Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door gytha
#3394676
Ik ben duidelijk te fanatiek geweest met de hoeveelheid groentemix. Zij wilde vanochtend niet meer eten en tijdens de wandeling steeds de staart omlaag en om de bek likken. Zo zielig. De hoeveelheid van 25 gram groentemix op 150 gram vlees is vermoedelijk te heftig voor haar geweest. Misschien toch beter eerst 3 gram 's morgens en 6 gram 's avonds aan groentemix?

Ik heb jarenlang 1 keer per dag eten gegeven, maar toen zij in september begon met rugklachten ben ik op 2 keer overgegaan op advies van de fysiotherapeut en dierenarts. 's Morgens 50 en 's avonds 100 gram. Vooral omdat zij zulke harde drollen had, was het beter om de darmen op gang te houden door 2 keer per dag eten te geven volgens hun.
Door gytha
#3400707
Ik geef nu elke dag zo'n 10 gram gepureerde mix van rauwe andijvie met wortel. Van beiden evenveel en dat gaat prima. Ik merk echter geen verschil in hardheid van ontlasting of ik het nu wel of niet geef. Die psylliumvezels werken wel en die geef ik dan ook standaard. Ik vraag mij af of ik de groente misschien teveel pureer en er daardoor niet meer echt vezels inzitten? Ik pureer het zo fijn, dat het zo glad als yoghurt is.
Door Lizzy
#3400711
gytha schreef: vr 10 apr 2020, 13:34 Ik geef nu elke dag zo'n 10 gram gepureerde mix van rauwe andijvie met wortel. Van beiden evenveel en dat gaat prima. Ik merk echter geen verschil in hardheid van ontlasting of ik het nu wel of niet geef. Die psylliumvezels werken wel en die geef ik dan ook standaard. Ik vraag mij af of ik de groente misschien teveel pureer en er daardoor niet meer echt vezels inzitten? Ik pureer het zo fijn, dat het zo glad als yoghurt is.
Dat kan. Je weet wel dat andijvie bladgroenten is en de ontlasting zachter maakt en wortel groenten van onder de grond is en de ontlasting steviger maakt?

Zo fijn hoeft het inderdaad niet. Mag best wat vezel overblijven. Ik heb een sap-pers (Champion juicer) en een blender (een heule dure - Vitamix). Ik heb een tijd lang groenten geblenderd omdat het veel minder werk is als met de Champion Juicer. Ben echter veel minder tevreden over de groentenmix, wat het doet en hoe mijn honden erop reageren. Ze vinden de mix ook vaak niet te vreten. Ben dus weer overgestapt op de Champion Juicer en dat gaat beter. Hier een foto reportage van groentenmix: https://www.barfplaats.nl/handleiding-t ... -en-fruit/ (met nog een oude blender van Kitchen Aid, die heb ik dus niet meer).
Door gytha
#3400802
Wat ik niet begrijp, is dat overal staat dat wortelen tot de vezelrijke groenten behoren, net als andijvie. Ik zou wel een 3de groente erbij willen doen, maar er is niet veel waar veel vezels in zitten, behalve de koolsoorten. Broccoli moet heel gezond en vol vezels zitten, maar daar ben ik een beetje huiverig voor als koolsoort, hoewel zij dat wel gehad heeft in haar vroegere Haaksbarf.

Nu heb ik evenveel andijvie als wortels gebruikt, van beiden 250 gram. Als ik broccoli erbij zou doen om te proberen, hoeveel zou jij dan erbij doen?
Door Lizzy
#3400846
gytha schreef: za 11 apr 2020, 15:52 Wat ik niet begrijp, is dat overal staat dat wortelen tot de vezelrijke groenten behoren, net als andijvie. Ik zou wel een 3de groente erbij willen doen, maar er is niet veel waar veel vezels in zitten, behalve de koolsoorten. Broccoli moet heel gezond en vol vezels zitten, maar daar ben ik een beetje huiverig voor als koolsoort, hoewel zij dat wel gehad heeft in haar vroegere Haaksbarf.

Nu heb ik evenveel andijvie als wortels gebruikt, van beiden 250 gram. Als ik broccoli erbij zou doen om te proberen, hoeveel zou jij dan erbij doen?
Kennelijk zijn vezels alleen niet het enige. Wortel stopt. Vezels of niet.

Als ik broccoli zou toevoegen, zou ik 1/3 van ieder doen.

Er zijn nog wel meer dingen die je kunt proberen, denk ik. Bladgroenten met name werken "laxerend". Dus waterkers is een optie. Oh, ook witlof kun je proberen, postelein, paksoi (ook wel een koolsoort natuurlijk), snijbiet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door