Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door demon1902
#3416234
We hopen tegen de zomervakantie een eerste pup hier in huis te krijgen: een border collie. Vroeger hebben we katten gehad, die we KVV gaven, en ook de hond van mijn man vroeger heeft een tijd KVV gehad tot hij uit huis trok. Maar dit is al meer dan 10 jaar geleden.
Nu zitten we met een praktische vraag: hoe doen we dit qua hoeveelheid? We hebben dan maar 1 hond, die tussen de 300 tot maximum 400 gram zou moeten krijgen per dag. Maar de verpakkingen zijn soms 250 gram, soms 400, soms 500 tot 1kg of zelfs 1,5kg.
Als we laten ontdooien in de koelkast, hoeveel dagen kunnen we dan hiervan geven? (Vb. 1kg KVV = 3 dagen, maar kan dit wel eens ontdooid?)
Hoe doen jullie dit met 1 (middelgrote) hond?
(Vroeger gaf mijn man duck in plakjes van 100g aan zijn Jack Russel, heel handig te doseren, maar ik lees nu dat er veel betere kvv's bestaan)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3416235
Ik voer op binnen 3 dagen/72 uur.
Mits ontdooid in de koelkast gaat dat prima.

Scott eet maar 145 gr per dag dus ik koop bij voorkeur kleine verpakkingen van 250-300 gr.
Grotere verpakkingen (500 of meer) krijg ik niet op tijd gevoerd. Je kunt grote worsten ook in stukken snijden/zagen en dan per deel ontdooien, maar dat vind ik teveel gedoe.
#3416236
Ja, dat in stukken zagen hebben we vroeger gedaan voor de katten... Nooit meer! :o
Als 3 dagen haalbaar is, lukt het misschien om iets grotere verpakking te kopen. Zeker als ik de hoeveelheden die hier aanbevolen worden aanhoud (3% = +/- 500g op een hond van 17kg)
Gebruikersavatar
Door pike
#3416244
Ik heb er een van 17,5 kg die eet 500 gram per dag dus een kilo gaat in 2 dagen op. Maar soms meng ik er een ander rolletje van 250 gram door, dan gaat die kilorol in 3 dagen op. Drie dagen vind ik wel het maximum.
#3416272
Hakmes lichtjes erin slaan met de hand en dan met een rubberen hamer het hakmes er doorheen slaan, vind ik het makkelijkst en veiligst.
Gaat verrassend vlot.

Maar als het op gaat in 3 dagen zou ik het gewoon zo doen en niet staan portioneren..
Gebruikersavatar
Door Fioon
#3416278
Wanneer ik een bestelling binnen krijg zet ik de kilo rollen in een emmer koud(!) water. Na een klein uurtje verdeel ik ze in 3-en, doe het per portie in diepvrieszakjes en hup de vriezer in.
Gebruikersavatar
Door pike
#3416571
Fenixjuh schreef: ma 28 dec 2020, 10:54 Weet je zeker dat je op 300 gram uitkomt met een border collie? Klinkt best als heel weinig... ::)

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Het gaat wel om een pup, geen idee wat zo'n beestje weegt en waar die dus mee moet beginnen. Voor een volwassen en actieve border zal 300-400 gram inderdaad te weinig zijn.
#3416624
Ik heb mijn pup altijd hetzelfde gegeven ::)
5% van een pup-gewicht kwam ongeveer overeen met 2% van een volwassen hond...
Er zat wel wat variatie in qua gewicht, maar dat was makkelijk op te vangen met hamburgers van rodi/kwarteltje/beetje gehakt.

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pike
#3416727
Hmm ik herinner mij nog heel goed dat Duc als pup (volwassen gewicht werd 17,5 kg) indertijd op een gegeven moment op 10% stond (woog 7 kg en kreeg 700 gram). Hij is nu bijna 13 jaar oud en eet 500 gram, wat 2,85% is. Hij loopt nog dagelijks lekker zijn wandeling mee maar rennen is er niet meer bij. Mocht het binnenkort echt kouder gaan worden zal hij naar 3% moeten. Hij is een tikkeltje lichter gebouwd dan de meeste borders die ik tegenkom.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door