zaten zelf te denken om gewoon 500 gram in een losse bak te doen voor 1 dag en dan goed 1 theelepel daar doorheen te mengen,
Pike adviseert een halve theelepel door de 500 gram konijn versie. En ik vind dat ze wel een punt heeft. Het kan ook altijd zijn dat ze er ook delen karkas van het konijn doorheen doen (en daar nog geen analyse van hebben getrokken) en dan zit er gewoon genoeg calcium in dit blik. Dus doe je er dan een hele theelepel doorheen, krijg je hond erg veel calcium binnen. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en tot je contact hebt gehad met de fabrikant een halve theelepel eierschaalpoeder op 500 gram blikvoer.
als we het per maaltijd willen geven word dat een heel gedoe denk ik,

ochtend: 200 gram vlees

17.00: 100 gram vlees

voor het slapen: 200 gram vlees
Je kunt het inderdaad in 1 bak gooien, doorroeren en verdelen. Je kunt ook een halve theelepel over bijv. de avond of ochtendmaaltijd gooien en alleen die maaltijd eierschaalpoeder geven. Het hangt ook erg af hoe de ontlasting van je hond is. Maar niet iedere maaltijd hoeft perse compleet te zijn.
we hebben in de kast ook een potje multivitamine staan van het merk puur, weet niet of dat wat is voor dit vlees?
Ik denk niet dat het nodig is. En ik houd ook niet zo van een multivit. Je kunt het best wel bijv. eens per week geven hoor, als je dat geruststelt. Maar ik zou het zeker niet dagelijks geven.
Door RJ82
#3416588
Lizzy schreef: ma 28 dec 2020, 15:42 Ja, dat is een kwart theelepel.


Pike adviseert een halve theelepel door de 500 gram konijn versie. En ik vind dat ze wel een punt heeft. Het kan ook altijd zijn dat ze er ook delen karkas van het konijn doorheen doen (en daar nog geen analyse van hebben getrokken) en dan zit er gewoon genoeg calcium in dit blik. Dus doe je er dan een hele theelepel doorheen, krijg je hond erg veel calcium binnen. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en tot je contact hebt gehad met de fabrikant een halve theelepel eierschaalpoeder op 500 gram blikvoer.


Je kunt het inderdaad in 1 bak gooien, doorroeren en verdelen. Je kunt ook een halve theelepel over bijv. de avond of ochtendmaaltijd gooien en alleen die maaltijd eierschaalpoeder geven. Het hangt ook erg af hoe de ontlasting van je hond is. Maar niet iedere maaltijd hoeft perse compleet te zijn.


Ik denk niet dat het nodig is. En ik houd ook niet zo van een multivit. Je kunt het best wel bijv. eens per week geven hoor, als je dat geruststelt. Maar ik zou het zeker niet dagelijks geven.


ik wil idd contact met ze opnemen alleen mijn engels/duits is niet zo goed als mijn chinees dus ik moet even kijken hoe ik dat ga doen
Gebruikersavatar
Door pike
#3416590
Ik sluit me aan bij Lizzy. Kijk eerst goed naar de ontlasting voor dat je misschien teveel geeft.
Ik zou het zelf dan liever door de 500 gram roeren, en niet alles door 200 gram. Gevoelsmatig.
Puur multi zou ik niet bijgeven bij een voer dat pretendeert compleet te zijn.
Door RJ82
#3416591
pike schreef: ma 28 dec 2020, 15:58 Ik sluit me aan bij Lizzy. Kijk eerst goed naar de ontlasting voor dat je misschien teveel geeft.
Ik zou het zelf dan liever door de 500 gram roeren, en niet alles door 200 gram. Gevoelsmatig.
Puur multi zou ik niet bijgeven bij een voer dat pretendeert compleet te zijn.
oke,

dus als ik het goed begrijp een halve theelepel door 500 gram
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door