Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Nikass
#3404594
Hoi allemaal, ik heb een vraag, niet zozeer een probleem, maar ben gewoon nieuwsgierig :)
Ik heb twee herdershonden van rond de 25 kg. Mijn reu is gauw overprikkeld en stressgevoelig.
Mijn honden eten normaal gesproken vijf dagen per week kvv (verschillende soorten) en twee dagen barf.
Wegens een verhuizing heb ik tijdelijk geen diepvries en krijgen ze Renske gestoomd voer.
Nu is me opgevallen dat sindsdien hun ontlasting anders is. Het is bruin van kleur ipv heel donker. Het is wel stevig, maar lijkt iets droger en het is vooral ontzettend weinig.
Nou lijkt me dat laatste op zich een goed teken; mijn reu poepte vrij vaak en veel. Ik weet dat altijd ook een beetje aan zijn gemoedstoestand.
Maar nu ben ik verbaasd over de mini hoopjes en de mindere frequentie. (Mijn reu kan soms wel vier keer per dag poepen, vooral op een wandeling poepte hij meerdere keren. Nu lijkt dit teruggebracht tot 1-2 keer).
Ik ben benieuwd wat de andere ontlasting over het verschil in voer/de samenstelling van het voer zegt.
Volgens mij zitten op dit forum veel mensen die hier verstand van hebben. Dus ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Dank je wel vast!
Gebruikersavatar
Door pike
#3404614
Ik heb twee honden die afgelopen jaar een tijdje Renske hebben gegeten. Twee fauven, een van bijna 14 jaar en 11 kg en een van 12 jaar en 17 kg.
Mijn oudste at daarvoor kvv omdat hij geen bot meer kan eten/verteren. De ander at barf.
Beide honden produceerden meer ontlasting op Renske. Vormvast maar niet hard. Eenheidsdrollen, altijd hetzelfde uitzien. Ongeacht de versie. Zij kregen hier de naam van "typische Renskedrol" (want keutels waren het niet. Niet zo donker inderdaad, vrij licht van kleur.

De hond van 17 kg heeft na de Renske een tijdje op verse kvv gestaan. De ontlasting daarop was zeer wisselend. SOms heel veel en flinke (bepaald niet zo stevige) drollen (die hebben hier de bijnaam gekregen van "typische Duukiedrol", omdat de hond Duc heet :biggrin2: ), soms weinig en dan keurig harde keuteltjes. Dat was dus afhankelijjk van de soort kvv die hij kreeg:
De rollen met een hoog calciumgehalte (dat is dus niet hetzelfde als het
botgehalte) gaven weinig en zeer stevige tot zelfs te harde ontlasting. De rollen met een hoog gehalte aan orgaanvlees (en/of ander mogelijk slachtafval, dat kan je niet zien natuurlijk) gaven veel en ook zachtere ontlasting.
In feite is het dus zo dat je aan de ontlasting kunt zien wat zo'n beetje de samenstelling is van je kvv. Let wel: de kwaliteit weet je nog steeds niet.

De ene kvv gaf dus meer ontlasting dan Renske, de ander minder. Meer was altijd zachter, minder was altijd harder.
Renske bevat een deel granen of andere koolhydraten, dat zorgt hoe dan ook al voor meer ontlasting dan een goed uitgebalanceerde barfmaaltijd. Maar vergelijken met kvv is eigenlijk niet te doen omdat de verschillende merken en smaken zo verschillend zijn qua samenstelling.

De jongste fauve van 17 kg staat nu weer een tijdje op barf. Hier kan ik, door zelf samenstellen, de ontlasting heel goed regelen. Hij staat op 45% vleesbot, maar als ik bot met heel veel vlees heb (bv. poten met alle vlees er nog aan) schroef ik dat vleesbot op naar 55-65% ten koste van de hoeveelheid spiervlees. Doe ik dat niet, dan poept hij veel en niet stevig. Kaler bot (bep. karkassen en ribben) geven met 45% prima ontlasting (en langer eetplezier voor de hond).
Door Nikass
#3404629
Mijn honden hebben op Renske dus bijzonder weinig ontlasting. Dat wil toch zeggen dat vrijwel alles uit de voeding wordt opgenomen?
Ik weet alleen niet waardoor het lichter van kleur is?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door