Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3385945
Gebruiken jullie supplementen vopr de honden als je een kvv zonder premix voert?
Heb een e-book van Billinghurst en ben dat aan het lezen. Die heeft het over supplementen als levertraanolie en kelp. Lees hier ook veel over chlorrela. Zijn deze supplementen nuttig en zijn ze nodig?

Ik ga van de week darf kvv proberen. Heb de varianten kalkoen, eend en zalm besteld. Ieder 1/3e.
In de zalm variant zit 10% zalm.
Daarnaast ga ik dan een groentemix bijgeven en af en toe wat noten en een eitje. Is dat voledoende of is een van bovenstaande supplementen toch aan te raden als aanvulling?
Door Lizzy
#3385954
Ian Billinghurst... Ja, die is wel erg supplementen-geil :biggrin2: . Persoonlijk, als je mijn mening wilt weten (maar ik geef wel erg vaak mijn mening :biggrin2: ) moet je ver uit de beurt blijven van levertraanolie. Het bevat veel vitamine A en ook wel D en een teveel aan deze beide vitamines zijn schadelijker dan te weinig. Aangezien er in KVV altijd lever zit en daar voldoende vitamine A en D in zit: doe je er gewoon niet goed aan om dat toe te voegen, levertraan.

Kelp. Of zeewier. Ja, dat kun je af en toe toevoegen. Maar je moet wel weten dat er erg veel jodium in zit en honden hebben een zeer lage behoefte aan jodium. Een beetje toevoegen is dus prima maar de hoeveelheden die aanbevolen worden: zijn echt te hoog. Een paar keer per week een snufje is prima.

Je zou best eens per twee weken nog een pan-haring of sardientje toe mogen voegen. En twee eitjes per week is prima. En groentenmix is ook een goed idee. Ik geloof dat je daar ook noten en pitten/zaden doorheen doet en dat is prima voor de vitamine E. Rauwe/verse voeding is licht laag aan vitamine E. Ik voeg om die reden twee keer per week een beetje tarwekiemolie toe. Echt een heel klein beetje. En mijn honden zijn niet allergisch voor granen.
Door eelke
#3385957
Ik vind het niet nodig. Ik vind dat met kvv, merken afwisselen en diersoorten afwisselen, je al behoorlijk compleet bent. Hele visjes (haring, sprot bv), eitjes en groentemix toevoegen maar het super mooi compleet, en vind ik echt voldoende.

Mocht je dan toch merken dat je hond op de een of andere reden behoefte heeft aan meer of iets anders, kan dat natuurlijk. Maar kvv, groentemix, en eitjes, maken voor mij echt al een supermooi menu.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3385962
Dank voor de reacties en adviezen. We houden het bij een kvv zonder premix, een steeds net wat andere gevarieerde groentemix, soms wat noten en af en toe wat extra vis.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3386020
Zou het een idee zijn om naast de kvv, 1 dag of 2 dagen in de week een simpel barf dagje te doen?
Om dan op die dag sardientjes, ei en bijv. Kippenvleugel/kipbout/kipkluif te voeren? In de kvv van darf zit geen kip, dus dan is kip prima denk ik.
Dan kan hij (en wij vooral) ook wennen aan wat knaagwerk.

Kan je hiervoor ook sardientjes uit blik gebruiken?
Wanneer ik wat sardientjes met een kippenvleesbot en een eitje geef en de groentemix, zou daaraan dan nog iets extra's als orgaanvlees of spiervlees moeten worden toegevoegd op zo'n barf dagje, of kijkt dat niet zo nauw bij 5 dagen kvv?
Voor mijn inschatting : wat weegt een kippenvleugeltje ongeveer?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3386028
Je kan prima een of twee dagjes barf naast kvv doen. Sardientjes zijn prima. Uit blik kan (op water of olijfolie), maar een echt rauw visje is veel beter.

Ik zou zeker op je barf dagen wat goede kwaliteit spiervlees toevoegen. Allereerst loop je met vooral vleesbot voeren het risico dat de ontlasting te hard wordt. En ten tweede is de kwaliteit spiervlees in kvv vaak niet zo goed. Dus dat is dan echt een goede aanvulling op je menu.

Om nog een antwoord op je originele vraag te geven, ik ga 100% met Lizzy mee. Teveel is vaak slechter dan te weinig. En een goed menu bevat voldoende van alles, dat behoeft geen aanvullingen.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3386036
Dank. ik ben even aan het puzzelen geweest. wil de barfdagen graag doen met dingen die ik in de supermarkt kan krijgen.
aan kvv gaat hij 5 dagen darf krijgen: 2x pw de smaak eend, 2x pw de smaak kalkoen en 1xpw de smaak zalm.

op de 2 barfdagen zou ik dan dit kunnen en willen geven:
- kipkluifjes of kwartel 200gr (43% vleesbot)
- runderriblap 125gr ( 40% spiervlees totaal, rund + sardines samen)
- 60gr sardines
- 30gr kabeljauwlever (6,5% orgaan)
-40gr groente. ( 8,7% groente)
totaal 455 gr per dag. daarnaast dan nog 1x pw een eitje erbij, of kan dit ook 2x per week? hij is 7,5maand en weegt 10kg.

in de darf zalm kvv zit 10% zalm. dan zou je qua hoeveelheid vis op totaal ong. 7% vis uitkomen van het totale menu. lijkt mij een leuk begin om hem en ons aan barf te laten wennen en zo kan ik dit goed inpassen en misschien uiteindelijk uit gaan breiden naar meer uitgebreid en vaker barf, net hoe het bevalt.

in de darf kvv's zit het volgende volgens hun website, dus de barf dagen bieden dan een mooie aanvulling:
-darf kalkoen:
– 70% Vlees: 50% Kalkoen, 30% Rund, 10% Lam, 10% Geit
– 10% Orgaanvlees: Rund: long, hart, nier, lever; Lam: long, lever; Geit: long
– 20% bot: lam en kalkoen

-darf zalm:
– 10% zalm: lijven, randen
– 45% Eend: bot, vlees
– 35% rund: vlees. hart, pens, long, lever
– 10% lam: bot, vlees, lever, long pens

-darf eend: 70% Spiervlees/ 10% Orgaanvlees /20% Bot
(ingredienten van voerwijzer)
Eendenkarkassen, rundspiervlees, lamsvlees, geitenvlees, runderhart, eendenlever (ca. 3%), lamspens, lamslong
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3386042
Ik zou die kabeljauwlever zeker niet geven. Dat wordt te veel lever en ik zie niet goed in waarom je dat zou doen.
Ik vermoed dat als je ook vette vis voert hij op die dagen wel iets meer dan 43% vleesbot kan gebruiken. Tenzij je erg kaal vleesbot zou voeren.
Waarom wil je trouwens uit de supermarkt? Dat gaat wel duur uitkomen. Kan je waar je je kvv koopt geen barf hapjes krijgen?
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3386048
Prijs valt wel mee. Kom hiermee op 1,5 a 2,- per barfdag. Net zo duur als kvv ongeveer.
Wil uit de supermarkt barfen vanwege het gemak. Eerst eens kijken of het iets voor ons is, en op deze wijze iets meer variatie in het menu te kunnen geven + wat kauwwerk.
Kabeljauwlever kan ik uiteraard weglaten als dat teveel van het goede is, met de lever die al in de kvv zit.
Spiervlees op de barfdagen is dan runderlappen en vlees van de kipkluiven/vleugels of kwarteltjes.
Andere optie is om geen barfdagen in te lassen, maar bijv sochtends kvv te geven en savonds iets uit dit menu.
Dus de ene dag naast de kvv wat sardines, andere dag een halve kwartel, dan weer een lap rundvlees en dan een kipkluif.zoiets zou ook prima kunnen. Dan heeft hij dagelijks wat te kauwen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door