Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3385886
Mijn voorraad kvv is bijna op.
Ik heb nu 3 smaken Darf besteld om te proberen. Wil er een groentemix bijmaken met noten.
Ik heb hiervoor gehaald:
Witlof
Andijvie
Paksoi
Wortel
Courgette
Sperziebonen
Verder heb ik walnoten en een pittenmix met
zonnebloempit, pompoenpit, pijnboombit

Zijn er groentes die ik moet koken, of kan ik alles rauw pureren? Kan ik de pittenmix en walnoten ook gebruiken, en zo ja hoe en hoeveel?
De pittenmix ook fijnmalen?

Hoe begin ik het best met het voeren van groentemix?
Iedere groente eerst apart proberen, of gewoon de mix maken en toevoegen aan de kvv?
Door Lizzy
#3385888
TeuntjeT schreef: vr 13 sep 2019, 07:31 Mijn voorraad kvv is bijna op.
Ik heb nu 3 smaken Darf besteld om te proberen. Wil er een groentemix bijmaken met noten.
Ik heb hiervoor gehaald:
Witlof
Andijvie
Paksoi
Wortel
Courgette
Sperziebonen
Verder heb ik walnoten en een pittenmix met
zonnebloempit, pompoenpit, pijnboombit

Zijn er groentes die ik moet koken, of kan ik alles rauw pureren? Kan ik de pittenmix en walnoten ook gebruiken, en zo ja hoe en hoeveel?
De pittenmix ook fijnmalen?

Hoe begin ik het best met het voeren van groentemix?
Iedere groente eerst apart proberen, of gewoon de mix maken en toevoegen aan de kvv?
Mijn honden vinden rauwe sperziebonen echt oneetbaar. Het verpest ook de hele groentenmix. De lucht die er ook vanaf komt... Ik snap wel dat ze het niet lusten. Dus sperziebonen kook ik altijd eerst.

Zonnebloempitten bevatten veel omega 6 vetzuren. Die krijgt je hond in feite al teveel binnen en die zou ik dus echt niet geven. Tenzij je ze voor de vitamine E wilt geven... Dat kan, samen met pompoen en walnoot. Ik zou er zelf echt niet teveel en niet te vaak geven. Nogmaals, eigenlijk wil je geen extra omega 6 in je voer, dus spaarzaam mee om gaan.

Ik zou een mix maken en de groenten goed door de KVV mengen (en even lekker in laten trekken).
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3385896
Dank je. Dan maak ik de groentemix met gekookte sperziebonen en wat walnoten erin. Hoeveel noten zou je naar verhouding het beste toe kunnen voegen in de groentemix? Is cocosolie ook nog een gezonde toevoeging eventueel? Of kan je dat beter af en toe los toevoegen bij de kvv?
En een eitje in de groentemix mengen? Of ook beter apart geven?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3385897
Hoe meer je mengt hoe meer er smaken verloren gaan. Ik zou dus enkel mengen als je hond 1 van beide niet lust.
Of voor het gemak kan je wel de noten onder de groentemix doen. Maar als hij ze los lekker vind, is dat voor hem wel leuker.

Of het nuttige toevoegingen zijn, kan ik me niet over uitspreken. Enkel dat eitje weet ik wel, is wel goed natuurlijk.
Door eelke
#3385958
TeuntjeT schreef: vr 13 sep 2019, 12:02 Dank je. Dan maak ik de groentemix met gekookte sperziebonen en wat walnoten erin. Hoeveel noten zou je naar verhouding het beste toe kunnen voegen in de groentemix? Is cocosolie ook nog een gezonde toevoeging eventueel? Of kan je dat beter af en toe los toevoegen bij de kvv?
En een eitje in de groentemix mengen? Of ook beter apart geven?
Ik zou de noten gewoon lekker voor zo houden. Ik vond dat erg gezellig, noten kraken en samen delen. (nu doe ik dat niet meer ivm allergisch voor van alles). Maar dat is persoonlijk natuurlijk, of je dat leuk vind.
Eitjes geef ik apart, rauw met schil. Ik gooi ze van een eindje in de bak, zodat ze wat breken, anders snapt ie het niet hier ::)
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3385978
Hij heeft gisteravond de groentemix gekregen. Zo'n 20gr op 250gr vlees van versvoer.
Vanochtend een wat slappe en stinkende drol. ::) zijn ontlasting ging net zo goed..... moet hij wennen aan de groente? Kan het zijn dat dit vanzelf weer beter wordt, of was het misschien teveel? Of kan hij er niet tegen?

Misschien kan ik beter eerst iets minder geven? Ipv 10% groentemix, 5% aanhouden en dat dan verdelen over de 2 maaltijden?

Edit: hij heeft gisteravond ook een gedroogd lamsoortje oogeknaagd. Kan het natuurlijk ook nog door komen. Hoewel hij wel vaker lam kvv eet zonder problemen... we gaan het zien.
Door Lizzy
#3386019
TeuntjeT schreef: zo 15 sep 2019, 08:25 Hij heeft gisteravond de groentemix gekregen. Zo'n 20gr op 250gr vlees van versvoer.
Vanochtend een wat slappe en stinkende drol. ::) zijn ontlasting ging net zo goed..... moet hij wennen aan de groente? Kan het zijn dat dit vanzelf weer beter wordt, of was het misschien teveel? Of kan hij er niet tegen?

Misschien kan ik beter eerst iets minder geven? Ipv 10% groentemix, 5% aanhouden en dat dan verdelen over de 2 maaltijden?

Edit: hij heeft gisteravond ook een gedroogd lamsoortje oogeknaagd. Kan het natuurlijk ook nog door komen. Hoewel hij wel vaker lam kvv eet zonder problemen... we gaan het zien.
Kan best door de groentenmix komen. Inderdaad, gewoon wat minder gaan geven. Ik neem aan dat je het nu in porties ingevroren hebt. Je kunt dat prima over 2 dagen verdelen en de andere helft bewaren in de koelkast.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3386112
Ben iets minder groentemix gaan geven en het gaat nu weer goed. Mooie drollen.
Wel eet hij opeens een stuk minder. Maakt niet uit of er groente in zit of niet, hij eet nu al een paar dagen maar 1/2e tot 2/3e van zijn voer op per keer. En dat gaat al met moeite.vanochtend liet hij zn ontbijt staan. Ik heb het weggehaald en toen als lunch aangeboden. Hij at slechts de helft. Net heeft hij 2/3e van zn avondeten gegeten.
Hij is nu 7,5 maand, weegt 10kg en eet rond de 400-500gr kvv per dag + nog wat groentemix.
Ik denk dat hij zelf aangeeft dat ik kan gaan minderen. Hij is nu mooi op gewicht en dat willen we zo houden. Ik denk dat ik ga minderen naar 350 kvv pd + wat groente, verdeeld over 2 maaltijden per dag? Hij is nog te jong voor 1 maaltijd per dag toch?
Door src_esther
#3386113
TeuntjeT schreef: di 17 sep 2019, 19:33 Ben iets minder groentemix gaan geven en het gaat nu weer goed. Mooie drollen.
Wel eet hij opeens een stuk minder. Maakt niet uit of er groente in zit of niet, hij eet nu al een paar dagen maar 1/2e tot 2/3e van zijn voer op per keer. En dat gaat al met moeite.vanochtend liet hij zn ontbijt staan. Ik heb het weggehaald en toen als lunch aangeboden. Hij at slechts de helft. Net heeft hij 2/3e van zn avondeten gegeten.
Hij is nu 7,5 maand, weegt 10kg en eet rond de 400-500gr kvv per dag + nog wat groentemix.
Ik denk dat hij zelf aangeeft dat ik kan gaan minderen. Hij is nu mooi op gewicht en dat willen we zo houden. Ik denk dat ik ga minderen naar 350 kvv pd + wat groente, verdeeld over 2 maaltijden per dag? Hij is nog te jong voor 1 maaltijd per dag toch?
Ik denk dat het prima is als je gaat minderen. Meneer Ko is dan wel 5,5 jaar en weegt 2x zoveel, maar eet rond de 500 gram per dag, dus die hoeveelheid bij een gewicht 10kg begint nu misschien iets te veel te worden.

Over aantal keer per dag doe ik geen uitspraak. Ik voer in de ochtend ca. een kwart en in de avond de rest.
De mens zou prima 1x per dag kunnen eten (heb ik vrijwillig jaren gedaan, nota bene met name in mijn puberteit) maar uiteindelijk is dat (vooral sociaal) niet houdbaar. Dus nu eet ik 2 tot 3 keer per dag en meneer Ko dus 2x en is daar volmaakt tevreden mee.
Door Lizzy
#3386117
TeuntjeT schreef: di 17 sep 2019, 19:33 Ben iets minder groentemix gaan geven en het gaat nu weer goed. Mooie drollen.
Wel eet hij opeens een stuk minder. Maakt niet uit of er groente in zit of niet, hij eet nu al een paar dagen maar 1/2e tot 2/3e van zijn voer op per keer. En dat gaat al met moeite.vanochtend liet hij zn ontbijt staan. Ik heb het weggehaald en toen als lunch aangeboden. Hij at slechts de helft. Net heeft hij 2/3e van zn avondeten gegeten.
Hij is nu 7,5 maand, weegt 10kg en eet rond de 400-500gr kvv per dag + nog wat groentemix.
Ik denk dat hij zelf aangeeft dat ik kan gaan minderen. Hij is nu mooi op gewicht en dat willen we zo houden. Ik denk dat ik ga minderen naar 350 kvv pd + wat groente, verdeeld over 2 maaltijden per dag? Hij is nog te jong voor 1 maaltijd per dag toch?
Je zit dan tussen de 4% en 5% van het lichaamsgewicht. Dat is voor een hond van 7 maanden niet abnormaal maar zeker niet weinig en minderen is inderdaad prima nu. Ik zou zelf inderdaad nog even wachten met naar 2 maaltijden gaan. Tot ie echt volwassen is. Ik denk met een maand of 10 dat het prima kan. Misschien 12. Je merkt het ook vanzelf een beetje. Mijn pups gaan bijna allemaal op 12 maand naar 1 keer per dag maar ik heb er 1 gehad: die dacht dat ze bijna dood ging. Ik heb haar tot 14 maand op 2 maaltijden gehad en toen ging het overschakelen bijna vanzelf.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3386120
Ik heb hem zojuist alleen een eitje met schil en wat groente gegeven. Dat heeft ie zonder al teveel morren opgegeten. (Hij keek alleen een beetje raar naar de inhoud van zn bakje ;D )Dan vanavond maar weer eens kijken of hij gewoon zn kvv wil eten.
Misschien beter om het ontbijt wat kleiner te maken, zodat hij savonds meer trek heeft en beter eet. Het is even uitzoeken wat werkt.
Gisteravond heeft ie ook maar de helft gegeten en wil niet dat hij steeds met tegenzin eet. Het zal ook de leeftijd wel zijn denk ik....
Uitproberen of je er aandacht voor krijgt, of misschien wat anders in je bakje krijgt.... dat gaan we dus allemaal niet doen.
Hij heeft 1 mazzeltje en dat is dat zn huidige kvv op is.vandaag wordt Darf bezorgd. Nieuwe kvv,nieuwe ronde, nieuwe kansen! :)
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3386123
Pfff zn ei met groente heeft ie uitgekotst. Viel niet lekker denk ik die schilletjes. Ik geef hem de rest van de dag maar even niks, tot aan vanavond. Hij oogt verder niet ziek ofzo. Ook goede ontlasting.
Door Lizzy
#3386124
Kan gebeuren. Ik zou zelf ook geen ei + groenten geven. Ik denk dat het makkelijker verteerd als je er vlees bij doet. En een hond kotst heel makkelijk he. Als ze maar een beetje denken "he getsie, valt niet lekker op de maag" dan is het gelijk :puke:

Hier lusten ze bepaalde vleessoorten niet (neem nou patrijs karkasjes, dat is echt een vette no no). Maar soms heb ik er een bij zitten die het uit pure gierigheid dan toch op eet. En dan komt het er een tijdje later weer uit zeilen. Liefst geretourneerd op een kleed.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3386155
Ok. Geen ei met alleen groente meer dus.check!
Vanmiddag en zojuist heeft hij darf gehad.
Zn dagportie van 375gr + wat groente heeft hij keurig opgegeten.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3386227
Vandaag heeft hij ook alles opgegeten. Had wel dunne en stinkende ontlasting. Zal wel even wennen zijn met het nieuwe voer.

Hij krijgt nu Darf. Vind die plakken echt ideaal.
Het valt me wel op dat het vlees een sterke geur heeft. Beetje hoe het ruikt bij de slager zeg maar.
De hele koelkast ruikt ernaar ook al zit het in een afgesloten bak.
Het is geen vieze geur, wel een sterke. Komt dit omdat het vlees zo vers is?
Heb er verder geen idee van of dat positief is, ben vegetarisch en vleesluchtjes ruik ik gewoon snel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door