Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door gytha
#3381105
Ik geef mijn allergische cairn terrier al een aantal jaren KVV haaksbarf paard en Carnibest eend. Nu heeft zij de laatste 2 maanden een heel hardnekkige oorontsteking gehad. Zij heeft daarvoor 2 maanden lang antibiotica en prednoral en pijnstillers gekregen. Ik ben daardoor overgegaan op 2 keer per dag eten geven, omdat al deze medicijnen niet op een nuchtere maag gegeven kunnen worden. Zij krijgt nu 's morgens 50 gram en 's avonds 100 gram KVV. Sinds vandaag zijn de medicijnen gestopt en gaat het gelukkig weer goed. De dierenarts vindt dat ik niet weer over moet gaan naar 1 keer per dag 's avonds eten geven. Volgens haar is dat echt niet goed en gezond voor de hond. Hoe denken jullie daar over en wat doen jullie?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3381106
Scott krijgt 1x per dag ('s avonds) en doet het daar prima op. Overdag krijgt hij wel wat voertjes bij training of spelletjes en vaak ook een snack.
Door Lizzy
#3381113
Ik voer mijn honden al een jaar of 15 één keer per dag vanaf het moment dat ze volwassen zijn. En waarom is dat volgens jouw dierenarts niet goed?
Door gytha
#3381114
De lege maag 's morgens is volgens haar niet gezond. Ze lopen dan juist als ze actief zijn overdag met een lege maag rond.
Door Lizzy
#3381115
gytha schreef:De lege maag 's morgens is volgens haar niet gezond. Ze lopen dan juist als ze actief zijn overdag met een lege maag rond.
Dit is echt gewoon drie keer nergens op gebaseerd. Voor honden is het juist prima om semi te vasten en 1 keer per dag zich in 1 keer "vol" te eten. Dat komt de spijsvertering juist ten goede. Maar als je er zelf aan twijfelt: dan geef je je hond toch 's morgens in 1 keer eten en skip je de maaltijd 's avonds?

Hier ga ik 's morgens wandelen. Als we terug komen krijgen ze direct eten en dan de rest van de dag, avond en nacht niks meer.
Door gytha
#3381128
Ik gaf juist altijd 1 keer per dag 's avonds eten. Eén keer per dag beviel mij altijd goed. Jij geeft dus één keer per dag eten, maar dan 's morgens. Hebben je honden dan de volgende ochtend vroeg voor de wandeling geen last van maagzuur? Wat zou nu beter zijn? in de ochtend of avond.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3381132
Ik voerde altijd 1 keer per dag, als ik aan het koken was. Daarna alleen nog lekker chillen en een laatste plasrondje. Als we 's avonds nog weg gingen, bijvoorbeeld naar de hondenschool, dan kreeg hij pas als we thuiskwamen eten.

Dit beviel ons en Oscar prima. Met 1 keer eten was hij daarna lekker vol en tevreden. Later zijn we vanwege medicijnen 2 maal daags gaan voeren. Daardoor had ie altijd trek, want hij zat van zo'n halve maaltijd nooit vol.
Door Lizzy
#3381146
gytha schreef:Ik gaf juist altijd 1 keer per dag 's avonds eten. Eén keer per dag beviel mij altijd goed. Jij geeft dus één keer per dag eten, maar dan 's morgens. Hebben je honden dan de volgende ochtend vroeg voor de wandeling geen last van maagzuur? Wat zou nu beter zijn? in de ochtend of avond.
Nope. Nergens last van. Ze zijn het gewend he, dat ik ze ergens tussen 09:00 en 13:00 uur voer (nooit op exact hetzelfde tijdstip). Ze krijgen hun BARF maaltijd in 1 keer (en wel met dit verschil dat KVV gemalen prak is en veel sneller door het spijsverteringskanaal sjeest), zijn goed voldaan en hebben geen last van maagzuur nee. Ik denk zelf juist dat als je de maag meerdere keren per dag aan het werk zet en triggert, het spijsverteringssysteem veel onrustiger is en de kans op maagzuur veel groter.
Door gytha
#3381708
Ik ben toch weer overgegaan op 1 keer per dag 's avonds eten geven. Dit is mij 8 jaar lang goed bevallen. Donja heeft het daar ook altijd goed op gedaan. Ik merk nu ook dat zij weer minder ontlasting heeft dan toen ik noodgedwongen 2 keer per dag eten gaf. Tja, en dat de dierenarts dat maar niets vindt, dat is dan maar zo.
Door Lizzy
#3381737
gytha schreef:Ik ben toch weer overgegaan op 1 keer per dag 's avonds eten geven. Dit is mij 8 jaar lang goed bevallen. Donja heeft het daar ook altijd goed op gedaan. Ik merk nu ook dat zij weer minder ontlasting heeft dan toen ik noodgedwongen 2 keer per dag eten gaf. Tja, en dat de dierenarts dat maar niets vindt, dat is dan maar zo.
Ik geef je groot gelijk hoor, dat je weer terug gaat naar 1 keer per dag. En jouw hond en wat jij ervaart bij jou hond telt gewoon zwaarder dan de mening van een dierenarts (die toch in de regel serieus geen voedingsdeskundigen zijn).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door