Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door donya
#3415419
Na het eten van zijn kvv wil mijn hond ineens drinken, heeft dorst. Dat deed hij eerst nooit.
Wat kan dit zijn?
Door Lizzy
#3415441
donya schreef: zo 13 dec 2020, 21:10 Na het eten van zijn kvv wil mijn hond ineens drinken, heeft dorst. Dat deed hij eerst nooit.
Wat kan dit zijn?
Ben je over op een ander merk? Drinkt hij alleen na het eten van KVV? Is de samenstelling veranderd?

Drinkt je hond dan nu ook teveel? Het is altijd handig om te meten hoeveel je hond per dag drinkt en te kijken of hij meer drinkt dan "normaal". Daar bovenop moet je dan ook 60% van de KVV aan water mee tellen.

Een gezonde hond heeft per dag tussen de 40-60 ml per kg lichaamsgewicht per 24 uur aan vocht nodig om te kunnen leven. Een kleine hond heeft wat meer nodig dan een grote hond.

Om te meten gooi ik 's morgens 1 liter water in de bak en meet ik na 24 uur hoeveel er nog in de bak zit.
Gebruikersavatar
Door pike
#3415540
Lizzy schreef: ma 14 dec 2020, 07:26 Ben je over op een ander merk? Drinkt hij alleen na het eten van KVV? Is de samenstelling veranderd?

Drinkt je hond dan nu ook teveel? Het is altijd handig om te meten hoeveel je hond per dag drinkt en te kijken of hij meer drinkt dan "normaal". Daar bovenop moet je dan ook 60% van de KVV aan water mee tellen.

Een gezonde hond heeft per dag tussen de 40-60 ml per kg lichaamsgewicht per 24 uur aan vocht nodig om te kunnen leven. Een kleine hond heeft wat meer nodig dan een grote hond.

Om te meten gooi ik 's morgens 1 liter water in de bak en meet ik na 24 uur hoeveel er nog in de bak zit.
Gelden deze getalletjes niet voor brok etende honden? Die drinken namelijk meer dan rauwvlees eters.
Door Lizzy
#3415550
pike schreef: ma 14 dec 2020, 22:31 Gelden deze getalletjes niet voor brok etende honden? Die drinken namelijk meer dan rauwvlees eters.
Het gaat er ook meer om dat je een indicatie krijgt van hoeveel je hond nou eigenlijk drinkt. En daarbij schrijf ik wel dat je het vocht in de KVV mee moet tellen tot het water wat je hond drinkt.

Ik laat ff zien wat ik bedoel. Mijn hond weegt 25 kg en eet bijna 1 kg per dag. Ik tel dan de 600 ml uit de verse voeding als water. Zou mijn hond daarnaast (want ik reken met het laagste getal, de 40 ml) verder nog 400 ml water mogen drinken uit de bak (want in totaal drinkt een hond van 25 kg x 40 ml = 1000 liter per dag). Nou, 400 ml: dat doen ze hier op de meeste dagen wel hoor. Als je dan ook de slokken mee telt die ze in het bos uit sloten en plassen drinken (want dat vinden ze kennelijk onweerstaanbaar lekker, wat ik daar ook van vind). Laat het iets minder zijn, laat ze 300 ml drinken. Maar als ze hier dus een paar dagen achter elkaar 700 ml water weg staan tanken uit hun bak (en we hebben geen uitzonderlijk heet weer): dan reken ik dat al als "hee, raar, ze drinken teveel". En ik ga niet naar de dierenarts met "ik denk dat mijn hond meer drinkt". Ik ga met mijn hond naar de dierenarts en zeg "normaal drinkt ze echt niet meer als 400 ml water op een dag en nu drinkt ze ineens 700 ml en dat is voor haar abnormaal" (en mijn dierenarts weet natuurlijk dat mijn honden rauw eten en ik het vocht mee tel - hij kent me en we hebben dit ook eerder aan de hand gehad. Jaren terug, met Fritzi. We waren natuurlijk bang voor een BMO. Die had ze niet maar ze bleek wel verhoogde nier en leverwaardes te hebben. Licht verhoogd. Problemen gingen vanzelf over, bloed was weer normaal en wij denken serieus dat ze misschien een kleine Lepto besmetting heeft gehad ofzo).

Als jouw hond na het eten van KVV zijn bek spoelt met water (en we gebruiken even de hoeveelheden en gewichten als in voorbeeld boven) en drinkt daarnaast heel weinig, zeg 200 ml a 300 ml water: dan valt dat binnen het normaal. Kun je de boel eens in de gaten houden en proberen te achterhalen (ander merk KVV ofzo) wat er aan de hand is, maar hier zouden dan niet direct alle alarmbellen op tilt slaan in de zin van "mijn hond drinkt ineens veel".

Dus ja, ik vind die getallen heel nuttig. Maar ik had er meer uitleg bij moeten geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door