Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Mieke Rutten
#3386049
Hallo,
ik heb een boxerreu die vanaf februari 2019 tobt met zijn blaas.
Al een keer geopereerd aan de blaas. Stenen eruit en opgestuurd naar RC Lab
Uitslag meer dan 80 procent Struviet en minder dan 20 procent uraat.

DA wilde dat ik per direkt stopte met vers vlees voeren en dieetvoer ging geven.
Helaas zei hij dat op een dusdanig lompe manier waardoor ik ben gewisseld naar een DA die wel openstaat voor een andere kijk.

Sindsdien is het een af en aan van blaasontstekingen door verschillende bakterien. En dientengevolge ook van AB kuren.

Nu ben ik bij een uroloog met hem sinds eind augustus.

Hij heeft weer eens een AB kuur gehad en sinds vorige week maandag AB vrij.

IK kreeg ook bij deze dok het advies om dieetbrok te voeren.

Heb op de verpakking gekeken en gedacht..... Dat liever niet.

Nu is mijn vraag> Hij kreeg vaak verschillende smuldiersmaken maar niet de compleet, hij krijgt af en toe geperste brok.

IK wil graag KVV voeren daar ik voor mijn werk veel op weg ben.... maar welke?

Ik heb op aanraden van DA Tannetje appelazijn 2 dd 3 ml en 2 dd een cranberry capsule

Sindsdien is de pH van de urine van 8 naar 6 a 6,5 gegaan.

Is het nu wel of niet ok om smuldier te voeren, welke KVV zonder premix dan wel.

Ik ben voor iedere tip dankbaar. Groeten van Mieke en boxerreu Olix
Door src_esther
#3386050
Hier een lijst van Voerwijzer.

Daar zitten merken tussen die ik niet ken of slechte ervaring mee heb. Ik zou je die niet aan durven raden.
Alaska, Daily Meat, Haaksbarf, KB raw, Lotgering en TamRo heb ik weleens in huis gehad maar werden niet goed gegeten of veroorzaakten borrelende darmen (vermoedelijk door groente). Lotgering vond ik er ronduit smerig uitzien en stonk, de andere zagen er best redelijk uit (wel soms erg veel vet) maar vielen niet zo best.
Deze ken ik wel en heb ik redelijke tot goede ervaring mee:
Alroda puur, Bandit (compleet maar ik zou toch afwisselen), BarfMenu Premium (let op de gewone variant heeft wel een premix), Carnivoer en Darf (compleet maar ik zou toch afwisselen).

Let trouwens op dat de urine niet te zuur is, want dan krijg je weer andere problemen.

Succes met het mannetje.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3386054
Heb je nu kvv gegeven en daar die capsules en die azijn bij? En daar heeft hij nog steeds blaasontstekingen op?

Het is lastig uitmaken welk oorzaak is en welk gevolg. Het blaasgruis of de blaasontstekingen. Maar ze versterken elkaar zowiezo.
De bacteriën in de blaas maken de urine basisch en daardoor wordt struviet gevormd. Door struviet wordt de blaaswand beschadigd en krijg je gemakkelijker ontstekingen.

Is hij al een tijd klachtenvrij geweest of is dit een cirkel die maar niet doorbroken wordt?

Alleszinds zou ik een goede kvv geven (nee, Smuldier is niet zo'n goede) zonder koolhydraten, of maar zeer zeer weinig.
En dan die verzuurders die je van Tanneke gekregen hebt.
Maar ondertussen wel de pH goed in de gaten houden he.
Door Mieke Rutten
#3386090
pearlsofpassion schreef: ma 16 sep 2019, 15:08 Heb je nu kvv gegeven en daar die capsules en die azijn bij? En daar heeft hij nog steeds blaasontstekingen op?

Hij kreeg altijd een afwisseling van Smuldier, Smldier kompleet, verschillende vleessoorten en vleesbot van de firma Lennartz uit Duitsland, zelfgekookte groenten en als ik op reis was ook Cavom <een geperstebrok>.

Hij is daar zonder problemen 4 jaar meegeworden. Mooi gelijkmatig opgegroeid, glanzende vacht, super mooi gebit enfin de voordelen van vers.

Tot december 2018 de problemen met plassen geleidelijk begonnen. En iets dunnere straal, en af en toe een beetje nadruppelen na het plassen. Prostaat is meermaal nagekeken en was eind december vergroot. maar niet dramatisch vergroot.

In februari 2019 had hij bloed bij het plassen en toen bleek dat hij blaasstenen had en blaasontsteking. Stenen middel operatie verwijderd en opgestuurd. UItslag stenen zie boven.

Vanaf februari is het een af en aan van blaasonstekingen.

Daar ik aan de voeding op aanraden van een voedingsdeskundige van de RUU niks hoefde te veranderen, ben ik zo blijven voeren als bovenstaand.

De laatste blaasontsteking is van eind augustus en toen heb ik niet alleen Olix aan urologe mevrouw Zaal voorgesteld, maar ook telefonisch advies van Tannetje Koning ingewonnen. Dit omdat ook de urologe meende dieetvoer. Nadat ik de samenstelling van verschillende firma s heb bekeken, bijna van mijn stoel viel.... tarwe, mais, aardappelen. Ik meende toch dat juist die ingrediënten ervoor zorgen dat de urine basisch wordt. Bovendien zijn de brokjes zo mini klein, dat is niet erg handig als je een boxer hebt van 30kilo.

Tannetje adviseerde mij de Cavom eerst maar weg te laten en 2 x daags 3ml Appelazijn te geven en 2 x daags Cranberrie capsules en die zeker een half jaar door te geven.

Meten is weten en voor dat ik de appelazijn heb gegeven heb ik eerst blanko pH-metingen gedaan van de ochtendurine die was 8 - 7.5 - 7.5
Hij stond toen al wel op de amox/clavulaanzuur. Toen de appelazijn gegeven en ongelovelijk de pH zakte naar 6 en nu ist hij deze afgelopen 5 dagen netjes tussen de 6- 6.5.

Merk ook aan Olix dat hij veel beter in zijn vel zit. Hij is blijer!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door